PC build voor muziek productie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JelleStraatsma
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-05 08:36
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 116,-€ 116,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 75,96€ 75,96
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 99,99€ 99,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,41

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC is bedoeld om muziek mee te produceren. Ik ga opnemen, produceren, mixen en masteren. Ik zal ook in een vergevorderd stadium van een project nog background vocals opnemen etc, waardoor ik low latency wil monitoren tijdens opnemen met aardig wat sporen, vsts en andere plugins draaiende (zeg een stuk of 25). Verder moet de boel zo stil mogelijk blijven aangezien het een piepklein studiotje is waar de pc in staat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop rond de 1000 klaar te zijn. Dat is naar mijn inschatting ook de sweet spot voor geld/waarde voor wat ik zoek. Als dat punt rond de 1200 zit, vind ik dat ook prima maar ben niet bereid diep in de buidel te tasten voor elke procentpunt performance.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn laptop (die op zijn einde loopt) zit een ssd m2 1TB schijf die ik evt over wil zetten als data schijf. Weet niet precies wat het is qua merk en zo, maar ga er vanuit dat dat niet super belangrijk is als tweede drive waar geen software op runt?

Verder heb ik een externe geluidskaart waar mics en speakers in gaan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk aan 1 ssd m2 drive voor OS en DAW software. Plus die drive uit mijn laptop voor data. Verder denk ik geen videokaart nodig te hebben en laat ik die liever weg als het alleen maar extra geluid gaat opleveren. Of is een simpele gpu wel slim om erin te stoppen om grafische taken weg te nemen bij de cpu?

Evt kan ik die er later nog inzetten wellicht?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De keuze voor de 9700x komt voort uit de energiezuinigheid en dus ook de hoeveelheid koeling/herrie die nodig is om het ding te runnen. Wat ik begrijp zijn alle Intel top chips gewoon veel te energieslurpend en dus herriemakers.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd hoe stiller hoe beter.

Ga je overklokken?
Ben geen whizz kid en als ik hier niet in hoef te duiken liever niet. Tenzij het simpele dingen betreft die een duidelijk voordeel opleveren.

Wat verwacht je van ons?[i]
1. Is dit een logisch systeem waar de onderdelen goed met elkaar werken zonder overduidelijk bottlenecks?
2. Is 1000 euro inderdaad de sweet spot qua geld/performance voor wat ik zoek? Of kan ik beter 200 euro (of meer?) uitgeven voor een significante upgrade in cpu/moederbord/geheugen/waardanook?
3. Past dit alles in de kast die ik heb gekozen en kan er evt een videokaart bij mocht dat gewenst zijn in een later stadium?
4. Moet ik extra fans toevoegen/vervangen?
5. Is de SSD zonder heat sink een goed idee/juist niet?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:15
JelleStraatsma schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:30:
...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
IVerder denk ik geen videokaart nodig te hebben en laat ik die liever weg als het alleen maar extra geluid gaat opleveren. Of is een simpele gpu wel slim om erin te stoppen om grafische taken weg te nemen bij de cpu?
....
Deze CPU heeft een GPU ingebouwd, deze voldoet voor alle taken behalve gaming en zwaardere foto en videobewerking. De GPU is een aparte eenheid binnen de CPU, maar deelt wel het RAM met de rekenkernen van de CPU.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 30-09-2024 18:45 ]

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
De uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed presteert ook ietsje beter dan de 9700, verbruikt ietsje meer maar is €50 goedkoper. Het is aan jouw om te overwegen wat je doet.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-11 14:55
uitvoering: Scythe Ninja 5 Rev. B valt te overwegen. Is een koeler puur op stilte gefocust. Zo veel koelcapaciteit heb je niet nodig voor een 9700X.

Een 7900X met een wat ingeperkte powerlimit kan inderdaad ook. Weet niet of je iets aan veel cores hebt.

Ik zou inderdaad geen videokaart nemen. Dat levert alleen maar geluid op.

Omdat je geen videokaart neemt, is die voeding zware overkill.
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

Ook kan de pc kleiner zonder iets in te leveren. Deze twee microATX kasten zijn erg stil.
uitvoering: Cooler Master Silencio S400
uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid

SSD kan wat goedkoper uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB

[ Voor 57% gewijzigd door youridv1 op 01-10-2024 09:20 ]

• JelleStraatsma
Dank voor jullie reacties.

De 7900x doet het vooral beter in multi core workloads toch? Ik neem aan omdat ie er meer heeft natuurlijk. Voor audio is single core performance het belangrijkst voor zover ik begrijp, aangezien er iets gaat glitchen zodra er eentje overloopt. Dan heb je niets aan de overige 11 cores.

Ik denk dat ik de optie open wil houden voor een videokaart in een later stadium. Dus iets ruimere kast en psu headroom.

Ben nog wel benieuwd naar wat jullie denken over koeling en geluid. Ik zie twee strategieën: het absolute minimum aan fans installeren om geluid te minimaliseren (een een mogelijk iets heter opererende cpu), of juist meer fans installeren om goede airflow te behouden zodat geen enkele fan hard hoeft te draaien en de cpu altijd koel genoeg blijft?

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 15:31
Ik doe maar een suggestie voor wat betreft je budget en je doelstelling.
De meest irritante botlleneck voor een DAW systeem is je latency. Een PCI kaart als de RME HDSPe is de allerbelangrijkste upgrade qua verbetering van je latency.
Hang hem in een refurbished HP820 of HP840 en dan heb je een DAW systeem met dual procs en mega veel ram. Voor rond de 1000 stap je al in inclusief RME. Voor je monitors en i/o ben je al klaar met een behringer ada8000 of 8200. Ultimate heb je 2 van deze systemen en pingpong je realtime zodat je nooit last heb van bottlenecks.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
merlin_33 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:09:
Ik doe maar een suggestie voor wat betreft je budget en je doelstelling.
De meest irritante botlleneck voor een DAW systeem is je latency. Een PCI kaart als de RME HDSPe is de allerbelangrijkste upgrade qua verbetering van je latency.
Hang hem in een refurbished HP820 of HP840 en dan heb je een DAW systeem met dual procs en mega veel ram. Voor rond de 1000 stap je al in inclusief RME. Voor je monitors en i/o ben je al klaar met een behringer ada8000 of 8200. Ultimate heb je 2 van deze systemen en pingpong je realtime zodat je nooit last heb van bottlenecks.
Bedoel je nou serieus een HP Z820 of Z840? Dat zijn systemen uit 2013-2016..

• merlin_33
Navi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Bedoel je nou serieus een HP Z820 of Z840? Dat zijn systemen uit 2013-2016..
Voor Audio gaat het vooral om je geluidskaart.
Deze systemen zijn als enigste Avid prove en kunnen nog steeds een hoop processing power leveren voor weinig geld.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• JelleStraatsma
Dank voor het meedenken maar dat is me toch iets te exotisch. Snap uberhaupt niet wat je bedoelt met realtime pingpongen tussen twee systemen lol.

• merlin_33
JelleStraatsma schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:21:
Dank voor het meedenken maar dat is me toch iets te exotisch. Snap uberhaupt niet wat je bedoelt met realtime pingpongen tussen twee systemen lol.
Ik ging er even van uit dat je voor 1000 euro een systeem wil hebben dat alles aankan. Dat is realistisch met genoemde hp,s. Hoe modern de pc ook is een pci kaart heeft minder latency dan een externe kaart.

met pingpongen bedoel ik dat je je kanalen via adat van de ene naar de ander computer stuurt dan kun je de workload verdelen maar ook meteen het geprocesde geluid opnemen en hoef je niet meer te renderen.
Een ander voordeel is dat je je orginele geluid met proccessed geluid kan layeren. Je gooit dan niet vst op vst maar mixed losse kanalen met diverse vst bewerking

[ Voor 10% gewijzigd door merlin_33 op 02-10-2024 20:04 ]

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:18
Welke software ga je precies gebruiken? Worden er systeem specificaties aanbevolen?

• JelleStraatsma
MallePietje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:01:
Welke software ga je precies gebruiken? Worden er systeem specificaties aanbevolen?
Ik werk in Studio One 6. Verder gebruik ik veel Kontakt VSTs, hier en daar een Massive (X) Synth, en verder FabFilter plugins en een verzameling 3rd party plugins. Individuele systeem specificaties lijken me niet erg veelzeggend aangezien het erom gaat dat het allemaal tegelijk soepel moet kunnen lopen.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:18
JelleStraatsma schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Ik werk in Studio One 6. Verder gebruik ik veel Kontakt VSTs, hier en daar een Massive (X) Synth, en verder FabFilter plugins en een verzameling 3rd party plugins. Individuele systeem specificaties lijken me niet erg veelzeggend aangezien het erom gaat dat het allemaal tegelijk soepel moet kunnen lopen.
Ik kan me voorstellen dat het bij elkaar behoorlijk wat geheugen kan gebruiken. Je kunt 64GB overwegen. Of natuurlijk even afwachten of dat nodig is

Verwijderd

JelleStraatsma schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:23:
...

Ben nog wel benieuwd naar wat jullie denken over koeling en geluid. Ik zie twee strategieën: het absolute minimum aan fans installeren om geluid te minimaliseren (een een mogelijk iets heter opererende cpu), of juist meer fans installeren om goede airflow te behouden zodat geen enkele fan hard hoeft te draaien en de cpu altijd koel genoeg blijft?
Met de noot dat, ondanks dat ik wel heb gemerkt andere standaarden van "stil" te hebben dan de meeste mede tweakers, ik verder niks met audio productie doe:

Fans: meer en grote fans betekent dat ze trager, dus stiller kunnen draaien. Opmerking: de besprekingen op de prijskijk van de pure base zijn niet erg positief over de meegeleverde fans. Bovendien gaat mijn voorkeur uit naar fans die pwm ondersteunen, omdat die bij de meeste modellen veel trager (dus stiller) ingesteld kunnen worden.

Voeding: ik heb graag een semi-passieve voeding (met, voor de zekerheid, ook nog eens een stille fan). De stilste fans zijn weliswaar fans die er niet zijn, maar dat is flink duurder terwijl bij een goede semi-passieve voeding de fan voor het merendeel van de tijd, voor een fractie van de prijs, ook uit zal staan.

Energie-verbruik: lager energieverbruik betekent minder warmte om af te voeren, dus meer ruimte om de fans stiller in te stellen. Zoekwoorden hier zijn voor amd: eco-modus en under-volt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2024 13:02 ]

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:10
De CPU in je start topic heeft een TDP van 65watt, die Noctua koeler is voor 250watt. Nou is er niets met een iets sterkere koeler, maar 410% is wel enthousiast.

De Noctua NH-U12S Bruin Gaat bijv. al voor 55eu en is 175watt rated, en mogelijk zijn er van andere merken nog iets scherper geprijste, maar ook goede koelers beschikbaar. <50eu moet hier prima lukken zonder in te leveren.

Complimentje?

Verwijderd

Martijn.C.V schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:25:
De CPU in je start topic heeft een TDP van 65watt, die Noctua koeler is voor 250watt. Nou is er niets met een iets sterkere koeler, maar 410% is wel enthousiast.

De Noctua NH-U12S Bruin Gaat bijv. al voor 55eu en is 175watt rated, en mogelijk zijn er van andere merken nog iets scherper geprijste, maar ook goede koelers beschikbaar. <50eu moet hier prima lukken zonder in te leveren.
Hecht niet teveel waarde aan tdp; een 9700x kan, afhankelijk van de instellingen, 80-170w verstoken.

Op wil niet alleen afdoende koelen, maar ook zo stil mogelijk in een, naar ik aanneem, stille omgeving. Voor die situatie acht ik de kans groot dat de nh-u12s niet afdoende zal zijn, zelfs in een gedempte kast.

• JelleStraatsma
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Hecht niet teveel waarde aan tdp; een 9700x kan, afhankelijk van de instellingen, 80-170w verstoken.

Op wil niet alleen afdoende koelen, maar ook zo stil mogelijk in een, naar ik aanneem, stille omgeving. Voor die situatie acht ik de kans groot dat de nh-u12s niet afdoende zal zijn, zelfs in een gedempte kast.
Stilheid (nieuw woord) is inderdaad prioriteit. Ik ben in principe niet van plan om de cpu te gaan pushen dus hopelijk blijf ik rond de 65 watts. Ik wil dat hij soepel draait, niet te veel hitte genereert en toch goed presteert. Dat is de hele reden voor deze cpu te gaan.

De ellende is dat op het moment dat de pc het stilst moet zijn (tijdens live monitoring en recording) hij ook het hards moet werken. Ik ben dus vooral op zoek naar koeler en kast die het geluid tijdens een piek het beste minimaliseert, waar ik best wat extra voor wil betalen.

Waar ik verder geen idee van heb is wat uberhaupt wijsheid is om mijn doel te bereiken. Ga ik voor een simpel klein koelertje die sowieso niet veel geluid kan maken (maar die misschien wel constant moet beuken om de temps te drukken). OF ga ik voor een overkill koeler zoals de noctua die vervolgens maar op 50% (of whatever) hoeft te draaien en onder de streep alsnog stiller is. Geen idee.

[ Voor 15% gewijzigd door JelleStraatsma op 14-10-2024 10:21 ]

• youridv1
Waar ik verder geen idee van heb is wat uberhaupt wijsheid is om mijn doel te bereiken. Ga ik voor een simpel klein koelertje die sowieso niet veel geluid kan maken (maar die misschien wel constant moet beuken om de temps te drukken). OF ga ik voor een overkill koeler zoals de noctua die vervolgens maar op 50% (of whatever) hoeft te draaien en onder de streep alsnog stiller is. Geen idee.
De NH-D15 is op lagere geluidsniveaus niet beter dan een Scythe Ninja of de product: Scythe Mugen 5 PCGH Edition van vroeger. Dat is wel eens door tweakers getest.
review: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest
Kijk maar eens naar de 15dB resultaten bij AM4 op 105 en 140W TDP.
Dat een koeler een grote heatsink heeft en op bepaalde geluidsniveaus een lagere temperatuur kan halen, wil nog niet zeggen dat hij bij lagere geluidsniveaus ook beter is. Die verhoogde powerlimit haalt het onderste uit de kan, maar we praten over enkele procenten tov de stock powerlimit bij launch.

De D15 is allround een van de beste luchtkoelers die er is, maar op ultra lage geluidsniveau is het niet dé beste. Dat zijn koelers als de Ninja en PCGH uitvoeringen, met fans specifiek geoptimaliseerd voor low noise.

Continu beuken hoeven ze ook niet. Ze hebben niet de piekcapaciteit van de NH-D15, maar die heb jij ook niet nodig voor een 9700X als je de powerlimit niet opschroeft. Of even controleert dat AMD dat niet stilletjes voor je doet, zoals ze nu aan het doen zijn omdat de performance tegenviel.
Kijk maar bij de AM4 140W resultaten. Bij full load en 750~rpm fan speed is de temperatuur 62 graden bij de PCGH. De heatsink van de ninja is alleen maar groter en hij gebruikt zo goed als dezelfde fans.

Je kunt ook de techpowerup review bekijken https://www.techpowerup.com/review/scythe-ninja-5/6.html
Voor jouw usecase: 1 casefan in aan de voorkant en 1 casefan uit aan de achterkant. Dat is echt méér dan genoeg luchtverversing voor alleen CPU load. De hele kast vol bouwen heeft geen zin. Je produceert max 150 watt aan totale hitte in de kast. Dat is helemaal niks in vergelijking tot een systeem met een midrange videokaart. Je behaalt 90% van de performance puur met het feit dat je actief lucht afzuigt en aanvoert.
Als je nu een gamer was en een warme videokaart erin had die 250+ watt trekt onder load, naast de hitte van de CPU, dan was een kast en fans met meer airflow inderdaad de betere oplossing.

Heb je wel eens overwogen om de PC gewoon in een andere ruimte te zetten en met lange kabels te werken of een Hub ofzo?

[ Voor 56% gewijzigd door youridv1 op 14-10-2024 11:44 ]

• JelleStraatsma
Thanks, goede info! Die PCGH ziet er veelbelovend uit. Wel wat ouder (weet niet of dat uitmaakt) en niet heel wijd verkrijgbaar zo te zien.

Heb je nog advies voor case en fans?

• youridv1
De PCGH is uit de handel, vandaar dat ik die Ninja in een eerder bericht aanhaalde als "opvolger"/vervanger, evenals een aantal geschikte cases:
youridv1 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:16:
uitvoering: Scythe Ninja 5 Rev. B valt te overwegen. Is een koeler puur op stilte gefocust. Zo veel koelcapaciteit heb je niet nodig voor een 9700X.

Een 7900X met een wat ingeperkte powerlimit kan inderdaad ook. Weet niet of je iets aan veel cores hebt.

Ik zou inderdaad geen videokaart nemen. Dat levert alleen maar geluid op.

Omdat je geen videokaart neemt, is die voeding zware overkill.
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

Ook kan de pc kleiner zonder iets in te leveren. Deze twee microATX kasten zijn erg stil.
uitvoering: Cooler Master Silencio S400
uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid

SSD kan wat goedkoper uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB

• JelleStraatsma
Ah ja had even niet door dat jij dat ook was.

Ga denk ik idd voor de Fractal Silent mini case en die Ninja 5 cooler dan. Goede tips!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:52
JelleStraatsma schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:46:
Ah ja had even niet door dat jij dat ook was.

Ga denk ik idd voor de Fractal Silent mini case en die Ninja 5 cooler dan. Goede tips!
Hoe kleiner de case, hoe meer dat de componenten op elkaar zitten, hoe eerder dat er warmte opgebouwd wordt en hoe sneller de fans aanspringen.
De case die je eerst voor ogen had, de NZXT 5 flow, heb ik zelf ook en ik merk dat ik de bijgeleverde ventilatoren op een heel laag (bijna onhoorbaar) niveau kan laten draaien d.m.v. het (gratis) programmatje Fan Control zonder dat de temperaturen hoog oplopen. Deze case heeft een prima systeem voor kabelmanagement, is deels open (mesh met stoffilters) en een aparte ruimte voor de voeding die zijn lucht van buiten haalt en uitblaast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JelleStraatsma
Weet niet hoe je bij de NZXT 5 flow komt, zie hem in heel de topic niet staan vooralsnog.

Ik ben inmiddels bijna helemaal overtuigd dat dit mijn PC wordt. Heb een iets uitgebreider moederbord gekozen, en meer opslag. Maak me enigszins zorgen over uitbreidbaarheid in de toekomst als ik een GPU erin wil stoppen maar ben inmiddels ook helemaal klaar met shit uitzoeken dus denk dat ik de trekker maar over ga halen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 349,90€ 349,90
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 159,35€ 159,35
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Silent Black Solid€ 83,90€ 83,90
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5 Rev. B€ 65,-€ 65,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 94,90€ 94,90
1VoedingenSeasonic G12 GM 550 watt€ 59,90€ 59,90
1SSD'sWD Black SN850X (met heatsink) 2TB€ 147,99€ 147,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,94

Dank iedereen voor de goede tips en adviezen!
Pagina: 1