Statisch IP op LAN, maar verbinding knalt er uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 21:40
Beste Tweakers,

Een probleem waar ik even geen raad mee weet.

Ik heb een statisch IP ingesteld op mijn router voor mijn PC (Windows 10 pro). Dit IP bevindt zich buiten de DHCP pool.

IP config toont dat mijn PC het IP-adres heeft, maar er zit een lease op van 24uur. Nu komt het bijzondere: Zodra de lease verloopt, knalt mijn verbinding er direct uit. Mijn PC/Windows weigert dit te vernieuwen en als ik met CMD ipconfig /renew probeer, gebeurt er letterlijk niets (alsof het vastloopt).

Ik kan mij niet herinneren dat dit in het verleden een probleem was. Enige wat er tussen nu en "toen" is verandert, is mijn hardware (moederbord, cpu, geheugen). Andere systemen/apparaten hebben geen last hier van. Zelfs mijn Windows Server die ook uitgesloten IP heeft, heeft hier geen problemen mee.

Is dit een hardware of software probleem? En wat doe ik fout? Waarom is er een lease op een statisch toegekend IP via de router?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je hebt een statisch ip op basis van macadress ingesteld op je router?

Wat voor router is dit?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Falcon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:37:
Je hebt een statisch ip op basis van macadress ingesteld op je router?

Wat voor router is dit?
Correct, op basis van MAC adres. Ik heb dit cross-checkt dat het juiste adres is in de router table als details via ipconfig. Router model is: Asus Blue Cave

Windows was opnieuw geinstalleerd na hardware vernieuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vogelnest schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Correct, op basis van MAC adres. Ik heb dit cross-checkt dat het juiste adres is in de router table als details via ipconfig. Router model is: Asus Blue Cave

Ipv deze reservering kan je ook simpelweg handmatig het ipadres op de pc instellen + subnet en gateway (ipadres van de router). Dns zet je dan op bijv. 8.8.8.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Falcon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Ipv deze reservering kan je ook simpelweg handmatig het ipadres op de pc instellen + subnet en gateway (ipadres van de router). Dns zet je dan op bijv. 8.8.8.8
Dat snap ik, maar dat verklaart niet het probleem t.o.v. mijn server die ook niets handmatig heeft ingesteld in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vogelnest schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Dat snap ik, maar dat verklaart niet het probleem t.o.v. mijn server die ook niets handmatig heeft ingesteld in Windows.
Klopt. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:44
Vogelnest schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Ik verwacht dat als je een statish dhcp adres uitgeeft, dat het wel onderdeel van de pool moet zijn en niet daarbuiten mag vallen.

Als je het niet via dhcp doet maar statisch op de pc instelt dan buiten de pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:40
Even hardop denken. Leasetijd is 24 uur. Jouw PC moet dus na 24 uur een "renew" vragen aan de router. Als je PC zijn IP nummer verliest, kwestie van even meekijken met Wireshark of de renew komt en wat het antwoord is. En ontbreekt één van beiden dan weet je het euvel.

Lees net het antwoord van @canonball daar had ik overheen gelezen. Ook ik verwacht dat hij IN de pool moet zitten ...

[ Voor 18% gewijzigd door Houtenklaas op 01-10-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 22:35
Kan je eens omschrijven hoe het netwerk nu eruit ziet?

Wie deelt de DHCP uit? Je server of je router?
Heeft je server nu wel of niet een vastingesteld IP (Dus niet via reservering, maar echt op de NIC hard ingesteld)? Zo nee, dit meteen doen. Wel zorgen dat dit IP BUITEN de SCOPE van je IP range lease is.

Hoe staat je DNS ingesteld? Doet je router dat of doet je server dat?

Welke IP range staat er ingesteld en heb je exclusions gemaakt voor je router en server?

Kan je vanaf je PC de DHCP-Server bereiken(of router, maar je snapt mijn punt).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Normaliter zit een vaste DHCP lease binnen de DHCP pool. Als je een IP-adres wilt dat er buiten zit, hoef je de machine geen DHCP lease te geven en kun je dus beter een statische configuratie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:12
Het statische ip address hoort binnen de range van de dhcp server te liggen. Je dhcp server kan hem immers anders niet uitgeven.

Aah spuit 11 :+

[ Voor 33% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 01-10-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 15:59
Misschien een idee om een statisch ip adres in te stellen op je netwerk kaart, en dat ip adress te excluden van de DHCP pool.

Dan scheelt je misschien een hoop troubleshooting tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even beetje verwarring aanpakken:

Dit is geen statisch IP. Een statisch IP stel je in op je computer en er komt helemaal geen DHCP meer aan te pas. Statische IP's dienen daarom buiten de DHCP pool gekozen te worden.

Een IP reserveren in je DHCP server (kun je 'statische reservering' noemen, maar dat leidt zoals hier te zien is tot verwarring) kan ook, in dat geval vraagt de client nog steeds IP aan via DHCP en moet het IP zich dus ook binnen de DHCP pool bevinden.

Mijn eerste gok zou zijn dat het fout gaat bij renew omdat de DHCP server het IP niet als de zijne ziet. Kies een IP binnen de range of vergroot de pool en als mijn vermoeden klopt is het probleem verholpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
Een ipadres dat uitgegeven wordt aan een macadres hoeft helemaal niet in de dhcp range te liggen, dat is afhankelijk van de implementatie van de dhcp server.
Als die dat toelaat zal het prima werken wat ook het geval is anders zou die pc een ander ipadres uit de dhcp pool krijgen.

Verder zal een device dat een ipadres van de dcp server krijgt halverwege de leasetijd om een renew gaan verzoeken dus in dit geval al na 12 uur.

Ook is het zo dat normaal een ipadres er niet uit knalt als de leasetijd verstreken is, het enige wat er gebeurd is dat de dhcp server het ipadres weer als vrij uitgeefbaar aanmerkt en dus opnieuw zou kunnen uitgeven, maar als die buiten de dhcp pool valt zal dat niet gebeuren.

Dus moet je het ergens anders in zoeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:13:
Een ipadres dat uitgegeven wordt aan een macadres hoeft helemaal niet in de dhcp range te liggen, dat is afhankelijk van de implementatie van de dhcp server.
Als die dat toelaat zal het prima werken wat ook het geval is anders zou die pc een ander ipadres uit de dhcp pool krijgen.
"als". Ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat dat goed gaat.
Verder zal een device dat een ipadres van de dcp server krijgt halverwege de leasetijd om een renew gaan verzoeken dus in dit geval al na 12 uur.
Klopt. En wat doet een client als het niet lukt om na halve leasetijd te renewen? Het wacht nog een keer de halve tijd en probeert dan opnieuw. En herhaalt dat vier keer.
Ook is het zo dat normaal een ipadres er niet uit knalt als de leasetijd verstreken is, het enige wat er gebeurd is dat de dhcp server het ipadres weer als vrij uitgeefbaar aanmerkt en dus opnieuw zou kunnen uitgeven, maar als die buiten de dhcp pool valt zal dat niet gebeuren.
RFC2131 is het niet met je eens:
If the client
receives neither a DHCPACK or a DHCPNAK message after employing
the retransmission algorithm, the client MAY choose to use the
previously allocated network address and configuration parameters
for the remainder of the unexpired lease.
Een client mag dat IP enkel gebruiken tot einde lease, daarna moet het terug naar INIT state, dus zonder IP.
Dus moet je het ergens anders in zoeken.
Een fout dat reproduceerbaar optreedt op exact het einde van de DHCP lease heeft linksom of rechtsom hoogstwaarschijnlijk te maken met het DHCP-proces. Ja, het zou kunnen dat de magnetronoven de ontvangst verstoort, maar het zou wel heel toevallig zijn als het dat exact doet op moment dat DHCP renews verstuurd worden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat er in die rfc staat is echt niet de praktijk.

Windows doet dat zeker niet en Microsoft specificeert zelfs dat Windows bij het uitblijven van een leasetijd renew, hij gewoon het gekregen ipadres blijft gebruiken.

En mijn Linux systemen doen dat ook zo.

Verder klinkt het alsof de dhcp renew request niet doorkomt dus misschien een firewall die in de weg zit.
Verder zou het handig zijn om te weten waar de dhcp server op draait.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 01-10-2024 19:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Dank voor de toelichting dion_b. Ik heb inderdaad misschien wat verwarring veroorzaakt. Om de boel in beeld te brengen post ik even een paint plaatje van mijn opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smjFJLGp5AfPogkksvja9fxve1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3AlvwKdEt9YDUGpzZc21STzP.png?f=fotoalbum_large

Op PC (Windows 10 Pro):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8MI2MAzlbzjZZZ7OFot0KtgrT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vctg9WnnhSP1BxfftM5r2ugG.png?f=fotoalbum_large

Asus Blue Cave (router/dhcp/wifi):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeH5HCXoQmSiEdwj9bH_NNf_Zso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DRHfgPKRsztvaH5TPG7vXLyC.png?f=fotoalbum_large

Ik zal advies overnemen om de IP mee te nemen binnen de range en kijken wat het doet. Van Windows logs kan ik niets wijs worden (geen meldingen) en wireshark heb ik nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Vogelnest schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:09:
Dank voor de toelichting dion_b. Ik heb inderdaad misschien wat verwarring veroorzaakt. Om de boel in beeld te brengen post ik even een paint plaatje van mijn opzet:
[Afbeelding]

Op PC (Windows 10 Pro):
[Afbeelding]

Asus Blue Cave (router/dhcp/wifi):
[Afbeelding]

Ik zal advies overnemen om de IP mee te nemen binnen de range en kijken wat het doet. Van Windows logs kan ik niets wijs worden (geen meldingen) en wireshark heb ik nog niet gebruikt.
Verander je pool start adres naar en 15 en het ou moeten werken.

Zet je lease time naar 60 en je weet het na een minuut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogelnest
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Verander je pool start adres naar en 15 en het ou moeten werken.

Zet je lease time naar 60 en je weet het na een minuut
Dit werkt.

Blijf ik wel met een raadsel waarom het buiten de pool niet werkt. Je zou denken dat je IP juist buiten pool toekent, zodat er geen conflict kan ontstaan? Of is de Asus blue cave zo slim met z'n DHCP dat hij dat ene IP nooit zal toekennen aan een client die zich aanmeldt?

Dank allen voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:43
De documentatie van Asus geeft dit zelf ook aan: https://www.asus.com/supp...f%20your%20DHCP%20server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:50
Vogelnest schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:36:
[...]

Of is de Asus blue cave zo slim met z'n DHCP dat hij dat ene IP nooit zal toekennen aan een client die zich aanmeldt?
Ja uiteraard, je hebt 'm immers gereserveerd.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Vogelnest schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:36:
[...]

Dit werkt.

Blijf ik wel met een raadsel waarom het buiten de pool niet werkt. Je zou denken dat je IP juist buiten pool toekent, zodat er geen conflict kan ontstaan? Of is de Asus blue cave zo slim met z'n DHCP dat hij dat ene IP nooit zal toekennen aan een client die zich aanmeldt?

Dank allen voor jullie hulp!
Je maakt een denkfout.

Eerst vertel je de dhcp server in welke range hij zijn werk mag doen (start tot eind ip)

Vervolgens vertel je hem om iets te doen wat buiten die range valt, en dat weigert hij netjes. Volkomen logisch en correct gedrag.

Het echte probleem hier is dat er geen waarschuwing of foutmelding is bij het invoeren van de fixed ips, asus design error dus. Er zijn overigens genoeg interfaces die het wel netjes melden en zelfs weigeren om zo’n niet werkende configuratie op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Je maakt een denkfout.

Eerst vertel je de dhcp server in welke range hij zijn werk mag doen (start tot eind ip)

Vervolgens vertel je hem om iets te doen wat buiten die range valt, en dat weigert hij netjes. Volkomen logisch en correct gedrag.

Het echte probleem hier is dat er geen waarschuwing of foutmelding is bij het invoeren van de fixed ips, asus design error dus. Er zijn overigens genoeg interfaces die het wel netjes melden en zelfs weigeren om zo’n niet werkende configuratie op te slaan.
Echter zijn er ook genoeg systemen waarbij het wel werkt, waarbij je gewoon statische/gereserveerde IP adressen buiten de scope van de dynamische adressen mag gebruiken. Is juist een van de redenen dat je ook een scope kan kiezen. Maar het ligt aan de implementatie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-05 22:04
Ik ben ook een "buiten de pool"-man.
Zowel op een Ubiquiti ERX als op een Mikrotik RouterOS nooit problemen mee gehad.
De statische toewijzing van een IP op basis van MAC zit doorgaans ook niet in dezelfde schermen waar je de dynamische DHCP configureert.

Ik doe dit vooral om te voorkomen dat indien mijn machine uit staat, het IP adres "per ongeluk" aan een ander apparaat wordt gegeven.

Mijn enige apparaat wat niet wil meewerken op IP-niveau is mijn HP printer.
Na het verstrijken van de lease vergeet de printer nog wel eens een nieuwe lease aan te vragen.
Mogelijk omdat ie in slaapstand staat.
Daarna is de printer onvindbaar op het netwerk, totdat ik hem weer uit en aan zet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:11
Interessant topic. Mijn Fritzbox 7590AX heeft ook geen problemen met het toewijzen van ip's buiten de DHCP-pool.
Net zoals @GarBaGe zegt zit dat in een ander scherm, dus niet onder de DHCP-settings.
Ik moet zeggen dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat het onlogisch is dat dit werkt. Blijkbaar is het voor mij wel lekker intuïtief correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Kennelijk, maar wat GarBaGe schrijft was wel mijn verwachting.
GarBaGe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:05:
Ik doe dit vooral om te voorkomen dat indien mijn machine uit staat, het IP adres "per ongeluk" aan een ander apparaat wordt gegeven.
Juist om de handmatig toegekende reservering buiten de pool te houden, dacht ik dat dit de manier was. Maar duidelijk had ik de documentatie van Asus Blue Cave niet gelezen, want het staat er expliciet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-05 12:11
Falcon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

DNS op 8.8.8.8? En waar gaat jouw PC dan intern DNS verkeer resolven? Bij Google? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Frogmen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Echter zijn er ook genoeg systemen waarbij het wel werkt, waarbij je gewoon statische/gereserveerde IP adressen buiten de scope van de dynamische adressen mag gebruiken. Is juist een van de redenen dat je ook een scope kan kiezen. Maar het ligt aan de implementatie.
Touche. Ik Was wat stellig om het zo te verwoorden. Heb wel een heel aantal systemen gezien maar niet alles natuurlijk, je hebt gelijk.

Ik blijf er wel bij dat hier een foutmelding naar de user gegeven zou moeten worden omdat het een illegale configuratie is.
GarBaGe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:05:

Zodra je een reservering maakt tegen een Mac kan dit niet meer gebeuren. Dat is het hele doel van de reservering.
Dus ook in de pool wordt dat ip nooit meer aan een ander Mac toegekend dan wat je hebt vastgelegd.
Vogelnest schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Kennelijk, maar wat GarBaGe schrijft was wel mijn verwachting.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het gebruiken van een ipadres buiten de pool niet zou werken bij Asus zou hij dat moeten melden als je dat probeert.

Nu is Asus firmware niet van al te beste kwaliteit, dus zo'n omissie komt mij niet vreemd voor, maar als het niet werkt zou die Pc gewoon een ipadres uit de dhcp pool krijgen en verder zonder problemen moeten werken en dus niet zomaar ineens verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:35
Ben(V) schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:21:
Als het gebruiken van een ipadres buiten de pool niet zou werken bij Asus zou hij dat moeten melden als je dat probeert.

Nu is Asus firmware niet van al te beste kwaliteit, dus zo'n omissie komt mij niet vreemd voor, maar als het niet werkt zou die Pc gewoon een ipadres uit de dhcp pool krijgen en verder zonder problemen moeten werken en dus niet zomaar ineens verdwijnen.
Tenzij de ASUS denkt, ik heb een reservering voor dit MAC adres maar die mag ik niet uitdelen, dus ik doe niks voor dit MAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan zou die pc helemaal geen ipadres krijgen en dat is niet beschreven.
Het probleem was gedefinieerd als een wegvallend ipadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Om het nog vreemder te maken voor de discussie met het gedrag van de router en pc.

Toen het probleem zich voordeed, dan was rebooten de enige oplossing. Na reboot kreeg mijn pc weer netjes het gereserveerde IP-adres uitgedeeld, totdat de lease weer zou verlopen en het probleem zich herhaalde.

Wat ik dan niet snap nog steeds:
Als het IP-adres verplicht in de DHCP-pool range zou moeten zitten, waarom kreeg mijn PC dan alsnog de IP uitgedeeld toen het IP-adres buiten de range bevond?

Zoals eerder vermeld, het resetten van de netwerk adapter in Windows, ipconfig /release en /renew en LAN-kabeltje fysiek uithalen en terug er in doen bood geen oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door Vogelnest op 03-10-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Conclusie is in ieder geval dat het ipadres niet in de dhcp pool hoeft te zitten wat in mijn ervaring altijd zo is.

Aangezien jij zowel ipv4 als ipv6 hebt geconfigureerd zal als de lease time van het ipv4 adres expires het ipv6 adres gewoon blijven werken en dat kan wel eens vreemde effecten op een ipconfig /renew hebben.

Test eens met ipv6 uitzetten op die Asus doet.

Pagina: 1