Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:35
We wonen sinds 2 jaar in een jaren 60 bungalow en zijn voornemens om deze over 3-5 jaar af te breken en een nieuw huis te bouwen. We willen om die reden zo weinig mogelijk investeren in deze 'tijdelijke woning'. Echter, met name de twee slaapkamers op het noorden (begane grond) hebben behoorlijk te lijden onder vochtproblematiek. Deze kamers worden nauwelijks tot niet verwarmt. De muren en plafonds zijn na geisoleerd met respectivelijk cellulose en PIR platen. Er zit oud dubbelglas in de kozijnen. Onder de ongeisoleerde houten vloer zit de kruipruimte, waarin natuurlijk met nat weer water staat.

We zoeken een oplossing voor het wegnemen van de vochtproblematiek waarbij rekening gehouden wordt met de tijdelijke aard van de situatie en als gevolg de minimale investering (tijd, geld, moeite) die we bereidt zijn te maken. Het is dus prima als de symptomen weg genomen worden, terwijl de oorzaak blijft bestaan.

Potentiele oplossingen:
1. Na isoleren. Vloer kan evt. na geisoleerd worden met steenwol, purschuim of tonzon thermoskussens. Nadeel: kruipruimte is behoorlijk krap en voor purschuim en tonzon thermoskussens is waarschijnlijk de hulp van een externe partij vereist/gewenst.
2. Ventilatie kruipruimte. Hoeveelheid ventilatiekokers zijn inmiddels verdubbeld door aanbrengen van extra ventilatiegaten. Dit lijkt geen verbetering op te leveren.
3. Mechanische ventilatie slaapkamers. Slaapkamers aansluiten op ventilatiebox. Huis beschikt reeds over een Zehnder box, waarvan echter alle inlets al bezet zijn. Dit lijkt echter de beste, meest eenvoudige oplossing te zijn.
4. Natuurlijke ventilatie slaapkamers. Slaapkamers worden vaak gelucht door openen van de ramen, dit lijkt echter niet voldoende te helpen en is niet altijd wenselijk met koud en nat weer.
5. Verwarmen slaapkamers. Slaapkamers beschikken over radiatoren. Ik heb echter het vermoeden dat het (af en toe) verwarmen van de slaapkamers middels een combiketel (aardgas) niet de meest rendabele oplossing is.
6. Luchtontvochtigen. Eén van de slaapkamers wordt ook gebruikt voor het drogen van de was. Hier wordt naar tevredenheid een Wood's luchtontvochtiger voor ingezet. Wellicht biedt de aanschaf van een tweede, soortgelijke of grotere luchtontvochtiger een uitkomst. Daarbij is het wenselijk om een vaste outlet te maken zodat niet elke keer het waterreservoir met de hand geleegd hoeft te worden.
7. Impregneren buitenmuur. Lijkt op dit moment niet de meest voor de hand liggende optie, maar gezien zich met name op de muren schimmel vormt, lijkt het erop dat de na isolatie met cellulose eerder kwaad dan goed heeft gedaan.

Oplossing 3 lijkt momenteel de meest voor de hand liggende optie om eens te proberen, maar voor ik aan de slag ga, ben ik benieuwd naar jullie input.

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:34

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk dat je toch eerst moet achterhalen wat voor vocht het is. Condensatie, doorslag of gewoon een lekkage. Dat zal je gekozen oplossing nogal bepalen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 18:40
3) Nieuwe (2-de) afzuigbox met vochtsensor (of 2 douche ventilatoren met vochtsensors) later kun je deze gebruiken in een garage, of schuurtje.

[ Voor 21% gewijzigd door natural colour op 30-09-2024 19:11 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jewepe schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:52:
5. Verwarmen slaapkamers. Slaapkamers beschikken over radiatoren. Ik heb echter het vermoeden dat het (af en toe) verwarmen van de slaapkamers middels een combiketel (aardgas) niet de meest rendabele oplossing is.
Een m3 gas is iets van €1,30, dus je kunt flink wat m3's verstoken voordat je eventuele kosten van isolatie/geklus hebt terugverdiend.

De probleem dagen zijn vooral dagen waarbij de luchtvochtigheid hoog is. Een natte voor- of najaarsdag bijvoorbeeld. Je hoeft niet 24/7 te stoken, maar het af en toe een paar dagen warm houden helpt al enorm.

Wil je toch iets doen, dan zou ik iets tegen de onderkant van de balken nieten. Een folie kan al flink optrekkend vocht tegenhouden. Tonzon is een dure variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
jewepe schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:52:
Deze kamers worden nauwelijks tot niet verwarmt.
Zolang in de temperatuur onder deze kamers dermate laag is dat afgekoelde lucht uit rest van het huis zal condenseren zal er vocht naar toe trekken?

De vraag is dus of het vochtprobleem wel los van de rest van het huis gezien kan worden…

Niet verwarmen is een betrouwbare trigger voor vocht problemen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Verwarmen is toch de beste oplossing verwacht ik. Zeker in de categorie weinig moeite weinig kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10 19:40
Volgens mij is een deel van het probleem optrekkend vocht uit de grond. Je zou hier bubbeltjes folie en een bouwzeil op kunnen leggen om vocht optrek te voorkomen.

Verder zie ik eigenlijk geen goedkope oplossingen behalve de kamers toch droog te gaan stoken.
Pagina: 1