TP-link Archer vs Deco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lla97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
Hi allemaal,

Ik ben opzoek naar een manier om mijn wifi in huis te verbeteren, nu twijfel ik tussen de TP-link Archer AXE75 en de TP-link Deco X50 2-pack.
Ik heb een nieuwbouw appartement van 65m2, mijn modem van KPN staat op de gang buiten mijn woning en vanaf daar loopt er een kabel naar mijn woonkamer waar ik nu een (paar jaar oude) Archer C2 router op heb aangesloten. Echter heb ik niet overal in huis goed bereik en haal ik qua snelheid 60/90 mbps tot 250/250 mbps afhankelijk van het moment. Bedraad haal ik wel de volledige snelheid. Ik heb kpn glasvezel met 1gbit abonnement.
Wat zouden jullie adviseren?

https://www.coolblue.nl/p...link-deco-x50-2-pack.html
https://www.coolblue.nl/p...tp-link-archer-axe75.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 20:57
X50 is meer dan voldoende voor je woning. Ik denk dat je zelfs met 1 stuks het prima red.

Ik heb zelf een appartement van 80m2 en heb daar een x50 als main staan met 2 oude M4 units en heb overal ruime dekking.

Nu weet ik niet of het modem van KPN in bridge mode kan, maar anders kan je de X50 in AP modus zetten en dan heb je ook prima WIFI.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Echter heb ik niet overal in huis goed bereik en haal ik qua snelheid 60/90 mbps tot 250/250 mbps afhankelijk van het moment. Bedraad haal ik wel de volledige snelheid. Ik heb kpn glasvezel met 1gbit abonnement.
Wat zouden jullie adviseren?
Om te beginnen, je eisen even realistisch te bekijken en expliciet te maken.

Je hebt dekkingsproblemen - hoe ziet je huis eruit en waar is dekking slecht?
Welke mogelijkheden heb je om netwerkkabels naar andere ruimtes te krijgen dan de woonkamer?
Heb je op toilet daadwerkelijk 1Gbps verbinding nodig? :+

Slechte dekking lijkt me sowieso iets dat je aan wilt pakken. Mbt die hoge snelheden - bedenk waar je het echt nodig hebt en kijk dan wat dat betekent voor plaatsing van AP's.

Wil je met mesh gaan werken (=AP's niet bekabeld aangesloten), dan moet je veel duurdere nemen dan als je ze bedraad aansluit en ga je er waarschijnlijk ook meer van nodig hebben. Moge duidelijk zijn dat bedraad veel aantrekkelijker is qua kosten, performance en betrouwbaarheid. Zoals Wylana aangeeft is dan een X50 meer dan voldoende en zal een duurder apparaat geen toegevoegde waarde leveren. Maar zelfs dat is voorbarig, eerst uitzoeken wat er met je huidige apparatuur mogelijk is, deels om geen geld over de balk te gooien, maar zelfs als je al besloten hebt nieuwe dingen te kopen kan het nuttig zijn om te bepalen hoeveel nieuwe apparaten je nodig hebt en waar ze moeten komen te hangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lla97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
Dankjewel voor je reactie! De verbinding is eigenlijk overal niet geweldig in de huidige situatie. Ik heb een rechthoekige woonkamer van 27m2 waarbij de router aan de ene kant van de woonkamer staat. Hier heb ik de tv en hue bridge bekabeld op aangesloten en gebruik ik het wifi eigenlijk alleen voor mijn telefoon en laptop (ook voornamelijk in de woonkamer) maar dat is niet altijd stabiel of uberhaupt snel. Zodra ik op het balkon zit (+/- 5 meter van de router af) heb ik al geen verbinding meer.

Het bereik en de snelheid vind ik voor de woonkamer het belangrijste, in de slaapkamers en overige ruimtes maak ik weinig gebruik van de wifi. Er zou misschien in 1 van de slaapkamers een extra kabel getrokken kunnen worden maar dat voorkom ik liever, in de gang en andere plekken van de woonkamer is het niet mogelijk.

Mijn idee van de X50 was dan om 1 bedraad aan te sluiten op de KPN modem ipv de router die ik nu heb en dan mogelijk nog 1 niet bedraad aan de andere kant van de woonkamer als het nog niet voldoende is, maar dat heeft dan niet veel nut als ik het zo begrijp?