Tuinkantoor afgewezen door gemeente. Alternatieven? [BE]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenttouza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Mijn vrouw en ik hebben enkele jaren geleden (bewust) een kleine en energiezuinige nieuwbouw woning gekocht (in België). Dit om onze maandelijkse kosten te drukken (hypotheek, energie,...). Deze woning bevat 3 slaapkamers, echter zijn deze redelijk beperkt qua ruimte. Eén van deze ruimtes is ingepalmd door mezelf als kantoorruimte.

Nu hebben we een gezinsuitbreiding in het vooruitzicht en wil ik, op termijn, mijn kantoorruimte afstaan voor onze kind(eren). Verder hebben we geen ruimte meer om een kantoor te maken, tenzij in de tuin. "Ideaal", dacht ik. Ik zoek wat op, heb offertes opgevraagd en heb deze naar de gemeente gestuurd als voorstel om te zien of dit aanvaardbaar is voor hun.

Hier kreeg ik het volgende antwoord op terug:

"Wij hebben uw vraag besproken op ons dienstoverleg.
Hieruit is gebleken dat een kantoorruimte in de tuin niet aanvaardbaar is. Dit mede doordat een kantoorruimte gezien wordt als woonfunctie en hierdoor de locatie niet aanvaardbaar is.
Verder wijzen wij ook op het feit dat er reeds een tuinhuis staat en dat er maximaal 20% van de tuinzone ingenomen mag worden door bijgebouwen."

Een slag in het gezicht vond ik. Men wil jonge gezinnen aantrekken maar dit is het tegenovergestelde. Het voorgestelde idee was een kantoorruimte van 17,4m². Het huidige tuinhuis dat we hebben is 6m², dus we zitten ver onder de legale 40m² wat kan volgens de Vlaamse wet. Ik had nog nooit gehoord over die regel van '20%'. Locatie van het tuinkantoor is op nog geen 2/3m van de woning, dus het is niet dat ik het aan de andere kant van m'n tuin plaats. Een vergunning is nodig aangezien we tegen de perceelgrens zitten van onze buurvrouw. Een andere plaats in de tuin heb ik niet.

Ik heb terug naar de gemeente gestuurd met de vraag wat voor hun wel aanvaardbaar is. Tijdens het wachten op antwoord vraag ik me af wat alternatieven zijn... als die er al zijn. Constructies zonder vergunningplicht? Ik zou een BTW nummer kunnen aanvragen en hier een professionele werkplaats van maken? Misschien dat de vergunning dan wel kan. Verhuizen is de laatste, maar drastische, keuze die we dan hebben. Naast natuurlijk de situatie accepteren zoals het is.

Alvast bedankt voor de mogelijke ideeën.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Een schets van jullie stuk grond en huidige inplanting zou de situatie wat duidelijker kunnen maken...

Ongeacht waarvoor je het bijgebouw wil gebruiken, de gemeente zal weigerachtig staan tegenover een bijgevouw van 17m² op de (zij?)perceelsgrens... (en eerlijk gezegd ik als buur ook :-p).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vergunningsvrij gaat je niet lukken, als ik het verhaal goed begrijp, aangezien je tegen de erfgrens aan bouwt.
https://www.vlaanderen.be...n/vrijstaande-bijgebouwen

De 20% zou misschien een gemeentelijke verordening kunnen zijn? Je vertelt niet hoe groot je tuin is en of dit uberhaupt een probleem gaat zijn (en zo ja, hoeveel vrijheid je dan nog wel zou hebben binnen die 20% minus aftrek van je bestaande tuinhuis).

En verder: Is het geen mogelijkheid om het geen kantoor te noemen maar tuinhuis? Gewoon zorgen dat je tuinhuis lekker comfortabel geisoleerd is, voorzien van electra en voldoende verlichting, en er is niets wat je in de weg staat om er een bureau en kast neer te zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 30-09-2024 14:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
En als je het plan nu zo aanpast dat je je tuinhuis vergroot en ombouwt tot kantoor?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar dan maak je het tuinhuis toch groter. Lekker goed geïsoleerd, mooie dubbele beglazing erin, airco, netwerkaansluiting zodat de tuin ook van wifi kan worden voorzien. Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:17
Ik begrijp de voordelen van een tuinkantoor, maar is een extern kantoor te overwegen als de gemeente weigerachtig blijft?
Hier in de buurt zit een bedrijf wat flexibel kantoor ruimte aanbiedt tegen een laag tarief.

Wat de gemeente probeert te voorkomen is dat alle tuin grond dicht getegeld wordt. Aangezien je al een tuinhuis hebt staan, zou het best kunnen dat het situatie betreft waar maar één gebouw dat maximaal 20% van de tuin mag beslaan. Omdat je al een ruimte hebt staan mag je misschien niet nog een keer bouwen.

Een ander idee is om het huidige tuinhuis te 'verlengen' waardoor het een geheel is. Misschien dat ze dat dan wel accepteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:57
Men wil jonge gezinnen aantrekken maar dit is het tegenovergestelde

Ik had nog nooit gehoord over die regel van '20%'.
Dit zijn natuurlijk geen argumenten. Als jong gezin kun je ook de keuze maken om niet thuis te werken, minder kinderen groot te brengen etc.
Dat jij ergens nog niet van gehoord had wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Wat zijn dan dus de alternatieven? Hopen dat de gemeente je kan aangeven wat er dan wel mogelijk zou zijn of ergens anders gaan werken in plaats van thuis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De ambtenaar die je het bericht heeft gestuurd heeft al geprobeerd je te helpen:
Brenttouza schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:04:
Verder wijzen wij ook op het feit dat er reeds een tuinhuis staat en dat er maximaal 20% van de tuinzone ingenomen mag worden door bijgebouwen."
Ik lees hier dat je een groot luxe tuinhuis mag neerzetten tot 20% van je oppervlak, volgens jouw dus 40 m2. Dus als je een plan aanlevert om je huidige tuinhuis te vervangen voor een tuinhuis van 25 m2 (evenveel oppervlak als je huidige tuinhuis plus je beoogde kantoorruimte) is er een kans dat het wordt goedgekeurd. Hoe je dat tuinhuis vervolgens indeelt, afwerkt en wat je er in doet dat mag je zelf weten...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
Ik weet natuurlijk niet wat het budget is en op wat voor grond je zit, maar je zou ook nog ondergronds kunnen denken. (als collin furze, of iet minder overdreven :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenttouza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Hey iedereen, bedankt voor de vele antwoorden.

Ik heb advies van de gemeente terug gekregen en ze vallen over het feit dat de functie van het bijgebouw een tuinkantoor is, wat voor hun een woonfunctie bevat. Dit in de tuin zetten is voor hun niet aanvaardbaar. Als we een kantoor erbij willen moet dit aan de woning gekoppeld worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:40
dan bouw je toch een grotere schuur? Die je dan daarna als kantoor gaat gebruiken

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gdzr schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:21:
dan bouw je toch een grotere schuur? Die je dan daarna als kantoor gaat gebruiken
Je bedoelt een goed geïsoleerde uitbreiding van het tuinhuis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-05 20:19
Brenttouza schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:14:
Hey iedereen, bedankt voor de vele antwoorden.

Ik heb advies van de gemeente terug gekregen en ze vallen over het feit dat de functie van het bijgebouw een tuinkantoor is, wat voor hun een woonfunctie bevat. Dit in de tuin zetten is voor hun niet aanvaardbaar. Als we een kantoor erbij willen moet dit aan de woning gekoppeld worden.
Als medewerker van een andere gemeente, ben ik wel eens benieuwd wat je exact hebt gevraagd: een vrijstaand bijgebouw dat vrijgesteld is van vergunning, of een advies voor een vergunningsplichtig vrijstaand bijgebouw?
Ik wil wel eens kijken naar de wettelijke vereisten. Ik zou je als tip geven om eens te kijken bij woningen in de buurt, waar zich een gelijkaardige situatie voordoet waarbij het kantoor/tuinhuis wel geplaatst is geworden en daarvan de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad (indien van toepassing) opvragen. Als je me (eventueel via DM) laat weten over welke gemeente het gaat, probeer ik eens mee te koekeloeren.

Edit: ook gewoon vragen waar de regels staan waar ze naar verwijzen voor de 20% van de tuin en de beperking voor het beoogde gebruik van het vrijstaand gebouw.

[ Voor 6% gewijzigd door Knappa op 01-10-2024 12:44 . Reden: Bijkomende info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:27

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou inderdaad het tuinhuis gewoon uitbouwen. Elektra ligt daar al (?). Gewoon een aanbouw eraan (in dezelfde stijl). En dat hoeft toch zeker geen 25m2 zijn zoals je eerst in gedachte had? Pakweg de helft lijkt me ook al prima voor een kantoor. 3 bij 4 is niet groot maar voldoende voor een bureau en een kast. En als je het slim indeelt kun je zelfs nog een koffiezetapparaat kwijt :+

/edit
Je wilde 17m2 zie ik nu. En je tuinhuis is 6. Als je nou gewoon een nieuwe tuinhuis zet van 25m2? Zou je daar wel een vergunning voor krijgen? Intern een wandje optrekken en klaar is kees.

Precies wat @Johnny zegt.

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 01-10-2024 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-05 20:19
FreakNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:52:
Ik zou inderdaad het tuinhuis gewoon uitbouwen. Elektra ligt daar al (?). Gewoon een aanbouw eraan (in dezelfde stijl). En dat hoeft toch zeker geen 25m2 zijn zoals je eerst in gedachte had? Pakweg de helft lijkt me ook al prima voor een kantoor. 3 bij 4 is niet groot maar voldoende voor een bureau en een kast. En als je het slim indeelt kun je zelfs nog een koffiezetapparaat kwijt :+

/edit
Je wilde 17m2 zie ik nu. En je tuinhuis is 6. Als je nou gewoon een nieuwe tuinhuis zet van 25m2? Zou je daar wel een vergunning voor krijgen? Intern een wandje optrekken en klaar is kees.

Precies wat @Johnny zegt.
'Gewoon doen' wekt meestal wrevel op bij de omgevingsambtenaar, met herstelvorderingen e.d. als gevolg. Bij onze gemeente, wordt er wel constructief meegedacht om een oplossing te vinden, indien mogelijk. Beleefd en constructief het gesprek aangaan werkt doorgaans het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 14:00
Ik begrijp dat het tuin kantoor vlakbij de woning komt te staan. Is er niet een mogelijkheid om het tuinkantoor en de woning te koppelen door middel van een halletje, serre of tuinkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:57
Wat wel mag is een tuinkantoor op wielen (dat had de vorige eigenaar hier gedaan, bocholt). Kwestie van kantoor opbouwen en 4 houten wielen ertegenaan plakken "is geen gebouw, is een pipowagen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 23:03

NeHoX

Gamer + PV

Waarom niet gewoon inderdaad goed geïsoleerd tuinhuisje plaatsen of uitbouwen ivm hobby aangelegenheden. Niks werk, niks kantoor. Gewoon de mogelijkheid om in de eigen tuin(huis) te studeren, gamen, internetten. Doe ik ook onder m’n overkapping.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-05 18:01
Enkele opties:

1. Bestaande tuinhuis uitbreiden tot maximaal toegestaan oppervlakte.
2. Uitbouw nog mogelijk, dus geen tuinhuis maar geschakeld?
3. Onderkelderen.
4. Dakopbouw.

Dit is gemiddeld ook genomen een beetje in volgorde van de te verwachten kosten.

Verreweg het meest voordelig is uiteraard het bestaande tuinhuis uitbreiden, maar zal betrekkelijk weinig ruimte geven.

Uitbouw nog te overwegen, indien dit wel binnen de eventuele toegestane kaders zou vallen. Maar vindt dit wat lastig te duiden op basis van de gegeven informatie.

Onderkelderen geeft al snel een aantal vierkante meters dat zich goed verhoudt tot het huidig woonoppervlakte op de begane grond, indien je het volledig doet. Zelfs uitbreiding in de tuin is eventueel te overwegen. Valt buiten zicht, dus groter kans op akkoord.

De dakopbouw is over het algemeen het duurst, valt ook wel weer binnen zicht gelet op het feit dat dit dus een extra verdieping betreft. Maar ook te overwegen.

Bij alle opties zou ik overigens gewoon aankaarten het te willen doen wegens woonbestemming. Niets zakelijks van willen maken. Je "kantoor" thuis zal tenslotte gewoon feitelijk een woonruimte zijn waar je toevallig werkzaamheden verricht. Gelet op de beschrijving verwacht ik niet een plaats waar je klanten/gasten of collega's ontvangt. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in NL, bij een ware bestemming zakelijk gaat er ineens een blik met regels en verplichtingen open waar je voor je thuiswerkplek helemaal niets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:37

icecreamfarmer

en het is

psychodude schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:19:
Enkele opties:

1. Bestaande tuinhuis uitbreiden tot maximaal toegestaan oppervlakte.
2. Uitbouw nog mogelijk, dus geen tuinhuis maar geschakeld?
3. Onderkelderen.
4. Dakopbouw.

Dit is gemiddeld ook genomen een beetje in volgorde van de te verwachten kosten.

Verreweg het meest voordelig is uiteraard het bestaande tuinhuis uitbreiden, maar zal betrekkelijk weinig ruimte geven.

Uitbouw nog te overwegen, indien dit wel binnen de eventuele toegestane kaders zou vallen. Maar vindt dit wat lastig te duiden op basis van de gegeven informatie.

Onderkelderen geeft al snel een aantal vierkante meters dat zich goed verhoudt tot het huidig woonoppervlakte op de begane grond, indien je het volledig doet. Zelfs uitbreiding in de tuin is eventueel te overwegen. Valt buiten zicht, dus groter kans op akkoord.

De dakopbouw is over het algemeen het duurst, valt ook wel weer binnen zicht gelet op het feit dat dit dus een extra verdieping betreft. Maar ook te overwegen.

Bij alle opties zou ik overigens gewoon aankaarten het te willen doen wegens woonbestemming. Niets zakelijks van willen maken. Je "kantoor" thuis zal tenslotte gewoon feitelijk een woonruimte zijn waar je toevallig werkzaamheden verricht. Gelet op de beschrijving verwacht ik niet een plaats waar je klanten/gasten of collega's ontvangt. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in NL, bij een ware bestemming zakelijk gaat er ineens een blik met regels en verplichtingen open waar je voor je thuiswerkplek helemaal niets aan hebt.
Ik zou het gewoon indienen als schuur/tuinhuis.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 23:14
99ruud99 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:35:
Wat wel mag is een tuinkantoor op wielen (dat had de vorige eigenaar hier gedaan, bocholt). Kwestie van kantoor opbouwen en 4 houten wielen ertegenaan plakken "is geen gebouw, is een pipowagen".
Caravan kopen en ombouwen tot kantoortje en deze in je tuin zetten dus 8)7

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

99ruud99 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:35:
Dat is hier in NL inmiddels al lang ontkracht, kan me voorstellen dat BE daar vanzelf ook een keer zo tegenaan gaat kijken,

Voorbeeld hier waren de beroemde carport op 4 wielen, die dus een beetje op het erf heen en weer kon "rijden".

Dit zijn "constructies van enige omvang" en dus een bouwwerk bedoeld om langere tijd op 1 plek te staan, die worden hier gewoon inmiddels gehandhaafd als illegaal bouwwerk hoor. Genoeg jurispudentie over te vinden.

Zo pakken ze tegenwoordig ook al die aanhangers en trailers met reclame aan in weilanden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1