Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 14:15
Hallo,
Ik heb een buitenlandse deposito die begin 2025 afloopt. Ik heb een verzoek ingediend bij de belastingdienst voor een Nederlandse woonplaatsverklaring.

Maar de Belastingdienst zegt deze verklaring pas in 2025 te zullen versturen. En dat is te laat, want dan krijgt de buitenlandse bank de verklaring te laat.

Ik heb net lang gebeld via de Belastingtelefoon maar de medewerker wist eerlijk gezegd helemaal niets hierover. (Kan gebeuren natuurlijk, zo veel wetten...)

Mijn vraag is: hebben Nederlandse woonplaatsverklaringen een ingangsdatum? M.a.w. is de verklaring voor geheel 2025 geldig? Of kan de verklaring ook een ingangsdatum als 17 december 2024 hebben (en daarmee een geldigheid tot 17-12-'25)? Iemand die hier ervaring mee heeft? (Hoe ziet die woonplaatsverklaring er uit?)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
Hier staat 8 weken als afhandelingstermijn: https://www.belastingdien...derlandse-belastingdienst

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
Daar staat ook dat ook al is de afhandelingstermijn 8 weken, de verklaring alsnog pas in 2025 verzonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
vatkruid schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:39:
[...]

Daar staat ook dat ook al is de afhandelingstermijn 8 weken, de verklaring alsnog pas in 2025 verzonden wordt.
Inderdaad, ze doen het binnen 8 weken maar als ze op 1 oktober beginnen dan krijg je het pas in januari. Dat is ruim voorbij die eerder genoemde 8 weken.

Leuker kunnen we het niet maken...

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

vatkruid schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:39:
[...]

Als je doelt op dit stukje:
Woonplaatsverklaringen voor het nieuwe jaar nemen wij in behandeling vanaf 1 oktober. De verklaring ontvangt u in januari van het nieuwe jaar.
Ja, de verklaring voor 2025 krijg je pas in 2025. Die voor 2024 kun je nu al aanvragen. Doorgaans betaal je belasting over een kalenderjaar, dus je hebt een verklaring nodig voor 2024 of 2025. Of beide. Maar niet voor een gebroken jaar, lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 30-09-2024 13:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Afhankelijk van waar je die deposito hebt, kan van alles geaccepteerd worden als 'woonplaatsverklaring'
feddesman in "Het spaartopic - Deel 4"

Via de search kun je vanalles vinden in het spaartopic iig.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 30-09-2024 13:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Elk land heeft zo zijn eigen invulling, de woonplaatsverklaring via de Belastingdienst is gericht op het bevestigen van het land waar je belastingen betaald (als inwoner). Om daarmee eventueel aanspraak te kunnen maken op belastingverdragen waardoor bepaalde belastingen (withholding tax) niet ingehouden hoeft te worden in het buitenland.

Het kan ook puur een bevestiging van jouw registratie adres zijn, bijvoorbeeld met een brief van de gemeente / nutsbedrijven, of een uittreksel van de BRP.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
naitsoezn schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:43:
[...]

Als je doelt op dit stukje:

[...]

Ja, de verklaring voor 2025 krijg je pas in 2025. Die voor 2024 kun je nu al aanvragen. Doorgaans betaal je belasting over een kalenderjaar, dus je hebt een verklaring nodig voor 2024 of 2025. Of beide. Maar niet voor een gebroken jaar, lijkt me.
De woonplaatsverklaring is 12 maanden geldig. Dus als deze wel per december '24 in zou kunnen laten gaan, dan heb ik er nog iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
Was dit vorig jaar ook al zo?
Want ik heb een deposito bij een buitenlandse bank die begin 2025 afloopt. En nu ontvang ik de woonplaatsverklaring van de Belastingdienst te laat.

Als ik dit had geweten dan had ik wel gewacht met het openen van de deposito.
Pagina: 1