Luchtlekken in plafond aangepakt, kans op condens?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-04 23:41
Wij hebben een huis van begin deze eeuw met een uitbouw medio 2005. Daar hebben we verder geen tekeningen van. Ook de aannemer is ons niet bekend.

Sinds wij hier woonden merkten we dat er uit de spotjes een forse tocht kwam, zeker als het buiten waait. Na veel gerommel hebben we het uiteindelijk goed aangepakt: plafond eruit en alle luchtlekken dichtgemaakt. Nu vraag ik me af of we tegen eventuele condensproblemen aan gaan lopen en dan met name op de zijmuren tussen plafond en dakbeschot.

Het dak zit als volgt:

-Op het dak ligt een paar centimeter isolatie onder een bitumen laag.
-dakbeschot
-houten balken over de breedte, rusten op de opgemetselde zijmuren
-gipsplaten
-stuc

De muren van de uitbouw zijn gevoelsmatig wat kouder. Het scheelt (gemeten met infrarood) in ieder geval zo’n 1,5 graad met de muren van de woning zelf. De hoeveelheid (en wijze van uitvoering van de) isolatie in de muren van de uitbouw is helaas onbekend.

Wat is de kans dat er condensatie problemen zullen ontstaan op het deel van de muren wat zich bevindt tussen plafond en dakbeschot? Dus het deel waar de dakbalken in zijn gemetseld. Het tocht daar immers niet meer, of althans een stuk minder.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 01-10-2024 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:39
Het hoort niet te waaien boven je plafond, dus lijkt me sterk dat je met kierafdichting problemen hebt veroorzaakt.
Ventileren in de woning zelf (liefst mechanisch en anders dmv ramen en roosters) blijft natuurlijk belangrijk.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
pentaw1nz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:39:
Het hoort niet te waaien boven je plafond, dus lijkt me sterk dat je met kierafdichting problemen hebt veroorzaakt.
Ventileren in de woning zelf (liefst mechanisch en anders dmv ramen en roosters) blijft natuurlijk belangrijk.
Wij hebben inderdaad mechanische ventilatie met roosters in de ramen. Ik was bezorgd dat de muur zo koud zou worden dat de lucht uit de woonkamer daar tegen zou condenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:39:
Dat hoort inderdaad niet maar bij heel veel aanbouwen is dat toch(t) echt de praktijk. De enige goede oplossing is wat hier gebeurt is, plafond eruit en alles afplakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
No Hands schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Dat hoort inderdaad niet maar bij heel veel aanbouwen is dat toch(t) echt de praktijk. De enige goede oplossing is wat hier gebeurt is, plafond eruit en alles afplakken.
Maar als ik het goed begrijp heb ik me daarmee in ieder geval geen andere (condens) probleem op de hals gehaald? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:39
FrankoNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Maar als ik het goed begrijp heb ik me daarmee in ieder geval geen andere (condens) probleem op de hals gehaald? ;)
De vochtige buitenlucht die eerder boven je verlaagd plafond door waaide biedt meer risico dan de lucht uit je woonkamer die je voldoende ventileert.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33
Je binnenlucht is heftiger hoor, dampdruk binnen kan heel groot worden.
Van buiten - binnen is vooral wind.

Ben benieuwd of je ook kunt laten zien wat je hebt gedicht. Mijn sportjes tochten ook en plafon uitbreken staat op de lijst

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
technopeuter schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:17:
Je binnenlucht is heftiger hoor, dampdruk binnen kan heel groot worden.
Van buiten - binnen is vooral wind.

Ben benieuwd of je ook kunt laten zien wat je hebt gedicht. Mijn sportjes tochten ook en plafon uitbreken staat op de lijst
De balkkoppen zaten ingemetseld maar dat betekent dat er forse kieren langszitten. Die dichtgezet. Aansluiting tussen muur en dakbeschot afgekit. Daarnaast kwam er ook tocht uit de oorspronkelijke spouw boven de stalen balk. Die spouw afgetimmerd en vervolgens de balk ingepakt met wat glaswol. Daarna aan de onderkant met lucht/dampdichte folie afgesloten en de naden en kieren afgeplakt met luchtdichte tape. Het is erg lastig om hem achteraf helemaal luchtdicht te krijgen maar ik heb gedaan wat ik kon.

Ik denk dat het leeuwendeel van de uitbouwen tocht. Er wordt nooit op de luchtdichte afwerking gelet, zelfs anno nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
FrankoNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

De balkkoppen zaten ingemetseld maar dat betekent dat er forse kieren langszitten. Die dichtgezet. Aansluiting tussen muur en dakbeschot afgekit. Daarnaast kwam er ook tocht uit de oorspronkelijke spouw boven de stalen balk. Die spouw afgetimmerd en vervolgens de balk ingepakt met wat glaswol. Daarna aan de onderkant met lucht/dampdichte folie afgesloten en de naden en kieren afgeplakt met luchtdichte tape. Het is erg lastig om hem achteraf helemaal luchtdicht te krijgen maar ik heb gedaan wat ik kon.

Ik denk dat het leeuwendeel van de uitbouwen tocht. Er wordt nooit op de luchtdichte afwerking gelet, zelfs anno nu.
Goed bezig, ik zal wat mensen teruggestuurd hebben naar de aannemer om al die tocht te laten oplossen. Aannemers halen gewoon hun schouders op. Zouden ze thuis ook zulke uitbouwtjes zetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33
Thuis ook zo? Denk het wel, ben nog nooit een perfecte uitbouw tegen gekomen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Ik bedenk me nu opeens: is er nog een kans dat hij gaat condenseren tegen de dampdichte folie, dus aan de warme kant? Achter die folie zit natuurlijk maar een paar cm glaswol, en het ventileert daarachter nog door.

Theoretisch zou het dus zo kunnen zijn dat de folie dermate koud wordt dat de boel daartegen condenseert aan de warme kant.

Iemand daar inzichten in? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Als het goed is zit je isolatie in de spouw dat aansluit tegen je dakbeschot. Op je dakbeschot ligt dan je dak isolatie. Binnen hoort het dus niet te “ventileren” bij je dak, want je isolatie zit aan de buitenkant. Tevens ook je condensatie punt. Als het goed is ligt tussen je houten dakbeschot en je isolatie nog een dampscherm/folie.

Aan de binnenkant hoef je dus geen scherm te plaatsen in je plafond.

Eventuele lucht lekken zorgen juist voor vocht in je constructie omdat de koude buitenlucht en je warme vochtige binnenlucht samenkomen juist bij die kieren tussen je balken en aansluitingen. En je hierdoor vocht (condens) daar juist krijgt. Dus je hebt er goed aangedaan dit zo dicht mogelijk te maken. Beste is de kieren dus dicht te maken en tegenwoordig gebruiken ze speciale rubberachtige coating en tape om dit luchtdicht af te sluiten.

Zou aan de binnenkant dus niet nog een folie doen. Daar je dak waarschijnlijk bitumen is? En dus ook damp dicht. Dan sluit je het dakbeschot op en kan vocht niet weg. En dan krijg je juist problemen. Gewoon de kieren rondom de balken echt dichten.

[ Voor 12% gewijzigd door Passie-m op 04-10-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Passie-m schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:27:
Als het goed is zit je isolatie in de spouw dat aansluit tegen je dakbeschot. Op je dakbeschot ligt dan je dak isolatie. Binnen hoort het dus niet te “ventileren” bij je dak, want je isolatie zit aan de buitenkant. Tevens ook je condensatie punt. Als het goed is ligt tussen je houten dakbeschot en je isolatie nog een dampscherm/folie.

Aan de binnenkant hoef je dus geen scherm te plaatsen in je plafond.

Eventuele lucht lekken zorgen juist voor vocht in je constructie omdat de koude buitenlucht en je warme vochtige binnenlucht samenkomen juist bij die kieren tussen je balken en aansluitingen. En je hierdoor vocht (condens) daar juist krijgt. Dus je hebt er goed aangedaan dit zo dicht mogelijk te maken. Beste is de kieren dus dicht te maken en tegenwoordig gebruiken ze speciale rubberachtige coating en tape om dit luchtdicht af te sluiten.

Zou aan de binnenkant dus niet nog een folie doen. Daar je dak waarschijnlijk bitumen is? En dus ook damp dicht. Dan sluit je het dakbeschot op en kan vocht niet weg. En dan krijg je juist problemen. Gewoon de kieren rondom de balken echt dichten.
Dit is dus precies wat we hebben gedaan. Alle kieren dichtgemaakt. Geen zuchtje tocht meer.

Het dak is inderdaad bitumen. De enige onzekere factor is dus wel de opbouw van de isolatie op het dak. Dat er wat ligt weet ik zeker, maar hoeveel dit is en of dit op de juiste manier is geplaatst… dat blijft gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Nu online
Zal waarschijnlijk pir isolatie zijn. Als de aanbouw ook uit die tijd is zal het niet een heel dik pak zijn, maar ze hadden wel als het goed is een minimale eis van een RC van 2,5. Dat zit nu al aan de 6,3.

Je zou dat dus even moeten bekijken of je ergens nog de hoogte kan zien dmv een boei boord te verwijderen? Of misschien kan je ergens buitenlangs met cameraatje er tussen kijken en zo proberen wat te achterhalen.

Maar de eerste paar cm van je isolatie is je meeste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Passie-m schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:06:
Zal waarschijnlijk pir isolatie zijn. Als de aanbouw ook uit die tijd is zal het niet een heel dik pak zijn, maar ze hadden wel als het goed is een minimale eis van een RC van 2,5. Dat zit nu al aan de 6,3.

Je zou dat dus even moeten bekijken of je ergens nog de hoogte kan zien dmv een boei boord te verwijderen? Of misschien kan je ergens buitenlangs met cameraatje er tussen kijken en zo proberen wat te achterhalen.

Maar de eerste paar cm van je isolatie is je meeste winst.
Wij hebben geen verwijderbaar boeiboord. Het is gewoon helemaal opgemetseld, dus dat gaat helaas niet. Ook dan weten we natuurlijk verder niet of er een dampremmende laag is aangebracht.. daar moeten we dan misschien maar gewoon op vertrouwen.

Je zou zeggen dat als er isolatie op ligt ze bij de bouw daar ook wel over hebben nagedacht. De bitumen zit ook netjes verlijmd en het lood is ook aangebracht zoals het hoort (tot aan binnenblad, opstaand).

[ Voor 10% gewijzigd door FrankoNL op 05-10-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Nu online
FrankoNL schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Wij hebben geen verwijderbaar boeiboord. Het is gewoon helemaal opgemetseld, dus dat gaat helaas niet. Ook dan weten we natuurlijk verder niet of er een dampremmende laag is aangebracht.. daar moeten we dan misschien maar gewoon op vertrouwen.

Je zou zeggen dat als er isolatie op ligt ze bij de bouw daar ook wel over hebben nagedacht. De bitumen zit ook netjes verlijmd en het lood is ook aangebracht zoals het hoort (tot aan binnenblad, opstaand).
zou mij niet al te druk maken. Als het er netjes uitziet dan lijkt mij dat de isolatie etc ook wel degelijk is aangebracht.

In 2005 deden ze gewoon nog niet zoveel met echt luchtdicht bouwen zoals nu. Die eisen waren veel minder streng. Dus vandaar dat je nu wat kieren tegenkomt rond de balken etc.
Pagina: 1