De laatste paar jaar is Versio steeds meer gaan stijgen in prijs. Ik heb een tijdlang voor privé dingen een basic webhosting + email + 1 domeinnaam bij ze gehad, en ik gebruikte dit de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar voor de email, wat backups via rsync/SSH en git. Email op eigen domein was ook prettig want onafhankelijk van internet provider (Ja dat is hotmail en gmail ook natuurlijk, maar daar heb ik toen niet voor gekozen).
Een paar jaar terug kon dit voor onder de 100,- per jaar, nu met de nieuwe prijzen zou dit ruim over 250,- jaar gaan, absurd gewoon. Ik denk dat ik dit óf voor minder kan krijgen óf voor die prijs wat meer kan krijgen.
Ik zit nu dus te denken over een alternatief. Volgens mij kan ik voor die 250,- per jaar (of lager) ook wel email, domein en een unmanaged VPS ergens krijgen.
Email weet ik nog niet of ik het zelf wil doen of via een betaalde service. Het liefst houd ik wél mijn bestaande emailadressen (op eigen domein, het zijn er een paar), omdat ik anders ondanks iedereen een 'email verhuisbericht' sturen, geheid mails ga missen.
Op zo'n VPS zou ik dan de volgende dingen op willen draaien:
Een paar jaar terug kon dit voor onder de 100,- per jaar, nu met de nieuwe prijzen zou dit ruim over 250,- jaar gaan, absurd gewoon. Ik denk dat ik dit óf voor minder kan krijgen óf voor die prijs wat meer kan krijgen.
Ik zit nu dus te denken over een alternatief. Volgens mij kan ik voor die 250,- per jaar (of lager) ook wel email, domein en een unmanaged VPS ergens krijgen.
Email weet ik nog niet of ik het zelf wil doen of via een betaalde service. Het liefst houd ik wél mijn bestaande emailadressen (op eigen domein, het zijn er een paar), omdat ik anders ondanks iedereen een 'email verhuisbericht' sturen, geheid mails ga missen.
Op zo'n VPS zou ik dan de volgende dingen op willen draaien:
- backups (hoogstens zo'n 50GB) (via rsync over SSH)
- git
- docker met een paar containers, bijv. een Vaultwarden vault en dat soort dingen, die dan via Nginx Proxy Manager lopen.
- misschien nog een website
- - eventueel dus zelf de hosting van inkomende en uitgaande email (docker containers met exim en dovecot)
- Hebben jullie ervaring met het zelf hosten van een e-mail server voor inkomende(IMAP) en te verzenden(SMTP) mail? Is dit in de praktijk een beetje te doen of is dit (met name met verzenden) iets wat je niet zelf moet willen doen vanwege dingen als blacklisting? SMTP van internetprovider vind ik ook niet ideaal want ik neem aan dat je dan ook een emailadres van die provider moet gebruiken.. En hoe werkt het met het eventueel overzetten van mails van de huidige server(Versio) naar een nieuwe eigen VPS als het emailadres hetzelfde blijft en het domein over is? Is dit een kwestie van files downloaden en later weer uploaden of kan ik beter met een email client de mails archiveren en 'terugzetten' op de nieuwe server? Of is er een beter alternatief voor email uitbesteden maar toch de bestaande emailadressen met eigen domeinnaam blijven gebruiken? (Aanbieder? ik las ergens Soverin)
- Welke VPS aanbieder raden jullie aan anno 2024? Ik dacht hier een jaar geleden al over na en hoorde toen wat positieve dingen over Contabo.de, maar van de laatste tijd zijn het vooral slechte reviews die ik lees (outage, slechte support). Hetzner schijnt wel goed te zijn. Strato lijkt qua prijs/specs verhouding nog een stuk interessanter maar weet niet hoe 'goed' ze zijn. TransIP is goed maar best wel een beetje duur en overkill voor wat ik ermee wil.