Ik heb ~5 jaar terug een nieuwe keuken gekocht bij een lokale keukenzaak. Dit betrof een totaalpakket: inclusief apparatuur en plaatsing door hun eigen interne montagedienst. Ik heb het als consument in Nederland gekocht.
Twee maanden geleden merkte ik dat de vriezer niet meer op temperatuur kwam, zelfs niet na ontdooien. De keukenzaak had destijds aangegeven dat je recht hebt op vijf jaar garantie als je minimaal vier Siemens-apparaten hebt. Deze garantievorm is nog steeds van kracht. Aangezien wij zes inbouwapparaten hebben, voldoen we aan de voorwaarden. Daarnaast vallen we nog binnen de garantietermijn van 5 jaar.
Ik heb de keukenzaak gevraagd om het probleem met de vriezer op te lossen. Zij hebben Siemens ingeschakeld. Een eerste monteur kon het probleem niet vaststellen, maar onlangs is er een koeltechnicus van Siemens langs geweest. Hij heeft vastgesteld dat de vriezer verkeerd is geïnstalleerd. Hieronder de opmerking van de monteur in de Siemens werkbon:
Ik heb de Siemens-werkbon doorgestuurd naar de keukenzaak en hen verzocht om het probleem op te lossen. Hun reactie was dat zij van mening zijn dat de ventilatie voldoende had moeten zijn. Daarnaast stellen zij dat de CBW-garantie slechts twee jaar bedraagt. Daarom bieden zij uit "coulance" aan om een nieuwe vriezer (type: GI11VADE0) te plaatsen en extra ventilatie aan te brengen voor een bedrag van EUR 600.
Ik vind dit een verkeerde opstelling, want de fout is te wijten aan een door hen gemaakte installatiefout. Ze verwijzen naar de CBW-voorwaarden. Hier staat in:
Mijn argumentatie/vragen:
1. Er is bij aankoop 5 jaar garantie beloofd, het apparaat is binnen 5 jaar defect geraakt. Ik heb nog steeds garantie (7:6a BW).
2. Ik twijfel of het apparaat niet-conform is (7:17 BW). Op basis van de uitspraken van de keukenhandel en Siemens ten tijde van aankoop, had ik mogen verwachten dat het apparaat minimaal 5 jaar zou meegaan. Echter, de oorzaak van het defect ligt niet in een fabricagefout van Siemens, maar in een installatiefout door de keukenzaak.
3. De reden van het defect ligt in een installatiefout (aldus Siemens). Als consument had ik van een professionele keukenhandel mogen verwachten dat zij dit volgens de normen van de fabrikant hadden geinstalleerd. Nu dit niet is gebeurd, is het defect aan de keukenzaak te wijten.
4. Mag ik op basis van 7:17 BW, 7:6a BW vervanging van het goed verwachten?
5. De CBW-voorwaarden spreken wat mij betreft juist in mijn voordeel: lid 1 en 4 zijn hier duidelijk over: de CBW-voorwaarden geven niet enkel 2 jaar garantie. Zij garanderen slechts minimaal 2 jaar garantie, zonder andere (wettelijke) rechten uit te sluiten.
5. Mag ik ook vragen om alsnog ventilatie aan te brengen? Ik wil niet opnieuw een doorgebrande vriezer door een tekort aan ventilatie.
Twee maanden geleden merkte ik dat de vriezer niet meer op temperatuur kwam, zelfs niet na ontdooien. De keukenzaak had destijds aangegeven dat je recht hebt op vijf jaar garantie als je minimaal vier Siemens-apparaten hebt. Deze garantievorm is nog steeds van kracht. Aangezien wij zes inbouwapparaten hebben, voldoen we aan de voorwaarden. Daarnaast vallen we nog binnen de garantietermijn van 5 jaar.
Ik heb de keukenzaak gevraagd om het probleem met de vriezer op te lossen. Zij hebben Siemens ingeschakeld. Een eerste monteur kon het probleem niet vaststellen, maar onlangs is er een koeltechnicus van Siemens langs geweest. Hij heeft vastgesteld dat de vriezer verkeerd is geïnstalleerd. Hieronder de opmerking van de monteur in de Siemens werkbon:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb de Siemens-werkbon doorgestuurd naar de keukenzaak en hen verzocht om het probleem op te lossen. Hun reactie was dat zij van mening zijn dat de ventilatie voldoende had moeten zijn. Daarnaast stellen zij dat de CBW-garantie slechts twee jaar bedraagt. Daarom bieden zij uit "coulance" aan om een nieuwe vriezer (type: GI11VADE0) te plaatsen en extra ventilatie aan te brengen voor een bedrag van EUR 600.
Ik vind dit een verkeerde opstelling, want de fout is te wijten aan een door hen gemaakte installatiefout. Ze verwijzen naar de CBW-voorwaarden. Hier staat in:
Ik merk dat ik enigzins vertwijfeld raak over mijn argumentatie/weerlegging van hun verhaal en vind het daarom lastig om een goede reactie op te stellen. Kunnen jullie mij helpen objectief naar het verhaal te kijken en te bedenken wat een passende reactie zou zijn?ARTIKEL 15 • Conformiteit en garantie
1. Het geleverde product moet die eigenschappen bezitten die de consument op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit geldt ook bij bijzonder gebruik als dat door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is afgesproken. Wordt aan deze verwachting niet voldaan, dan heeft de consument recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of prijsvermindering.
2. De ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de geleverde producten, bovenop de wettelijke verplichtingen van lid 1. Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken. De 2-jarige garantie geldt
niet voor gebreken die verband houden met niet met de bestemming corresponderend gebruik door
afnemer. Bij consumentenkoop maakt de ondernemer dat aannemelijk. De ondernemer draagt de kosten
van reparatie resp. vervanging, incl. vracht- en voorrijkosten;
Als het gebrek goed hersteld kan worden, dan hoeft de ondernemer het product niet te vervangen.
Als de afnemer naar het buitenland is verhuisd, worden vracht- en voorrijkosten vergoed op basis van
het oorspronkelijke afleveradres.
3. Afnemer moet volgens de wet zijn schade zo veel mogelijk voorkomen of beperken.
4. Ook na afloop van de tweejarige garantie in lid 2 kan een consument nog rechten hebben op grond van de wet (als omschreven in lid 1). De ondernemer kan zich dan niet beroepen op het aflopen van deze garantie.
5. De verplichtingen van de ondernemer met betrekking tot conformiteit en garantie van lid 1 en 2
vallen niet onder de aanbetalingsregeling genoemd in artikel 19. Bij faillissement/surseance van betaling/
wettelijke schuldsanering van de ondernemer kan de afnemer zich melden als schuldeiser bij curator/
bewindvoerder.
6. Als de fabrikant van de producten een verdergaande garantie geeft aan de ondernemer, geldt deze garantie ook voor de afnemer.
Mijn argumentatie/vragen:
1. Er is bij aankoop 5 jaar garantie beloofd, het apparaat is binnen 5 jaar defect geraakt. Ik heb nog steeds garantie (7:6a BW).
2. Ik twijfel of het apparaat niet-conform is (7:17 BW). Op basis van de uitspraken van de keukenhandel en Siemens ten tijde van aankoop, had ik mogen verwachten dat het apparaat minimaal 5 jaar zou meegaan. Echter, de oorzaak van het defect ligt niet in een fabricagefout van Siemens, maar in een installatiefout door de keukenzaak.
3. De reden van het defect ligt in een installatiefout (aldus Siemens). Als consument had ik van een professionele keukenhandel mogen verwachten dat zij dit volgens de normen van de fabrikant hadden geinstalleerd. Nu dit niet is gebeurd, is het defect aan de keukenzaak te wijten.
4. Mag ik op basis van 7:17 BW, 7:6a BW vervanging van het goed verwachten?
5. De CBW-voorwaarden spreken wat mij betreft juist in mijn voordeel: lid 1 en 4 zijn hier duidelijk over: de CBW-voorwaarden geven niet enkel 2 jaar garantie. Zij garanderen slechts minimaal 2 jaar garantie, zonder andere (wettelijke) rechten uit te sluiten.
5. Mag ik ook vragen om alsnog ventilatie aan te brengen? Ik wil niet opnieuw een doorgebrande vriezer door een tekort aan ventilatie.