Hulp bij indelingsplan 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualfuel32
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-04 05:05
Hallo allemaal,

We hebben onlangs een prachtig oud huis uit 1928 gekocht en zijn druk bezig met het maken van verbouwplannen. We willen een aanbouw realiseren met een extra verdieping. In de aanbouw komt beneden de keuken, en daarboven willen we de badkamer plaatsen, vooral om het leidingwerk efficiënt te houden.

We lopen echter vast bij de indeling van de bovenverdieping. Ons doel is om hier vier slaapkamers te realiseren, maar we vinden het lastig om de ruimte praktisch in te delen. Ik heb afbeeldingen toegevoegd van de huidige situatie en de ruimte waar we mee werken. Heeft iemand misschien tips of ideeën over hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iuyIdj5Q2NIHtatF14xlxZwAY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WH44yfqcvWAzpyTqX2VmLiwf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vil6PvsDJ5KkEuqE0shZqv95AXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWdnaRRpJnHlbcxNTPzsKleJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jcs5Z_HN38baQ3lpADy41sg6awg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWx4Bz3gbeWJQqez2xZHc2YX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYEBwv2KkDNSZqKTv-x10v0GJB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oZQjBj8PIUa4YvAwvVhFOJtZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Dualfuel32 op 01-10-2024 02:27 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
Begin eerst maar eens met:

- Aangeven waar die aanbouw dan precies komt (bijv. als aanvulling op de tekening van de huidige situatie), met afmetingen erbij (dus waar ligt de scheiding tussen oud en nieuw deel)

- Waar precies komt de keuken, en tot hoever loopt die (ivm leidingwerk, zoals je al zegt) want op je nieuwe tekeningen staan de badkamers al op twee verschillende plaatsen.

- Zorgen voor een correcte orientatie van je tekeningen, want die ene tekening die gedraaid is, is al erg verwarrend, zeker omdat de trap daar ontbreekt en niet alles op schaal lijkt te zijn (hele kleine deurtjes?)

- Aangeven waar die dakkapel (denk ik?) van die middelste slaapkamer precies uitkomt in de nieuwe situaties, want die is op geen enkele van de nieuwe tekeningen zichtbaar.

- Aangeven waar je dragende muren zitten, want zonder die info weet je geheel niet wat je met welke muren kunt doen…

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 01-10-2024 00:03 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualfuel32
Hi,

Dank voor je reactie!

Met de rode pijlen heb ik aan gegeven waar de aan bouw begint. Het huis in de oude situatie heeft een breedte van 5,25m en een lengte van 8,70m. Wij willen een lengte van +-4 meter aanbouwen, met een breedte van 5,75, om de badkamer naar boven te verplaatsen.

Daar waar dat hoekje zit, daar willen wij de keuken gaan plaatsen. Het idee is ook om de volledige 4m te gebruiken voor de keuken. Je hebt ook gelijk ik heb de verwarrende tekening even verwijderd en de andere gedraaid. Nu moeten alle afbeeldingen met de aanbouw zijde aan de boven kant staan.

De trap heeft ook nog geen duidelijke locatie. Hoe hij namelijk nu gepositioneerd is (in werkelijkheid) vraagt ook nog om verbetering. Vandaar dat hij op mijn tekening weg is ge tipp-ex. Excuses voor de rare deurtjes.. Het was al een hele opgave om die tekening te maken😂

Het huis heeft een Franse kap waarbij de balken dragend zijn, de muren niet. Er staat 1 balk, verticaal in de slaapkamer met dakkapel, hier rust ook de dakkapel op. De dakkapel is ergens in 1950 geplaatst en zal ook vervangen worden.

Kan je hier iets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:57
Ik mis details over de opbouw van de aanbouw (recht met plat dak, of loopt het schuine dak door). En ook of er een nieuwe dakkapel komt aan de linkerkant over de volle lengte van het dak. Een paar zij-aanzichten zou wel fijn zijn.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualfuel32
Hee,

Het schuine dak loopt door. Er zal een nieuwe dakkapel plaatst gaan worden, de oude wordt verwijderd en er komt een nieuwe van 3 meter voor terug in de plaats.
hopelijk heb je hier wat aan? De schoorsteen is al verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpEL8oe8iBqAtPKHkLCDnyU5j5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCYJDCkkBZ0rDkMPgm3Ig9U0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:57
Dualfuel32 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 05:34:
Hee,

Het schuine dak loopt door. Er zal een nieuwe dakkapel plaatst gaan worden, de oude wordt verwijderd en er komt een nieuwe van 3 meter voor terug in de plaats.
[Afbeelding]
Waarom wordt de nieuwe dakkapel maar 3 meter (en dus kleiner dan de bestaande dakkapel). Dat lijkt niet erg logisch aangezien je er twee slaapkamers mee wilt realiseren. En bij beide twee persoonskamers heb je nu een opzet waarbij de degene die aan de dakzijde slaapt niet gewoon in/uit bed kan komen. Heb je wel rekening gehouden met het schuine dak in je indeling?

Engineering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je maakt een gigantische overloop en extreem kleine slaapkamers, dat zou ik zeker niet doen.

Is het een optie om de slaapkamers in de hoeken te zetten en badkamer boven de huidige keuken? / Midden van bovenverdieping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 18:50
99ruud99 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:44:
Je maakt een gigantische overloop en extreem kleine slaapkamers, dat zou ik zeker niet doen.

Is het een optie om de slaapkamers in de hoeken te zetten en badkamer boven de huidige keuken? / Midden van bovenverdieping?
Precies dit, als je 4 slaapkamers op 1 verdieping wil kan je het beste 2 aan de voorzijde en 2 aan de achterzijde en de badkamer dan midden op de verdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:35
Uiteindelijk moet je doel zijn om de gang zo klein mogelijk te maken, dat is het enige waarmee je de kamers zo groot mogelijk krijgt. Volgens mij kun je dat doen door de WC te houden waar deze nu zit en de badkamer vooral langwerpig te maken. Ik ben niet zo handig met tekentools, maar ik denk aan zoiets, waarbij de extra breedte van de uitbouw gebruikt wordt om het bad goed te kunnen plaatsen. Voor de douche kun je effectief de afvoer van het toilet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZyVzlA7SntWuf_ekobBILFN5gY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0H2HWFSCY0AqX3xES3oiS1zS.png?f=user_large

De kamer rechts onder wordt een soort rest kamertje, afhankelijk van de exacte maten kun je de kamer links onder nog wat smaller maken zodat er een nis ontstaat waar precies een bed in past (leuk voor een kinderkamer).

[ Voor 14% gewijzigd door peter13579 op 01-10-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualfuel32
Bedankt allemaal voor de reacties.

Het huis heeft aan de voorzijde wel een mooi groot raampartij wat we wel graag behouden willen. Dit maakt het lastig om daar 2 kamers van te maken, denk ik.
De dakkapel zal veranderen maar hoe groot dat is nog onbekend.
Gelukkig is het huis niet super schuin dus kan een bed/bad makkelijk onder de schuine kant worden geplaatst.

Met de overloop zat ik indd ook te vechten. het voelt als heel veel loze ruimte.. Wellicht is het idee van 99ruud99 wel het best. Om toch oke kamers te realiseren.. Of misschien is een trap verplaatsing ook nog n optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Is dat ding naast de trap een cv ketel? (en dus niet verplaatsbaar).
Ik zal zo mijn idee eens tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36
Zijn die bedden in de tekening naar schaal? Ik heb voor mijn huis een blok millimeter papier gehaald en mijn huis op schaal getekend. Daarna teken je de vaste dingen erin (ramen, trap, CV ketel(?)). Vervolgens kan je van wat gekleurd papier op dezelfde schaal wat meubels knippen en dan kan je heel makkelijk schetsen en schuiven. Hou er ook rekening mee dat muren ook een dikte hebben (in de schetsen op papier doe je dat niet).

Hou er namelijk ook rekening mee dat een aantal van die kamers vrij klein zijn, zeker met een kast+bureau er in. Als ik naar die laatste foto van je eerste post kijk valt me een aantal dingen namelijk op:
* De kamer links boven is 20-30cm om rond het bed te lopen. Dat is niet heel veel
* Die kamer eronder moet je vrij krap tussen het bureau (?) en het bed door. Zelf zou ik hier de kamer breder maken en het bed "horizontaal" zetten ipv "verticaal". (Je kan zelfs nog een lattenbodem op een balk laten rusten die aan de muur zit, dat had ik in mijn kinderkamer)
* Die kamer daaronder loop je bijna tegen de kledingkast (?) aan elke keer als je de kamer binnenkomt.
* De onderste kamer heeft geen kledingkast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5fBxF0FrlMMRlhCuZS1s9nBwt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L1kJwgH6n0bXb1DcsPwXBL7C.png?f=fotoalbum_large

Het is niet zo'n mooie afbeelding als jij ervan maakt, maar je snapt het idee neem ik aan.
Ik neem aan dat bovenin gewoon weer ramen komen - zorg dat die netjes in de ruimte komen.
Linksboven ouder slaapkamer, nog ruimte voor comode.(12.4 m2)
Rechtsboven een 2e 2 persoons kamer (dat wilde je graag). (10.4 m2)
Links midden douche, bad, wastafel, plaats hier ter hoogte van douche en deur ramen in het dak, zodat je licht in je badkamer krijgt. Plaats een handkoekverwarming (of hoe heet zo'n fancy buizen ding) tegen de muur met de kinderkamer. (7.6 m2)
Linksonder kinderkamer met inbouwkast (wegens kapschuinte). Bed, bureau, wat extra ruimte. Plaats een raam tussen kast en bed, voor extra licht. (6.96 m2)
Rechtsonder kinderkamer, genoeg licht dus geen extra raam nodig. (6.49 m2)

CV hok heb ik wat kleiner gemaakt, zodat de kinderkamers iets groter konden.
Trap heb ik zelfde gehouden
Toilet zelfde gehouden

Dan is er nog ruimte boven de toilet, hier kan je of een washok (wasmachine, droogtrommel, etc) van maken in verlengde van toilet, of een grote kinderruimte (of allebei ofcourse, ruimte genoeg, ongeveer 3.2 x 3 meter incl kapschuinte).

ps ik heb expres de kast van kinderkamer 2 tegen cv ruimte aan gezet, om geluid te blokkeren, gezien dit 's nachts ineens geluid kan geven.

ps2 - mocht je hokje van toiletruimte willen weghalen, die kan natuurlijk ook in badkamer, in verlengde van de deur.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 02-10-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:23
Heb je de oorspronkelijke bouwtekeningen van het huis ook? Die kun je eventueel opvragen bij de gemeente.

Zonder die bouwtekeningen, of verdere detials van de dragende muren en verdere constructie is er eigenlijk weinig zinnigs te zeggen over mogelijke indelingen.

Je uitgangspunt van de badkamer boven de aanbouw is wel handig, maar niet strict noodzakelijk. Met name de draagkracht van de huidige vloer is belangrijk om goed te weten voor de plaatsing van het bad en betonvloertje.

Als ik het goed zie wordt de nieuwe oppervlakte 65m2. Dat zou voor een overloop van 6m2, een badkamer van 10m2 en vier slaapkamers toereikend moeten zijn. Dan heb je per slaapkamer ongeveer 12m2.

De voorste slaapkamer zou ik zo laten. Die is al prima grootte in verhouding. Slaapkamer op de achterkant zou ik ook de volle breedte pakken, en dan 3m breed. Dan heb je ongeveer 15m2, wat een prima slaapkamer is. De slaapkamer onder de dakkapel doortrekken naar de achterste kamer en opdelen naar wens (wat praktisch uitkomt qua dakkapel).

Bedenk dat een slaapkamer een raam nodig is, en minimaal een plafondbreedte van 2m.

Badkamer kan dan rechts in het verlengde van het toilet. De douche kun je bijvoorbeeld tegen de nieuwe achterslaapkamer plaatsen. Het bad tegen de wc muur in de breedte. Dan wastafel tegen rechte muur in midden, deur ernaast tussen wastafel en douche. Een wastafel aan een schuine kant word je niet blij van. Net zoals een douch een de schuine kant, dat moet je voorkomen.

Als je iets globaals hebt, leg het dan voor aan een constructeur, die kan exact bepalen wat kan en wat niet, en wat de belasting is van de vloeren en welk materiaal je muren dus kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door barbarbar op 02-10-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:26
Voor een prettige indeling staat je trap op een wat onhandige plek. Kan die 1,5-2 meter naar achteren verplaatst worden? Dat geeft beneden nu misschien iets meer gedoe, maar heb je boven heel veel profijt van.

Wat betreft leidingen voor de badkamer wanneer de trap niet verplaatst kan worden: je hebt al een toilet en wastafel op de verdieping. Er zijn dus al leidingen. En gezien het bouwjaar waarschijnlijk een houten balken vloer, dus zijn de leidingen ook nog relatief makkelijk te verleggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rakuen2115
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-12-2024
Dualfuel32 schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:12:
Hallo allemaal,

We hebben onlangs een prachtig oud huis uit 1928 gekocht en zijn druk bezig met het maken van verbouwplannen. We willen een aanbouw realiseren met een extra verdieping. In de aanbouw komt beneden de keuken, en daarboven willen we de badkamer plaatsen, vooral om het leidingwerk efficiënt te houden.

We lopen echter vast bij de indeling van de bovenverdieping. Ons doel is om hier vier slaapkamers te realiseren, maar we vinden het lastig om de ruimte praktisch in te delen. Ik heb afbeeldingen toegevoegd van de huidige situatie en de ruimte waar we mee werken. Heeft iemand misschien tips of ideeën over hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien een tip, met floorplanner.com kan je gratis 3d tekeningen maken, zo kan je de ruimtes beter visualiseren en mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Even een 'captain obvious' checkvraag: Je krijgt hier een vergunning voor?
In onze gemeente is het bijvoorbeeld onmogelijk om uit te bouwen over 2 verdiepingen, enkel een begane grond uitbouw is toegestaan. Kan me voorstellen dat dit voor meer gemeentes geldt.

(De waarom en mijn mening laat ik hier even buiten... :+ ).
Pagina: 1