Quooker Combi+E: warm water aanvoer blijft koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een huis uit 2022 met warmtepomp en in de keuken een Quooker Fusion kraan met Combi+E reservoir/boiler.

Alles staat aangesloten zoals hieronder aangegeven, ik heb het volledig nagelopen en ik kan niks vinden wat anders is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm1bhi7o1iV7Gn_uFlRUa1gNkUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dO9e83YzNqtruurFIMPHIGlB.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wel heb gemerkt zijn een aantal dingen:
1. Warm water is niet onbeperkt, wat het wel zou moeten zijn, na een tijdje is het warme water gewoon op en wordt het koud. Ik kan de hendel van de kraan dan nog even iets verder openzetten en dan komt er nog wat lauw water uit, maar dat is na 1-2 min ook over en dan wordt het gewoon ijskoud.
2. Als ik warm water tap, voelen de leiding vanaf de Combi naar het mengventiel en vanaf het mengventiel naar de kraan (zilveren slang met rode streepjes) beide goed warm aan, die vanaf de Combi zelfs te warm om lang vast te houden. Maar... de warmwater aanvoerleiding blijft koud, ijskoud.
3. Toevallig kwam ik er vanochtend achter dat de slimme stekker (Eve Energy) uit stond en de Quooker dus sinds afwassen gisterenavond niet meer opgewarmd heeft. Wat ik na het aanzetten merkte is dat de dunne zilveren slang van Combi naar invoercombinatie (die met de 8 bar draaiknop) heet werd en begon te druppelen, de rest bleef koud of hoogstens lauw, dus ook de hierboven genoemde warmwaterleidingen.

Toen ik vervolgens weer warm water tapte had ik gewoon weer de situatie uit punt 2.

Naar mijn weten zou de Combi+E alleen kokend water vanuit het reservoir moeten mengen met het (koude) water uit de warmwateraanvoer totdat die een bepaalde temp heeft bereikt en dan zou het puur nog uit de warmwateraanvoer moeten komen. Dit lijkt echter niet te gebeuren.

Ik heb al de draaiknop K/W geprobeerd, dat lijkt geen verschil te maken, wel voor de temperatuur die eruit komt, maar niet voor het uiteindelijk koud worden van het water bij met name veel afwassen.

Kijk in bij mijn Vaillant warmtepomp dan zie ik daar een warmwatertemperatuur ingesteld staan van 50C. Dat lijkt mij dus ook het probleem niet. Daarnaast staat de WP binnenunit direct achter de keuken, ±2m tot de keukenkraan hemelsbreed. En naast de WP binnenunit zit onze bijkeuken, ±3m ervan verwijderd en daar zit gewoon een mengkraan zonder Quooker en die is binnen 10-20sec erg warm, de genoemde 50C wordt wel gehaald zeg maar.

Kortom: ik ben op zoek naar een oorzaak en uiteindelijk natuurlijk een oplossing. Enig idee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Zit er een zeefje verstopt?
Het quooker mengventiel heeft enkele zeefjes.

Even uitzetten, aftappen, hoofdkraan dicht en de zeefjes controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
Staat de warmwater leiding vanaf de ketel warmtepomp wellicht nog ergens dicht? Want als die koud blijft lijkt het erop dat je ketel warmtepomp niet aanspringt zodra er warm tapwater gevraagd wordt.

En als je de normale mengkraan en de Quooker even open zet. Dan zou je warm water leiding wel warm moeten worden.

Wordt niet warm dan is er toch ergens iets niet goed aangesloten of is de warm water leiding naar de Quooker nog ergens gesloten.

[ Voor 45% gewijzigd door S-te-fan op 30-09-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Klinkt als een defect of verstopt mengventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:15:
Zit er een zeefje verstopt?
Het quooker mengventiel heeft enkele zeefjes.

Even uitzetten, aftappen, hoofdkraan dicht en de zeefjes controleren.
Zou dat binnen 2 jaar al gebeurd kunnen zijn? Ik heb eerlijk waar geen idee, maar is het checken waard natuurlijk. Ik zal de handleiding er even bijpakken om te kijken waar ze precies zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
S-te-fan schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:21:
Staat de warmwater leiding vanaf de ketel warmtepomp wellicht nog ergens dicht? Want als die koud blijft lijkt het erop dat je ketel warmtepomp niet aanspringt zodra er warm tapwater gevraagd wordt.
Er zit hier geen kraantje en bij de warmtepomp kan ik ook niks vinden. En alle andere leidingen in huis doen het wel gewoon, dus ik vermoed toch eerder een Quooker issue. Het lijkt mij namelijk dat als er een kraantje op de warmwaterleiding zit als toevoer naar de Quooker, ik die ook ergens moet kunnen zien.
En als je de normale mengkraan en de Quooker even open zet. Dan zou je warm water leiding wel warm moeten worden.

Wordt niet warm dan is er toch ergens iets niet goed aangesloten of is de warm water leiding naar de Quooker nog ergens gesloten.
Wat bedoel je? Welke normale mengkraan? Die van de bijkeuken? Of wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@jeroen3 en @Sethro Ik heb gelijk even de handleiding erbij gepakt, volgens Quooker zit er alleen bij de aansluiting van het mengventiel naar de mengkraan een zeefje:
https://manuals.quooker.c...ng-mengventiel-combi-plus

Aangezien daar ook gewoon het warme water van de Quooker zelf doorheen gaat, lijkt dit mij sterk.

Wel wordt er iets genoemd over een keerklep bij het mengventiel. Zou het euvel daarin kunnen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

@MooDyBLueS 2 jaar oud, dus recent. Weet je zeker dat er geen stopkraan geïntegreerd is in de warm en koudwaterleidingkoppelpunten?
Sommigen hebben een klein draaidopje, anderen moet je met een schroevendraaier op en dicht zetten, zoals bijvoorbeeld deze https://www.hornbach.nl/p...kke-draad-chroom/8534206/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@franssie Ik heb nogmaals gekeken en even wat foto's gemaakt, maar het lijkt er niet op.

Dit is mijn installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH7Cu58r9AZjmVy9U6B38FWryjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cetgNKBR1vZOwZWWPFqv4ud3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWLy6u07kjVFoqusS0G04TbwbZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dmOKAUAzwEJ9NNhgt0rNZ1U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng0Rzjf0y_ZrN0m1ncyhWeWjZE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfrqwdDQD5N2pRxQn6plkXpm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdWN3h6Krv0RHQ74lO3YuvcJEfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydZ9ss2GgMiCxpmXTDqT8bg3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
MooDyBLueS schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:07:

Ik heb al de draaiknop K/W geprobeerd, dat lijkt geen verschil te maken, wel voor de temperatuur die eruit komt, maar niet voor het uiteindelijk koud worden van het water bij met name veel afwassen.
Je bedoelt de thermostaatknop op het mengventiel?

Als deze invloed heeft op de temperatuur uit je kraan, wordt er blijkbaar water uit de koperkleurig getekende leiding bijgemengd. Het water uit de Quooker zal immers niet ineens een andere temperatuur krijgen wanneer je die knop verdraaid. Dus het mengventiel werkt en er is flow in die koperkleurige leiding.

Alleen wordt die leiding dus niet warm. Weet je zeker dat er niet 2x een koud-water leiding naar je Quooker ligt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
De Quooker werkt zo dat hij koud afgekoeld water uit je warm water leiding mixt met het kokend hete water uit je boiler, zo krijg je direct warm water.

Als ik jouw probleem lees, dan lijkt het erop alsof je 1: geen warm water leiding naar je quooker hebt lopen of 2: die warm water leiding niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Kun je controleren of de vaatwasser niet toevallig heet water pakt? Misschien hebben ze in de wand wat leidingen verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:42:
[...]

Je bedoelt de thermostaatknop op het mengventiel?
Ja die bedoel ik inderdaad.
Als deze invloed heeft op de temperatuur uit je kraan, wordt er blijkbaar water uit de koperkleurig getekende leiding bijgemengd. Het water uit de Quooker zal immers niet ineens een andere temperatuur krijgen wanneer je die knop verdraaid. Dus het mengventiel werkt en er is flow in die koperkleurige leiding.
Aha, ik dacht dat het mengde tot de daar ingestelde temperatuur, vandaar.
Alleen wordt die leiding dus niet warm. Weet je zeker dat er niet 2x een koud-water leiding naar je Quooker ligt?
Nou, ik heb wel een keer de warmwaterleiding ietwat warm gevoeld. Maar niet als ik de mengkraan op warm open zet, dan heb ik misschien 10 min warm water en daarna is het gewoon op, dan wordt het ijskoud. Anderzijds, de vraag of ik zeker weet dat er niet 2x een koud-water leiding ligt, ik durf er inderdaad niet mijn handen voor in het vuur te steken. Waarom zou je dat doen? Het is een in 2022 gebouwd huis en het idee van de Combi+E hoort juist te zijn dat je continu warm water hebt, anders had je net zo goed een normale Combi kunnen nemen en geen 2e koudwaterleiding laten leggen, toch?

En kan iemand me ook uitleggen wat nu precies de methode hoort te zijn van deze Combi+E? Ik las elders (weet alleen niet meer waar) dat het zo is dat hij warm water uit de Quooker Combi gebruikt totdat het warme water uit de warmwaterleiding daadwerkelijk warm water levert en dan stopt de heetwater toevoer van de Combi (om water te besparen).
Of is het toch zo dat hij eerst de Combi leegtrekt?

Het is namelijk nogal wiedes dat een warmtepomp met een COP van 4-5 vele malen efficiënter is dan een elektrische boiler zoals de Combi van Quooker zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@MooDyBLueS Ik zie ze ook niet, vreemd want het is wel redelijk gebruikelijk in moderne installaties (want dan hoef je niet je huis drukloos te maken als je een kraantje vervangt).

Dan zouden het zoals @Xander zegt twee koudwaterleidingen kunnen zijn (meegemaakt). Je zou een slang met kraantje op de vermoedelijke warmwaterleiding kunnen zetten om te testen of er wel warm water uit komt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:46:
[...]

Kun je controleren of de vaatwasser niet toevallig heet water pakt? Misschien hebben ze in de wand wat leidingen verwisseld.
Hoe zou ik dat kunnen controleren? Ik weet wel dat de verkoper zei dat hij het jammer vond dat de vaatwasser geen hot-fill heeft. Maar of dat nu werkelijk zo is of hij het dacht, geen idee.

Ik zie namelijk geen leiding lopen naar de vaatwasser (die links van de gootsteen zit), dus iets zegt me dat de leiding erachter verstopt zit en ik er niet zomaar bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
franssie schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:57:
@MooDyBLueS Ik zie ze ook niet, vreemd want het is wel redelijk gebruikelijk in moderne installaties (want dan hoef je niet je huis drukloos te maken als je een kraantje vervangt).

Dan zouden het zoals @Xander zegt twee koudwaterleidingen kunnen zijn (meegemaakt). Je zou een slang met kraantje op de vermoedelijke warmwaterleiding kunnen zetten om te testen of er wel warm water uit komt.
Dat zou een idee zijn inderdaad. Zonder de installatie los te moeten maken dacht ik ook aan op de een of andere manier de temperatuur daar 24/7 meten met een of andere sensor, maar dan moet ik ook even nadenken wat ik daarvoor kan gebruiken.

Heb wel een paar Aqara temperatuursensoren (voor ruimtes) maar die werken al niet vaak meer (vallen uit) en meet natuurlijk niet de leiding maar de temp eromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
MooDyBLueS schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:56:
[...]

Aha, ik dacht dat het mengde tot de daar ingestelde temperatuur, vandaar.
Dat doet deze dus ook. Maar het mengventiel heeft maar 2 bronnen: Het boilervat van de Quooker, en de "warm-waterleiding". Als je door het verdraaien van het mengventiel water uit de kraan krijgt wat kouder is dan het water uit het boilervat, dan komt er dus klaarblijkelijk water uit de "warm-waterleiding" wat kouder is dan het water uit het boilervat, toch? Dan kun je alle ideeën van verstopte zeefjes en dichtgedraaide stopkraantjes dus ook meteen vergeten.
Anderzijds, de vraag of ik zeker weet dat er niet 2x een koud-water leiding ligt, ik durf er inderdaad niet mijn handen voor in het vuur te steken. Waarom zou je dat doen?
Mensen maken fouten.
En kan iemand me ook uitleggen wat nu precies de methode hoort te zijn van deze Combi+E? Ik las elders (weet alleen niet meer waar) dat het zo is dat hij warm water uit de Quooker Combi gebruikt totdat het warme water uit de warmwaterleiding daadwerkelijk warm water levert en dan stopt de heetwater toevoer van de Combi (om water te besparen).
Zo zou het inderdaad moeten werken.
MooDyBLueS schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:58:
[...]

Hoe zou ik dat kunnen controleren? Ik weet wel dat de verkoper zei dat hij het jammer vond dat de vaatwasser geen hot-fill heeft. Maar of dat nu werkelijk zo is of hij het dacht, geen idee.

Ik zie namelijk geen leiding lopen naar de vaatwasser (die links van de gootsteen zit), dus iets zegt me dat de leiding erachter verstopt zit en ik er niet zomaar bij kan.
Onderin de foto die ik citeer zie je de kraan voor de vaatwasser zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:04:
[...]

Dat doet deze dus ook. Maar het mengventiel heeft maar 2 bronnen: Het boilervat van de Quooker, en de "warm-waterleiding". Als je door het verdraaien van het mengventiel water uit de kraan krijgt wat kouder is dan het water uit het boilervat, dan komt er dus klaarblijkelijk water uit de "warm-waterleiding" wat kouder is dan het water uit het boilervat, toch? Dan kun je alle ideeën van verstopte zeefjes en dichtgedraaide stopkraantjes dus ook meteen vergeten.
Ah ja, natuurlijk. Er stroomt dus water doorheen, dat is inderdaad wat je bedoelt.
Mensen maken fouten.
Dat is waar ja, alleen verwacht je dat hier niet.
Zo zou het inderdaad moeten werken.
Check, thanks!
Onderin de foto die ik citeer zie je de kraan voor de vaatwasser zitten.
Ik bedoelde alleen dat dit overduidelijk de koudwaterkraan is, althans... zoals het blauwe cirkeltje en de normale werking zouden zeggen. Maar... vanuit het oogpunt dat mensen fouten maken zoals je al zei, ga ik deze even checken met de eerstvolgende keer dat we de vaatwasser aanzetten en dan daar voelen zodra hij zich vult. Want volgens mij is het niet zo goed om een vaatwasser aan te zetten en midden in een programma af te breken, toch? Of kan dat weinig kwaad? Hij heeft in ieder geval een "afvoer" functie weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MooDyBLueS schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:11:
Ik bedoelde alleen dat dit overduidelijk de koudwaterkraan is, althans... zoals het blauwe cirkeltje en de normale werking zouden zeggen. Maar... vanuit het oogpunt dat mensen fouten maken zoals je al zei, ga ik deze even checken met de eerstvolgende keer dat we de vaatwasser aanzetten en dan daar voelen zodra hij zich vult. Want volgens mij is het niet zo goed om een vaatwasser aan te zetten en midden in een programma af te breken, toch? Of kan dat weinig kwaad? Hij heeft in ieder geval een "afvoer" functie weet ik.
Je vaatwasser heeft ongetwijfeld ook een "alleen spoelen" programma van ~10 minuten als je het sneller wilt weten. Of je sluit een tuinslang aan op de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:16:
[...]

Je vaatwasser heeft ongetwijfeld ook een "alleen spoelen" programma van ~10 minuten als je het sneller wilt weten.
Yup, die was ik helemaal vergeten.
Of je sluit een tuinslang aan op de kraan.
Dat wordt leuk voor de planten als het warm water blijkt te zijn. :P
Zonder gekheid: het alleen spoelen programma moet wel voldoende zijn lijkt me, mocht ik het daarmee niet uit kunnen sluiten, dan ga ik een tuinslang aansluiten inderdaad.

En ik ben ondertussen aan het kijken of ik een eenvoudig iets kan gebruiken om (desnoods om en om) de waterleidingen naar de Quooker te kunnen monitoren qua temperatuur. Suggesties zijn welkom, maar wellicht wat te offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MooDyBLueS schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:29:
[...]

<>
Suggesties zijn welkom, maar wellicht wat te offtopic.
Niet off-topic, laten we het holistisch blijven benaderen :+
Heb je een kerntemperatuurmeter? Dan de tip vastmaken aan de leiding met tape oid.

edit: wat me ook nog te binnen schiet, hoe lang is die waterleiding? In mijn keuken ben ik ook best wel een aantal liter verder voordat ik warm water heb uit de CV ketel.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 30-09-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@franssie Mee eens! ;)

Allereerst: ik heb zojuist het programma Voorspoelen aangezet van de vaatwasser en de kraan vastgehouden, hij was koud/lauw en werd op het moment dat het water ging stromen ijskoud en dat bleef hij ook. Heb hem zeker 2 min vastgehouden, lang genoeg om anders warm water te voelen.

Over de lengte: je moet het zo zien dat we een U-keuken hebben met links schiereiland, het midden vaatwasser en wasbak (tegen een muurtje) en rechts de kastenwand en koffiehoek. Direct rechts van de keuken, dus in een rechte lijn met de vaatwasser/wasbak, zit de technische ruimte met alles van de WP behalve natuurlijk de buitenunit.
Dus concreet zal dat hemelsbreed zo'n 2m slechts zijn.

Als ik even ons worst-case voorbeeld pak: als ik in de badkamer boven (zeker ergens 5-10m) een kraan, de douche of de badkraan aanzet heb ik binnen ±20 sec warm water. Nooit getimed, maar gevoelsmatig is het zoiets, erg snel in ieder geval en veel sneller dan in ons vorige huis met stadsverwarming.

Een kerntemperatuurmeter heb ik niet, maar ik ga eens kijken wat zoiets kost. Dit ligt namelijk wel in lijn met waar ik al aan dacht: iets met een tip aan draad wat ik (tijdelijk) vast kan plakken.

Edit: by the way, bedoel je zo'n vleesthermometer of echt meer een bouwmarkt gereedschap achtig ding? Zoekende op "kerntemperatuurmeter" zie ik met vooral die eerste namelijk. Maar als dat zou werken... €19,95 bij Bol zie ik al.

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-09-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@MooDyBLueS Een https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/ voldoet mocht je een IKEA in de buurt hebben. De eerste dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@franssie Kijk, thanks! Zoiets had ik dus bij Bol gevonden, maar die prijs is vele malen beter van de IKEA. Degene bij mij in de buurt is 35 min rijden, woon in een dorp namelijk, maar online bestellen is ook mogelijk en zelfs met verzendkosten vele malen goedkoper.

Ik kijk ondertussen nog wel even door of ik iets bouwmarkt achtigs kan vinden met logging functie en anders wordt het de IKEA versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Logging is leuk, maar dan kan je beter eens kijken in het CV tuning topic, daar wordt veel gewerkt met ESP32 etc dacht ik om temperaturen te monitoren - maar vergt enig tweakersbloed en een soldeerbout ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
[b]MooDyBLueS in "Quooker Combi+E: warm water aanvoer blijft koud"MooDyBLueS schreef op maandag 30 september 2024 @
15:23[/message]:[/b]

Wat bedoel je? Welke normale mengkraan? Die van de bijkeuken? Of wat bedoel je precies?
Ik bedoel inderdaad die in de bijkeuken, dan weet je zeker dat de warmtepomp warm water levert.

Als de warm water leiding bij de quooker dan niet warm wordt, dan is er iets niet goed aangesloten, of idd een mengkraan verstopt of wat dan ook maar.
Pagina: 1