Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiephoi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 09:02
Wie heeft ervaring met het volgende:

Ik wil geen gebruik maken van de KOR om btw terug te vragen. Ik ben zelf arbeidsongeschikt wil dus geen ondernemer worden voor de belastingdienst en mijn vrouw is reeds zelfstandig ondernemer en die wil geen batterijen zakelijk kopen (past ook helemaal niet bij haar bedrijf). Ik overweeg mijn batterij van 5 kW uit te breiden naar 20 kW en die te combineren met een dynamisch contract. Ik sprak vanmorgen een adviseur van Bliq en was van mening dat als je de KOR niet gebruikt je geen btw aangifte hoeft te doen. Volgens dit document van de belastingdienst: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw moet dat dus wel. Eigenlijk moet iedereen met opbrengst uit zijn zonnepanelen dat doen, maar volgens mij doet niemand dat. Ik wil graag gebruik gaan maken van een dynamisch contract om de kosten van de batterijuitbreiding te dekken maar ik wil eigenlijk niets te maken hebben met de belastingdienst. Is iemand die daar ervaring mee heeft? Doen jullie netjes btw aangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 17:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

De kosten van de uitbreiding van de batterij dekken met een dynamisch contract zal nog niet meevallen. Er zijn op tweakers wel topics over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 15:52
nou ik zie net als @Jan Workum vooral niet in dat daar geld mee te verdienen is, zeker niet op serieuze schaal. Dus ik zou je adviseren elke andere hobby te kiezen ipv meer geld achter een thuisbatterij aan te gooien. Niet echt een antwoord op je vraag, I know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiephoi
Nee klopt Ik zeg het verkeerd. Ik wil de kosten niet dekken maar deels helpen dragen zeg maar. We willen de batterij ook vooral als noodstroomvoorziening.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:59

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan moet je wel wat meer fratsen uithalen dan alleen een accu. Die werken namelijk niet als de netspanning wegvalt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiephoi
martijn v o schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:38:
Dan moet je wel wat meer fratsen uithalen dan alleen een accu. Die werken namelijk niet als de netspanning wegvalt.
Meen je dat nou? Nooit eerder gehoord 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Je hebt accus die het wel kunnen, eiland functie noemen ze het :)

Maar als stroom uitvalt (omvormer spanningsloos) gaat uitveiligheid het hele systeem uit.

Als je wel een eiland functie hebt moet dit met stickers in de meterkast, bij de accus, bij de omvormer en bij de panelen heel duidelijk gemaakt worden.

In dat geval kan de brandweer namelijk je panelen niet makkelijk uitzetten, dus laten ze liever de boel beheerst afbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:14
martijn v o schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:38:
Hier wel. En mijn accu kost 6k ofzo. Voor 50kwh. Dus dan ligt de verdiensten situatie weer heel wat anders.

Ik hoef de btw niet eens terug :) Lijkt me ook lastig met een chinese factuur van alibaba...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
99ruud99 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:21:

In dat geval kan de brandweer namelijk je panelen niet makkelijk uitzetten, dus laten ze liever de boel beheerst afbranden.
Wat een onzin (vind ik tot nu toe dan), heb je bronnen dat de brandweer dit als protocol heeft? ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Van de stickers of van het gecontroleerd uit laten branden?
Beiden zijn te vinden als protocol op google, voor de Nederlandse brandweer.
Die beginnen enkel met blussen van een dak als de zonnepanelen volledig spanningsloos te maken zijn. Met een eiland is dit niet het geval vanuit de meterkast, waardoor ze OF een kleine brand hebben en dus veilig het huis kunnen doorzoeken naar die schakelaar. (Dan is er meestal nog geen uitslaande brand.)

Anders worden ze geëlektrocuteerd tijdens het blussen, en brand kan relatief eenvoudig onder panelen door verspreiden, als daar niet geblust wordt.

@PCJR https://www.google.com/ur...Vaw2KW3gi0LTuNIqJehgz58gm blijkbaar heb jij gelijk, al kregen wij te horen dat het veiliger is om dit uit te laten branden, als er een eiland functie aanwezig is.

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 02-10-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
99ruud99 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:37:
Van de stickers of van het gecontroleerd uit laten branden?
Beiden zijn te vinden als protocol op google, voor de Nederlandse brandweer.
Die beginnen enkel met blussen van een dak als de zonnepanelen volledig spanningsloos te maken zijn. Met een eiland is dit niet het geval vanuit de meterkast, waardoor ze OF een kleine brand hebben en dus veilig het huis kunnen doorzoeken naar die schakelaar. (Dan is er meestal nog geen uitslaande brand.)

Anders worden ze geëlektrocuteerd tijdens het blussen, en brand kan relatief eenvoudig onder panelen door verspreiden, als daar niet geblust wordt.
Edit: ik zie je bericht, onderstaande niet meer van belang :)
Maar ik had het ook niet over een brand van het dak/in het dak. Panelen branden niet. Het gaat mis bij de kabels en connectors. Anyway, t ging me gewoon om een brand in huis en niet zodanig dat ze panelen moeten blussen op het dak ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 02-10-2024 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Probleem blijft dat het veiliger is een schakelaar in te bouwen die de omvormer uitzet, waardoor de accu losgekoppeld wordt van het huis. (Eigenlijk net als de stoppenkast doet, vaak worden groepen in een brandzone ook uitgezet).

Ps - je kan zien dat ik geen brandweer ben :)

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 02-10-2024 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
99ruud99 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:46:
Probleem blijft dat het veiliger is een schakelaar in te bouwen die de omvormer uitzet, waardoor de accu losgekoppeld wordt van het huis. (Eigenlijk net als de stoppenkast doet, vaak worden groepen in een brandzone ook uitgezet).
Ik heb de accu aan de omvormer en de load is daar leeg. Dus huis is spanningsloos als de HS in de mk uitgezet word. Spanning blijft er wel tussen panelen, omvormer en accu.

Bij stroom storing van grid, zet ik de HS uit. Koppel ik de grid kabel in de omvormer aan de load port en zo heb ik thuis weer stroom van panelen en accu.

Gaat 1x in de 30-40j voorkomen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiephoi
En dit dan? https://solarclarity.com/...att-back-up-interface-box

Stroom valt hier elk jaar wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 15:56
Als jij je aanmeldt voor de KOR regeling, dan vallen de inkomsten die je hieruit genereert niet in de inkomstenbelasting. Dus voor je uitkering maakt dit niks uit. Je vrouw kan met haar - ik ga er vanuit een eenmanszaak - geen twee BTW nummers hebben. Je zou dan geld laten liggen. Waarom overleg je dit niet gewoon met de uitkeringsinstantie?

M.i. heb je twee keuzes:

1. BTW op de aanschaf niet terugvragen, dan is er geheel geen BTW plicht.
2. BTW op de aanschaf terugvragen? --> overleggen met de uitkeringsinstantie of KOR een probleem vormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 10:30
__1337__ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:51:
Als jij je aanmeldt voor de KOR regeling, dan vallen de inkomsten die je hieruit genereert niet in de inkomstenbelasting. Dus voor je uitkering maakt dit niks uit. Je vrouw kan met haar - ik ga er vanuit een eenmanszaak - geen twee BTW nummers hebben. Je zou dan geld laten liggen. Waarom overleg je dit niet gewoon met de uitkeringsinstantie?

M.i. heb je twee keuzes:

1. BTW op de aanschaf niet terugvragen, dan is er geheel geen BTW plicht.
2. BTW op de aanschaf terugvragen? --> overleggen met de uitkeringsinstantie of KOR een probleem vormt.
Met de KOR vallen je inkomsten wel degelijk onder de inkomsten belasting. De KOR is een regeling voor BTW vrijstelling.

Wat je misschien bedoelt is dat je als ondernemer bij de inkomstenbelasting gebruik kunt maken van verschillende aftrekposten als zelfstandigeaftrek. Maar dit heeft niks te maken met de KOR

https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
RedDashGuy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Met de KOR vallen je inkomsten wel degelijk onder de inkomsten belasting. De KOR is een regeling voor BTW vrijstelling.

Wat je misschien bedoelt is dat je als ondernemer bij de inkomstenbelasting gebruik kunt maken van verschillende aftrekposten als zelfstandigeaftrek. Maar dit heeft niks te maken met de KOR

https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
Wat ik bedoel, is dat je bij zonnepanelen de opbrengsten niet als ondernemer aangeeft in de inkomstenbelasting. Daar gaat deze casus ook over. In alle andere gevallen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiephoi
__1337__ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

Wat ik bedoel, is dat je bij zonnepanelen de opbrengsten niet als ondernemer aangeeft in de inkomstenbelasting. Daar gaat deze casus ook over. In alle andere gevallen wel.
Nou...
"Hebt u zonnepanelen en levert u de opgewekte stroom (gedeeltelijk) terug aan uw energiemaatschappij?
Ook hierover moet u btw aangifte doen." Volgens mij doet niemand dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
hiephoi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Nou...
"Hebt u zonnepanelen en levert u de opgewekte stroom (gedeeltelijk) terug aan uw energiemaatschappij?
https://www.belastingdien...nt/zonnepanelen-nultarief
Ik heb geen btw-identificatienummer en het opwekvermogen van mijn zonnepanelen is niet meer dan 15.000 Wattpiek

U hoeft niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
hiephoi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Nou...
Onder de KOR doet niemand dat, want het hoeft niet. Als je ondernemer bent met BTW plicht moet je ze wel degelijk meenemen in de BTW aangifte het laatste kwartaal.

Ik heb het vorig jaar niet gedaan, die 21KWh die de installatie in december opgewekt heeft (16 december geplaatst) is de moeite van het aangeven niet waard, maar dit jaar moet er gewoon een forfaitair bedrag worden opgevoerd in de BTW aangifte.

Overigens doet die opbrengst van panelen of batterijen niks met de inkomstenbelasting, staat los van de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
_JGC_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Onder de KOR doet niemand dat, want het hoeft niet. Als je ondernemer bent met BTW plicht moet je ze wel degelijk meenemen in de BTW aangifte het laatste kwartaal.

Ik heb het vorig jaar niet gedaan, die 21KWh die de installatie in december opgewekt heeft (16 december geplaatst) is de moeite van het aangeven niet waard, maar dit jaar moet er gewoon een forfaitair bedrag worden opgevoerd in de BTW aangifte.

Overigens doet die opbrengst van panelen of batterijen niks met de inkomstenbelasting, staat los van de BTW.
Dat is ook precies wat ik zeg, als TS dat nou gewoon aangeeft bij de uitkeringsinstantie, dan is er qua inkomen niks aan de hand (want telt niet mee voor de inkomstenbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiephoi
__1337__ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

... want telt niet mee voor de inkomstenbelasting
Dat is inderdaad een wezenlijk verschil. Ik ga het aan het UWV voorleggen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 10:00
Maar je kunt toch geen btw terug vragen/vrijstelling krijgen als je geen inkomsten hebt? Of is het de bedoeling de terug levering hiervoor te gebruiken?

Edit: Via de KOR.

[ Voor 6% gewijzigd door Bumpy_NL op 04-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiephoi
Nou, het UWV heeft geantwoord: btw teruggave valt niet onder inkomsten die je op moet geven. In dit geval dus geen probleem. Ben er alleen zelf nog niet uit of ik ga handelen of slim laden voor eigen gebruik. Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1