Maar volgens reviews is dat het niet.
Overigens heeft de Douane poep aan wat er is afgesproken. Als het bedrag op de factuur €900 is, dan betaal je btw en invoerrechten over dat bedrag. Verzendkosten zijn vrijgesteld, maar btw van het land van herkomst niet.
Er is ook niemand die anders beweert, echter vermeld de site dat wanneer deze kosten komen ze deze kosten zullen vergoeden, had ik ook reeds gemeld in het topic.
Waar je in elk geval rekening mee moet houden is, dat je bij elke grenspassage de factuur en het importbewijs in Nederland moet laten zien, anders kun je overal invoerrechten gaan betalen; Als je als Nederlander met een apparaat met een Aziatisch serienummer loopt is dat verdacht.
Ik neem aan dat wanneer ik met mijn vriendin op vakantie ga en ze neemt die camera mee, of ze gaat op zakenreis en neemt die camera mee ze daarvoor geen papieren hoeft te laten zien. Maar goed, dat zijn ook geen zorgen waar ze zorgen over heeft.
Mijn ervaring met kennissen die dit soort dingen deden met laptops, camera's, etc. is om het niet te doen. Menu's of software zijn niet altijd in het Nederlands of Engels te krijgen en stekkers kunnen ook afwijken, waardoor je alsnog laders, adapters, etc. moet kopen in Nederland.
Dat is inderdaad iets wat we belangrijk vinden, stel het apparaat heeft zijn menu in de taal van het land van herkomst en kan niet naar Engels (wat tegenwoordig bijna ondenkbaar is maar goed) dan is dat zeker iets wat we niet willen.
Ik zou doorsparen of kijken voor een 2e hands of demo exemplaar bij een gerenommeerde winkel.
Dat heb ik haar ook aangeraden, er stond op MP nog eentje die nog geen 10k kliks had en voor de helft weg ging (zonder lensen), als daar nog genoeg garantie op zit zou dat voor mij ook een goede keus zijn geweest maar goed, het is de vrouw die moet kiezen en ze heeft haar keuze nog niet gemaakt.
Prijs daar kleine 900 incl extra lens, hier ruim 1000 excl lens maar inclusief alle bijkomende kosten.
Dan heb je geluk gehad. Ik heb zelf meerdere keren de facturen van mijn apparatuur moeten laten zien bij aankomst op Schiphol. En hoor het van meer die met dure apparatuur aankomen. Ook in Duitsland en België.
En daar houden ze zich echt wel mee bezig; het is namelijk hun werk.
Nou reis ik niet veel maar ken wel iemand die dat wel doet en heb het even na gevraagd; hij is wel geteld 2x van ruim duizend keer vliegen gecontroleerd op zijn bezittingen en daar is niets anders mee gedaan dan kijken naar het product en klaar. Niets zoeken, niets bewijs van papieren. Hij heeft altijd een redelijke dure laptop en randapparatuur bij zich..
Maar goed, ken wezen dat jij dat anders heb ervaren.
Maar dat is iig niet iets waar we ons druk over maken en of wat bepalend is voor de keuze van mevrouw! *)
[
Voor 20% gewijzigd door
EricBruggema op 03-10-2024 17:00
]