Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35
Hallo,

ik heb gisteren een oude Redmi Note 11 overgezet naar een nieuwe Redmi Note 13. In eerste instantie heb ik dit geprobeerd met de standaard Google Android migratie functionaliteit, middels een USB-C kabel tussen de 2 toestellen.

Omdat ik er na 10 minuten achterkwam dat de accu van het nieuwe toestel dit niet ging volhouden (duh, had Android dat niet ff voor mij kunnen checken? maargoed) heb ik de migratie geannuleerd. Dat ging goed, ik kwam toen echter weer in het installeren van het nieuwe toestel menu, wat ik verder gewoon doorlopen heb, totdat het toestel "klaar voor gebruik" aangaf.

Ik heb vervolgens de Mi Mover app gebruikt, om alle instellingen, documenten, data, apps etc over te pompen. Dat duurde ca. 1 uur en lijkt goed te zijn gegaan.

Alleen valt me nu op dat ik bij alle apps opnieuw moet inloggen, ik ging er eigenlijk soort van uit dat de inloggegevens van apps ook mee zouden komen (danwel via de Android google migratie feature, danwel via de Mi Mover app), maar dit lijkt niet het geval te zijn.

Is dat normaal, of zou ik automatisch ook op de nieuwe telefoon in alle apps (zoals spotify, magister etc.) ingelogt moeten zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
Ik weet niet hoe Redmi dat doet maar de samsung migratie tool heeft me ook al talloze keren teleurgesteld. Data kwijt, spelletjes progressie van de kinderen niet meegekomen, inloggen etc. De Google tool doet het niet veel beter op dat gebied volgens mij.

Er zijn natuurlijk apps die relatie hebben met je oude hardware en dus opnieuw inloggen vereisen (zoals bankieren apps en zo) maar appdata goed mee migreren is volgens mij altijd gedoe.

Laatste keer dat ik dat echt goed werkend zag was toen ik nog met custom roms werkte op een geroot toestel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03

Reptile209

- gers -

Volgens mij is het inloggen in apps e.d. gekoppeld aan het toestel. Dus bij een migratie, moeten alle apps opnieuw worden ingelogd. Zou anders ook een potentieel risico zijn: als je iemand z'n telefoon kunt klonen, heb je meteen toegang tot al zijn apps.
Dus even een middagje gaan zitten en alle apps een keer openen :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:42
Mistraller schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:01:
Ik weet niet hoe Redmi dat doet maar de samsung migratie tool heeft me ook al talloze keren teleurgesteld. Data kwijt, spelletjes progressie van de kinderen niet meegekomen, inloggen etc. De Google tool doet het niet veel beter op dat gebied volgens mij.
...
Ik heb eigenlijk al mijn data in the cloud staan.
Hierdoor is het overstappen naar een nieuw toestel een kwestie van: 1. apps erop gooien. 2. inloggen op de nieuwe app.
klaar.

Heel vroeger (Android 6 en eerder) mocht je nog een backup maken van al je apps met data op een externe SD en die kon je dan fysiek in het nieuwe toestel zetten voor en restore.
Maar deze functionaliteit heeft Google toen om zeep geholpen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:53

P_Tingen

omdat het KAN

Recentelijk ook overgestapt van mijn Samsung s10e naar s24 en voor mijn vrouw van een Xiaomi naar een Samsung A35. Gebruik gemaakt van respectievelijk de samsung migratietool en die van google, maar in beide gevallen moest ik inderdaad overal opnieuw inloggen. Omdat ik mijn ww manager als eerste weer had geregeld, was dat voor de meeste apps een fluitje van een cent

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
GarBaGe schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb eigenlijk al mijn data in the cloud staan.
Hierdoor is het overstappen naar een nieuw toestel een kwestie van: 1. apps erop gooien. 2. inloggen op de nieuwe app.
klaar.

Heel vroeger (Android 6 en eerder) mocht je nog een backup maken van al je apps met data op een externe SD en die kon je dan fysiek in het nieuwe toestel zetten voor en restore.
Maar deze functionaliteit heeft Google toen om zeep geholpen.
Login credentials is ook "app data". Ik bedoel dit vanuit de android architectuur.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35
Ok Tnx allemaal. Helder dat inloggen niet meekomt, en dat een password manager hier de oplossing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Reptile209 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:09:
Volgens mij is het inloggen in apps e.d. gekoppeld aan het toestel. Dus bij een migratie, moeten alle apps opnieuw worden ingelogd. Zou anders ook een potentieel risico zijn: als je iemand z'n telefoon kunt klonen, heb je meteen toegang tot al zijn apps.
Dus even een middagje gaan zitten en alle apps een keer openen :).
In heel veel gevallen is dat niet zo hoor. Bij apps die een webcontainer gebruiken (en dat zijn er tegenwoordig veel) is het bijv. slechts een cookie.
Met een migratietool die root access heeft en desnoods met ingeven van je password, een encrypted backup van je appdata kunt maken, en dan op je nieuwe toestel ook weer met root, met ingeven van dat password kunt decrypten en dan die backup weer kunt terugzetten dan ben je er. Dan blijven er nog maar enkele apps over die echt de logins aan je toestel hebben gepind. (Zoals banking).

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:53

P_Tingen

omdat het KAN

Mistraller schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:22:
[...]
In heel veel gevallen is dat niet zo hoor. Bij apps die een webcontainer gebruiken (en dat zijn er tegenwoordig veel) is het bijv. slechts een cookie.
Met een migratietool die root access heeft en desnoods met ingeven van je password, een encrypted backup van je appdata kunt maken, en dan op je nieuwe toestel ook weer met root, met ingeven van dat password kunt decrypten en dan die backup weer kunt terugzetten dan ben je er. Dan blijven er nog maar enkele apps over die echt de logins aan je toestel hebben gepind. (Zoals banking).
Tegen de tijd dat ik zoiets aan de praat zou hebben, had ik ook aan mijn derde bak koffie kunnen zitten.
NADAT ik alle logins via mijn ww manager en 2fa app heb ingegeven :+

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
P_Tingen schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:59:
[...]

Tegen de tijd dat ik zoiets aan de praat zou hebben, had ik ook aan mijn derde bak koffie kunnen zitten.
NADAT ik alle logins via mijn ww manager en 2fa app heb ingegeven :+
True, maar toen ik nog met rooted toestellen speelde was migreren van appdata zo ontzettend simpel. Het werkt nu niet omdat security en gebruiksgemak elkaar in de weg zitten.

Ik heb toevallig zelf ook de toestellen van de kinderen, en die van mezelf eerder dit jaar, gedaan. Is echt niet leuk kan ik je vertellen. Dat waren ruim 200 apps herconfigureren totaal. Waarvan we een stuk of 10 spelletjes als "lost" moesten beschouwen, omdat de betreffende game geen cloud opslag had. En wat is een toestel backup dan nog waard, vraag je je af.
Ok, toegeven; dat was niet samsung=>samsung maar toch.
Wel oude android=>nieuwe android, dat mag niet uitmaken want de meestgebruikte reden voor een toestel upgrade is nu juist precies dat je een nieuwe neemt.

Maar goed. Vraag van TS is inmiddels wel beantwoord denk ik 8)

---------------

Pagina: 1