| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 379,- | € 379,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 116,- | € 116,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 75,96 | € 75,96 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36 | € 99,99 | € 99,99 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 650W | € 106,66 | € 106,66 |
| 1 | SSD's | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 104,90 | € 104,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 972,41 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC is bedoeld om muziek mee te produceren. Ik ga opnemen, produceren, mixen en masteren. Ik zal ook in een vergevorderd stadium van een project nog background vocals opnemen etc, waardoor ik low latency wil monitoren tijdens opnemen met aardig wat sporen, vsts en andere plugins draaiende (zeg een stuk of 25). Verder moet de boel zo stil mogelijk blijven aangezien het een piepklein studiotje is waar de pc in staat.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop rond de 1000 klaar te zijn. Dat is naar mijn inschatting ook de sweet spot voor geld/waarde voor wat ik zoek. Als dat punt rond de 1200 zit, vind ik dat ook prima maar ben niet bereid diep in de buidel te tasten voor elke procentpunt performance.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn laptop (die op zijn einde loopt) zit een ssd m2 1TB schijf die ik evt over wil zetten als data schijf. Weet niet precies wat het is qua merk en zo, maar ga er vanuit dat dat niet super belangrijk is als tweede drive waar geen software op runt?
Verder heb ik een externe geluidskaart waar mics en speakers in gaan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk aan 1 ssd m2 drive voor OS en DAW software. Plus die drive uit mijn laptop voor data. Verder denk ik geen videokaart nodig te hebben en laat ik die liever weg als het alleen maar extra geluid gaat opleveren. Of is een simpele gpu wel slim om erin te stoppen om grafische taken weg te nemen bij de cpu?
Evt kan ik die er later nog inzetten wellicht?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De keuze voor de 9700x komt voort uit de energiezuinigheid en dus ook de hoeveelheid koeling/herrie die nodig is om het ding te runnen. Wat ik begrijp zijn alle Intel top chips gewoon veel te energieslurpend en dus herriemakers.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd hoe stiller hoe beter.
Ga je overklokken?
Ben geen whizz kid en als ik hier niet in hoef te duiken liever niet. Tenzij het simpele dingen betreft die een duidelijk voordeel opleveren.
Wat verwacht je van ons?[i]
1. Is dit een logisch systeem waar de onderdelen goed met elkaar werken zonder overduidelijk bottlenecks?
2. Is 1000 euro inderdaad de sweet spot qua geld/performance voor wat ik zoek? Of kan ik beter 200 euro (of meer?) uitgeven voor een significante upgrade in cpu/moederbord/geheugen/waardanook?
3. Past dit alles in de kast die ik heb gekozen en kan er evt een videokaart bij mocht dat gewenst zijn in een later stadium?
4. Moet ik extra fans toevoegen/vervangen?
5. Is de SSD zonder heat sink een goed idee/juist niet?