GPU kopen of gebruik maken van Daisy Chaining op displayport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik ben een nieuwe desktop aan het samenstellen. Ik ga voor een alder lake processor (Intel Core i7-12700K) in combinatie met moederbord MSI | MAG Z790 Tomahawk WiFi DDR5.

Het systeem is niet bedoelt voor gaming maar enkel voor professionele taken en voor een RAID 1 configuratie met 2 HDD's angesloten via SATA.

Ik heb momenteel op mijn oude desktop 3 schermen in gebruik en ik wil dit zo houden, in mijn oude desktop heb ik een GPU waardoor ik de schermen eenvoudig kan aansluiten.

Mijn vraag is nu of het echt nodig is om een (dure) GPU aan te schaffen, enkel en alleen om de schermen aan te kunnen sluiten? Terwijl het ook mogelijk is om 3 schermen aan te sluiten door gebruik te maken van daisy chaining op de displayport die op het moederbord zit. Ik stel de vraag omdat ik hier geen ervaring mee heb. Dus wat zijn de nadelen hiervan in vergelijking met het aansluiten van de 3 schermen op een GPU?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:22

D4NG3R

kiwi

:)

Het belangrijkste is om te achterhalen of de schermen aan MST (Multi-Stream Transport) doen, en wat de maximale resolutie van je GPU is wanneer dit ingezet word. In principe doet elke GPU met minimaal DisplayPort 1.2 aan deze functionaliteit. :)

Alternatief kan je natuurlijk ook voor een MST hub gaan met 3 of meer outputs, al heb ik zelf geen ervaring met deze dingen: uitvoering: Startech.com 3-poorts DisplayPort MST Hub DP 1.4 Video Splitter

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2024 14:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdamen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 22:34
Kan je de GPU uit je huidige desktop meenemen naar je nieuwe desktop? Tenzij je echt een hele oude GPU hebt, zal deze vaak ook compatible zijn met je nieuwe systeem.

Om te kunnen daisy chainen heb je ook monitoren nodig die dit ondersteunen. Daarvoor moeten je monitoren minimaal 2 DisplayPort 1.2 aansluitingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Bedankt voor de reacties boys. Ik controleerde net even of mijn monitors een display port out hebben en dat is helaas niet het geval. Ze hebben enkel een HDMI en een displayport IN. Het zal dus toch de aanschaf van een GPU worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07 16:52

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Als alle drie de schermen een DisplayPort(DP) hebben kun je gewoon een MST Hub gebruiken welke D4NG3R al voorstelde.
Je moederboard beschikt over DP 1.4, je hebt minimaal DP1.2 nodig voor MST functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Funzy83 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:39:
in mijn oude desktop heb ik een GPU waardoor ik de schermen eenvoudig kan aansluiten.
Welke GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
Neem een moederbord met 3 video uitgangen. De iGPU van Alder Lake kan tot 4x 4K60 aan.
Pagina: 1