Raamkozijnen, lakken en relatieve vochtafsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vsthesquares
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-01 16:38
Wij vervangen binnenkort onze aluminium raamkozijnen uit 1983 door houten raamkozijnen. Het schrijnwerk buiten had ik graag wit gelakt. Dat past het best bij het andere schrijnwerk, zoals dakgoten enz. Alleen hebben we binnen ook een houten vloer, houten roostering, en had ik graag het hout aan de binnenzijde niét wit gelakt, maar in plaats daarvan behandeld met een beits of blanke lak zodat de houtnerven zichtbaar blijven.

Door de architect werd ons verteld dat dit een erg slecht idee is omwille van het feit dat de dampdoorlaatbaarheid van de buitenzijde van het schrijnwerk hoger/beter moet zijn dan de binnenzijde, om problemen met condens en houtrot in het kozijn te vermijden.

Ik vond deze pdf van Sikkens over dampdoorlaatbaarheid en het principe van relatieve vochtafsluiting, die dat in eerste instantie bevestigt, maar net als dit artikel van schildersvak.nl
daarna zegt dat er in de praktijk vaak (zonder grote problemen?) tegen gezondigd wordt,

Wat is jullie ervaring of mening? Is het in jullie ervaring mogelijk om een verschillende binnen- en buitenafwerking van een raamkozijn te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Mijn idee is dat dit een zuiver theoretische benadering is. Ik weet dat het bij houten deuren effect kan hebben op het kromtrekken maar of het met ramen en kozijnen van grote invloed is? Ik gebruik voor buiten altijd andere lak dan binnen. Buiten meest Sikkens Rubbol SB, voor binnen bijvoorbeeld Sigma interieur (oplosmiddel arm)