Mesh of andere oplossing voor Wifi netwerk in hele huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22
Ik heb een vrij groot huis, 1 woonlaag.
Daarin heb ik 3 wifi netwerken: de standaard KPN experiabox v10 en 2 tp-link AC-1200 routers. Beide bedraad via de KPN experia box.
Aan beide tp-link routers heb ik utp kabels aangesloten naar pc's.

Vervelende van deze setup is dat ik steeds moet wisselen van netwerk, dus zou graag een mesh oplossing willen, zodat ik in het hele huis fatoenlijke Wifi ontvangst heb zonder te moeten switchen tussen de netwerken.

Ik heb ruimte om een PoE switch te plaatsen en meerdere AP's te plaatsen.
Maar dan mis ik de utp poortjes, daarom valt bv de KPN Super wifi af.
Welke oplossingen zijn er verder nog?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Waarom gebruik je de routers niet als acesspoint? Aansluiten op de LAN poort op je KPN router en DHCP uitzetten.

En anders kun je toch de routers door switches vervangen en daar de accesspoints (of KPN wifi) op aansluiten? Een switch is niet zo duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
Als de wifi settings exact hetzelfde zijn (met dezelfde SSID), dan zou je telefoon automatisch moeten overstappen van accesspoint naar accesspoint.

edit:
Zelf heb ik ook die Experiabox v10.
Zijn Wifi vind ik echt erbarmelijk slecht en heb ik nooit kunnen laten samenwerken met andere access points.
Daarom heb ik de Wifi op de Experiabox uitgezet (waarom wil ik Wifi in mijn meterkast? ik zit nooit met mijn telefoon in de meterkast) en regel ik Wifi puur via access points van derden.
In totaal 3 stuks om voldoende dekking te hebben in mijn hele huis EN in mijn tuin.

[ Voor 59% gewijzigd door GarBaGe op 30-09-2024 14:51 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GarBaGe schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:48:
Als de wifi settings exact hetzelfde zijn (met dezelfde SSID), dan zou je telefoon automatisch moeten overstappen van accesspoint naar accesspoint.
Zelfde SSID, zelfde wachtwoord, zelfde beveiliging en zelfde encryptietechniek(en). Die laatste twee worden nogal eens vergeten maar zijn net zo belangrijk. Zet alles op WPA2-AES (en dus niet WPA2-AES/TKIP!) en je zit goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22
@jongetje Dat is een slimme ;-) Zal vanavond eens een tp link als accespoint proberen.
neem aan dat ik dan de SSD van de experiabox moet gebruiken?

@GarBaGe Die truc heb ik vaker gehoord maar heeft bij mij nog nooit gewerkt, wel vaker getest.

Die KPN wifi reikt bij mij best ver, alleen kunnen niet alle aparaten dan goed connecten.
Als het omzetten van router naar accespoint goed werkt zal ik zeker een 3e AP ophangen ipv de experia Wifi.

[ Voor 28% gewijzigd door Japiooo op 30-09-2024 14:58 . Reden: Nadere info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
Japiooo schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:54:
...
@GarBaGe Die truc heb ik vaker gehoord maar heeft bij mij nog nooit gewerkt, wel vaker getest.

Die KPN wifi reikt bij mij best ver, alleen kunnen niet alle aparaten dan goed connecten.
Als het omzetten van router naar accespoint goed werkt zal ik zeker een 3e AP ophangen ipv de experia Wifi.
Ja, ik heb echt slechte ervaringen met die Experiabox.
Je kan kiezen om zijn Wifi voorlopig uit te zetten en dan evalueren hoe goed de "tp-link AC-1200" met elkaar samenwerken.
Dat zou prima moeten werken.
Als dat naar tevredenheid werkt, wellicht een 3e erbij nemen voor wat extra dekking.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1