dakbeschot wel of niet lakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-07 09:51
Hoi allemaal,

ik ben een schuur aan het bouwen van 2,5x4 meter oppervlak. Hij wordt ongeisoleerd en onverwarmd en dient ter opslag van tuingereedschap en fietsen en ladders. Ik wil hem als het even kan zonder plastic onderdelen maken, omdat ik bij voorkeur "traditionele", natuurlijke materialen gebruik.

Ik wil een sporen / zadeldak maken en heb vuren planken als dakbeschot gekocht. Ik wil een oud Hollandse pan hergebruiken, die komt van de vorige schuur die is afgebroken.

Aanvankelijk dacht ik om een dakfolie te monteren tegen lekkages: de oud Hollandse pan kan afhankelijk van de windrichting (en soort pan, links of rechtsdekkend) water doorlaten heb ik gelezen. Daar komt nog bij dat ik wat verschillende maten heb, om het nog ingewikkelder te maken. Vandaar de eerste wens om voor een dampopen, waterdicht folie te kiezen.

Maar de wens om zonder plastics te werken is dusdanig groot dat ik er het liefst vanaf zie. Ik lees, dat bij de komst van het beschoten dak in de geschiedenis men stopte om de open naden te dichten met stro of kalk. M.a.w., dat was niet meer nodig.

Nou ga ik een beschoten dak maken, dus zou ik denk ik af kunnen zien van die folie, maar dan worden de vurenhouten veer / groef planken van het dakbeschot af en toe nat, is mijn inschatting. Het zal er wel ventileren, want daar zorgen de panlatten voor. Zou het overdreven zijn om toch preventief het dakbeschot aan pan zijde te lakken vraag ik mij af? Liever natuurlijk niet, want dat is weer extra werk. Hebben jullie een idee of dat vurenhout goed tegen periodiek nat worden en weer opdrogen kan? Evt. in de lijnolie zetten behoort ook tot de opties! Ben benieuwd naar jullie antwoorden, het gaat dus om een ongebruikelijke, niet moderne uitvoering van bouwen.

Beste antwoord (via john7119 op 30-09-2024 09:07)

• twain4me
  • Laatst online: 14:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuk :) Nog even een andere optie kepers en dan de tussen ruimte vullen met riet naast isolatie hou je ook de stuifsneeuw buiten. zo werden schuren 150 jaar terug gemaakt. dakbeschot was duur en voor woningen.

en dakbeschot hoef je niet te lakken voordat dat weg rot ben je wel een eeuw veder en heb je echte lekkage het normale lek water verdampt namelijk gewoon weer (net als bij mijn en vele andere oude huizen) overegens hoort het intrekken van het vocht in het hout er ook gewoon bij. (bij riet trouwens ook) ik vermoed als je het hout waterdicht gaat maken met lak je een deel buffer gaat verliezen en mogelijk juist wel water binnen kan krijgen. maar als de gaten ongewoon groot zijn door slecht passende pannen kan het verhaal zomaar anders zijn.

overgens hoef je geen dampopen folie te gebruiken je hebt immers geen isolatie dus waterkerend is voldoende, wellicht heb je dan wat meer keuze voor je folie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 14:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuk :) Nog even een andere optie kepers en dan de tussen ruimte vullen met riet naast isolatie hou je ook de stuifsneeuw buiten. zo werden schuren 150 jaar terug gemaakt. dakbeschot was duur en voor woningen.

en dakbeschot hoef je niet te lakken voordat dat weg rot ben je wel een eeuw veder en heb je echte lekkage het normale lek water verdampt namelijk gewoon weer (net als bij mijn en vele andere oude huizen) overegens hoort het intrekken van het vocht in het hout er ook gewoon bij. (bij riet trouwens ook) ik vermoed als je het hout waterdicht gaat maken met lak je een deel buffer gaat verliezen en mogelijk juist wel water binnen kan krijgen. maar als de gaten ongewoon groot zijn door slecht passende pannen kan het verhaal zomaar anders zijn.

overgens hoef je geen dampopen folie te gebruiken je hebt immers geen isolatie dus waterkerend is voldoende, wellicht heb je dan wat meer keuze voor je folie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-07 18:15
Als er echt delen zijn die blootgesteld zijn aan regen dan kun je kiezen voor een verfsysteem dat nog wel vocht naar buiten laat zoals een systeemverf. Ik zou zeker geen dichte lak gaan gebruiken. Maar zoals twain4me al schrijft is af en toe wat vocht niet erg, de meeste oude huizen hebben dit ook zonder dat het dakbeschot weg rot. Enkel hout dat continu nat wordt zul je moeten verven.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
dank voor de reacties!

@twain4me goed om te lezen dat je zo'n folie dus niet per se nodig hebt! Mijn huis uit 1926 had dat folie ook niet, totdat ik het pannendak liet vervangen. Maar mij geeft het nooit zo'n goed gevoel, ook al zegt praktisch iedereen dat het een hele goede toevoeging is. Als dat hout inderdaad zo lang mee gaat, dan ga ik daar zeker niet een probleem van maken: de dragende balken heb ik met dampopen Stockholmer teer gelakt, waarschijnlijk ook vrij overdreven en overbodig, maar ik vind het een geruststellend idee dat die zware, over gedimensioneerde balken, wat toch de basis van de schuur vormt, heel lang mee kunnen.(zal ook wel zonder die teer zo zijn...)

Ik ga dus dan toch geen folie gebruiken! Ik verwacht wel dat het leggen van de pannen bij mij relatief traag gaat, ik moet werken op hoogte, heb hier weinig ervaring in, en moet wat puzzelen om alles netjes te plaatsen. Het dakbeschot zal dus naar verwachting 2 weken openliggen. Ik begrijp uit jullie verhaal dat dat niets uitmaakt: de boel waait wel weer droog.

@Tupolev dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:02
Voor tijdens het werk kan het die 2 weken handig zijn om er een bouwzeiltje over te leggen. Als hout drijfnat regent wilt het glad worden. Zeiltje hoeft niet 100% waterdicht te zijn, maar een redelijk droog dak werkt wat comfortabeler

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@Sgrovert dank voor de praktische tip! Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi allemaal,

nu het pannenleggen in zicht komt zit ik plots met de vraag of mijn idee / ontwerp ok is: ik heb op een afstand van om de meter totaal 5 dakspanten: forste balken. Normaliter (denk ik, althans, bij mijn eigen huis) zitten hier gordingen op, en op de gordingen zit het dakbeschot met daar weer op de tengels en panlatten. Nu had ik bedacht dat ik het dakbeschot, wat planken met veer en groef zijn, direct op de spanten vastzet, dus horizontaal lopend. M.a.w., zonder gordingen. Lijkt mij persoonlijk ok, maar zien jullie hier nog problemen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
hoi allemaal,

inmiddels is de schuur zo'n 3 maanden af. Ik zag dat het lood, dat onder de nokvorsten ligt, en over de bovenste rij dakpannen ligt, niet overal goed aangeklopt was. Dus wilde ik even het dak op en haalde wat pannen weg. Toen zag ik dat sommige panlatten zwarte aanslag hadden. Is dit foute boel, of denken jullie dat dit normaal en ok is?

Het gekke is, dat het dakbeschot er prima uitziet. Ik denk zelf niet, dat er lekkage is. Het enige dat ik kan bedenken als oorzaak voor de zwarte aanslag op de panlatten is dat de +-/ 150 jaar oude handgebakken Hollandse pannen poreus zijn en dus altijd wat vocht doorlaten, vooral in de winter. Deze pannen maken contact met de panlatten en hier gaat het dan schimmelen, ondanks dat het er wel kan ventileren lijkt mij, omdat de pannen vrij veel kieren hebben.

Hierbij wat foto's ter verduidelijking. Ben benieuwd naar jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjX4jQhbwli54Y_CAiPjaxLi6T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1cEBdGa0YBB4UH0z8Q7dn4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xyTQXcmJL1s_JUCTSTx2eybOvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtRVNUAqy0iNZ4wbf1ATBKwA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Znhzn18IzsNCOgou-ocytsx51-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bytFYW6BgeNJ9lFZOpALFbF2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQh7Ptq5JVFxr6UuErilptJWaMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETjQ1ec0ilKjYL6wPrdp9bVY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
niks aan de hand, dat droogt wel weer weg

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john7119
@No Hands dank voor je geruststellende bericht! Ik bedenk mij dat de panlatten enkele weken buiten onder een plastic zeiltje hebben gelegen. Wel van de grond af, en met een tochtkanaal erdoor voor ventilatie. Maar misschien dat er toch ongewenst door verdampend vocht het weer in is gekomen. Ik houd het nog wel even in de gaten, maar neem aan, dat het dan vanzelf goed gaat komen!
Pagina: 1