Versio wordt duurder - nadenken over eigen prive VPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgroeneveld1981
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-08 18:34
De laatste paar jaar is Versio steeds meer gaan stijgen in prijs. Ik heb een tijdlang voor privé dingen een basic webhosting + email + 1 domeinnaam bij ze gehad, en ik gebruikte dit de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar voor de email, wat backups via rsync/SSH en git. Email op eigen domein was ook prettig want onafhankelijk van internet provider (Ja dat is hotmail en gmail ook natuurlijk, maar daar heb ik toen niet voor gekozen).

Een paar jaar terug kon dit voor onder de 100,- per jaar, nu met de nieuwe prijzen zou dit ruim over 250,- jaar gaan, absurd gewoon. Ik denk dat ik dit óf voor minder kan krijgen óf voor die prijs wat meer kan krijgen.

Ik zit nu dus te denken over een alternatief. Volgens mij kan ik voor die 250,- per jaar (of lager) ook wel email, domein en een unmanaged VPS ergens krijgen.

Email weet ik nog niet of ik het zelf wil doen of via een betaalde service. Het liefst houd ik wél mijn bestaande emailadressen (op eigen domein, het zijn er een paar), omdat ik anders ondanks iedereen een 'email verhuisbericht' sturen, geheid mails ga missen.

Op zo'n VPS zou ik dan de volgende dingen op willen draaien:
  • backups (hoogstens zo'n 50GB) (via rsync over SSH)
  • git
  • docker met een paar containers, bijv. een Vaultwarden vault en dat soort dingen, die dan via Nginx Proxy Manager lopen.
  • misschien nog een website
  • - eventueel dus zelf de hosting van inkomende en uitgaande email (docker containers met exim en dovecot)
Nu 2 vragen:
  1. Hebben jullie ervaring met het zelf hosten van een e-mail server voor inkomende(IMAP) en te verzenden(SMTP) mail? Is dit in de praktijk een beetje te doen of is dit (met name met verzenden) iets wat je niet zelf moet willen doen vanwege dingen als blacklisting? SMTP van internetprovider vind ik ook niet ideaal want ik neem aan dat je dan ook een emailadres van die provider moet gebruiken.. En hoe werkt het met het eventueel overzetten van mails van de huidige server(Versio) naar een nieuwe eigen VPS als het emailadres hetzelfde blijft en het domein over is? Is dit een kwestie van files downloaden en later weer uploaden of kan ik beter met een email client de mails archiveren en 'terugzetten' op de nieuwe server? Of is er een beter alternatief voor email uitbesteden maar toch de bestaande emailadressen met eigen domeinnaam blijven gebruiken? (Aanbieder? ik las ergens Soverin)
  2. Welke VPS aanbieder raden jullie aan anno 2024? Ik dacht hier een jaar geleden al over na en hoorde toen wat positieve dingen over Contabo.de, maar van de laatste tijd zijn het vooral slechte reviews die ik lees (outage, slechte support). Hetzner schijnt wel goed te zijn. Strato lijkt qua prijs/specs verhouding nog een stuk interessanter maar weet niet hoe 'goed' ze zijn. TransIP is goed maar best wel een beetje duur en overkill voor wat ik ermee wil.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Inhoudelijk kan ik je geen partij aanraden, omdat ik zelf niet echt iets met Docker doe. Ik heb wel wat ervaring met de VPSen van Hetzner, met name de CPX reeks (AMD vCPUs) - en die zijn meer dan prima. Contabo is echt een budget partij. Een vriend heeft een VPS bij ze, zijn VPS draait op een hypervisor met een eerste generatie consumenten processor (!).

Met mailhosting heb ik bijzonder veel ervaring (al decennia). Prima te doen, mits je een beetje de weg kunt vinden en jezelf inleest. RYOM (Run Your Own Mailserver) van Michael Lucas is een dikke aanrader qua boek.

Mailbox inhoud kun je overzetten via imapsync, zo lang beide VPSen maar online zijn. Of het e-mailadres wel of niet veranderd is niet belangrijk.

Je kunt daarnaast ook je mail relayen via een provider. Daarvoor hoef je geen ander mailadres te hebben. Relays hebben, theoretisch, wel toegang tot de mail die door hun systemen loopt en kunnen dus meelezen. Maar dat blijft tien keer beter qua privacy dan Google Workspace of Exchange Online.

Hopelijk helpt dit je wat vooruit.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgroeneveld1981
Dank voor je antwoord. Ik neig denk ik qua email toch naar iets bestaands, wellicht domein+email over naar Strato. En VPS (wat minder haast heeft) eventueel ook daar of dus bij de wat duurdere Hetzner.

Ervaringen met email hosting en/of VPS bij Strato?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Neem Oracle Cloud Free Tier. Je moet er natuurlijk niet 100% op vertrouwen; want gratis.

Ik heb zelf een Oracle Linux (RHEL met kleine aanpassingen) met 200GB opslag en 24GB RAM draaien. Heb hier wat simpele docker (eigenlijk podman) containers en gebruik het voor wat kleine backups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 11:44
Hier ook een (bijna ex) Versio VPS user.

Waar ik al heel lang tegenaan gelopen ben bij versio was de ondersteuning van de images.
Het begon al met OpenSSL die niet meer te updates was op CentOS 7 system, dat al voor de EOL van CentOS 7!

CentOS 7 is nu echt dood en dat naderende einde was al jaren in zicht. Ik heb Versio herhaaldelijke malen gevraagd wanneer ik een andere image kon gebruiken, bijvoorbeeld Alma8/9 Rocky etc.
Een bevredigende reactie kwam er nooit. Uiteindelijk heb ik zelf maar een upgrade van CentOS 7 naar Alma 8 en daarna naar Alma 9 gedraaid. Hierna heb ik heel veel problemen moeten oplossen om alles weer goed stabiel draaiend te krijgen.

Ook heb ik vroeger eens € 50,- ex. betaald voor een Directadmin Licentie (eenmalige prijs)!
Daarna moest ik plotseling € 5,- ex. per maand betalen, maar er zou een oplossing komen voor de mensen die 50,- betaald hadden. Die kwam er natuurlijk nooit!

Ik heb nu een Dedicated server aangeschaft bij Hetzner en heb bijna alles overgezet en dan gaat de VPS uit. Dag Versio.

EDIT: (Per ongeluk al verzonden).

Ik host al jaren mijn eigen mail en dat is altijd goed gegaan. Hetzner ben ik zeer tevreden over tot nu toe.
Ik heb wat aanloop problemen gehad, deels mijn eigen schuld natuurlijk. Ik wilde IP adressen met RPKI hebben, die had ik niet, Hetzner gemaild, binnen 15 minuten nieuwe IP's. Maar die wilde ik ook nog eens in een apart subnet hebben! OEPS, Hetzner weer gemaild, 25 minuten later nieuw 2e ip in een ander Subnet. En dat was Zondagavond om 23:00 uur!

Bij Versio stuurde ik eens Ticket in en kreeg dan 48 uur later een reactie dat alles gewoon zou moeten werken, wat dus niet zo was, anders had ik geen ticket ingeschoten. Pas na eindeloos over en weer gemail werd een probleem opgelost.

[ Voor 26% gewijzigd door DennisV1984 op 01-10-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgroeneveld1981
Klinkt erg goed dat Hertzner als ik 't Zo lees.

Wat een drama idd met die images zeg! Ik gebruikte daar zelf geen vps maar wat een idioterie.. Centos 7 nog steeds..

Oracle free weet ik niet.. heb niet zo'n zin om ooit spontaan een vps te verliezen met gevoelige data erop (wachtwoorden, documenten backup) omdat ze daar zin in hebben (en waarom ook niet, 't is gratis). Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:16
Voor VPS'sen zijn Hetzner en Netcup wel een aanrader. Netcup levert ook in Amsterdam tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgroeneveld1981
Nu heb ik eergisteren rond kwart voor 3 ś middags het domein aangevraagd bij Strato.. pakket van 1 domein + email plus. Verhuiscode uit PCExtreme/versio panel erin gezet. Maar nu is-ie nog steeds niet 'over' in die zin dat ik hem in mijn Strato domeinbeheer kan zien, daar staat hij nog steeds op status 'in bewerking'.

Toen ik ze gisteren belde zeiden ze het kan met een .nl domein tot 48 uur duren. Mijn ervaring was anders, maar goed, ik wachten tot vanmiddag. Nu nog steeds dus en nu krijg ik doodleuk een melding als ik ze bel 'u belt buiten kantooruren', terwijl dit natuurlijk niet zo is.

Ik heb het idee dat er iets misgegaan is. Als ik Versio bel zeggen ze dat zij niet meer registrar zijn en dat de verhuizing succesvol is.
Als ikzelf een WHOIS uitvoer op dejongegroeneveldjes.nl staat er weliswaar als registrar 'Cronon GmbH', dat is inderdaad het moederbedrijf van Strato.
Maar de domain nameservers staan nog op ns081.auroradns.eu, ns082.auroradns.nl, ns083.auroradns.info, die zijn van PCExtreme.
Ook stond er iets van DNSSEC aan bij pcextreme, ik heb niet tot in detail door wat dat is maar wellicht heeft dit er ook mee te maken?

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed bij wie de bal ligt.. iemand enig idee wat hier mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-10 11:36
Ik heb een VPS bij OVH ivm reverse DNS, wat belangrijk is als je je eigen mail service wilt draaien.
Als je een oude laptop hebt, en je eigen ISP wilt reverse DNS instellen voor je, dan heb je eigenlijk geen VPS meer nodig.

Als je domein al redelijk oud is, heb je al je domein reputatie binnen. Als het een nieuw domain is, kan het zijn dat 'grotere' diensten je e-mails blokkeren puur vanwege de domain leeftijd.

Je hebt dingen als https://www.mail-tester.com/ die je kunnen helpen om te controleren of je je e-mail omgeving goed opgebouwd hebt.

Let ook goed op dat je op tijd je domein weg verhuist bij Versio. Zodra ze je de factuur sturen voor de aankomende verlening over 3 of 4 weken, heb je kans dat ze moeilijk gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Duke of Savage op 03-10-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:22

Cybje

First Post!

1. Het is vrij eenvoudig om een eigen mailserver op te zetten. Er zijn diverse howto's voor te vinden op internet. Ik heb zelf iets op basis van Postfix, Dovecot en rspamd gebouwd, met virtual mailboxes en dat is in een nieuwe installatie in +/- 15 minuten te reproduceren. Houd er rekening mee dat je bij sommige VPS providers wel uitgaande SMTP los moet laten inschakelen (is een anti-spam maatregel). Ik heb verder geen problemen met blacklisting, maar je kunt natuurlijk wel net de pech hebben dat je een IPv4 adres krijgt dat een slechte reputatie heeft. In dat geval kun je of proberen de reputatie weer op orde te krijgen, of een nieuw IPv4 adres proberen aan te vragen.

Qua migratie: als je bij de ruwe bestanden kunt (vaak is het Maildir), dan kun je die downloaden en op je eigen VPS plaatsen. Anders kun je nog een tool als 'imapsync' gebruiken om een IMAP-naar-IMAP migratie uit te voeren.

2. Volgens mij maakt dit weinig uit als je een wat bekendere partij pakt die geen bijzonder slechte reviews heeft. Ik heb zelf altijd goede ervaringen met Vultr en Digital Ocean.

Anyway, ik zou het gewoon doen. Het is sowieso een leuk hobby project (vind ik zelf) en je bent een stuk minder afhankelijk van een hosting provider. Een VPS migreren is ook zo gedaan, zeker als je toch al met rsync back-ups maakt van het hele ding.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:44
Als het echt voor de hobby is en je houdt wel van het verenigingsgevoel (dingen samen doen), kun je eens kijken bij Soleus. Momenteel € 4,- per maand (+ € 1,- lidmaatschap) voor de meest eenvoudige VPS en uitbreidingen zijn mogelijk voor een paar euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgroeneveld1981
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb uiteindelijk gekozen voor het niet zelf doen van de mail, dit draait bij Strato en werkt prima.
DNS beheer bij strato is een beetje eigenaardig maar het werkt wel.

VPS heb ik óók bij strato gedaan, vond ik ook erg meevallen qua prijs. Mijn oorspronkelijke idee was een kleine VPS (100gb) + een HiDrive en die dan mounten binnen de VPS, maar na bestelling bleek dat gebruik van alle protocollen nog eens 5,- per maand extra kostte.. stond niet erg duidelijk op we website: bij bestellen zie je een vinkje per eigenschap, en daar stond ook bij 'protocollen (optioneel)', wat ik opvan als: Je kunt ze gebruiken maar je kunt ook de webinterface of app gebruiken. Blijkt dus dat zij daarmee bedoelen: niet-inbegrepen... dus nu een iets grotere VPS (500GB) afgenomen en dat is voor nu wel prima.
Pagina: 1