Verwarming slim aansturen (en zo duurzaam stoken?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-10 21:34
Onze woning is volledig voorzien van vloerverwarming, enkel op de badkamers hangen aanvullende (handdoek)radioatoren (die we overigens niet gebruiken, de vloerverwarming volstaat). Ook wij kijken naar verduurzaming, denken na over de aanschaf van een Quatt,maar we merken ook dat de kranen op de verdeler van de vloerverwarming aan vervanging toe zijn, simpelweg omdat deze niet meer goed open of dicht draaien. Wellicht door verkalking?

Anyhow.. we overwegen om de kranen op de verdelers (1x8 1x6) slim te maken. De verdelers zelf zijn nog prima, het zijn open verdelers dus flexibel.

Wie hier heeft ervaring hiermee? Kan dit goed helpen bij het verduurzamen door slimmer te stoken? Wat zijn goede oplossingen, mede wetende dat ik graag alles aanstuur met HASS?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

Anyhow.. we overwegen om de kranen op de verdelers (1x8 1x6) slim te maken. De verdelers zelf zijn nog prima, het zijn open verdelers dus flexibel.
Is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt..

Bij een overstap naar een warmtepomp heb je gesloten verdelers nodig voor je VVW , dus pomploze verdelers.
En de kranen zet je dan helemaal open en waterzijdig inregelen met de flowmeters die op de verdelers zitten.

Klopt het dan kom je er niet meer aan , dus heel smart en flexibel hoeft het niet te zijn .
>:)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 06:18
Jan2023 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt..

Bij een overstap naar een warmtepomp heb je gesloten verdelers nodig voor je VVW , dus pomploze verdelers.
En de kranen zet je dan helemaal open en waterzijdig inregelen met de flowmeters die op de verdelers zitten.

Klopt het dan kom je er niet meer aan , dus heel smart en flexibel hoeft het niet te zijn .
>:)
Een open verdeler is zonder pomp, gesloten verdeler is met pomp.

Als je met eenwarmtepomp aan de gang wilt, dan zou ik vooral openloop gaan draaien, dus zonder zonering. Eventueel wat slaapkamers knijpen. Een WP functioneert het beste als hij lekker de ruimte heeft om zn warmte kwijt te kunnen. Als er steeds zones openen en sluiten, kun je pendelgedrag krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

Een open verdeler is zonder pomp, gesloten verdeler is met pomp
Blijft lastig , maar ik denk tocht echt andersom.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Open vs dicht? https://www.vloerverwarmi...verdeler-vloerverwarming/ (zonder pomp = open)

Interessant, ik was me er niet van bewust dat een warmtepomp (geldt dit overigens ook voor hybride) beter werkt indien het een groot open systeem is, al zie ik zeker de logica in van het bufferen van warmte.

Wij wonen met z'n tweetjes (en dat gaat niet veranderen in een woning van een stevige 250m2. Feitelijk gebruiken we de gehele benedenverdieping, 1 slaapkamer en 1 badkamer, de rest van het huis is in gebruik als opslag e.d.... zodoende ook de logica dat we die delen niet willen verwarmen, tenzij er iets verandert (bijv. een logé, dan is een tweede slaapkamer een nachtje in gebruik).

Is het dan toch, ook in dit soort gevallen, interessant om het hele huis te verwarmen c.q. als buffer in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
De discussie open VS dicht is nutteloos… niemand is het met elkaar eens…

Noem het pomp loos en het is voor iedereen duidelijk. Dit is ook gewoon expliciet zo verklaard door @Jan2023

Terug on topic dus …

@Dreadnought vloerverwarming is in de regel zeer traag, nog meer bij een warmtepomp waar het piekvermogen laag is. Welke hoeveelheid gas wil je vervangen? Quatt is per unit niet zo veel… en 14 groepen VV is wel een stevige indicatie dat je meer nodig hebt.

Hybride is onzin bij VV, niet aan denken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Ik durf niet zo goed te zeggen hoeveel m3 we willen vervangen. We wonen 3 jaar in dit huis en hebben tot nu toe altijd relatief weinig gas gestookt doordat we de houtkachel in de woonkamer gebruikt hebben. Gezien de benedenverdieping vrijwel geheel open is (hal en toilet daargelaten) en we daar min of meer heel de dag zijn (mits thuis ;)) voldoet dat de prima. De rest van de woning laten we op een graadje of 17, dat volstaat voor ons. Op deze manier gebruiken we per jaar (tapwater niet meegerekend) een 1500m3 per jaar. Nu twijfelen we wel over het gebruik van de houtkachel op de langere termijn, het is heel erg gezellig, maar zeker niet zonder uitdagingen. Wellicht dat we op termijn toch wel een stevige 2000m3 willen vervangen?
Pagina: 1