Vloer isoleren in garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-02 12:58
Dit jaar wil ik een vloer gaan leggen in mijn garage die ik heb omgebouwd tot mancave. Aangezien de garage matig geisoleerd is wil ik dit moment meteen aangrijpen om de vloer te isoleren.

Er ligt momenteel een betonvloer in de garage die direct op de grond is gestort. De vloer ophogen is helaas geen optie. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:42
Volgens mij is de enige optie, isoleren op de vloer. Dat betekend dat het iets omhoog gaat.
Je zegt ophogen kan niet. Je hebt 0 centimeter ruimte om te isoleren op de vloer?

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 30-09-2024 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vloer eruit, uitgraven, piepschuim erin, betonvloer erop, vloerverwarming erin, smeervloer erin.
Klaar, genieten maaar ;-)

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Wellicht had je er eerder aan moeten denken voordat je een hele mancave ervan had gemaakt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
corporalnl schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:09:
Volgens mij is de enige optie, isoleren op de vloer. Dat betekend dat het iets omhoog gaat.
Je zegt ophogen kan niet. Je hebt 0 centimeter ruimte om te isoleren op de vloer?
Er is wel wat ruimte hoor, alleen is dit maximaal 3 centimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:42
Je hebt ondervloeren die isolerend zijn.

https://www.jandeisolatie...latie/betonvloer-isolatie

Maar 3cm is niet heel veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
De enige optie is uitbreken en heropbouwen met isolatie, als je niet hoger wil uitkomen. Met 3cm isolatie (én afwerkvloer) kan je geen groot verschil maken.
Then again, wat is je doel? Wil je gedurende de winter urenlang in je mancave zitten (zonder pelletkachel voor gezellig vlammetje), dan heb je goeie isolatie nodig.
Is het incidenteel een uurtje hier en daar, is een houten vloer (voelt van nature minder koud aan dan steen) en een infraroodpaneel misschien ook al voldoende (let op, de verwarmingskost zal hoger zijn).

En iets anders: het heeft weinig zin om de vloer te isoleren, als de wind door de kieren waait en muren en plafond alle warmte laten ontsnappen, dus overweeg ook waar je finaal naar toe wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
Bedankt voor de tips!
Over het algemeen zit ik geen uren achter elkaar in deze ruimte. Wanneer ik luchtkussenfolie gebruik, moet ik dan ook nog gebruik maken van een ondervloer en/of vochtwerende bodemfolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:23:
De enige optie is uitbreken en heropbouwen met isolatie, als je niet hoger wil uitkomen.
Niet helemaal:
https://www.takkenkamp.co...ie/vloer-op-zand-isolatie

Ik denk niet dat het betaalbaar is, maar er is een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:57
Sloffen, goeie warme sloffen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:01
Een tapijt nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:18:
[...]

Niet helemaal:
https://www.takkenkamp.co...ie/vloer-op-zand-isolatie

Ik denk niet dat het betaalbaar is, maar er is een alternatief.
Ik heb hier ooit een gesprek mee gehad, kwam voor een groot project (dus meer dan een schuur, de kosten zitten hem vooral in de machines op lokatie hebben) op ruim 250 euro de m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je maar 3cm hebt en je wilt echt niet anders kun je in ieder geval 3cm PIR plaatsen op de vloer.
Dan heb je in ieder geval RD 1,3-1,4.

Is niet veel, maar wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:51
Als je toch een creatieve oplossing zoekt: vloerverwarming? Er zijn systemen die maar 15mm opbouw nodig hebben. Mss niet efficient maar wel warme voeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
whatyoudoing schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:07:
Als je toch een creatieve oplossing zoekt: vloerverwarming? Er zijn systemen die maar 15mm opbouw nodig hebben. Mss niet efficient maar wel warme voeten :)
Goed idee, er zit geen isolatie dus dan maar een dun systeem vloerverwaming aanleggen; best electrisch zeker? Dan heb je in een week je maandloon verstookt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:51
naftebakje schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:09:
[...]
Goed idee, er zit geen isolatie dus dan maar een dun systeem vloerverwaming aanleggen; best electrisch zeker? Dan heb je in een week je maandloon verstookt.
Kan ook met water, en verder is je berekening afhankelijk van oppervlakte, hoeveel tijd je er zit en wat je maandloon is natuurlijk. Your milage may vary ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
Nogmaals bedankt allemaal.
Ik las in een ander forum iemand met een soortgelijke situatie. Hij plaatst 1 cm eps platen direct op het beton, vervolgens deze isolerende ondervloer

https://www.gamma.nl/asso...EA4F7PrE-Uk4aAjDiEALw_wcB

Hierbovenop dan click pvc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
Ik wil graag een bestaande betonvloer beter isoleren, zonder deze helemaal uit te breken. Het gaat om een garage die af en toe als mancave wordt gebruikt.

Ik las in een ander forum iemand met een soortgelijke situatie. Hij plaatst 1 cm eps platen direct op het beton, vervolgens deze isolerende ondervloer

https://www.gamma.nl/asso...EA4F7PrE-Uk4aAjDiEALw_wcB

Hierbovenop dan click pvc

Iemand een idee of dit een goede werkwijze is? Of misschien andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
EPS is niet drukvast, dat is prima voor onder de betonvloer (als deze niet zwaar belast gaat worden). Maar minder om direct onder de PVC vloer te leggen.

Gebruik liever drukvast XPS.

Hoeveel cm mag de vloer omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

1cm EPS heeft een Rd waarde van ongeveer 0,25. Dat gaat wel iets helpen maar is natuurlijk niet heel veel. Bij renovatie wordt meestal een minimum van 2,5 aangehouden en bij nieuwbouw zit je dacht ik ergens rond de 3,7 minimaal.

Als je echt weinig hoogte kan toevoegen aan de vloer kun je ook materiaal gebruiken dat beter isoleert. Zo heeft Resol een Rd waarde van 0,47 per cm, bijna twee keer zo veel als EPS. Aerogel is met 0,63 volgens mij het best isolerende materiaal, maar is wel wat kwetsbaarder en heel duur.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
BlueKeenan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:55:
EPS is niet drukvast, dat is prima voor onder de betonvloer (als deze niet zwaar belast gaat worden). Maar minder om direct onder de PVC vloer te leggen.

Gebruik liever drukvast XPS.

Hoeveel cm mag de vloer omhoog?
Helaas kan de vloer maar een centimeter of 3 omhoog. Erg veel is het dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
DexterDee schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:56:
1cm EPS heeft een Rd waarde van ongeveer 0,25. Dat gaat wel iets helpen maar is natuurlijk niet heel veel. Bij renovatie wordt meestal een minimum van 2,5 aangehouden en bij nieuwbouw zit je dacht ik ergens rond de 3,7 minimaal.

Als je echt weinig hoogte kan toevoegen aan de vloer kun je ook materiaal gebruiken dat beter isoleert. Zo heeft Resol een Rd waarde van 0,47 per cm, bijna twee keer zo veel als EPS. Aerogel is met 0,63 volgens mij het best isolerende materiaal, maar is wel wat kwetsbaarder en heel duur.
Ik snap dat het niet enorm geisoleerd zal worden. Het gaat me in dit geval meer om comfort en het tegengaan van vocht uit de vloer. Er ligt nu een kale betonnenvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zoals hierboven gemeld, neem dan minstens zo dik mogelijk XPS.
Of liever PIR plaat in alu. Dat is er ook van 20 en 25mm dik dacht ik. Alles aftapen en je vloer erop.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
paQ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:06:
Zoals hierboven gemeld, neem dan minstens zo dik mogelijk XPS.
Of liever PIR plaat in alu. Dat is er ook van 20 en 25mm dik dacht ik. Alles aftapen en je vloer erop.
Kan ik dit direct op het kale beton leggen? Moet er ook niet nog een underlayment tussen de pir platen en de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Giovanni10 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Kan ik dit direct op het kale beton leggen? Moet er ook niet nog een underlayment tussen de pir platen en de vloer?
Als je vloer verder vlak is moet dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
paQ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

Als je vloer verder vlak is moet dat kunnen.
Bedankt! Moet er ook nog een underlayment of ondervloer tussen de pvc vloer en de pir platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Giovanni10 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

Bedankt! Moet er ook nog een underlayment of ondervloer tussen de pvc vloer en de pir platen?
Er bestaan 6mm glasvezelplaatjes (geloof ik) die prima de puntbelasting verdelen.
Als je een flinke PVC vloer kiest (6-9mm dik bijv) dan is dat naar verwachting wellicht ook al voldoende.
Je zit alleen met het legproces zelf. Je loopt vrij makkelijk deuken in je PIR platen, of wanneer je op je knieën gaat zitten om te leggen.
Ik denk dat het risico meer in de verwerking zit dus zeg maar.

Helemaal veilig is dit:
https://www.budgetisolati...nderlayment-2400x600x20mm

Wel pricy :+

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 03-10-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
1 topic is wel voldoende, topics samengevoegd.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:18
Je hebt ook vacuum panelen, die hebben een hele hoge isolatie waarde voor een geringe dikte (of in dit geval hoogte)

https://www.isolatiemater...itenzijde/vacuum-isolatie

Uiteraard geen spijkertje of schroeven er in slaan na het plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

HammerT schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:07:
Je hebt ook vacuum panelen, die hebben een hele hoge isolatie waarde voor een geringe dikte (of in dit geval hoogte)

https://www.isolatiemater...itenzijde/vacuum-isolatie

Uiteraard geen spijkertje of schroeven er in slaan na het plaatsen ;)
ja, en HEUL(!) duur
Meer iets voor na-isolatie bij monumenten. (dan doen budgetten er ook vaak niet meer toe schijnbaar)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 04-10-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:18
Ja ze moeten ook op maat gemaakt worden dus dat is niet zo gek

En je betonvloer er uit bikken, dieper graven isoleren en weer nieuw storten is ook duur. Dus het is allemaal relatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^dat valt nog best mee, als je zelf met een schop en een kruiwagen aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
naftebakje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:07:
^dat valt nog best mee, als je zelf met een schop en een kruiwagen aan de slag gaat.
Hokje van 10m2 is al snel 500 euro aan beton en gaas, daarnaast een dag sloophamer huren en de kosten van het afvoeren van puin.

Ik heb mijn berging wel gedaan, maar dat was omdat de vloer elk jaar 1cm zakte en de halfsteens muur daarbij wegduwde. Ligt nu 12cm beton op 16cm PIR in, vloerverwarming zit in het beton, tegels direct op het beton getegeld.
Pagina: 1