In '22 hebben we een Panasonic WH-MDC09J3E5 & PAW-TD30C1E5-Hi besteld, welke beide in'23 geleverd zijn. Helaas door omstandigheden, konden we niet eerder beginnen met de installatie. Onlangs hebben we de WP op het dak laten zetten en nu willen we deze zo snel mogelijk operationeel krijgen. De meeste onderdelen zijn binnen, maar er zijn nog een aantal open punten voordat we alles af kunnen maken.
Zoals aangegeven staat de WP sinds kort op het dak, 2e verdieping. Gezien het een tussenwoning betreft, staat de WP in het midden van onze woning. Het leiding werk (Uponor 32x3mm +4mm iso) loopt ~4m buiten, waarna deze via een centrale koof in het huis naar de SWW gaat, welke in de souterrain is geplaatst.
Plek: Souterrain
Keuken warm water via Quoocker
DWTW; nee
Situatie:
Tussenwoning, bouwjaar 1991, woonoppervlakte ~240m2Zoals aangegeven staat de WP sinds kort op het dak, 2e verdieping. Gezien het een tussenwoning betreft, staat de WP in het midden van onze woning. Het leiding werk (Uponor 32x3mm +4mm iso) loopt ~4m buiten, waarna deze via een centrale koof in het huis naar de SWW gaat, welke in de souterrain is geplaatst.
Historisch gasverbruik:
- 1845m³ in ‘20/’21 - Eerste jaar in het huis
- 1380m³ in ‘21/’22 - HR++ geïnstalleerd, overal nieuwe tocht profielen & PIR isolatie op het dak
- 1033m³ in ‘22/’23 - Airco's in 3 slaapkamers & elektrische verwarming in Badkamers
- 880m³ in ‘23/’24
Afgiftesysteem:
- In ’20 hebben we 75m2 vloer op de begane grond vervangen. Hier hebben we vloerverwarming laten plaatsen, incl. vloerisolatie en reflectie folie met 10 cm H-o-H. Deze zijn aangesloten op een 9 groepen verdeler. Helaas door het vele klussen, hebben we te weinig tijd gehad om ons te verdiepen in de materie en heeft de aannemer 14x2mm leiding gelegd. Achteraf had ik hier wellicht grotere leidingen in moeten laten leggen.
- De negende groep gaat, met 20mm Uponor, naar de laatste twee radiatoren op de 1e en 2e verdieping, deze zullen op den duur ook worden vervangen voor airco’s. Bij de drie andere slaapkamers zijn de radiatoren al reeds vervangen door airco’s en in beide badkamers hebben we elektrische handdoek verwarming geplaatst.
SWW:
PAW- TD30C1E5-Hi (reeds aangeschaft)Plek: Souterrain
Keuken warm water via Quoocker
DWTW; nee
Warmtepompvoorkeur:
WH-MDC09JE5 aan de hand van ‘20/’21 cijfers, met kennis van nu had het mogelijk ook een 7Kw kunnen zijn.Wie gaat het installeren?
ZelfVragen:
- Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen, maar ik kan nergens in het Design manual iets vinden over de maximale leidinglengtes en het hoogteverschil van de WP naar 3-weg of SWW dan wel vloerverwarming en in welke situatie er een extra pomp benodigd zou zijn. In onze situatie is de leidinglengte van de wp naar ingang 3-weg klep ~14m en het hoogteverschil ~8m. Vanuit de 3-weg naar de vloerverwarming is nog eens ~3m. Op onze huidige vloerverwarming verdeler zit een Grundfos Alpha 2L 25-60 180 pomp. Nu lees ik regelmatig dat het beter is om deze eruit te halen. Echter kan ik me in onze situatie voorstellen door de toepassing van de kleinere 14x2mm leidingen en de te overbruggen hoogte/lengte het mogelijk meer energie kost voor de WP om het volume er snel genoeg doorheen te krijgen. Is de WP krachtig genoeg om dit aan te kunnen, of kan ik toch beter de pomp aansluiten op de main pcb van de WP?
- In de manual van de 3-weg klep (PAW-3WYVLV-HW) kan ik nergens vinden of deze expliciet recht op gemonteerd moet worden. In onze setup zou deze op de zijkant gemonteerd worden tegen het plafond van de souterrain aan, kan dit?
Nog aan te schaffen:
Het idee was om de onderstaande onderdelen nog aan te schaffen, zijn hier nog tips?- Auto bypass, deze voor de ingang van de vloerverwarming verdeler?
- Vul mogelijkheid incl. meter, bv: Flamco manofiller vulgroep 1/2 middels Uponor T-stuk 32mmx1/2 binnendraadx32mm?
- Aftap mogelijkheid, door bij de retour leiding van de SWW (het laagste punt in het systeem) een Uponor T-stuk 32mmx1/2 binnendraadx32mm te monteren en hier een kraantje op te zetten?
- Microbelontluchter, 28mm Spirotech, of kan ik beter mijn geld besparen en ook hier kiezen voor een soort zelfde constructie als bij de vul/aftak, Uponor T-stuk 32mmx1/2 binnendraadx32mm plaatsen met daarop een Caleffi Minical
- Kogelkraan op beide leidingen aan binnenzijde van de woning, voor onderhoud aan de WP. Iemand nog tips?
- Eventuele items waar ik nog niet over na heb gedacht?
Diagram
:strip_exif()/f/image/wP2QJscHqbwZLeNtjeSuge98.jpg?f=fotoalbum_large)