Aankoopadvies thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humil
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-09 13:09
Mijn vraag
Welk systeem is geschikt voor stabiel wifi thuis en kan alle smart-systemen aan? Zouden jullie iets anders aanbevelen? Is het systeem van Unifi overkill, of is het juist toekomstbestendig?

Achtergrondinformatie
Ik ga verhuizen naar een relatief nieuwe woning (2007) met betonnen vloeren op 3 verdiepingen. Ik kan kabels trekken naar bijna elke ruimte, en ben van plan CAT 5e/6 kabels met koperen kern aan te leggen. De meterkast is waar glasvezel van odido binnenkomt, maar Wifi uit deze kast is ver van alle media-apparatuur en waar we meestal zullen zitten. Dus bij voorkeur komt de wifi niet uit deze kast. Daarnaast heb ik gehoord dat de modem/router van Odido geen pass-through ondersteunt, dus zal deze mogelijk vervangen moeten worden.
Ik heb een NAS van Synology en verwacht het huis uit te breiden met smart-home functies zoals thermostaat, deurbel en verlichting. Ik wil zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van externe clouds.
Ik heb geen lineaire TV-aansluiting.
Aanvulling: Ik ben van plan een VPN te hosten, het e.e.a te autmatiseren via home assistant/synology met docker of aan rPi. Ik twijfel nog over VLAN gebruik, mogelijk in de nabije toekomst om smart systemen te isoleren van elkaar.

Zelf uitgezocht
Ik kwam uit op de volgende systemen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link JetStream TL-SG2008P€ 97,38€ 97,38
3AccesspointsTP-Link EAP655-Wall€ 111,35€ 334,05
1Modems en routersTP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router€ 54,99€ 54,99
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 87,12€ 87,12
Totaal€ 573,54

Of de volgende (misschien niet veel toegevoegde waarde maar toch flink duurder):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 113,50€ 113,50
3AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro Wall€ 208,85€ 626,55
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 115,99€ 115,99
Totaal€ 856,04

Als laatste is dit ook nog een optie (gezien erg goede aanbieding), maar wil niet 1 van de systemen in de meterkast zetten om vanuit daar matige wifi te krijgen in de rest van de begane grond. Ik zou het natuurlijk in wired backhaul stand zetten.
TP-Link Deco XE75 Pro, 3 pack

[ Voor 4% gewijzigd door Humil op 30-09-2024 11:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vanwaar de extra TP-Link router, VPN? Misschien duurder, maar kijk eens naar OPNsense.
Ik wil zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van externe clouds.
uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
Zullen we die ook maar uit de lijst halen dan? ;)
Daarnaast is dit apparaat al 6+ jaar op de markt, dan zou ik even de ''End of Support/Life/Maintenance' checken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Je linkt nu allemaal prosumer/hobby oplossingen. Wat zeer interessant is als tweaker maar soms onnodig complex voor huis tuin keuken wifi.

Maar ik weet niet welk type gebruiker jij bent :) wil je tweaken bv vlans, vpn server, custom scripts etc? Of wil je alleen goede wifi? Welke snelhedrn wil je halen?

En hoe ga je tv kijken? Via provider (muticast?) of iets anders?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humil
laurens0619 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:26:
Je linkt nu allemaal prosumer/hobby oplossingen. Wat zeer interessant is als tweaker maar soms onnodig complex voor huis tuin keuken wifi.

Maar ik weet niet welk type gebruiker jij bent :) wil je tweaken bv vlans, vpn server, custom scripts etc? Of wil je alleen goede wifi? Welke snelhedrn wil je halen?

En hoe ga je tv kijken? Via provider (muticast?) of iets anders?
Goede vragen, ik pas mijn bericht aan. Ik ga wel werken met custom scripts, VPN server en ben nog aan het twijfelen over vlans. Ik twijfel om de wat apparaten apart te houden van de rest van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Humil schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:31:
[...]

Goede vragen, ik pas mijn bericht aan. Ik ga wel werken met custom scripts, VPN server en ben nog aan het twijfelen over vlans. Ik twijfel om de wat apparaten apart te houden van de rest van het netwerk.
Aangezien je al een NAS hebt met docker kun je daar in principe al je home automation kwijt, inclusief dns blocking maar ook vpn server.

Wel of geen VLANS is wel een belangrijke voor je keuze. Wil je wel VLANS dan kom je automatisch uit bij een Omada, Unifi, Mikrotik of Aruba Instant On. Een TPLink Deco valt dan af.

- Mikrotik is het meest tweakbare maar vind ik niet fantastisch in de Wifi.
- Unifi is wat gelikter, nog steeds tweakbaar mara kent zijn reputatie qua firmwares. Sommige mensen hebben nooit problemen maar andere hebben ook soms gekke stabiliteitsproblemen. Als je het leuk vindt om te tweaken is dat echt niet onoverkomelijk en is het meeste wel te fixen met firmware downgrade/custom scripts uit community.
- Aruba Instant on heeft de basis functionaliteit maar ook zaken als VLANS. Verder is het gewoon een erg stabiel "geen omkijken naar" product. Daarmee ook wat saai.
- Deco heeft een hele krachtige (consumenten) lijn op Wifi apparatuur. Ook de categorie geen omkijken naar en super stabiel. Je hoeft trouwens geen hoofd node in de meterkast te zetten zoals je dacht, kan gewoon als AP mits je de juiste switches gebruikt.
- Provider Wifi is tegenwoordig ook niet slecht. Voordeel is dat de apparatuur van je provider mee doet. Vaak kun je voor leuk geld maar nodes erbij krijgen die je bekabeld kunt aansluiten. Verwacht geen functionaliteit/tweakbaarheid of iot vlans maar het spul is wel vaak snel en goed.

Zon deco kan steeds meer, tegenwoordig iot vlan, poe etc maar blijft de meest beperkte van allemaal. Ook kan het spul niet op DFS kanalen dus ben je wat beperkter erin.

Zelf heb ik ervaring met alle producten behalve Aruba Instant On. Het is echt beetje afhankelijk van je zoekt en de stabiliteit vs tweakbaarheid.
Persoonlijk ben ik niet zon fan van iOT vlan isolatie op LAN niveau. Het doet niet zo heel veel qua risico en het zit vooral dwars met lokale integraties. Segmenteren van internet af heeft wel meer zin maar dat doen mensen vaak niet omdat het dan stuq gaat ;)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 30-09-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
@Humil Je kiest voor muur AP's. Wil je ookbekabelde apparaten aansluiten op die AP's?
Zo ja, dan kan je als je kiest voor Unifi beter gaan voor deze AP: uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall

Goed om te weten bij het gebruik van deze AP's: ze passen alleen op de standaard muur inbouwdozen als de netwerkaansluiting enkelvoudig is. Vaak wordt de netwerkaansluiting gecombineerd met 1 of 2 stopcontacten en dan passen de meest "in wall" AP's niet meer.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Unifii boven TP-Link. Unifi is minder vriendelijk voor de portomonnee, maar de software is overduidelijk volwassener (en intuïtiever) dan die van TP-Link.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humil
@laurens0619 Dank voor de adviezen, ik moet dus nog wat meenemen in mijn overwegen. Ik neig toch naar TP link omada gezien de stabiliteit. Downgraden van firmware of custom scripts is geen probleem als ik toch voor Unifi zou gaan. Het ziet er wel slick uit, maar alle extra kosten die er bij komen (zoals 30 euro voor wall-mounts) tikt wel aan voor een nette afwerking.
FredvZ schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:00:
@Humil Je kiest voor muur AP's. Wil je ookbekabelde apparaten aansluiten op die AP's?
Zo ja, dan kan je als je kiest voor Unifi beter gaan voor deze AP: uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall

Goed om te weten bij het gebruik van deze AP's: ze passen alleen op de standaard muur inbouwdozen als de netwerkaansluiting enkelvoudig is. Vaak wordt de netwerkaansluiting gecombineerd met 1 of 2 stopcontacten en dan passen de meest "in wall" AP's niet meer.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Unifii boven TP-Link. Unifi is minder vriendelijk voor de portomonnee, maar de software is overduidelijk volwassener (en intuïtiever) dan die van TP-Link.
Aah, ik had gemist dat die in wall 7 pro geen netwerkpoorten hebben. Die heb ik wel nodig! Dan toch de in wall 6 als ik voor unifi ga. Gelukkig hebben we een elektricien in de familie die standaard contactdozen/ringetjes aan het inbouwen is waar ze nog niet zitten. Dank voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Kijk wel even goed naar de specs van de switches van in wall apparatuur bij Unifi/Omada

Dat was in het verleden wel eens wat beperkt. Bijvoorbeeld geen vlans of geen igmp snooping mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Persoonlijk zou ik eerder voor een HP Aruba instant on AP22D gaan dan zo'n Uniquity ding.

Want Unifi maakt prima hardware maar hun software en firmware ondersteuning is bagger.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1