Fornuis automatisch aan na inschakelen stop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Recent klapte ons Borettifornuis (model P90G, online niks meer over te vinden) er ineens uit. Het is een oudje, hij staat er nu een jaar of 20. Hij zat al in de keuken toen we het huist kochten en we zijn eigenlijk niet van plan de keuken nog aan te pakken, dus dit blijft zo tot we verhuizen.

Met eruit klappen bedoel ik dat de oven (luchtcirculatie met gasverwarming) op dat moment aan stond en ik opeens een vonk zag. Snel uitgeschakeld, waarna de oven niks meer deed en de ontstekers van de gaspitten ook dienst weigerden. Koken kan uiteraard nog wel, want met de gasaanvoer is niks mis.

Ik vermoedde dat de oven op een eigen groep zit, dus ik heb in de meterkast gekeken en die stop was inderdaad gesprongen. Vervangen en nu doet hij het weer.

Echter, wat blijkt, de lamp en luchtcirculatie van de oven gaan aan zodra je de stop in de meterkast omzet. Het lukt me alleen niet om de oven op dat moment uit te zetten. Hoe ik de temperatuurknop waar die normaal mee aangaat ook manipuleer, hij blijft stoïcijns aan. Zou het kunnen zijn dat een interne schakelaar kapot is gegaan door kortsluiting en dit gedrag veroorzaakt? Of kan het ook vanuit mijn electrische installatie komen. Dan is een monteur laten komen voor het fornuis natuurlijk zonde.

Uiteraard zou een mooie foto van de achterkant veelzeggend kunnen zijn, maar dit ding weegt over 9000 kilo, dus die laat ik liever staan voor de monteur.

Is er iemand die op basis van dit verhaal iets zinnigs kan zeggen? Mogelijk is dit een inkoppertje, maar laten we zeggen dat ik verstand heb van andere dingen.

/edit de grill elementen gaan niet meer aan. Ik denk inderdaad dat er iets is gefrituurd in het fornuis zelf. Ik ga een monteur zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 01-10-2024 20:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 08:11
Vonken en electriciteit horen wel bij elkaar maar niet in een oven.

Wat me verbaast is de je groep uitgeschakeld is en deze wel weer in te schakelen is met een oven die half aan staat.

Een monteur lijkt me een goed idee want ik denk dat er iets samengesmolten is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
@nodri2000 ik heb inderdaad een monteur aangevraagd. Op basis van bovenstaande verhaal heeft de fabrikant mij een serienummer van een onderdeel gestuurd dat ik los kan bestellen en zelf erin kan klussen of kan laten vervangen. Gezien mijn beperkte kennis op dit gebied heb ik gekozen voor dat laatste.

Overigens zag ik vandaag per toeval dat het verwarmingselement van de bovengrill geknapt lijkt. Waarschijnlijk omdat hij al 20 jaar oud is. Dat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn geweest van de kortsluiting.

Afijn, het zal uiteindelijk wel worden gefixt door de monteur. Hopen op een schappelijke rekening :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
br00ky schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:19:
@nodri2000 Waarschijnlijk omdat hij al 20 jaar oud is. Dat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn geweest van de kortsluiting.

Afijn, het zal uiteindelijk wel worden gefixt door de monteur. Hopen op een schappelijke rekening :+.
Naarmate de werkzaamheden meer richting restaureren dan naar repareren bewegen zal de rekening ook navenant hoger uitvallen.........
Maar goed, zo'n fornuis is over 40 jaar al bijna een museumstuk, dus vooral goed blijven onderhouden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
@Yaksa, begrijpelijk. De timing is wat dat aangaat niet ideaal. We verwachten over een jaar of 3-4 te verhuizen en wilden eigenlijk niks meer aan de keuken doen. Als ik voor minder dan 500 klaar ben, is het prima. Dat is altijd nog een factor minder dan een 90 cm vrijstaand fornuis met inductie (want dat wil mijn vrouw dan), waar mogelijk een nieuwe groep in de meterkast bij komt etc.

Repareren is mogelijk niet heel economisch, maar in absolute zin waarschijnlijk wel het goedkoopst. Een nog goedkopere optie is natuurlijk een losse oven erbij kopen en die ergens stallen in de keuken, maar daarvoor hebben we te weinig ruimte.