Voeding Robotmaaier weer kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-07 15:53
Ik heb een Stihl RMI 422 robotmaaier met een voeding van Meanwell.
Deze voeding is kapot. Weer..... Stihl laat voedingen daar maken met output van 60watt (2.23a * 27volt)
Gaat om dit model :
https://www.verkter.com/f...on-stihl-63014008501.html
OWA-60E-27

Nu lees ik op de site van de fabrikant dat deze niet vrij verkrijgbaar is. Logisch, het mot geld kosten. Maar ik vind gemiddeld 150 euro voor een nieuwe echt te gek.

In de line up zie ik een model wat er dicht tegenaan kruipt. De OWA-60E-30
Iets hoger voltage, iets minder ampere. (2a 30v)

Zou je straffeloos dit kunnen proberen zonder het dockingstation printje op te blazen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Nee, de spanning moet hetzelfde zijn. (Stroomsterkte is niet zo belangrijk dat het lager is, zegt met name hoe snel je laadt).

Stel je had gezegd 27.5V had ik nog gezegd dat ligt zo dicht bij die 27, dat zal prima gaan... Maar 30 is 10% meer, het kan goed gaan, maar kan ook mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08 21:49
Meanwell heeft ook wel andere voedingen van 27V die wel goedkoper zijn. maar die hebben niet de aangegoten snoeren dus dan moet je zelf aan de knutsel met de kabels van je kapotte voeding overzetten en het 1 en ander in een correcte behuizing zetten.

Bijvoorbeeld de RSP-100-27

[ Voor 5% gewijzigd door S-te-fan op 01-10-2024 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:32
Sommige open chassis en din-rail voedingen van meanwell hebben een fine-tune instelling voor de spanning +/-20%

Is dit ook de acculader? Want 27V is verdacht dichtbij de float-charge van loodcellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
jeroen3 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:42:
Sommige open chassis en din-rail voedingen van meanwell hebben een fine-tune instelling voor de spanning +/-20%

Is dit ook de acculader? Want 27V is verdacht dichtbij de float-charge van loodcellen.
JUP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm volgens de Stihl site Accutype Li-Ionen gewoon 30V op proppen, de lader in de robot doet de rest :D

[ Voor 27% gewijzigd door Damic op 01-10-2024 18:50 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit met computerhardware te maken heeft :+ . Schopje naar HHW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkiman
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-07 20:23
Hallo,

Helaas in mijn voeding van de Stihl maairobot ook overleden, wat een slechte kwaliteit gewoonweg niet waterdicht, maar goed nu ben ik dus ook opzoek naar een vervanger, weet iemand al wat meer over de mogelijkheden van een vervanger?

Mvgr Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zo te zien is de originele voeding een MeanWell OWA-60E-27 met een speciale stekker.

De voeding die je nodig hebt moet dus voldoen aan:
Spanning 27 V, gelijkspanning - dit is helaas geen gebruikelijke spanning voor een tafelnetvoeding
Stroomsterkte 2,2 A - mag ook meer zijn
Speciale stekker aan de laagspanningskant
Waterbestendig (IP67 of IP68)
Bij voorkeur dubbelgeïsoleerd

De stekker lijkt wel een tweepolige SuperSeal, zoals ook op auto's wordt gebruikt. Nog makkelijker is het om hem met een stuk kabel af te knippen en m.b.v. waterdichte kabelverbinders (je zal waarschijnlijk 0,5 mm^2 nodig hebben, liefst aanknijpen met een krimptang) te verbinden met de nieuwe voeding.
Damic schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:49:
Euhm volgens de Stihl site Accutype Li-Ionen gewoon 30V op proppen, de lader in de robot doet de rest :D
Waar zie je dat precies?

[ Voor 61% gewijzigd door TBTL op 05-10-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@TBTL technische details en dan op dat + Alles weergeven drukken

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 05-10-2024 20:42 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik zie nergens 30 V staan.
Het laadstation heeft 27 V nodig bij gebruik met deze maaier, aldus de handleiding p. 79 en opdruk.
Op de maaier zelf staat 18,5 V / 60 W.

[ Voor 52% gewijzigd door TBTL op 05-10-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha die spanning nee dat is 27V maar het is wel li-ion. Het is altijd een risico, die voedingen worden SPECIAAL voor Stihl gemaakt en zul je dus niet zomaar in de handel vinden aan een normale prijs.

Als je even uitrekent 27/4.2=6.4cel > 6*4.2 = 25.2V maar als we nu eens gaan zoeken op een batterijpakket van die maaier https://www.eu9.com/shop/...ku-aai-40-mi-422-rmi-422/ ha 18.5V :/ dat is een heel stuk minder dan de voeding.

Dit is een 2 polige superseal
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.dynastart.nl%2Fpublic%2Fdata%2Fimage%2Farticle%2F2517%2F9768%2Fzoom%2Fsuperseal-connector-2p-1-5-1.jpg&f=1&nofb=1&ipt=e4a4bb1d22be22b1a521b02cc19c22c9f1e24e15e9ad538c0361811f56639fba&ipo=images
Dat lijkt 99% hetzelfde als die witte, maar zo van die plugs soldeer verbindingen zijn goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkiman
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-07 20:23
Het is mij al wel duidelijk dat ik er niet zo maar nog een 27v transformator bij krijg.
Maar als ik de berekening hier boven zie, is dan een 25v ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat weet je niet, dat is afhankelijk van het laadcircuit in het laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
Ik heb een oplossing gevonden denk ik voor €40. Ingebouwde potentiaalmeter om Vo op te schroeven naar 27v. Van de week installeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI9RN-NZGcW4A6pEuh2wOZJ7osM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eajReOFRzUC9MxTUdgdrwHvv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
Update !
De hierboven getoonde HLG-60H-24A werkt perfect. Even de stekkers in een IP67 centraaldoos verbonden met de juiste wartels. Potentiaalmeter schakelt perfect naar de juiste voltage. (automatisch)

En nu even de overleden patient ontmanteld om de root cause op te snorren.
Ik had deze adapter vrij laag bij de grond gemonteerd aan een schutting. Bij zware regenval stond er wel een plas water op de grond omdat deze vooral erg kleiig is. Echter zou hij dit aan moeten kunnen. Immers bepruft op IP68, volgens Tuv. Zelfs 30 minuten onder water zou moeten kunnen.
Ik kom erachter dat Mean Well wat ontwerpfouten gemaakt hebben in het product.

1. De behuizing heeft aan de binnenkant "steunpunten" die tot op de print komen, waardoor volledige isolatie van de print met siliconen onmogelijk wordt
2. De behuizing laat door frictie afkoelen opwarmen gedurende de levensduur los van de siliconen, waardoor vocht naarmate de tijd vordert zich kan verzamelen boven in de adapter
3. Duidelijk is dat de adapter is doorgebrand aan de hoge voltagekant. Printplaat is er zwart.

Heb ik recht van spreken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCfWj1O-ptZrV2JXOjbRLw9GCWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDH7k3sf0oHOBhm0Vcl3mAZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_Duo4C3LOtQ0GHKiAF7NAFnMa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTplavREIAh1mz5bLpBRBIvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
Meanwhile nog dit gevonden:

http://www.meanwelljapan....IP67_OWA-60(E,U)dekra.pdf

op dit forum:

https://www.roboter-forum...l-owa-60e-27.63071/page-2

Lijkt toch vaker te gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareldn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 15:19
Ik heb een Stihl 522 met dezelfde voeding (OWA 60E 27)

Deze is reeds is vervangen geweest onder garantie, en blijkt nu terug stuk te zijn. De dealer heeft precies geen zin meer om dit te repareren (herleveren) en houdt me gewoon een het lijntje ondanks dat dit nog binnen de 5- jarige garantie zit.

Is de HLG-60H-24A nog steeds een afdoende oplossing?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lesswood
jup!
Doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:48
Ik heb inmiddels ook al mijn tweede voeding stuk sinds ik de maaier heb, dus ik volg dit topic met interesse. De voedingen zijn niet zo waterdicht als de fabrikant zijn ons wil doen geloven, en gevoelig voor inwateren en condensvorming.
Wat me wel afvraag: het type voeding dat je gebruikt is een 24V exemplaar, dat je - als ik het goed begrijp - wel kan terugregelen naar een lagere spanning, maar niet op kunt draaien naar een hogere. Dit terwijl de originele voeding 27V levert. Mag ik hieruit opmaken dat de maaier ook goed functioneert met een 24V voeding?

[ Voor 12% gewijzigd door Spearhead op 08-02-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
Spearhead schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:04:
Ik heb inmiddels ook al mijn tweede voeding stuk sinds ik de maaier heb, dus ik volg dit topic met interesse. De voedingen zijn niet zo waterdicht als de fabrikant zijn ons wil doen geloven, en gevoelig voor inwateren en condensvorming.
Wat me wel afvraag: het type voeding dat je gebruikt is een 24V exemplaar, dat je - als ik het goed begrijp - wel kan terugregelen naar een lagere spanning, maar niet op kunt draaien naar een hogere. Dit terwijl de originele voeding 27V levert. Mag ik hieruit opmaken dat de maaier ook goed functioneert met een 24V voeding?
In de genoemde adapter zit een potentiaal meter die automatisch het juiste voltage afstemt met de vraag. Deze doet dat in een range van 24 tot 27 volt geloof ik… (kan net anders zijn..)
Kijk ff bij Meanwell op de site als je het precies wil weten.

Succes!
Pagina: 1