Vriezer kapot door inbouwfout - geschil keukenhandel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:15
Ik heb ~5 jaar terug een nieuwe keuken gekocht bij een lokale keukenzaak. Dit betrof een totaalpakket: inclusief apparatuur en plaatsing door hun eigen interne montagedienst. Ik heb het als consument in Nederland gekocht.

Twee maanden geleden merkte ik dat de vriezer niet meer op temperatuur kwam, zelfs niet na ontdooien. De keukenzaak had destijds aangegeven dat je recht hebt op vijf jaar garantie als je minimaal vier Siemens-apparaten hebt. Deze garantievorm is nog steeds van kracht. Aangezien wij zes inbouwapparaten hebben, voldoen we aan de voorwaarden. Daarnaast vallen we nog binnen de garantietermijn van 5 jaar.

Ik heb de keukenzaak gevraagd om het probleem met de vriezer op te lossen. Zij hebben Siemens ingeschakeld. Een eerste monteur kon het probleem niet vaststellen, maar onlangs is er een koeltechnicus van Siemens langs geweest. Hij heeft vastgesteld dat de vriezer verkeerd is geïnstalleerd. Hieronder de opmerking van de monteur in de Siemens werkbon:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb de Siemens-werkbon doorgestuurd naar de keukenzaak en hen verzocht om het probleem op te lossen. Hun reactie was dat zij van mening zijn dat de ventilatie voldoende had moeten zijn. Daarnaast stellen zij dat de CBW-garantie slechts twee jaar bedraagt. Daarom bieden zij uit "coulance" aan om een nieuwe vriezer (type: GI11VADE0) te plaatsen en extra ventilatie aan te brengen voor een bedrag van EUR 600.

Ik vind dit een verkeerde opstelling, want de fout is te wijten aan een door hen gemaakte installatiefout. Ze verwijzen naar de CBW-voorwaarden. Hier staat in:
ARTIKEL 15 • Conformiteit en garantie
1. Het geleverde product moet die eigenschappen bezitten die de consument op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit geldt ook bij bijzonder gebruik als dat door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is afgesproken. Wordt aan deze verwachting niet voldaan, dan heeft de consument recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of prijsvermindering.
2. De ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de geleverde producten, bovenop de wettelijke verplichtingen van lid 1. Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken. De 2-jarige garantie geldt
niet voor gebreken die verband houden met niet met de bestemming corresponderend gebruik door
afnemer. Bij consumentenkoop maakt de ondernemer dat aannemelijk. De ondernemer draagt de kosten
van reparatie resp. vervanging, incl. vracht- en voorrijkosten;
Als het gebrek goed hersteld kan worden, dan hoeft de ondernemer het product niet te vervangen.
Als de afnemer naar het buitenland is verhuisd, worden vracht- en voorrijkosten vergoed op basis van
het oorspronkelijke afleveradres.
3. Afnemer moet volgens de wet zijn schade zo veel mogelijk voorkomen of beperken.
4. Ook na afloop van de tweejarige garantie in lid 2 kan een consument nog rechten hebben op grond van de wet (als omschreven in lid 1). De ondernemer kan zich dan niet beroepen op het aflopen van deze garantie.
5. De verplichtingen van de ondernemer met betrekking tot conformiteit en garantie van lid 1 en 2
vallen niet onder de aanbetalingsregeling genoemd in artikel 19. Bij faillissement/surseance van betaling/
wettelijke schuldsanering van de ondernemer kan de afnemer zich melden als schuldeiser bij curator/
bewindvoerder.
6. Als de fabrikant van de producten een verdergaande garantie geeft aan de ondernemer, geldt deze garantie ook voor de afnemer.
Ik merk dat ik enigzins vertwijfeld raak over mijn argumentatie/weerlegging van hun verhaal en vind het daarom lastig om een goede reactie op te stellen. Kunnen jullie mij helpen objectief naar het verhaal te kijken en te bedenken wat een passende reactie zou zijn?

Mijn argumentatie/vragen:
1. Er is bij aankoop 5 jaar garantie beloofd, het apparaat is binnen 5 jaar defect geraakt. Ik heb nog steeds garantie (7:6a BW).
2. Ik twijfel of het apparaat niet-conform is (7:17 BW). Op basis van de uitspraken van de keukenhandel en Siemens ten tijde van aankoop, had ik mogen verwachten dat het apparaat minimaal 5 jaar zou meegaan. Echter, de oorzaak van het defect ligt niet in een fabricagefout van Siemens, maar in een installatiefout door de keukenzaak.
3. De reden van het defect ligt in een installatiefout (aldus Siemens). Als consument had ik van een professionele keukenhandel mogen verwachten dat zij dit volgens de normen van de fabrikant hadden geinstalleerd. Nu dit niet is gebeurd, is het defect aan de keukenzaak te wijten.
4. Mag ik op basis van 7:17 BW, 7:6a BW vervanging van het goed verwachten?
5. De CBW-voorwaarden spreken wat mij betreft juist in mijn voordeel: lid 1 en 4 zijn hier duidelijk over: de CBW-voorwaarden geven niet enkel 2 jaar garantie. Zij garanderen slechts minimaal 2 jaar garantie, zonder andere (wettelijke) rechten uit te sluiten.
5. Mag ik ook vragen om alsnog ventilatie aan te brengen? Ik wil niet opnieuw een doorgebrande vriezer door een tekort aan ventilatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:10
Naar mijn inziens is er hier sprake van non-conformiteit die verhaald moet worden om de installateur. Het is evident dat de installatie niet volgens de vereisten van de apparatuur gezien deze kapot is gegaan, en de koeltechnicus heeft duidelijk aangegeven dat de ventilatie niet afdoende is.

Bij non-conformiteit beroep je dus niet op garantie, maar op ondeugdelijk product of zoals hier ondeugdelijke installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sir_Lion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:46:
[...] Het is evident dat de installatie niet volgens de vereisten van de apparatuur [...]
Mwah, dat is nog een mening van die monteur. Als de installateur kan laten zien dat het aan de voorschriften voldaan heeft, ligt de bal weer bij de fabrikant.

Maar ik ben wel van mening dat de leverancier de klant hier niet de dupe van hoeft te laten zijn. Zij kunnen het nu ook oppakken en zelf met de fabrikant gaan uitvechten voordat ze de klant weer met een kluitje het riet insturen. Zou wel zo netjes zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:10
Room42 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Mwah, dat is nog een mening van die monteur. Als de installateur kan laten zien dat het aan de voorschriften voldaan heeft, ligt de bal weer bij de fabrikant.
Maar daar heeft de klant niets van doen. Als de installateur anders van mening is, dan moet hij dit zelf uitvechten met de fabrikant.

De installateur c.q. verkoper blijft verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sir_Lion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Maar daar heeft de klant niets van doen. Als de installateur anders van mening is, dan moet hij dit zelf uitvechten met de fabrikant.

De installateur c.q. verkoper blijft verantwoordelijk.
Dat is wat ik zei. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
[...]

Het is een Siemens vriezer en laatste keer dat ik op hun website keek kon je alles aan handleidingen, inclusief eventuele installatiehandleiding, daar gewoon downloaden.

@BounceCloud wellicht even controleren of de installatie inderdaad afwijkt van de handleiding. Dan heb je inderdaad een punt richting keukenbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:55
Als de ventilatie voldoende is...
Hun reactie was dat zij van mening zijn dat de ventilatie voldoende had moeten zijn.
Waarom bieden ze dan aan om de ventilatie uit te breiden?
...en extra ventilatie aan te brengen...
In dit geval is de conclusie getrokken door een Siemens-koeltechnicus (daarvan mogen we wel zeggen dat dat de expert is) dat de inbouw door de interne montagedienst van de keukenzaak non-conform was. De keukenzaak betwist dat maar ik denk dat een rechter eerder mee zal gaan in de constatering van de Siemens koeltechnicus dan de (niet objectieve) mening van de keukenzaak.

Ik denk in dit geval dat de vriezer zelf gewoon conform is. Je kunt stellen dat een vriezer die verkeerd is ingebouwd en toch 5 jaar meegaat, het eigenlijk best goed gedaan heeft. Echter is het in dit geval de inbouw van de vriezer die non-conform is. Je mag immers verwachten dat de keukenzaak de installatie doet volgens het boekje. In het geval dat ze dit niet doen, dan is voortvloeiende schade daarvoor ook voor hun rekening.

Ik zou de keukenzaak aanspreken op hun non-conform geleverde dienst en vragen wanneer ze;
* deze vriezer uitbouwen
* ventilatie aanbrengen volgens de handleiding
* een nieuwe vriezer plaatsen

Dit allemaal kosteloos, binnen redelijke tijd en zonder ernstige overlast voor jou. Precies zoals de wet voorschrijft. Dat dit de keukenzaak geld gaat kosten is jammer voor hun. Dat noemen we het risico van ondernemen en komt gewoon uit de marge.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:53
[...]

Als ik de OP bekijkt stelt de monteur van Siemens het volgende:

Members only:

Ik zou dan zeggen dat TS op basis van de installatie handleiding vrij makkelijk zou moeten kunnen bepalen wie er gelijk heeft, de monteur in de stelling dat de luchtopening te klein is, of de leverancier die claimt dat het volgens voorschrift geplaatst is.

Ben het wel eens met de stelling dat het netter zou zijn als de verkoper hier TS zou ontlasten, door het probleem eerst op te lossen voor TS en dan zelf de discussie aan te gaan en af te handelen met Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
Dank voor jullie reacties :) In dit geval is de verkoper tevens de installateur van de keuken. Hun eigen interne montagedienst heeft de keuken bij ons geïnstalleerd. Ik heb de keuken inclusief installatie bij hen aangeschaft.
vanaalten schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Het is een Siemens vriezer en laatste keer dat ik op hun website keek kon je alles aan handleidingen, inclusief eventuele installatiehandleiding, daar gewoon downloaden.

@BounceCloud wellicht even controleren of de installatie inderdaad afwijkt van de handleiding. Dan heb je inderdaad een punt richting keukenbedrijf.
De Siemens monteur geeft aan dat er 200cm2 ventilatie noodzakelijk is voor de vriezer. De vriezer zit samen met de (combi) oven en koelkast in een middelhoge kast. Zie onderstaande situatie-schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAEpuNpQM5LtQuzBk7WYL657MW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PYkDWWqnlNGR3iveh1otTszx.png?f=user_large

Aan de bovenkant van de kast is er een rooster, maar dit bevindt zich alleen aan de rechterkant, in het vak van de koelkast. De Siemens-monteur gaf aan dat er ook een vergelijkbaar rooster in het vak van de (combi)oven en de vriezer had moeten zitten. Ik vermoed dat het vak dat de koelkast van de oven scheidt, helemaal doorloopt tot achteraan. Hierdoor bereikt de ventilatie van het rooster van de koelkast mogelijk niet of nauwelijks het vak van de vriezer. De keukenhandel is (kennelijk) van mening dat het rooster van de koelkast volstaat voor alle apparatuur.
Het rooster boven de koelkast is groter dan 200cm2.

Ik vind eigenlijk dat de keukenzaak dit probleem met Siemens moet oplossen. Vanuit het oogpunt van service had ik dit als een nette oplossing beschouwd. Het was een dure keuken, en ik heb bewust voor een lokale keukenzaak gekozen in de hoop dit soort discussies te vermijden.
Toen de Siemens-monteur vorige week wegreed, heb ik de keukenzaak gebeld om de bevindingen te bespreken. Ze gaven aan dat ze de bon wilden ontvangen om met Siemens in overleg te kunnen treden. In hun reactie die ik vandaag ontving, wordt echter niets vermeld over dit overleg en vragen ze direct 600 euro om het probleem op te lossen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De overeenkomst die je hebt gesloten lijkt op koop maar is aanneming van werk. Art. 7:5 lid 4 BW bepaalt dat bij een roerende zaak de overeenkomst mede als consumentenkoop wordt aangemerkt, maar een keuken is onroerend. Dat betekent dat alle regels over koop, zoals nonconformiteit, niet van toepassing zijn.

Na de oplevering is de aannemer niet meer aansprakelijk voor gebreken die je op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken (art. 7:758 BW). De grootte van de ventilatieopeningen was voor jou goed zichtbaar, maar dat betekent niet dat je dit als gebrek had moeten ontdekken. Jouw deskundigheid speelt namelijk een rol (MvT, Kamerstukken II 1992/93, 23095, 3, p. 28).

Nu de aannnemer het werk niet goed heeft uitgevoerd, moet hij het werk herstellen (ventilatiegaten toevoegen, art. 7:758 BW) en is hij aansprakelijk voor de gevolgschade (defecte vriezer, art. 7:759 BW). Dit verjaart pas 20 jaar na oplevering, en twee jaar na ontdekking.

De wettelijke regels voor aanneming van werk zijn van regelend recht, wat betekent dat de regels alleen van toepassing zijn als je zelf geen andersluidende afspraken hebt gemaakt. De CBW-erkend voorwaarden voor woonwinkels brengen op dit punt geen verandering in de wettelijke regels. Kijk dus nog even goed na welke voorwaarden er nog meer van toepassing zijn.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
fopjurist schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:58:
De overeenkomst die je hebt gesloten lijkt op koop maar is aanneming van werk. Art. 7:5 lid 4 BW bepaalt dat bij een roerende zaak de overeenkomst mede als consumentenkoop wordt aangemerkt, maar een keuken is onroerend. Dat betekent dat alle regels over koop, zoals nonconformiteit, niet van toepassing zijn.

Na de oplevering is de aannemer niet meer aansprakelijk voor gebreken die je op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken (art. 7:758 BW). De grootte van de ventilatieopeningen was voor jou goed zichtbaar, maar dat betekent niet dat je dit als gebrek had moeten ontdekken. Jouw deskundigheid speelt namelijk een rol (MvT, Kamerstukken II 1992/93, 23095, 3, p. 28).

Nu de aannnemer het werk niet goed heeft uitgevoerd, moet hij het werk herstellen (ventilatiegaten toevoegen, art. 7:758 BW) en is hij aansprakelijk voor de gevolgschade (defecte vriezer, art. 7:759 BW). Dit verjaart pas 20 jaar na oplevering, en twee jaar na ontdekking.

De wettelijke regels voor aanneming van werk zijn van regelend recht, wat betekent dat de regels alleen van toepassing zijn als je zelf geen andersluidende afspraken hebt gemaakt. De CBW-erkend voorwaarden voor woonwinkels brengen op dit punt geen verandering in de wettelijke regels. Kijk dus nog even goed na welke voorwaarden er nog meer van toepassing zijn.
Dank voor je reactie @fopjurist ! In de koopovereenkomst is vermeld dat de CBW-voorwaarden van toepassing zijn. Verder is er een apart afsprakenblad opgemaakt waarin ik verklaar bekend te zijn met bepaalde kenmerken van de keuken. Bijvoorbeeld over het materiaalgebruik en onderhoud (RVS). Over de vriezer staat dat ik ermee bekend ben dat ze geluid maken.
Er zijn geen andere bepalingen opgenomen over ventilatie, gebreken, herstelling of garantie.

Ik ga mij bezinnen op een reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
Ik heb al het papierwerk van destijds erbij gepakt. Daarnaast in de montagehandleidingen op de site van Siemens gekeken. Mijn bevindingen:

Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55
Het is offtopic en ik heb geen juridische tips voor je, maar wil dit stukje er toch even uit quoten:
Los van het juridische aspect ben ik teleurgesteld in de opstelling van de keukenzaak. Ze hebben hier toch wel duidelijk steken laten vallen als keuken-professional. Ik vind het alles behalve sjiek dat zij hier zo makkelijk mee proberen weg te komen.
Want ik snap werkelijk waar niet dat zoveel bedrijven zo halsstarrig blijven in het verlenen van garantie(werkzaamheden). Zeker voor een lokale keukenzaak die het toch vooral van mond-tot-mondreclame moet hebben.

Ik begrijp het gewoon niet. Los dit gewoon op. Kost wat geld maar dan weet je bijna zeker dat TS op een verjaardag vertelt hoe goed hij of zij zo goed geholpen is en je er mogelijk klanten bij krijgt. Dit in tegenstelling tot nu, waar TS waarschijnlijk gaat vertellen weg te blijven bij deze winkel.

Ik werk sinds kort niet meer in de commerciële sector, maar hiervoor bij een bedrijf wat jarenlang verlies na verlies draaide en eenzelfde instelling had als deze keukenboer. Toen we overgenomen werden en een eigenaar kregen die de klant in 90% van de gevallen tegemoet kwam gingen we binnen 3 jaar naar een winstgevende organisatie en 2x zo hoge klanttevredenheid (+ inderdaad veel meer klanten).

Nogmaals, het is offtopic. Maar ik begrijp de frustratie van @BounceCloud helemaal.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:06
BounceCloud schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:06:
Ik heb al het papierwerk van destijds erbij gepakt. Daarnaast in de montagehandleidingen gekeken. Mijn bevindingen:

***members only***
Hoe reageert de keukenboer erop als je dit voorlegt ?

Moet wel zeggen dat ik zou verwachten dat de vriezer al veel eerder kapot was gegaan als het door gebrek aan ventilatie komt...

Hoewel dat de levensduur natuurlijk ook niet ten goede komt

Maar die dingen worden normaliter alleen echt warm bij een volledige start.
Als alles op temperatuur is valt dat reuze mee.

Desondanks heeft men toch gewoon 5 jaar garantie gegeven als verkoper...
Wat is die dan waard en wat heeft de fabrieksgarantie of houding van Siemens hier überhaupt mee te maken?

1 men plaatst dat ding niet goed
2 het ding is kapot

Is toch zo klaar als een klontje

Ik zou daar eens vragen naar de eigenaar en vragen hoe kan je hier onderuit proberen te komen en mij recht in de ogen aankijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Heel veel verhalen over de ventilatie.

Maar wat mij niet duidelijk is;
Waarom wordt er afgeweken van 5 jaar garantie? Stel nou dat dat ding “gewoon” stukgegaan was (zonder het ventilatie verhaal), had je dan ook nergens recht op gehad?

Volgens mij staat dat ventilatieverhaal er helemaal los van. Je hebt 5 jaar garantie.

Overigens:
Die ventilatie moet wel opgelost. Maar het staat hier toch los van? Hooguit kan de keukenkast claimen dat het niet goed geïnstalleerd is maar dan schieten ze zichzelf in de voet. Ze hebben nota bene gezegd dat de ventilatie goed is. Nou, geef dan maar een nieuwe vriezer…

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:45:

Waarom wordt er afgeweken van 5 jaar garantie? Stel nou dat dat ding “gewoon” stukgegaan was (zonder het ventilatie verhaal), had je dan ook nergens recht op gehad?

Volgens mij staat dat ventilatieverhaal er helemaal los van. Je hebt 5 jaar garantie.

Overigens:
Die ventilatie moet wel opgelost. Maar het staat hier toch los van? Hooguit kan de keukenkast claimen dat het niet goed geïnstalleerd is maar dan schieten ze zichzelf in de voet. Ze hebben nota bene gezegd dat de ventilatie goed is. Nou, geef dan maar een nieuwe vriezer…
Heb je ook garantie als je een plankje kapot laat vallen?

De fabrikant/importeur geeft 5 jaar garantie op het apparaat. Maar als het apparaat kapot gaat omdat de installatievoorschriften niet gevolgd zijn, dan is de keukenleverancier aan zet. Een technicus van de fabrikant heeft geconstateerd dat de ventilatie ondermaats was.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

FreakNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:45:

Dit gaat om garantie vanuit de fabrikant, die mag gewoon extra eisen stellen. Dus nee, als die stelt dat die 5 jaar garantie afhankelijk is van een correcte inbouw dan heeft de TS nu geen garantie. Ook al heeft die ventilatie het defect niet veroorzaakt.

Zoals @fopjurist al aangeeft gaat dit niet over conformiteit, wat veel simpeler en zwart-wit is, en waarvoor de garantie-verlener niet zomaar eisen mag stellen.
boyette schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:32:
Maar die dingen worden normaliter alleen echt warm bij een volledige start.
Als alles op temperatuur is valt dat reuze mee.
Als je de stroom een keer uitzet (om de vriezer te ontdooien, of omdat je op vakantie gaat, of omdat de stroom uitvalt, of...) is dat natuurlijk ook gewoon het geval. En als dat apparaat is ingebouwd in de winter en hem een keer hebt uit hebt gezet in de zomer kan dat apparaat het wel eens zwaarder krijgen dan toen die net was ingebouwd. Ik snap wel dat een fabrikant daar niet aan begint als ze duidelijke instructies hebben bijgevoegd.
Desondanks heeft men toch gewoon 5 jaar garantie gegeven als verkoper...
Wederom, een aannemer geeft doorgaans geen garantie op de apparatuur, zoals dat wel het geval zou zijn bij een consumentenkoop.

Dat maakt ook dat de aannemer helemaal niet in de houding schiet van garantie geven, zoals een nette winkel van directe consumentenverkoop wel zou doen. Ik heb ook een keer gebeld naar een keukenboer voor een kapotte wasmachine om te vragen naar garantie. Die hadden echt zoiets van "uhh, wattes? Nee, ga maar gewoon naar de fabrikant".

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 03-10-2024 17:07 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bwerg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Dit gaat om garantie vanuit de fabrikant, die mag gewoon extra eisen stellen. Dus nee, als die stelt dat die 5 jaar garantie afhankelijk is van een correcte inbouw dan heeft de TS nu geen garantie. Ook al heeft die ventilatie het defect niet veroorzaakt.

Zoals @fopjurist al aangeeft gaat dit niet over conformiteit, wat veel simpeler en zwart-wit is, en waarvoor de garantie-verlener niet zomaar eisen mag stellen.

[...]

Als je de stroom een keer uitzet (om de vriezer te ontdooien, of omdat je op vakantie gaat, of omdat de stroom uitvalt, of...) is dat natuurlijk ook gewoon het geval. En als dat apparaat is ingebouwd in de winter en hem een keer hebt uit hebt gezet in de zomer kan dat apparaat het wel eens zwaarder krijgen dan toen die net was ingebouwd. Ik snap wel dat een fabrikant daar niet aan begint als ze duidelijke instructies hebben bijgevoegd.

[...]

Wederom, een aannemer geeft doorgaans geen garantie op de apparatuur, zoals dat wel het geval zou zijn bij een consumentenkoop.

Dat maakt ook dat de aannemer helemaal niet in de houding schiet van garantie geven, zoals een nette winkel van directe consumentenverkoop wel zou doen. Ik heb ook een keer gebeld naar een keukenboer voor een kapotte wasmachine om te vragen naar garantie. Die hadden echt zoiets van "uhh, wattes? Nee, ga maar gewoon naar de fabrikant".
De 5 jaar garantie is toch door de verkoper afgegeven

Sinds wanneer is fabrieksgarantie afhankelijk van het aantal apparaten dat je aanschaft ?

Dat ze dat vervolgens de fabrikant laten afhandelen is wat anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Ja ik dacht ook dat het de verkoper was die de 5 jaar garantie gaf. Vandaar mijn opmerking.

Als dat expliciet niet zo is dan excuus en dan snap ik ook dat de fabrikant niet meegaat in de garantie (want foutieve installatie).

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
boyette schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

De 5 jaar garantie is toch door de verkoper afgegeven

Sinds wanneer is fabrieksgarantie afhankelijk van het aantal apparaten dat je aanschaft ?

Dat ze dat vervolgens de fabrikant laten afhandelen is wat anders
De 5 jaar garantie is door de fabrikant/importeur afgegeven.

De standaard garantie is 2 jaar, maar door meerdere apparaten (vaak minstens 4) van dezelfde fabrikant aan te schaffen, verlengen sommige fabrikanten de fabrieksgarantie. Is dus gewoon een ordinaire tactiek om meer te kunnen verkopen ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Joris748 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

De 5 jaar garantie is door de fabrikant/importeur afgegeven.

De standaard garantie is 2 jaar, maar door meerdere apparaten (vaak minstens 4) van dezelfde fabrikant aan te schaffen, verlengen sommige fabrikanten de fabrieksgarantie. Is dus gewoon een ordinaire tactiek om meer te kunnen verkopen ;)
Ah

https://www.siemens-home....tuur?contentType=products

Zie het nu ook

Als dat echt vanuit Siemens is en niet is verkocht door de keukenboer dan wordt het idd een heel ander verhaal
Logisch dat Siemens het dan afwijst in dit geval

Je zou nog wel tegen Siemens kunnen zeggen

De extraKlasse is alleen verkrijgbaar bij geselecteerde retailers, waardoor je profiteert van vakkundig advies, net als een professionele installatie en uitgebreide service.

Dus Siemens zou nooit met deze keukenboer in zee gaan als ze het niet professioneel installeren..toch?

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 03-10-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
Members only:

Aan de anderen voor wat betreft de garantie: het is inderdaad een verlengde garantie vanuit de fabrikant. Nu is het wel zo dat de keukenzaak dit als een kenmerk heeft benadrukt bij het kiezen voor apparatuur. Ze hebben het dus wel (mede) verkocht met de belofte op 5 jaar garantie.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• BounceCloud
Update:

Members only:
Pagina: 1