Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uptime_puma
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo allemaal,

Even wat informatie vragen over de 2 meest populaire producten als het gaat om het meten van uw energieverbruik hier in NL

Ik ben onlangs gegaan en heb de HomeWizard P1-meter gekocht. De installatie zelf was echt een fluitje van een cent, maar het lijkt erop dat er enkele ernstige beperkingen zijn als het gaat om functies

1. Hiervoor moet u verbonden zijn vanuit de HomeWizard-cloud en daar een account hebben om met de meting te kunnen beginnen
2. Dit is alleen mogelijk als je hun Android / iOS-app downloadt
3. Hiervoor hebben ze een continue connectiviteit met hun cloud nodig.
4. Voor de app is, omdat deze de gegevens uit de cloud haalt, ook connectiviteit vereist en de gegevens zijn slechts beperkt tot 1 jaar opslag, totdat je hun abonnement krijgt (wat volgens mij redelijk geprijsd is)
5. Er is beperkte ondersteuning voor de integratie met Home Assistant. Ook al zit er een uitbreiding in de Home Assistant, maar deze geeft je niet de inzichten die je zoekt, althans niet erg diepgaand

Maar je krijgt wel garantie en ondersteuning. Het ontwerp van het apparaat is echt cool en is gericht op mensen die niet veel willen doen met configureren / aanpassen en gewoon een idee willen krijgen van hun verbruik

Nu daarentegen is er de SlimmeLezer+ van Marcel Zuidwijk. Deze vereist geen aanmeldingen / verbinding met de cloud (tenminste dat is wat ik tot nu toe zie), werkt offline en heeft een native integratie met Home Assistant en biedt veel betere grafieken en dashboards in vergelijking met HomeWizard

Bovendien kunt u de gegevens zo lang bewaren als u wilt

Maar ik heb nog geen kans gehad om het te gebruiken. Dus mijn vraag is: wat raden jullie mij aan om mee door te gaan? Wat is jullie ervaring met beide en welke raden jullie aan?

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je Home Wizard met Home Assitant koppelt dan zijn er weinig verschillen met de SlimmeLezer. Enige is dat hele activatie etc inderdaad via de HW cloud blijft lopen. Maar in HA heb je vervolgens dezelfde inzichten. Dus punt 5 is naar mijn idee niet geheel correct.

Als je nog niets had zou ik met je eisen dus een SlimmeLezer (of een andere ESPhome variant) aanraden. Maar gezien je al een HW zou ik eerst deze eens met HA koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uptime_puma
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-12-2024
Bedankt voor het reageren op het bericht!

Nou, ik heb HW met HA verbonden en het moet ook vanuit de app worden ingeschakeld

Eigenlijk denk ik dat mijn probleem is dat HW een beetje te gesloten is in vergelijking met SlimmeLezer

Komen er voor de Home Assistant ook geen extra inzichten/dashboards/grafieken die ik met HomeWizard nog niet kan zien?

Ik heb ook begrepen dat zodra ik SlimmeLezer / HomeWizard met HA koppel, de gegevens voor onbepaalde tijd zullen blijven bestaan. Klopt dit?

Nogmaals bedankt!