Soms lauw water uit de kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
In oktober 2023 omgeschakeld naar een warmtepomp met 250liter boiler ter vervanging van de oude CV ketel. Sindsdien hebben we soms geen heet water wanneer we water in de keuken afnemen. Hier is een mengkraaan geinstalleerd (géén thermostaat kraan). Probleem doet zich onregelmatig voor maar toch minimaal 1x per week. Gemeten watertemeperatuur ligt dan meestal rond 35-38 graden terwijl hij anders boven de 45 graden uitkomt.

Probleem is 'op te lossen' door naar de badkamer te gaan en de douche aan te zetten. Als die even heeft gelopen komt het hete water in de keuken ook weer.

Tapwater in badkamer hebben we niet gemerkt dat dit probleem zich voordoet. Douche (met thermostatische kraan met mengkraan) hebben we het probleem niet.

Warmtepomp staat ingesteld op 49 gragen, hetgeen lager is dan voor heen met de oude CV. Afgezien van het leidingwerk rondom de warmtepomp is er niks veranderd aan de leidingen/kranen.

In het huis hebben we ontkalkingsinstallatie waardoor we (vrijwel) geen kalk in het water hebben zodat kalk in de kranen (vrijwel) uitgesloten is als probleem veroorzaker.

Installateur haalt de schouders op en zegt dat de warmtepomp naar behoren functioneert (display geeft inderdaad aan dat watertemperatuur 49 graden is).

Iemand een idee ?
Ro

Edit 08/10/2024 Thermostatische kraan in douche moet zijn mengkraan

[ Voor 3% gewijzigd door RoCoJo op 08-10-2024 14:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je douchekraan defect is en koud water doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:11
Je zou in het gootsteenkastje de temperatuur kunnen meten van de warmwaterleiding op de plek vlak voordat ie de mengkraan in gaat. Dan weet je of het wel met de goede temperatuur aankomt of niet, en dan weet je ook of het aan de keukenkraan ligt of niet.

En misschien kun je ook het stopkraantje van de koudwaterkant (in het gootsteenkastje) even dichtdraaien, als test, om te kijken of de keukenkraam koud water bijmengt. Maar ik weet niet zeker of dat werkt, en als je het kraantje vergeet weer open te zetten komt er heter water uit dan je verwacht misschien. Nu is dat met 49 graden niet dramatisch, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 17:55
Stroomt warm water ook langzamer dan koud? Kan zijn dat je mengkraan meer koud water doorlaat omdat daar meer druk op zit. Met een thermostatisch kraan zou je daar minder last van hebben omdat die meer warm water doorlaat.

Mijn aanname is als jij de badkamerkraan open zet dat de waterdruk zakt waardoor je in de keuken minder druk hebt op je koud water en hierdoor meer warm water mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
jipenjanneke schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:17:
Je zou in het gootsteenkastje de temperatuur kunnen meten van de warmwaterleiding op de plek vlak voordat ie de mengkraan in gaat. Dan weet je of het wel met de goede temperatuur aankomt of niet, en dan weet je ook of het aan de keukenkraan ligt of niet.
Ik ga dat uitproberen ! Ik weet niet of er veel verschil zit in gemeten waardes tussen het meten van water en het meten van de watereiding ?
(Moet uiteraard wel wachten totdat het probleem zich weer voordoet)
En misschien kun je ook het stopkraantje van de koudwaterkant (in het gootsteenkastje) even dichtdraaien, als test, om te kijken of de keukenkraam koud water bijmengt. Maar ik weet niet zeker of dat werkt, en als je het kraantje vergeet weer open te zetten komt er heter water uit dan je verwacht misschien. Nu is dat met 49 graden niet dramatisch, maar toch.
Er zit geen kraantje: kraan is rechtstreeks op de leiding aangesloten. Die test kan ik dus niet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:44
Lijkt me erg bijzonder, hoe wil je de kraan vervangen? Heel de hoofdaansluiting dicht en water laten weglopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
com2,1ghz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:46:
Stroomt warm water ook langzamer dan koud? Kan zijn dat je mengkraan meer koud water doorlaat omdat daar meer druk op zit. Met een thermostatisch kraan zou je daar minder last van hebben omdat die meer warm water doorlaat.

Mijn aanname is als jij de badkamerkraan open zet dat de waterdruk zakt waardoor je in de keuken minder druk hebt op je koud water en hierdoor meer warm water mengt.
Alleen koud geeft evenveel water als alleen heet. Lauw (kraan In het midden) komt er meer water uit. Moet nog uittesten wat er met de druk gebeurt als ik dan ook nog eens de badkamer aanzet.

Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn waarbij ik me wel afvraag waardoor de drukverschillen ontstaan. Immers, het gaat 6 van de 7 dagen goed en soms niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
Allereerst heb ik nog nooit gehoord van een kapotte kraan door kalk, er zijn meerdere zaken waardoor een kraan kapot kan gaan (ik vind wel iets van ontkalkers mbt bacteriën in het water, maar dat is een andere discussie).

Als de andere kranen geen probleem hebben op dat zelfde moment, dan is er niets met de boiler aan de hand. Dan zou ik de kraan toch als hoofdverdachte aanwijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 07-10-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:44
Vaak zijn rubbertjes / sluitingsmechanismes dan defect aan het raken, waardoor ze soms niet meer goed afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:17
99ruud99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:17:
Lijkt me erg bijzonder, hoe wil je de kraan vervangen? Heel de hoofdaansluiting dicht en water laten weglopen?
Dat is niet zo bijzonder als jij denkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
com2,1ghz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:46:

Een boiler/warmtepomp heeft toch dezelfde druk als de koud waterleiding? dat is namelijk ook waarmee je je boiler vult en welke dus de druk bepaalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:38
Ja, precies zoals in de meerderheid van de woningen gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:18
Als de kraan beneden een waterbesparingskraan is of de uitlaat daarvan vraagt die kraan soms te weinig warm water en duurt het gewoon lang voordat het water warm wordt. Ik zou een klein keukenboilertje van 10 liter plaatsen met warmwater toevoer (vaak maar 400 watt). Voordeel is dat je dan echt (heel) warm water tapt en dat het ook meteen beschikbaar is. Tevens bespaar je veel water omdat het water niet eerst warm hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusje80
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:19
RoCoJo schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:51:

Installateur haalt de schouders op en zegt dat de warmtepomp naar behoren functioneert (display geeft inderdaad aan dat watertemperatuur 49 graden is).
Toch bijzonder dat de installateur zijn schouders ophaalt, ik snap dat hij denkt dat het niet zijn probleem is maar even meedenken met de klant en een oplossing zoeken lijkt me ook service.

Wat gebeurd er als je de water temp hoger zet? heb je niet ergens anders ook nog een warm waterkraan om te proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 08:05
De boiler wordt niet constant op 49 graden gehouden maar zal een paar graden zakken voordat deze weer opgewarmd wordt, wellicht dat dit de momenten zijn dat deze temperatuur op het laagst is? Bij de douche merk je het mogelijk niet omdat je daar normaliter een lagere temperatuur vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nog steeds niet de douchekraan gecontroleerd of vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
Wolly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:57:
Nog steeds niet de douchekraan gecontroleerd of vervangen?
.

De douchekraan is het enige punt dat geen problemen geeft.
Bovendien is deze onderdeel van een unit die Regendouche/gewone douche aanstuurt en de stoomcabine: niet eenvoudig te veranderen zonder een volledige unit te hebben.

Badkamerkranen merk ik weinig problemen. Maar daar pak je niet regelmatig heet water (ik spoel me mond met koud water na het tandenpoetsen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
Pejdref schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:39:
De boiler wordt niet constant op 49 graden gehouden maar zal een paar graden zakken voordat deze weer opgewarmd wordt, wellicht dat dit de momenten zijn dat deze temperatuur op het laagst is? Bij de douche merk je het mogelijk niet omdat je daar normaliter een lagere temperatuur vraagt.
We merken het meestal 's avonds bij/na het eten koken. Dat is het moment dat we het vaakst heet water nodig hebben (Vette pan afspoelen werkt met 49 maar niet met 35 graden).

Vloerverwarming staat continu op 20 graden. Theoretisch zou het kunnen dat de koppeling vlak daarvoor richting verwarmen heeft gestaan. Ik acht de kans echter niet zo groot doch sluit het niet uit: ga kijken of de komende winter we vaker last hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
vogelmans schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:38:
Als de kraan beneden een waterbesparingskraan is of de uitlaat daarvan vraagt die kraan soms te weinig warm water en duurt het gewoon lang voordat het water warm wordt. Ik zou een klein keukenboilertje van 10 liter plaatsen met warmwater toevoer (vaak maar 400 watt). Voordeel is dat je dan echt (heel) warm water tapt en dat het ook meteen beschikbaar is. Tevens bespaar je veel water omdat het water niet eerst warm hoeft te worden.
Geen ruimte voor boiler voor aanwezig maar vind dat ook een lapmiddel: Eigen systeem zou gewoon goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 08:05
RoCoJo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

We merken het meestal 's avonds bij/na het eten koken. Dat is het moment dat we het vaakst heet water nodig hebben (Vette pan afspoelen werkt met 49 maar niet met 35 graden).

Vloerverwarming staat continu op 20 graden. Theoretisch zou het kunnen dat de koppeling vlak daarvoor richting verwarmen heeft gestaan. Ik acht de kans echter niet zo groot doch sluit het niet uit: ga kijken of de komende winter we vaker last hebben.
Kun je de actuele boilertemperatuur ook ergens inzien of alleen de ingestelde boilertemperatuur? Die zou je dan eens in de gaten kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
No Hands schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Een boiler/warmtepomp heeft toch dezelfde druk als de koud waterleiding? dat is namelijk ook waarmee je je boiler vult en welke dus de druk bepaalt.
Wellicht dat daar toch de oplossing in ligt.

1 van de 'experimenten" van de installateur was om het debiet lager in te stellen van de boiler. Direkt gevolg was dat ik toen helemaal geen heet water had. Dat zou betekenen dat soms het hete water wordt weggedrukt/te weinig heet water wordt aangevoerd.

Zou een thermostaatkraan dat verhelpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoCoJo
Pejdref schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Kun je de actuele boilertemperatuur ook ergens inzien of alleen de ingestelde boilertemperatuur? Die zou je dan eens in de gaten kunnen houden.
Die temperatuur is zichtbaar. In alle onverklaarbare gevallen stond de temperatuur op of vlak onder de ingestelde temperatuur van 49.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

offtopic:
Komt helaas vaker voor dan je zou denken. Toen ik hier mijn keukenkraan verving heb ik dan ook direct twee stopkraantjes gemonteerd. Zo weet ik zeker dat ik nooit meer die kraan hoef t evervangen, want dat is nu wel heel makkelijk geworden :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RoCoJo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:07:
[...]
.

De douchekraan is het enige punt dat geen problemen geeft.
Bovendien is deze onderdeel van een unit die Regendouche/gewone douche aanstuurt en de stoomcabine: niet eenvoudig te veranderen zonder een volledige unit te hebben.

Badkamerkranen merk ik weinig problemen. Maar daar pak je niet regelmatig heet water (ik spoel me mond met koud water na het tandenpoetsen :) )
Ik vermoed dat de thermostaatkraan in de douche koud water terugvoert de warm water leiding in door druk verschil. Dat is al vaker voorgekomen in topic op GoT.
Juist vanwege het feit dat het opgelost wordt zodra je aan deze kraan zit wijst hierop.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 07-10-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
Wolly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Ik vermoed dat de thermostaatkraan in de douche koud water terugvoert de warm water leiding in door druk verschil. Dat is al vaker voorgekomen in topic op GoT.
Juist vanwege het feit dat het opgelost wordt zodra je aan deze kraan zit wijst hierop.
Het is géén thermostaatkraan in de douche, het is (ook) een mengkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
RoCoJo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Wellicht dat daar toch de oplossing in ligt.

1 van de 'experimenten" van de installateur was om het debiet lager in te stellen van de boiler. Direkt gevolg was dat ik toen helemaal geen heet water had. Dat zou betekenen dat soms het hete water wordt weggedrukt/te weinig heet water wordt aangevoerd.

Zou een thermostaatkraan dat verhelpen ?
Wat heb je voor boiler? staand of liggend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RoCoJo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Het is géén thermostaatkraan in de douche, het is (ook) een mengkraan.
In de OP zeg je dat het een thermostatische kraan is, is dat iets anders dan een thermostaatkraan?
Tapwater in badkamer hebben we niet gemerkt dat dit probleem zich voordoet. Douche (met thermostatische kraan) hebben we het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:18
Kun je de kop van de kraan (de "broes-kop") losdraaien, misschien is deze verstopt? Zonder deze kop laat de kraan meer water door, dan zou het water warm moeten worden.
De douchekraan laat waarschijnlijk meer (warm)water door dan de keukenkraan.
Als het lang duurt voordat een emmer is gevuld met water heb je een waterbesparende kraan, test dit door de douchekraan en de keukenkraan te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

In de OP zeg je dat het een thermostatische kraan is, is dat iets anders dan een thermostaatkraan?

[...]
Exact dat hebben wij ook gehad de thermostatisch kraan in de douche liet water door richting de warmwater zijde.
En dan hadden we in de keuken soms lauw water.
Ik kwam erachter door aan de kranen boven het bad en in de douche te voelen.
Die in de douche was op de momenten van lauw water in de keuken een stuk kouder omdat er koud water door liep.
Ik heb het ding nog uit elkaar gehad maar na 18 jaar was het gewoon vervangen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 13:59
Bij een defecte douchekraan zou je eerder verwachten dat de koud waterleiding warmwater gaat geven. Op het moment dat de boiler gaat opwarmen stijgt de druk in het warme water, de druk in de boiler/warm waterleidingen is daardoor vrijwel altijd hoger dan de koud waterleiding (totdat deze is genivelleerd na gebruik van het warm water). Afhankelijk van de toegepaste inlaatcombinatie kan dit tot 6 of 8 bar zijn waar koud water een gebruikelijke druk heeft van 2,5 á 3,5 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-04 08:54
Ik zou het zoeken in de terugslagkleppen in je douchekraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
Wolly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

[...]
Excuus 8)7 heb het in de openingspost aangepast. Moet een mengkraan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
No Hands schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Wat heb je voor boiler? staand of liggend?
300liter staand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoCoJo
vogelmans schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:11:
Kun je de kop van de kraan (de "broes-kop") losdraaien, misschien is deze verstopt? Zonder deze kop laat de kraan meer water door, dan zou het water warm moeten worden.
De douchekraan laat waarschijnlijk meer (warm)water door dan de keukenkraan.
Als het lang duurt voordat een emmer is gevuld met water heb je een waterbesparende kraan, test dit door de douchekraan en de keukenkraan te vergelijken.
Broeskop was schoon (weinig kans op kalkaanslag doordat het water ontkalkt wordt én dat de kraan pas 2 jaar oud is).

Het is geen waterbesparende kraan
Pagina: 1