Huidig systeem omtoveren naar laaggewicht ITX build?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:22
Huidig systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 76,-€ 76,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 87,45€ 87,45
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 39,20€ 39,20
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston A2000 500GB€ 74,95€ 74,95
1SSD'sKingston NV2, retail, 1TB€ 51,85€ 51,85
1SSD'sSamsung 850 EVO 250GB€ 61,39€ 61,39
Totaal€ 759,04

Vraag: dit systeem is best wel zwaar in kilogrammen en niet echt heel compact. Als je het zou willen meenemen naar een LAN party is het onhandig en zwaar. Is het mogelijk om hier op een simpele manier en tegen niet al te hoge kosten een lichtgewicht micro ATX of zelfs ITX build van te maken?

Zelf had ik bedacht dat de voeding, het RAM, de processor en de videokaart best wel kunnen worden hergebruikt. De koeler van de processor is wel weer heel groot. Ook de 1 TB HDD is relatief zwaar. Een leuk nieuw micro ATX kastje kan misschien wel wat verschil maken, de huidige kast heeft namelijk een glasplaat.

Wat denken jullie? Is dit de moeite om over na te denken of gaat de winst in gewicht en compactheid zodanig tegenvallen dat ik me de moeite kan besparen?

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-11 14:55
Ik zou die HDD vooral niet monteren in de nieuwe kast. Ze zijn zwaar, kwetsbaar en langzaam. SSD's zijn niet zo duur meer.

Je zou de volgende componenten kunnen overwegen. SSD kan eventueel kleiner adhv hoeveel van je bestaande SSD's je meeneemt. Ik kan weinig zeggen over je processorkoeler, want die staat niet in je lijst.

Je spaart in feite de HDD, kast en de processorkoeler mogelijk uit in gewicht. Dit zal max 3 kilo zijn.
Van de kast hieronder is het wel fijn dat hij een makkelijk handvat heeft.
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 120,99€ 120,99
1BehuizingenLian Li TU150 Closed Zwart€ 39,99€ 39,99
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 115,71€ 115,71
Totaal€ 373,54

Je kunt ook voor mATX gaan waardoor je huidige voeding mee kan
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 84,90€ 84,90
1BehuizingenLian Li A3-mATX Zwart€ 69,59€ 69,59
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 115,71€ 115,71
Totaal€ 270,20

Of je dit geld nog in je pc wil teken, kan ik slecht beoordelen. Je kunt met je AM4 bord nog naar een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed maar ik zou dan toch sterk gaan overwegen om nog even te wachten en je volgende hele nieuwe pc gewoon compacter te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 30-09-2024 14:24 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
Voor het gewicht, kan je kijken naar een karretje.
Voor wat handzamer dragen kan je kijken naar een specifeke Lan Party Case, zoals deze: https://graphicscardhub.com/lan-party-case/

Een kleinere kast is niet per se gelijk heel veel licher.
Afhankelijk van de games, kan je ook nog overwegen naar een gaming laptop te kijken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als aanvulling op de lijst van @GarBaGe: de deepcool ch160:
https://tweakers.net/pric...deepcool-ch160-zwart.html
Deze is al 4 kg lichter dan jouw huidige kast, en natuurlijk makkelijker vast te houden.

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29
Dan doe ik ook nog een duit in het zakje. 20L en past matx in en een atx voeding:
https://www.jonsplus.com/products/z20b.html

Deze is te koop bij caseking.de in meerdere kleuren: https://www.caseking.de/e...1=Jonsbo%7CJonsplus&q=Z20

• Atomius
Bedankt allen, daar kan ik wat mee. Ik zou het ook prettig vinden als de computer weinig geluid maakt.

@youridv1 De huidige koeler is een Gelid Solutions Tranquillo Rev.4.

Eigenlijk denk ik dat het handiger is om gewoon een nieuw systeem te bouwen naast mijn huidige en de oude dan als een soort server te laten fungeren o.i.d.
Of je dit geld nog in je pc wil teken, kan ik slecht beoordelen. Je kunt met je AM4 bord nog naar een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed maar ik zou dan toch sterk gaan overwegen om nog even te wachten en je volgende hele nieuwe pc gewoon compacter te maken.
Dit dus.

Maar ITX gamesystemen bestaan dus, check. Ook met weinig geluidsproductie? Natuurlijk, tijdens het gamen mag hij wel wat meer geluid maken, maar liever niet tijdens officetaken. Sommige cases die ik voorbij zie komen hebben best wat gaatjes in de wanden namelijk.

Dat verandert mijn verhaal dus wel. Denk dat ik dan even ga rondkijken in al bestaande topics en de BBG voor inspiratie voor een ITX gamesysteem. Tenzij jullie tijd over hebben en al een kant-en-klaar idee hebben voor een relatief licht, compact, stil ITX of mATX gamesysteem (het liefst inderdaad met zo'n handig handvat) van zo'n 750 euro max ;) Wil eventueel best de huidige videokaart hergebruiken trouwens, die voldoet nog prima.

• youridv1
In principe hangt de geluidsproductie tijdens office taken af van hoe je je fans afstelt. Mesh cases zijn iets luider, maar met een langzamere fancurve en op alleen SSD's over gaan los je eigenlijk alles op.

Bekijk de volgende tool eens https://getfancontrol.com/

Verder inderdaad even kijken of je een opzetje kan maken van een ITX game systeem met voor nu je oude videokaart en eventueel oude SSD's. Je huidige videokaart is juist heel geschikt voor een ITX systeem vanwege zijn formaat. Dan kunnen wij er daarna erop schieten.

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 30-09-2024 15:35 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je hebt een 48 liter kast en kan het halveren naar:Een behuizing dat onder arm past, is gemakkelijker te dragen dan een grote tower. Mijn Inter-Tech IM-1 Pocket kan ik met 1 hand onder mijn arm optillen.

Als je het ver wilt sleuren, dan gebruik je een vouwbare steekkarretje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lIoUjL5v2azrwj69Z6qQaFQpME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aLl3skTCWrqtApuexxWwuBFD.jpg?f=user_large
Zoals hoe je voorraden van de auto naar een festivalcamping sleurt.

Als je een grote grafische kaart wilt, dan heeft mini-ITX weinig voordelen tegenover micro-ATX.

Op een micro-ATX past meer en voor micro-ATX krijg je meestal korting op de massaproductiehardware en mini-ITX is meestal boutique (in kleine oplage en merkbaar hogere prijzen omdat je iets unieks haalt dat je meestal bij de grote merken niet kan vinden).

Als je een andere moederbord haalt, dan kan je ook upgraden naar AM5. Zen 2 CPU, 16GB RAM, 3.5" harde schijf,...

• Atomius
rapture schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:23:
Je hebt een 48 liter kast en kan het halveren naar:Een behuizing dat onder arm past, is gemakkelijker te dragen dan een grote tower. Mijn Inter-Tech IM-1 Pocket kan ik met 1 hand onder mijn arm optillen.

Als je het ver wilt sleuren, dan gebruik je een vouwbare steekkarretje.
[Afbeelding]
Zoals hoe je voorraden van de auto naar een festivalcamping sleurt.

Als je een grote grafische kaart wilt, dan heeft mini-ITX weinig voordelen tegenover micro-ATX.

Op een micro-ATX past meer en voor micro-ATX krijg je meestal korting op de massaproductiehardware en mini-ITX is meestal boutique (in kleine oplage en merkbaar hogere prijzen omdat je iets unieks haalt dat je meestal bij de grote merken niet kan vinden).

Als je een andere moederbord haalt, dan kan je ook upgraden naar AM5. Zen 2 CPU, 16GB RAM, 3.5" harde schijf,...
Oe jij slaat wel wat spijkers op de kop:
- Ik ben erg gecharmeerd van een behuizing die onder je arm past.
- Ook met micro ATX heb ik al een veel compacter systeem.
- Op den duur met een grote(re) GPU is micro ATX idd beter.
- Minder niche dan ITX.

Nice!

Overigens, mijn huidige systeempje is nog geen 4 jaar oud. Die Ryzen 3600 en 16GB Ram werken nog meer dan prima, die 3,5" HDD is alleen opslag en ihkv duurzaamheid vind ik het ook niet gek om langer dan 4 jaar met een systeem te doen.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Atomius schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:33:
Overigens, mijn huidige systeempje is nog geen 4 jaar oud. Die Ryzen 3600 en 16GB Ram werken nog meer dan prima, die 3,5" HDD is alleen opslag en ihkv duurzaamheid vind ik het ook niet gek om langer dan 4 jaar met een systeem te doen.
Ik zie wat ontbrekende tekst.

Zen 2 CPU, 16GB RAM, 3.5" harde schijf,... kunnen eruit:
  • Over de Ryzen 5 3600 is al geklaagd dat het geen 200 euro grafische kaart in Battlefield, Call of duty,... kan aandrijven zonder haperingen/schokken, dan haal je 8 cores.
  • Er zijn nu games die over 16GB RAM gaan en 32GB is wat in nieuwe systemen gestoken wordt.
  • 3.5" harde schijf weegt wat en neemt ruimte in.
  • 2TB SSD's zijn nu vrij standaard voor de games die 250GB voor een installatie gebruiken en een update is 50GB.

• Atomius
rapture schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:05:
[...]

Ik zie wat ontbrekende tekst.

Zen 2 CPU, 16GB RAM, 3.5" harde schijf,... kunnen eruit:
  • Over de Ryzen 5 3600 is al geklaagd dat het geen 200 euro grafische kaart in Battlefield, Call of duty,... kan aandrijven zonder haperingen/schokken, dan haal je 8 cores.
  • Er zijn nu games die over 16GB RAM gaan en 32GB is wat in nieuwe systemen gestoken wordt.
  • 3.5" harde schijf weegt wat en neemt ruimte in.
  • 2TB SSD's zijn nu vrij standaard voor de games die 250GB voor een installatie gebruiken en een update is 50GB.
Ik zie juist in een vergelijking van Tweakers waarbij 3D spellen op verschillende generaties Zen processoren worden losgelaten dat de 3600 het juist prima volhoudt. Alom geroemde processor voor gaming.

• youridv1
Het ligt er maar net aan wat je wilt. icm een 1070 is er geen reden om voor iets snellers dan de R5 3600 te gaan. De videokaart is de limiterende factor. Er zijn veel snellere processors voor gaming voor weinig geld, zoals de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray maar daar ga je zonder videokaart upgrade dus niks van merken

• Atomius
youridv1 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:52:
Het ligt er maar net aan wat je wilt. icm een 1070 is er geen reden om voor iets snellers dan de R5 3600 te gaan. De videokaart is de limiterende factor. Er zijn veel snellere processors voor gaming voor weinig geld, zoals de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray maar daar ga je zonder videokaart upgrade dus niks van merken
Snap ik.

Ik speel nog steeds spellen als RDR2, Hogwarts Legacy en Hal infinite op high settings op mijn 4k wide monitor. Wel met resolutie downscaling, maar dat is toch meer dan prima allemaal. Dit 1070 beestje trekt 150 watt onder load, een nieuwe videokaart betekent ook weer meer stroomkosten etc

• youridv1
Atomius schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:20:
[...]
Dit 1070 beestje trekt 150 watt onder load, een nieuwe videokaart betekent ook weer meer stroomkosten etc
Dat klopt niet helemaal. De uitvoering: MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 2X BLACK 8G OC trekt ook ~150 watt onder load en is zo'n 70%-100% sneller dan de 1070.

Normaal raad ik de 4060 Ti niet zo snel aan omdat de RX 7700 XT zo dicht op dat ding in prijs zit en sneller is, maar die zit op 230-240 watt.

• Atomius
youridv1 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Dat klopt niet helemaal. De uitvoering: MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 2X BLACK 8G OC trekt ook ~150 watt onder load en is zo'n 70% sneller dan de 1070.

Normaal raad ik de 4060 Ti niet zo snel aan omdat de RX 7700 XT zo dicht op dat ding in prijs zit en sneller is, maar die zit op 230-240 watt.
Ok I stand corrected.

Rest van mijn verhaal blijft staan; voor mij is een 3600/1070 prima met de spellen die ik speel.

• Atomius
Zat nog te denken. Zou het leuk vinden om op mijn LG OLED TV beneden ook spellen te kunnen spelen. Begrijp dat je dat met Steam Link en een oude laptop kan doen? Of misschien heeft de LG TV zelf een Steam Link app.

Er zijn dan 4 opties zoals ik het zie:

Optie 1:

- Ik houd mijn huidige systeem.
- Op LAN party's stream ik de boel op afstand via een (oude) laptop.
- Op mijn TV speel ik via die oude laptop met Steam Link.

Probleem: op LAN party's streamen met mijn oude laptop is tot op heden niet helemaal betrouwbaar gebleken.

Optie 2:

- Ik koop een nieuw microATX systeem met iGPU.
- Ik neem dit nieuwe systeem mee naar LAN party's en gebruik het voor Steam Link TV.

Probleem: op LAN party's een iGPU is wellicht onvoldoende en een CPU + goede iGPU is wellicht geen handige investering.

Optie 3:

- Ik koop een nieuw microATX systeem met nieuwe GPU.
- Ik neem dit nieuwe systeem mee naar LAN party's en gebruik het voor Steam Link TV.

Probleem: wordt wel heel duur met een nieuwe videokaart (bijv. 7800 XT) erbij.

Optie 4:

- In mijn huidige systeem stop ik een 2e hands prul GPU.
- Ik koop een nieuw microATX systeem en stop hierin mijn 1070.

Probleem: als ik wil gamen en de vrouw wil TV kijken is dat niet goed mogelijk? Of kan ik dan vanuit de microATX met 1070 ook weer streamen naar mijn PC boven?

Wat denken jullie? Mis ik nog een optie?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
Je kan sowieso je pc gebruiken voor zowel beneden als boven, zonder hem te verplaatsen. Je videokaart heeft namelijk meerdere poorten (of je kopieert het signaal gewoon).
Wat voor games speel je op de tv (hoe belangrijk is lag input).

Er zijn leuke itx behuizingen met een handvat bovenop :)

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 03-10-2024 10:53 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
Atomius schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:26:
Bedankt allen, daar kan ik wat mee. Ik zou het ook prettig vinden als de computer weinig geluid maakt.
...
Naar mijn mening, komt het meeste geluid meestal van de videokaart (nr 1 grootste geluidsbron) en op de 2e plaats van de CPU koeler.
Het probleem wordt verergerd met het op en neer spinnen van de fans bij een wisselende belasting.

Wat enorm goed helpt hiervoor (maar ook duur is), is dit vervangen met AIO of waterkoeling.
De pomp is praktisch onhoorbaar en het water is veel constanter in temperatuur (ook bij wisselende belasting).
Hierdoor draaien de fans op de radiator praktisch altijd even snel en deze kunnen lekker rustig en stil blijven op een lage RPM, waarmee ze heel stil zijn.

Nadeel is wel, dat AIO en waterkoeling eens tuk duurder is dan luchtkoeling.
Dat is iets wat je zelf moet overwegen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
Waterkoeling zou ik juist niet doen bij aio. Die maken het systeem vooral heel zwaar. Goede cpu koeler houdt Ryzen cpu's prima koel.

• Atomius
Oke inmiddels heb ik Moonlight en Sunshine werkend. Echt briljant. PC boven fungeert nu als streamende gamekast voor de TV beneden.

Vraag: is een 7800 OC (deze bijvoorbeeld uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6) in mijn systeem te prikken zonder aanpassingen?

Zie hierboven Atomius in "Huidig systeem omtoveren naar laaggewicht ITX build?"

• youridv1
Je voeding is aan de lichte kant in je huidige systeem en je CPU is niet echt in staat om een RX 7800XT bij te houden.

Ik zou ook een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Tray en een uitvoering: Cooler Master G Gold 750 V2 erbij nemen

• Atomius
youridv1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:22:
Je voeding is aan de lichte kant in je huidige systeem en je CPU is niet echt in staat om een RX 7800XT bij te houden.

Ik zou ook een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Tray en een uitvoering: Cooler Master G Gold 750 V2 erbij nemen
Oke en een tweedehands 3070? Kan ik die wel zo in mijn systeem erbij prikken?

• youridv1
Stroomverbruik van de 3070 en 7800XT is hetzelfde. De 3600 is eigenlijk te traag voor beide, of elke noemenswaardige GPU upgrade.
Pagina: 1