Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
Mijn vriendin wil een nieuwe nikon camera kopen. In Europa kost deze zonder extra's zo'n kleine 1200 euro. Nu kan ze deze camera ook kopen via een website in hongkong voor een kleine 900 euro inclusief een extra lens.

Standaard zit er in hongkong 1 jaar garantie bij en kan deze voor 50 euro extra uitbreiden naar 3 jaar.

Ze zit heel erg op de twijfelstoel.. het scheelt haar een pak met geld maar als er iets aan de hand is weten we niet of de garantie wel echt toereikend is.

Wie heeft ervaring hiermee? En wat zouden jullie haar aanraden? Kopen in Europa maar dan wat duurder of kopen in hongkong?

Ps. De webwinkel heb ik niet benoemd maar staat qua reviews goed bekend en ze reageren bv ook netjes op klachten via review sites en ja we hebben ook vooral de negatieve scores bekeken.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dat prijsverschil inclusief btw en invoerrechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor dat relatief kleine verschil wil je echt dat risico niet lopen. Bij problemen moet je terug naar de leverancier en dan wens ik je veel succes met het betalen van de verzendkosten. Sowieso zet je al je EU-rechten overboord.

Aan de andere kant; Gewoon lekker doen. Als je geen problemen hebt, heb je een goedkope camera. Mocht je ooit wel problemen hebben, koop je gewoon een nieuwe. Even de milieuzaken buiten beschouwing gelaten, natuurlijk. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricBruggema
@CyBeRSPiN dat is idd inclusief btw, invoerrechten, verzendkosten en garantie via de site.

@Room42 klein verschil is het niet meer. Deze set kost via amazon bv een kleine 1400 euro.

Tevens meld de site dat alle verzendkosten en eventueel toch nog invoerrechten terug betalen als deze voorkomen.

Dan hebben we het toch bijna over de helft meer.

[ Voor 19% gewijzigd door EricBruggema op 01-10-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:37

OmeJoyo

This is me

Zoals hierboven al genoemd, bij eventuele problemen zal de camera terug naar Azië moeten om aanspraak te maken op de garantie. Over het algemeen zal Nikon europa wel service kunnen en willen verlenen, maar dan tegen betaling. Mocht er specifiek voor de Aziatische markt net een ander onderdeel of zelfs andere firmware in zitten heb je kans dat ze helemaal niets voor je kunnen betekenen.

Of het verschil je deze mogelijke uitdaging waard is, dat kun je alleen zelf beslissen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
@OmeJoyo dat is precies waar ik zelf mee zit. Er hoeft niets te gebeuren maar als er wel wat gebeurd is de weg veel langer en soms zelfs onbewandelbaar.

Het is gelukkig aan haar.

Beetje als in de keuze voor geld vs mogelijk te gebruiken servies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik dan zelf voor de goedkopere optie gaan en de gok nemen, zo groot acht ik de kans niet dat je aanspraak moet maken op garantie. Maar het hangt er vanaf hoeveel 900 euro voor je is. Haal je daar je schouders bij op of is dat jaren sparen.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-10-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:37

OmeJoyo

This is me

Persoonlijk heb ik mijn camera gekocht in Nederland omdat ik bij problemen dan snel terecht kan en ook mijn camera niet lang hoef te missen bij reparatie.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 12:56
Hoewel het verschil in aanschaf vrij hoog is is het verschil in service dat ook zoals al benoemd. Ik zou zelf het gezeik niet willen mocht er toch aanspraak gemaakt moeten worden op garantie. Je moet het dan verzenden naar Azië (risico, duurt lang, duur), wachten en hopen dat het goed gaat.

Nou wil dat niet zeggen dat het bij een Nederlandse shop altijd feilloos gaat, maar zeker wel wat vlotter dan via een shop in Azië.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met BTW en de kosten voor je vervoerder zit je al bijna op 1100 euro, zo groot is het verschil niet

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor 300 euro korting zou ik het niet doen. Als er iets niet klopt aan de papieren mag je alsnog invoerrechten e.d. betalen en ben je je korting kwijt, maar zelfs als het allemaal klopt zit je met een camera waar niet gewoon je Nederlandse/Europese consumentenrechten op van toepassing zijn.
Mocht er ooit iets zijn dan gaat het altijd een gedoe worden, van verzendkosten tot flink verhoogde kans op schade of verlies tijdens het verzenden tot überhaupt andere garantievoorwaarden. Hier in Nederland heb je bijv. ook buiten de garantie nog gewoon recht op wettelijke garantie als er iets vroegtijdig niet meer werkt, dat soort dingen kun je dan allemaal geen aanspraak op maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:31
Marzman schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:14:
Met BTW en de kosten voor je vervoerder zit je al bijna op 1100 euro, zo groot is het verschil niet
Even verder lezen dan de startpost:
EricBruggema schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:53:
@CyBeRSPiN dat is idd inclusief btw, invoerrechten, verzendkosten en garantie via de site.
[..]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-06 15:13
Dan kost die camera in Azië minder dan de helft van wat je in Nederland moet betalen én krijg je er een extra lens bij... Klinkt bijna als te mooi om waar te zijn...

Overigens heeft de Douane poep aan wat er is afgesproken. Als het bedrag op de factuur €900 is, dan betaal je btw en invoerrechten over dat bedrag. Verzendkosten zijn vrijgesteld, maar btw van het land van herkomst niet.

Waar je in elk geval rekening mee moet houden is, dat je bij elke grenspassage de factuur en het importbewijs in Nederland moet laten zien, anders kun je overal invoerrechten gaan betalen; Als je als Nederlander met een apparaat met een Aziatisch serienummer loopt is dat verdacht.

Mijn ervaring met kennissen die dit soort dingen deden met laptops, camera's, etc. is om het niet te doen. Menu's of software zijn niet altijd in het Nederlands of Engels te krijgen en stekkers kunnen ook afwijken, waardoor je alsnog laders, adapters, etc. moet kopen in Nederland.

Ik zou doorsparen of kijken voor een 2e hands of demo exemplaar bij een gerenommeerde winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MikeVanD schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:38:
Dan kost die camera in Azië minder dan de helft van wat je in Nederland moet betalen én krijg je er een extra lens bij... Klinkt bijna als te mooi om waar te zijn...
€900 is toch niet minder dan de helft van €1200?
Overigens heeft de Douane poep aan wat er is afgesproken. Als het bedrag op de factuur €900 is, dan betaal je btw en invoerrechten over dat bedrag. Verzendkosten zijn vrijgesteld, maar btw van het land van herkomst niet.
Natuurlijk niet, als dat gewoon netjes is geregeld. En er kan altijd een keer wat fout gaan, maar normaal worden zulk soort dingen gewoon vantevoren normaal geregeld.
Waar je in elk geval rekening mee moet houden is, dat je bij elke grenspassage de factuur en het importbewijs in Nederland moet laten zien, anders kun je overal invoerrechten gaan betalen; Als je als Nederlander met een apparaat met een Aziatisch serienummer loopt is dat verdacht.
Euhm wat? Nofi, maar hoe kom je bij dit idee? Als ik even goed nadenk, is het aantal keren dat ze douane het serienummer van mijn camera, of mijn telefoon, of mijn laptop, etc heeft bekeken, +/- 0 keer...
Als jij hem splinternieuw in doos hebt zitten met de aziatische kabel erbij, en ze vinden dat, ja dan zou je een importbewijs moeten kunnen tonen. Maar als het gewoon duidelijk is dat je dat ding gebruikt gaan ze echt niet met zulke dingen zich bezighouden. Of uberhaupt serienummers natrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-06 15:13
Sissors schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:18:
€900 is toch niet minder dan de helft van €1200?
Wel als het inclusief belasting en invoerheffing is. Dan is de lokale prijs minder dan de helft dan wanneer je hem hier koopt
Natuurlijk niet, als dat gewoon netjes is geregeld. En er kan altijd een keer wat fout gaan, maar normaal worden zulk soort dingen gewoon vantevoren normaal geregeld.
Ik help je hopen, maar de Aziatische manier van zaken doen wijkt iets af van de Europese manier.
Euhm wat? Nofi, maar hoe kom je bij dit idee? Als ik even goed nadenk, is het aantal keren dat ze douane het serienummer van mijn camera, of mijn telefoon, of mijn laptop, etc heeft bekeken, +/- 0 keer...
Als jij hem splinternieuw in doos hebt zitten met de aziatische kabel erbij, en ze vinden dat, ja dan zou je een importbewijs moeten kunnen tonen. Maar als het gewoon duidelijk is dat je dat ding gebruikt gaan ze echt niet met zulke dingen zich bezighouden. Of uberhaupt serienummers natrekken...
Dan heb je geluk gehad. Ik heb zelf meerdere keren de facturen van mijn apparatuur moeten laten zien bij aankomst op Schiphol. En hoor het van meer die met dure apparatuur aankomen. Ook in Duitsland en België.
En daar houden ze zich echt wel mee bezig; het is namelijk hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
MikeVanD schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:38:
Maar volgens reviews is dat het niet.
Er is ook niemand die anders beweert, echter vermeld de site dat wanneer deze kosten komen ze deze kosten zullen vergoeden, had ik ook reeds gemeld in het topic.
Ik neem aan dat wanneer ik met mijn vriendin op vakantie ga en ze neemt die camera mee, of ze gaat op zakenreis en neemt die camera mee ze daarvoor geen papieren hoeft te laten zien. Maar goed, dat zijn ook geen zorgen waar ze zorgen over heeft.
Mijn ervaring met kennissen die dit soort dingen deden met laptops, camera's, etc. is om het niet te doen. Menu's of software zijn niet altijd in het Nederlands of Engels te krijgen en stekkers kunnen ook afwijken, waardoor je alsnog laders, adapters, etc. moet kopen in Nederland.
Dat is inderdaad iets wat we belangrijk vinden, stel het apparaat heeft zijn menu in de taal van het land van herkomst en kan niet naar Engels (wat tegenwoordig bijna ondenkbaar is maar goed) dan is dat zeker iets wat we niet willen.
Ik zou doorsparen of kijken voor een 2e hands of demo exemplaar bij een gerenommeerde winkel.
Dat heb ik haar ook aangeraden, er stond op MP nog eentje die nog geen 10k kliks had en voor de helft weg ging (zonder lensen), als daar nog genoeg garantie op zit zou dat voor mij ook een goede keus zijn geweest maar goed, het is de vrouw die moet kiezen en ze heeft haar keuze nog niet gemaakt.
MikeVanD schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:16:
Wel als het inclusief belasting en invoerheffing is. Dan is de lokale prijs minder dan de helft dan wanneer je hem hier koopt
Prijs daar kleine 900 incl extra lens, hier ruim 1000 excl lens maar inclusief alle bijkomende kosten.
Dan heb je geluk gehad. Ik heb zelf meerdere keren de facturen van mijn apparatuur moeten laten zien bij aankomst op Schiphol. En hoor het van meer die met dure apparatuur aankomen. Ook in Duitsland en België.
Nou reis ik niet veel maar ken wel iemand die dat wel doet en heb het even na gevraagd; hij is wel geteld 2x van ruim duizend keer vliegen gecontroleerd op zijn bezittingen en daar is niets anders mee gedaan dan kijken naar het product en klaar. Niets zoeken, niets bewijs van papieren. Hij heeft altijd een redelijke dure laptop en randapparatuur bij zich..

Maar goed, ken wezen dat jij dat anders heb ervaren.

Maar dat is iig niet iets waar we ons druk over maken en of wat bepalend is voor de keuze van mevrouw! *)

[ Voor 20% gewijzigd door EricBruggema op 03-10-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MikeVanD schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Maar de lokale prijs daar heeft ook belasting erbij, als ze exporteren hoeven ze die alleen niet te betalen. Als je uit Nederland exporteert hoef je niet ook Nederlandse BTW en buitenlandse BTW te betalen.
[...]

Dat verbaasd mij echt, ik heb nog nooit bij aankomst ook maar één medereiziger gezien die eruit gehaald werd om zijn apparatuur te laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:11
Sissors schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Dat verbaasd mij echt, ik heb nog nooit bij aankomst ook maar één medereiziger gezien die eruit gehaald werd om zijn apparatuur te laten zien.
Nooit in de USA geweest, elke keer mogen de MacBooks uit de tas en mag ik het factuurtje laten zien, die heb ik dan ook standaard bij me.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Ik heb die dingen wel uit Hong Kong laten komen toen de invoerrechten nog niet 100% dichtgetimmerd waren.

Werkt nog steeds prima.

Iedereen roept altijd 'en je garantie dan'. Garantie is gewoon reparatie die je vooruitbetaald hebt.
Als er iets met je apparaat gebeurt kun je het toch altijd ter betaalde reparatie opsturen?
Iedereen doet alsof de wereld aan zijn einde komt als je zou betalen voor een reparatie. Alsof we ons hoofd kaalscheren, ons kleden in een zak en 'ach en wee' jammerend door de straten trekken.
Nee, betaal dan, als het gebeurt (nogmaals als) gewoon die reparatie zeg.

Voor €300 kun je twee serieuze reparaties laten uitvoeren en als er, zoals bij de meeste apparatuur, niets gebeurt, houd je dat geld gewoon in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
EricBruggema schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:55:
Ik neem aan dat wanneer ik met mijn vriendin op vakantie ga en ze neemt die camera mee, of ze gaat op zakenreis en neemt die camera mee ze daarvoor geen papieren hoeft te laten zien. Maar goed, dat zijn ook geen zorgen waar ze zorgen over heeft.
Nee, maar als deze terug moet voor garantie dan krijg je daar mogelijk wel mee te maken als deze weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Ze heeft toch maar de keuze gemaakt om deze in Nederland te kopen, dus qua garantie zit het nu iig wel goed.

Dank allen voor jullie antwoorden! :Y
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.