Nieuwe PC gezocht (max 1500-1700)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 22:14

Vonkenboer

Geen woorden, maar draden

Topicstarter
De tijd is denk ik daar is om van mijn +/- tien jaar oude pc met Intel i5 4460 processor en met 14 gb DDR3 met een GeForce GTX 1060 6GB (MSI) afscheid te nemen, hij begint merkbaar traag te worden en ik kan niet meer soepel alle taken uitvoeren die ik graag zou willen kunnen doen :).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een pc voor gewoon doorsnee dagelijks gebruik, verder kan ik mij het beste omschrijven als een casual gamer die af en toe best een game speelt, mijn voorkeur gaat dan uit naar FPS spellen maar iets als GTA V of Red Death Redemption 2.

Verder ben ik graag bezig met het maken van fotoalbums en stoeien met dingen in Cura en Sketchup e.d.
Maar dit is zeker niet dagelijks. Ook is het geen thuiswerk pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zelf zou alle onderdelen bij een leverancier (Azerty) willen bestellen, en hoop voor ergens tussen de
€ 1500,- en € 1700,- een toekomstbestendig systeem te kunnen vinden.
Assembleren zou ik graag ook laten doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor (Samsung Odyssey G4 (BG400EU) 25" Zwart) en mijn toetsenbord (Logitech K295) en muis (Logitech M705) en standaard setje luidsprekers neem ik mee naar mijn nieuwe systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op mijn huidige pc heb ik een MSI moederbord en dito videokaart, over mijn huidige moederbord ben was en ben ik qua stabiliteit erg tevreden. Maar eigenlijk heb ik geen voorkeuren. Ik sta overal wel voor open.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen een computerkast met inhoud moet voldoende zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen RGB toestanden, de pc komt beneden in de woonkamer te staan dus hij moet best wel stil zijn
Mijn voorkeur gaat uit naar een AM5 socket processor, en een Nvidia videokaart.

Ga je overklokken?
Met deze pc ga ik niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben op zoek naar advies en hoop dat iemand naar mijn huidige samenstelling wil kijken en deze aan de hand van het huidige aanbod en mijn voorkeuren advies kan geven zodat de set-up goed past bij mijn behoeftes.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 297,53€ 297,53
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 190,37€ 190,37
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC€ 549,-€ 549,-
1BehuizingenChieftec HC-10B-OP€ 47,15€ 47,15
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 87,75€ 87,75
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 107,71€ 107,71
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 94,31€ 94,31
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 158,99€ 158,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.532,81

Waar ik zelf het meest over twijfel bij het samenstellen van deze lijst is of het zinvol is om een AMD 7800X3D processor in plaats van een 7700 te nemen. Het prijsverschil is behoorlijk.
En of videokaart wel een goede geschikte kaart is, de monitor die ik heb blijft voorlopig nog dus ik zal niet hoger gamen dan op 1920x1080 (Full HD) op een refresh rate van 240Hz.

Ook voor wat betreft de computerkast ben ik nog zoekende.

[ Voor 2% gewijzigd door Vonkenboer op 01-10-2024 19:49 . Reden: Voeding vergeten toe te voegen ]

Beste antwoord (via Vonkenboer op 10-10-2024 16:21)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
Je mist een voeding, de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition is een goede keuze. Ik zou wat bezuinigen op SSD en CPU koeler, op deze CPU is een Scythe Mugen 6 afdoende, en als SSD volstaat een Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB. Overweeg de Super versie van de videokaart die is niet veel duurder en presteert beter, bv Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2. En eens met ^^, met jouw gebruik is de 7800X3D het extra geld niet waard. Een kast als de Cooler Master MasterBox Q300L V2 is wat moderner met zijn aansluitingen aan de voorzijde, je hebt dan wel een kleiner moederbord nodig, zoals deze ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI

[ Voor 42% gewijzigd door martyw op 01-10-2024 19:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karebare
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 15:00
Ik zou op dit moment geen 7800X3D aanschaffen. Prijs is absurd hoog. Er komen de komende maanden wel wat releases op ons af van zowel Intel als AMD. Enkel als die allemaal zwaar tegenvallen, zie ik de prijs van de 7800X3D zo hoog blijven. Maar dat verwacht ik niet.

Ik heb zelf een 7600X3D gekocht omwille van extreem lage energieverbruik en prestaties in de grootteorde van 7800X3D. En momenteel ook 150 euro goedkoper.

Is wel nog onderweg vanuit Duitsland dus mogelijks krijg ik hem nooit in handen ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door Karebare op 01-10-2024 19:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Je mist een voeding, de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition is een goede keuze. Ik zou wat bezuinigen op SSD en CPU koeler, op deze CPU is een Scythe Mugen 6 afdoende, en als SSD volstaat een Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB. Overweeg de Super versie van de videokaart die is niet veel duurder en presteert beter, bv Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2. En eens met ^^, met jouw gebruik is de 7800X3D het extra geld niet waard. Een kast als de Cooler Master MasterBox Q300L V2 is wat moderner met zijn aansluitingen aan de voorzijde, je hebt dan wel een kleiner moederbord nodig, zoals deze ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI

[ Voor 42% gewijzigd door martyw op 01-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karebare
Als je snel bent: op tones.be doen ze momenteel Nvidia's van de hand. Je haalt er een 4070 super voor de prijs van de reguliere 4070 die nu in je lijstje staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36
Eens met @martyw alleen 2 opmerkingen:

De SSD die hij aanraadt is niet bij Azerty verkrijgbaar. uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB is dat wel. Die Samsung 990 Pro is €180 (!!) euro bij Azerty. Dat is veels te duur. Die Renegade is 140 en dat is een stuk beter.

Als je een dichte kast wil (wat ik verwacht aangezien je keuze) dan is uitvoering: ASUS Prime AP201 Zwart ook nog een keuze (je moet wel het advies voor het kleinere moederbord ook overnemen en 2 fans meebestellen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
Joe28965 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:00:

De SSD die hij aanraadt is niet bij Azerty verkrijgbaar. uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB is dat wel. Die Samsung 990 Pro is €180 (!!) euro bij Azerty. Dat is veels te duur. Die Renegade is 140 en dat is een stuk beter.

Als je een dichte kast wil (wat ik verwacht aangezien je keuze) dan is uitvoering: ASUS Prime AP201 Zwart ook nog een keuze (je moet wel het advies voor het kleinere moederbord ook overnemen en 2 fans meebestellen)
De Lexar is een tientje goedkoper, en zit morgen in de bus als je hem bij de shop in Raalte besteld ;) (heb ff hun site gecheckt). De Fury is ook in prima keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36
martyw schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:56:
[...]

De Lexar is een tientje goedkoper, en zit morgen in de bus als je hem bij de shop in Raalte besteld ;) (heb ff hun site gecheckt). De Fury is ook in prima keuze.
Ik had echt 3x gekeken in de pricewatch en zag Azerty er niet bij staan. Ik moet blijkbaar weer eens een keer naar de opticien 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
AMDs met X3D hebben wel een gaming edge.
Misschien daar nog 'ns een benchmark op nalezen met testsysteem met vergelijkbare GFX kaart?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer

Vonkenboer

Topicstarter
martyw schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:44:
Je mist een voeding, de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition is een goede keuze. Ik zou wat bezuinigen op SSD en CPU koeler, op deze CPU is een Scythe Mugen 6 afdoende, en als SSD volstaat een Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB. Overweeg de Super versie van de videokaart die is niet veel duurder en presteert beter, bv Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2. En eens met ^^, met jouw gebruik is de 7800X3D het extra geld niet waard.
Een goede voeding was ik vergeten toe te voegen, dat heb ik zojuist nog wel gedaan.
Neem aan de geselecteerde 650W genoeg heb ?

De Lexar SSD is bij Azerty niet te verkrijgen, maar de door @Joe28965 gesuggereerde kingston Fury lijkt mij een prima vervanger die qua specificaties niet eens zoveel onder doet maar qua prijs beter is.

Is die koeler net zo stil als die jij mij aanraad ? Zie dat daar qua specificaties ongeveer 3db verschil in zit.

Voor de videokaart heb ik nu deze geselecteerd; uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 OC in de OC edition uitvoering.
Karebare schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:46:
Als je snel bent: op tones.be doen ze momenteel Nvidia's van de hand. Je haalt er een 4070 super voor de prijs van de reguliere 4070 die nu in je lijstje staat.
Had al even gekeken, maar ik wil graag het systeem bij één bedrijf laten assembleren :)
Joe28965 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:00:

Bedankt voor je tips!

Ik ben inderdaad op zoek naar een wat saaie standaard ATX kast, de pc komt in een meubel te staan waar ik behalve het front van de kast van de rest niet heel veel zie. Bedoeling is wel dat hij mooi koel blijft, maar qua kast vind het maar moeilijk kiezen/zoeken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer

Vonkenboer

Topicstarter
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 297,53€ 297,53
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 190,37€ 190,37
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 OC€ 609,90€ 609,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 107,73€ 107,73
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 123,99€ 123,99
Totaal€ 1.468,83

Dat maakt dan de nieuwe samenstelling als volgt, er ontbreekt alleen nog een kast...
Al sta ik natuurlijk open voor mensen met tips :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Vonkenboer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:43:

Een goede voeding was ik vergeten toe te voegen, dat heb ik zojuist nog wel gedaan.
Neem aan de geselecteerde 650W genoeg heb ?
Ja, met deze componenten is dat ruim voldoende
De Lexar SSD is bij Azerty niet te verkrijgen, maar de door @Joe28965 gesuggereerde kingston Fury lijkt mij een prima vervanger die qua specificaties niet eens zoveel onder doet maar qua prijs beter is.
De Fury is prima, zie ook mij commentaar hierboven. Nogmaals, de Lexar is ook leverbaar bij Azerty (te Raalte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1Se6ivEv0im3zXeg7ay00WwSvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vUnbyLkh2Czy9uj8GsxQQRCj.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
misschien kun je met @Joe28965 afspreken om samen een opticien te gaan bezoeken ;)
Is die koeler net zo stil als die jij mij aanraad ? Zie dat daar qua specificaties ongeveer 3db verschil in zit.
Ik kan geen directe vergelijking vinden, maar hier scoort de Mugen 6 gelijk aan de Dark Rock 4 (de voorganger van jouw koeler). Hier zie je dat de nieuwere be quiet een paar db hoger scoort bij dezelfde testers.
Ik ben inderdaad op zoek naar een wat saaie standaard ATX kast, de pc komt in een meubel te staan waar ik behalve het front van de kast van de rest niet heel veel zie. Bedoeling is wel dat hij mooi koel blijft, maar qua kast vind het maar moeilijk kiezen/zoeken. :X
Andere nog niet genoemde saaie kastjes die te koop zijn bij je voorkeurswinkel met redelijk moderne aansluitingen aan de voorkant: Antec NX500M, Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart, Corsair 3500X, Zwart, Zalman Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-05 11:39
De 3D processorlijn zal waarschijnlijk binnekort uitegbreid worden, zie nieuws: 'AMD brengt 9000X3D-cpu's pas in januari 2025 uit'

Als deze uitkomen kun je afhankelijk van de prijs een van deze kopen, of kijken of de oudere modellen cheaper geworden zijn :)
Nu erg duur door gebrek aan aanbod, hopelijk daalt de prijs een beetje als de nieuwe reeks uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karebare
Als je openstaat voor AMD... Azerty doet nu cashbacks op Asus AMD GPU's. De 7900 GRE heb je voor 75 minder dan die 4070 super. Of als je 65 euro oplegt heb je een 7900 XT wat qua raster performance een niveau hoger is dan die 4070 super. Blijven natuurlijk wel AMD kaarten met bijkomende kanttekeningen (slechte RT, DLSS <-> FSR).

4070S vs 7900XT in RDR2, 7900XT is 20% tot 30% sneller in raster voor een 10% meerkost op je GPU.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vueprXp3Wp7jcHwwLeJPUrEUw9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZlhXvoagU5TuuUEpovVUeSW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1D4FbVa_PutJmrJiMLTtJNU6jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKDh6PfIhEBGgii8oYJ8JSLv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4k3DxxiRTjV0XrGRYpbZwN9g-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lF5cvotEZgFV19xTw68QXSpj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer

Vonkenboer

Topicstarter
martyw schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:14:
[...]

Ja, met deze componenten is dat ruim voldoende

[...]

De Fury is prima, zie ook mij commentaar hierboven. Nogmaals, de Lexar is ook leverbaar bij Azerty (te Raalte)
[Afbeelding]
offtopic:
misschien kun je met @Joe28965 afspreken om samen een opticien te gaan bezoeken ;)

[...]

Ik kan geen directe vergelijking vinden, maar hier scoort de Mugen 6 gelijk aan de Dark Rock 4 (de voorganger van jouw koeler). Hier zie je dat de nieuwere be quiet een paar db hoger scoort bij dezelfde testers.

[...]

Andere nog niet genoemde saaie kastjes die te koop zijn bij je voorkeurswinkel met redelijk moderne aansluitingen aan de voorkant: Antec NX500M, Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart, Corsair 3500X, Zwart, Zalman Z10
Top! Bedankt voor je reactie, de kasten die je geselecteerd vind ik persoonlijk niet mooi én ze zijn eigenlijk te groot. Qua hoogte kan ik helaas maar maximaal 400 - 420 mm kwijt (wil ik er met de handen nog aan de bovenzijde bij willen kunnen) en laat die kasten nou allemaal groter zijn dan dat :+
Scribe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:36:
De 3D processorlijn zal waarschijnlijk binnekort uitegbreid worden, zie nieuws: 'AMD brengt 9000X3D-cpu's pas in januari 2025 uit'

Als deze uitkomen kun je afhankelijk van de prijs een van deze kopen, of kijken of de oudere modellen cheaper geworden zijn :)
Nu erg duur door gebrek aan aanbod, hopelijk daalt de prijs een beetje als de nieuwe reeks uit is.
Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Vonkenboer schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:39:
...
Top! Bedankt voor je reactie, de kasten die je geselecteerd vind ik persoonlijk niet mooi én ze zijn eigenlijk te groot. Qua hoogte kan ik helaas maar maximaal 400 - 420 mm kwijt (wil ik er met de handen nog aan de bovenzijde bij willen kunnen) en laat die kasten nou allemaal groter zijn dan dat :+
Graag gedaan! De Lian Li A3-mATX Zwart (ook geheel volgens de trend met houten voorkant leverbaar) is iets minder saai, en wat duurder, je hebt er ook nog een paar ventilatoren bij nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer

Vonkenboer

Topicstarter
martyw schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Graag gedaan! De Lian Li A3-mATX Zwart (ook geheel volgens de trend met houten voorkant leverbaar) is iets minder saai, en wat duurder, je hebt er ook nog een paar ventilatoren bij nodig
Helaas heb ik een ATX moederbord uitgezocht, dus die zal wel niet in die kast passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Vonkenboer schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:03:
[...]

Helaas heb ik een ATX moederbord uitgezocht, dus die zal wel niet in die kast passen..
Klopt, pak bij deze kast het kleinere mobo wat ik ^^ noem.
Pagina: 1