Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanceNovells
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 15:51
Beste Tweakers,

Met de beste bedoelingen heb ik na een upgrade mijn Denon receiver aan mijn ouders gedoneerd omdat ze klaagden over het slechte geluid van hun tv. Helaas moeten we na enige tijd concluderen dat voor dit stel lieve zestigers zonder technische aanleg het vaak te veel geklooi is met kanalen selecteren en het ding soms een eigen wil lijkt te hebben (beweren ze). Hoe dan ook, ik stelde daarom een soundbar als simpelere oplossing voor.

Na wat onderzoek kwam ik uit op de Sony HT-S40R die met een prijs van 250-290 euro nog net binnen hun budget past en voor dat geld veel lijkt te bieden. Maar ik sta uiteraard open voor alternatieven!

Mijn ouders zijn geen audiofielen maar ze kijken graag films via Netflix of soms een blu-ray/dvd'tje en vinden dan surround sound wel mooi. De bank staat een kleine drie meter van de tv en naast een beetje volume is vooral belangrijk dat de dialogen helder zijn, hun gehoor is ook niet zo scherp meer als vroeger. Ik zag dat deze soundbar daar zelfs een specifieke functie voor heeft. Enige kwaliteit is dus belangrijk maar boven alles moet het apparaat soepel te bedienen zijn. Slimme functies zoals verbinden via telefoon zijn niet nodig.

Wat is jullie advies voor deze situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Allereerst een linkje mbt verwachtingen over een soundbar:
Jorgen in "Sonos ervaringen- en discussietopic"

Daarna hoe kies je een receiver / versterker / soundbar / etc
Jorgen in "Keuze tussen receivers"

De eerste link helpt je om te weten of een soundbar bij de wensen van je ouders past. In het kort: je kiest een soundbar vooral om tv-geluid te verbeteren en 'een beetje' surround te creëren en dat in een zo compact mogelijke formfactor met weinig kabels. Als dat bij hun wensen past, of juist niet, kun je daarna met de tweede link in de pricewatch gaan vergelijken bij de productgroep die het beste bij hun wensen past, zoals dus soundbars of receivers of alles-in-1 homecinemasets.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:22

FeaR

In GoT we trust

VanceNovells schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:33:
Met de beste bedoelingen heb ik na een upgrade mijn Denon receiver aan mijn ouders gedoneerd omdat ze klaagden over het slechte geluid van hun tv. Helaas moeten we na enige tijd concluderen dat voor dit stel lieve zestigers zonder technische aanleg het vaak te veel geklooi is met kanalen selecteren en het ding soms een eigen wil lijkt te hebben (beweren ze).
Welke Denon receiver / hoe aangesloten? Indien dit via HDMI ARC loopt (bediening via HDMI CEC), let dat deze implementatie hit or miss is. Oftewel, geen garantie dat een sound bar niet hetzelfde gedrag gaat vertonen als de Denon receiver nu doet. In de basis zie ik ook geen verschil tussen een receiver inschakelen en eventueel op goede input zetten versus een sound bar aanzetten en op de goede input zetten.

Algemene tip: neem een sound bar van hetzelfde merk als de TV. Kans op issues is dan minder dan devices van merken gaan mixen. Grootste voordeel is vooral dat fabrikant van de TV je niet naar de fabrikant van de sound bar kan sturen en vice versa als alles van hetzelfde merk is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanceNovells
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 15:51
Het was een Denon AVRX1500H via de HDMI ARC inderdaad, probleem was dat deze soms uit zichzelf een andere input koos tijdens het gebruik. Ze hebben een tijdje de el cheapo soundbar van mijn broertje kunnen gebruiken en die gaf geen problemen dus vandaar dat ik op deze oplossing uitkwam. Wel goede tip om de merken te matchen!