Op zoek naar een werklaptop met lichte videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-03 21:48
Wat ga je met je laptop doen?

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
De laptop zal gebruikt worden voor kantoorwerk; tekstverwerken, emailen etc maar ook voor lichte fotobewerking en wat games (zoals bijv Cities Skylines).
Windows OS

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Rond de €650 is wel de max.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Alleen van huis naar kantoor en vice versa. Gewicht is dus niet van invloed op de keuze. Accuduur is ook geen issue. Netstroom is beschikbaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Geen voorkeuren.

Op dit moment heb ik een Asus vivobook x415ma a416ma maar dit ding voldoet echt niet meer. Te traag (vooral bij meerdere geopende applicaties), heeft het enorm zwaar bij bewerken van foto's of google maps en gamen is sowieso onmogelijk (maar dat is geen verrassing).

Via de best buy guide van vorig jaar kwam ik de Medion Erazer Crawler E30 MD62472 tegen. In het artikel werd louter positief over dit apparaat gesproken. Hij valt binnen het budget (wordt misschien met BF nog wat goedkoper). Het artikel is wel van vorig jaar dus ik vroeg mij af wat gelijkwaardige (of misschien zelfs betere) alternatieven zijn voor max €650,- van dit jaar. In de best buy guide kon ik niets vinden namelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:39
Ik zou in de BBG kijken: Best Buy Guide: Beste allround laptops

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Dank je wel. Heb ik gekeken maar die laptops hebben alleen standaard videokaarten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
JKa schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:21:
[...]

Dank je wel. Heb ik gekeken maar die laptops hebben alleen standaard videokaarten bijvoorbeeld.
Gegeven jouw gebruik en je budget, denk ik dat een dedicated videokaart voor jou geen toegevoegde waarde heeft.
De ingebouwde videokaart in de processor is snel genoeg voor wat simpele activiteiten en wat lichte videobewerking.

Wil je echt een dedicated videokaart, dan gaat je prijs al snel richting de EUR 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
GarBaGe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:31:
[...]

Gegeven jouw gebruik en je budget, denk ik dat een dedicated videokaart voor jou geen toegevoegde waarde heeft.
De ingebouwde videokaart in de processor is snel genoeg voor wat simpele activiteiten en wat lichte videobewerking.

Wil je echt een dedicated videokaart, dan gaat je prijs al snel richting de EUR 1000
Maar die Medion die ik noemde heeft dat wel. Hoe denk je daar over dan? Dat de behuizing van plastic is en de webcam van mindere kwaliteit vind ik geen probleem. Prima dat daar op bezuinigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
JKa schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:37:
[...]

Maar die Medion die ik noemde heeft dat wel. Hoe denk je daar over dan? Dat de behuizing van plastic is en de webcam van mindere kwaliteit vind ik geen probleem. Prima dat daar op bezuinigd is.
Mijn persoonlijke mening, is dat Medion helemaal k*t is, wat je absoluut zou moeten mijden.
Maar...
Kijkend naar de specs, ondanks dat het een 12th gen CPU is en de dedicated videokaart een RTX3050 is (vorige generatie), is de prijs/performance verhouding niet slecht.
En de 8GB RAM is wel te weinig, maar ook dat kan je uitbreiden naar max 64GB.

En kwa alternatief is er bijna niets tegen dat prijspunt...

Tja... is dan wel een twijfelgevalletje....

De 2 reviews op Tweakers zijn wel redelijk conform verwachting...

Edit: een alternatief zou misschien kunnen straks bij Black Friday als MediaMarkt ineens een leuke deal heeft van een ouder model. Maar ja, dat valt nog te bezien, natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 30-09-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
GarBaGe schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:00:
[...]

Edit: een alternatief zou misschien kunnen straks bij Black Friday als MediaMarkt ineens een leuke deal heeft van een ouder model. Maar ja, dat valt nog te bezien, natuurlijk.
Ik kwam deze tegen via een andere site. Komt binnenkort weer op voorraad.

Edit: Ik vraag me af of hij voor die prijs weer beschikbaar komt aangezien de originele prijs beduidend hoger is...

[ Voor 11% gewijzigd door JKa op 30-09-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-04 20:29
Dat is volgens mij niet mis 16gb met uitbreiding naar 32 gb
helder scherm
rtx3080
batterijduur van 13 uur

jammer voor mij dat het een qwerty toetsenbord is als belg, zou niet lang nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
bij die zou ik beginnen zoeken naar de adder onder het gras :) voor die prijs vermoed ik dat er iets te goed om waar te zijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:08

Thomg

Aww yiss

Wolfp4ck schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:53:
bij die zou ik beginnen zoeken naar de adder onder het gras :) voor die prijs vermoed ik dat er iets te goed om waar te zijn is.
De adder is dat het een relatief oude laptop is met een batterijduur van haha.
Voor de prijs krijg je wel veel oomph, waar is waar.

Notebookcheck heeft het 17' broertje gereviewed, veel dingen zullen wel overeen komen.
https://www.notebookcheck...ited-extent.555203.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Thomg schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:11:
[...]

De adder is dat het een relatief oude laptop is met een batterijduur van haha.
Voor de prijs krijg je wel veel oomph, waar is waar.

Notebookcheck heeft het 17' broertje gereviewed, veel dingen zullen wel overeen komen.
https://www.notebookcheck...ited-extent.555203.0.html
Maar voor 630 euro (als dat opnieuw zou kunnen) lijkt het toch een no-brainer? En 13u batterij is toch prima? Ik werk meestal op kantoor dus dan kan hij aan de lader. Als hij het in de praktijk een uur of 3-4 uithoudt zonder lader en met redelijke (niet volledige) belasting, ben ik al tevreden.

[ Voor 16% gewijzigd door JKa op 30-09-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JKa schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:13:
[...]

Maar voor 630 euro (als dat opnieuw zou kunnen) lijkt het toch een no-brainer? En 13u batterij is toch prima? Ik werk meestal op kantoor dus dan kan hij aan de lader. Als hij het in de praktijk een uur of 3-4 uithoudt zonder lader en met redelijke (niet volledige) belasting, ben ik al tevreden.
Nobrainer vind ik altijd zo lastig. De 3080 doet heel veel heavy lifting hier, maar volgens notebookcheck heeft het een TGP van 100W. Dat is het voor het 17' model. Aardige kans dat het 15' model minder heeft of aanzienlijk luider is.

Maar serieus, een 4050 met riante power limits gaat aardig in het vaarwater lopen van een 3080.
https://www.notebookcheck...he-RTX-4060.880099.0.html

Dan moet je jezelf wel goed achter de oren krabben hoe belangrijk je zo'n "overkill" GPU vind die maximaal geknepen word en je vervolgens een oude bakbeest van een laptop hebt.

Een nobrainer? Nah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Thomg schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:14:
[...]

Nobrainer vind ik altijd zo lastig. De 3080 doet heel veel heavy lifting hier, maar volgens notebookcheck heeft het een TGP van 100W. Dat is het voor het 17' model. Aardige kans dat het 15' model minder heeft of aanzienlijk luider is.

Maar serieus, een 4050 met riante power limits gaat aardig in het vaarwater lopen van een 3080.
https://www.notebookcheck...he-RTX-4060.880099.0.html

Dan moet je jezelf wel goed achter de oren krabben hoe belangrijk je zo'n "overkill" GPU vind die maximaal geknepen word en je vervolgens een oude bakbeest van een laptop hebt.

Een nobrainer? Nah...
Ik was je al kwijt bi heavy lifting :+

De laptop die je stuurde, die Lenovo, is toch een pak duurder dan de Acer die ik noemde (al is die wel voor een aanbiedingsprijs genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JKa schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:19:
[...]

Ik was je al kwijt bi heavy lifting :+

De laptop die je stuurde, die Lenovo, is toch een pak duurder dan de Acer die ik noemde (al is die wel voor een aanbiedingsprijs genoemd).
Oef ik heb het ook niet over de laptop, ik probeer hier vooral te wijzen dat de 3080 in de laptop overeen komt met een 4050/4060 deze generatie. De 4050 heeft wel wat meer TGP nodig om in de buurt te komen echter.
Tweakers heeft zelf een goedkopere 4050 getest, deze uitvoering: Medion Erazer Crawler E40 MD62518 NL. Check Timespy gpu scores.

Niet dat je die moet kopen, Medion enzo, maar je kan wel even rentenieren met je huidige laptop en deals in de gaten houden. Misschien stallen tot black friday als je daar zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
100w ? dat is toch idle voor die 3080 ?
moet die 3080 geen 350w trekken normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Thanks. Hoe is deze in vergelijking met de Acer die ik stuurde? Je voorkeur gaat uit naar de Medion? Begrijp ik dat goed?
Wachten tot BF is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wolfp4ck schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:41:
100w ? dat is toch idle voor die 3080 ?
moet die 3080 geen 350w trekken normaal ?
Haha nee, we hebben het hier over de 3080 mobile. De 3080 mobile is qua specs vergelijkbaar met een 3070Ti desktop.
JKa schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:41:
Thanks. Hoe is deze in vergelijking met de Acer die ik stuurde? Je voorkeur gaat uit naar de Medion? Begrijp ik dat goed?
Wachten tot BF is prima.
Ik spreek geen voorkeur uit naar de medion, ik spreek uit dat de 3080 mobile heel erg deceptive is omdat deze met een erg lage TGP komt.
De Medion heeft wat voordelen (e.g. gewicht, betere CPU, modernere GPU, beschikbaar, DDR5, WiFi 6E) waar de Acer ook wat voordelen heeft (e.g. goedkoper, 8GB VRAM ipv 6GB VRAM, sterkere GPU, dunner).
Je kan anders ook een keer een mediamarkt inlopen en kijken of die Medion wat is, maar ik zou ff wachten als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Thomg schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:50:
[...]

Haha nee, we hebben het hier over de 3080 mobile. De 3080 mobile is qua specs vergelijkbaar met een 3070Ti desktop.

[...]

Ik spreek geen voorkeur uit naar de medion, ik spreek uit dat de 3080 mobile heel erg deceptive is omdat deze met een erg lage TGP komt.
De Medion heeft wat voordelen (e.g. gewicht, betere CPU, modernere GPU, beschikbaar, DDR5, WiFi 6E) waar de Acer ook wat voordelen heeft (e.g. goedkoper, 8GB VRAM ipv 6GB VRAM, sterkere GPU, dunner).
Je kan anders ook een keer een mediamarkt inlopen en kijken of die Medion wat is, maar ik zou ff wachten als het kan.
Haha ja maar als ik de MM binnenloop, met al het verstand dat ik van laptops heb, word ik nog niets wijzer :+

Ik lees over de Medion uit mijn openingspost toch wat negatieve verhalen over het te warm worden van het apparaat. Bij de E40 ben ik dat echter nog niet tegen gekomen. Als je zelf moest kiezen tussen de Medion en de Acer, waar zou je dan voor gaan? En wat lijkt je een acceptabele prijs?

[ Voor 3% gewijzigd door JKa op 30-09-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Alleja @JKa wat ben je met een Ferrari als het overal een zone 30 is ...
Want dat is wat die TDP gaat uithalen met die 3080
dan heb ik ook liever een 4050 die zijn voetjes mag strekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Wolfp4ck schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:01:
Alleja @JKa wat ben je met een Ferrari als het overal een zone 30 is ...
Want dat is wat die TDP gaat uithalen met die 3080
dan heb ik ook liever een 4050 die zijn voetjes mag strekken
Helder. Dus jij zou in mijn geval voor de E40 gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
wellicht wel, maar ik zou eerder nog een maand of 2-3 extra sparen en voor 1000€ iets steviger kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JKa schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:00:
[...]

Haha ja maar als ik de MM binnenloop, met al het verstand dat ik van laptops heb, word ik nog niets wijzer :+

Ik lees over de Medion uit mijn openingspost toch wat negatieve verhalen over het te warm worden van het apparaat. Bij de E40 ben ik dat echter nog niet tegen gekomen. Als je zelf moest kiezen tussen de Medion en de Acer, waar zou je dan voor gaan? En wat lijkt je een acceptabele prijs?
Ik heb het over ervaren. Sommigen zweren bij metalen behuizing en bepaalde look- en feel, misschien vind jij de Medion meer dan helemaal prima en dan loop je er zo mee weg.

Als ik nu moet kiezen is het antwoord geen van beiden. Je zit echt aan de onderkant wat betekent dat je compromissen krijgt. Zelf zou ik iets meer neerleggen of iig een tijdje wachten op een leukere deal.

Wil je echt nu een nieuwe laptop dan zou ik het eerst proberen in de mediamarkt... Niet dat je nu de Acer kan kopen anyways...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Bedankt voor de hulp.

Uiteindelijk het budget verhoogd naar 899 euro en een Lenovo Legion Slim 5 16ARP9 besteld.
Pagina: 1