Vragen rond warmtepompboiler en eigenconsumptie PV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:22
Door een aantal defecten en slechtere ervaringen met een Remeha Calenta 40C en een relatief grote set PV arrays (3 SMA omvormers met in totaal opgelijst: 3360Wp op ZuidOost, 3360Wp op ZuidWest, 1880Wp op ZuidWest, 4400Wp op NoordWest) wil ik me oriënteren op een warmtepomp boiler. Relatief nieuwe woning (8 jaar oud, goed geïsoleerd, België) met 2 volwassenen en 2 kinderen. Huisautomatisatie op basis van KNX en energiebeheer voor de laadpaal met EVCC. Die laatste kan ook warmtepomp-lasten aansturen en daar kijk ik een beetje naar.

Huidige ketel hangt op de technische zolder en deze is meer dan groot en stevig genoeg (betonvloer) om een een warmtepompboiler te huisvesten, eventueel zelfs nog een apart vat als dat nuttig zou zijn.

Bedoeling is om nu in alle rust en kalmte naar een goede oplossing uit te kijken zodat bij het volgende defect aan de Remeha ik geen verlies van comfort heb en op dat moment niet in een "penibele situatie versneld een minder passende oplossing moet kiezen".

Door merkbekendheid en een aantal technische kenmerken denk ik aan een Vaillant WPB, maar ik hou me aanbevolen voor andere merken.

Ik lees heel veel over SG-Ready en begrijp daar van dat dit een contactje is waarmee je een stookcyclus kan starten op bv. een Vaillant, klopt dit?
Eens die cyclus gestart is kan die dan niet gestopt worden? Dus afhankelijk van de (S)COP trekt de WPB dan voor langere tijd enkele 100'en Watts aan vermogen? Of kan je dit op en af toeren?
Kan ik de WPB (Vaillant bv in dit geval) zo (laten) aansluiten dat deze voor de Remeha ketel hangt waardoor de Remeha ketel oftewel niet meer moet aan gaan als het water warm genoeg is of slechts een beetje als het bijna warm genoeg is?

Ik heb een ventilatiesysteem D op basis van Vasco D400 unit met 2 heel grote spiraalbuizen die naar mijn dakdoorvoer gaan (hellend dak). Kan men die "inklokken met een boor/klok" en via de beide doorvoeren voor en na de ventilatie-unit de buitenlucht binnen nemen en uitblazen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Begin met dit algemene topic over wpb's waar veel besproken wordt:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2.

Vervolgens
Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen
om misschien toch maar geen Vaillant wpb te kiezen :)

In principe kan je de cvketel voor tapwater overslaan indien de wpb genoeg inhoud heeft, al is dat wel een vrij kostbare actie om wat meer pv productie te kunnen gebruiken (zeg gemiddeld 1kWh per dag).
Je kan het wat ruimer benaderen door een model met een spiraal te kiezen, dan kan je de wpb met andere bronnen verwarmen of juist (heel beperkt) warmte onttrekken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Speedy-Andre schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:18:
Begin met dit algemene topic over wpb's waar veel besproken wordt:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2.
Ik ga daar even lezen.
Vervolgens
Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen
om misschien toch maar geen Vaillant wpb te kiezen :)
Ooof, OK, thanks.
In principe kan je de cvketel voor tapwater overslaan indien de wpb genoeg inhoud heeft,
Wat bedoel je hier mee? Dus gewoon full WPB gaan?
al is dat wel een vrij kostbare actie om wat meer pv productie te kunnen gebruiken (zeg gemiddeld 1kWh per dag).
Hoe mag ik dit interpreteren? Een WPB zetten om gasverbruik te verminderen scheelt 'm maar 1kWh? Of de ketel er tussen uit laten scheelt 'm maar 1kWh?
Je kan het wat ruimer benaderen door een model met een spiraal te kiezen, dan kan je de wpb met andere bronnen verwarmen of juist (heel beperkt) warmte onttrekken.
Maar ik heb er maar 2 dan: elektrisch of gas. Dus als ik het vat wil verwarmen dan zal het maar met een van de 2 zijn. Of bedoel je met ruimer ook te kijken naar zonnecollectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

HyperBart schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:41:
[...]

Ik ga daar even lezen.

[...]

Ooof, OK, thanks.

[...]

Wat bedoel je hier mee? Dus gewoon full WPB gaan?

[...]

Hoe mag ik dit interpreteren? Een WPB zetten om gasverbruik te verminderen scheelt 'm maar 1kWh? Of de ketel er tussen uit laten scheelt 'm maar 1kWh?

[...]

Maar ik heb er maar 2 dan: elektrisch of gas. Dus als ik het vat wil verwarmen dan zal het maar met een van de 2 zijn. Of bedoel je met ruimer ook te kijken naar zonnecollectoren?
Met de 1kWh bedoel ik dat je dat gebruikt voor tapwater, een pv contact is leuk maar als de wpb al op een tijdstip werkt dat de kans op zon groot is dan hoef je hem niet nog eens extra aan te sturen.
Je kan de wpb eventueel wel verder opwarmen dan normaal nodig is maar dat levert weinig op.

Een wpb gebruik je alleen voor tapwater, je verhaal lijkt te sturen op een alternatief voor de cvketel maar je kan er geen cvketel compleet mee vervangen).

Je ruilt dus het gasverbruik voor tapwater met stroom die deels van je dak komt.
Een 2e bron kan idd een zonnecollector zijn, maar die heb je niet dus die kan je schrappen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Speedy-Andre schreef op maandag 30 september 2024 @ 01:47:
[...]

Met de 1kWh bedoel ik dat je dat gebruikt voor tapwater, een pv contact is leuk maar als de wpb al op een tijdstip werkt dat de kans op zon groot is dan hoef je hem niet nog eens extra aan te sturen.
Je kan de wpb eventueel wel verder opwarmen dan normaal nodig is maar dat levert weinig op.

Een wpb gebruik je alleen voor tapwater, je verhaal lijkt te sturen op een alternatief voor de cvketel maar je kan er geen cvketel compleet mee vervangen).

Je ruilt dus het gasverbruik voor tapwater met stroom die deels van je dak komt.
Een 2e bron kan idd een zonnecollector zijn, maar die heb je niet dus die kan je schrappen.
Bedankt, je hebt me wel aan het denken gezet.
Ik dacht dat water opwarmen of bufferen veel meer kWh kostte.

Ik ben door jouw statement eens gaan kijken, en een vat van ongeveer 200 of 300 L opwarmen van 15 graden naar 50 graden kost respectievelijk 8.15kWh of 11kWh.
Als ik met een factor 3 voor SCOP mag tellen dan zou 2.3kWh idd in de lijn van wat jij aangaf liggen (1 kWh), klopt mijn redenering?

Ik val een beetje van mijn stoel hoe weinig energie dit dan eigenlijk kost en ook hoe weinig SWW dan verbruikt in het grote gasverbruik wat ik toch nog heb om het huis te verwarmen.
Aan de andere kant is een WPB wel zo zuinig dat zelfs in de grijzere dagen en met goed wat PV je toch zachtjes tegen de avond je eigen water kan opwarmen, dus in statistieken qua eigenverbruik gaat dat goed. In de zomer is het een druppel op een hete plaat (40kWh opwekken en daarvan pakweg maar 2 of 3 kWh zelf nodig hebben voor SWW)

Ik neem volgende reactie van @Tanuki er ook even bij die mij wel wat "recht gezet" heeft. Het enige verschil is wel dat ik liever nu in rust en kalmte kies voor een nieuw/bijkomend systeem zonder dat de Remeha weer in defect ligt en ik tegen dan versneld een installateur moet regelen omdat ik geen weken zonder warm water wil zitten. :/
Tanuki schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:12:
@Kerngezond

Waarom zou je een wpb plaatsen, als je ook een cv ketel hebt die voor jou warm water kan maken, adhoc, wanneer nodig is, om te douchen? De setup die je nu hebt stelt je ook in staat om comfortabel te douchen. Zelfs comfortabeler dan met een wpb, alsin, het warm water van je cv ketel is nooit op.

Welk probleem probeer je op te lossen?

Als je zegt: We gebruiken gas om te douchen, daar willen we vanaf. Dan is een wpb, ook zonder zonnepanelen, een prima oplossing. (Gemiddeld 400-1000 kWh per jaar zie ik hier voorbij komen, x 25 eurocent, = 100-250 euro per jaar vs gas 100 m³ x 1,20 = 120 euro + vastrecht 300 euro = 400 euro of meer - vastrecht voor elektra betaal je toch al en kun je pas onderuit als je volledig off-grid gaat).

Maar jouw idee is om de cv ketel alsnog in te zetten, dus je wilt eigenlijk de wpb erbij zetten. Je lost geen probleem op (te weinig capaciteit? gasverbruik is ongewenst? ...), gevolg: extra kosten door aankoop en installatie, extra kosten bovenop je huidige kosten voor elke douchebeurt, een extra apparaat, extra complexiteit.

Ik heb hier ook een wpb geplaatst, met als hoofdreden het laatste beetje gas wegnemen. Toen het contract kunnen opzeggen. De wpb was letterlijk nodig om dat probleem op te lossen, dus rendement uit de investering.

[ Voor 78% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat klopt aardig, alleen koelt een vat niet zo snel af naar 15 graden.
Met breder denken doelde ik op een warmtepomp, als die tapwater maakt is er een vat nodig en een wpb met spiraal kan die functie vervullen.
Een wpb heeft weinig vermogen en verwarmt niet zo snel, een warmtepomp doet dat vaak 2x zo snel.

Je kan in de zomer zien hoeveel gas je voor het tapwater gebruikt en dat vergelijken met de wpb.
Als een tijdelijke oplossing kan je een gewone boiler overwegen, die heb ik gebruikt toen ik het gas afsloot tot de wpb kwam en hij is nog altijd inzetbaar.
Je kan ze warmer stoken dan een wpb zodat je genoeg hebt aan een maat kleiner of je past het gebruik aan.
Wel tijdelijk veel verbruik maar dat is de prijs voor de rust die je zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Speedy-Andre schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:06:
Dat klopt aardig, alleen koelt een vat niet zo snel af naar 15 graden.
True, maar het water wat er bij komt wel natuurlijk.
Met breder denken doelde ik op een warmtepomp, als die tapwater maakt is er een vat nodig en een wpb met spiraal kan die functie vervullen.
Een wpb heeft weinig vermogen en verwarmt niet zo snel, een warmtepomp doet dat vaak 2x zo snel.
Ah ja, goed punt. Het huis omgooien naar een warmtepomp voor de VVW is iets wat ik voorlopig nog niet wil doen, als de ketel echt stuk gaat dan kunnen we daar wel naar kijken.

Op dit moment is de financial incentive in België daar nog steeds te klein voor. Het is onpopulair om het anno 2024 te zeggen maar ik heb me de keuze van een gasketel 10 jaar geleden bij de plannen van onze woning nog geen dag beklaagd, ook niet tijdens de gascrisis vanuit Rusland. Ja het is toen wat duurder geweest maar gas is dermate goedkoop en elektriciteit dermate duur dat ik een WP nog niet gezet heb (een L/L op alle slaapkamers en eentje in de woonkamer daar gelaten). Die laatste draait nu trouwens zachtjes afgeknepen via de Econo stand omdat het toch al wat frisjes werd binnen.
Je kan in de zomer zien hoeveel gas je voor het tapwater gebruikt en dat vergelijken met de wpb.
Als een tijdelijke oplossing kan je een gewone boiler overwegen, die heb ik gebruikt toen ik het gas afsloot tot de wpb kwam en hij is nog altijd inzetbaar.
Je kan ze warmer stoken dan een wpb zodat je genoeg hebt aan een maat kleiner of je past het gebruik aan.
Wel tijdelijk veel verbruik maar dat is de prijs voor de rust die je zoekt :)
Wel, dat was ik dus ook aan het denken maar ik zie nu dat zo een Atlantic Explorer van 270L ongeveer een 2000 EUR kost, neem daar dan nog 1000 EUR installatiekosten bij(?) dan lijkt mij dat niet veel duurder absoluut gezien in huisuitgaven dan een simpele Ariston boiler van 500 EUR die ook 1000 EUR aan installatie zal kosten, als je toch de uitgaven aan het doen bent voor te installeren? Dit terwijl die Ariston een element heeft wat 1 of 2kW aan elektrisch vermogen nodig heeft.

@Speedy-Andre mag de warmtepompboiler de lucht aanzuigen via dezelfde spiraalbuizen als waar de ventilatiesysteem D unit zijn lucht langs binnen trekt? (Ter verduidelijking: ik ga de warmtepompboiler niet de lucht laten aantrekken door de unit maar wel ervoor dus, natuurkundig ga je dus meer onderdruk krijgen aan de aanzuigzijde en iets meer bovendruk aan de blaaszijde omdat beide units langs dezelfde kanalen aanzuigen en langs dezelfde kanalen blazen.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat laatste (ventilatie type D) kan mogelijk hinder ondervinden als de wpb draait en 300-400m3/uur verplaatst.
De meeste grote wpb's hebben een 160mm lucht toe/afvoer en bij de ventilatie is dat vaak kleiner (125mm).
Echter draait een wpb normaal 1-2u per dag en zou hij de ventilatie alleen dan verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
1000 euro aan installatie kosten?
Wat zijn dat voor belgische installateurs met gouden bachos? :+

Inlaatcombinatie
RVS flex slangen en aansluiten (afhankelijk van wat je hebt)
PVC afvoertje maken
Dakdoorvoer, maar er zijn er ook die gewoon op zolder ventileren. (ligt eraan hoe groot de zolder is)

Je kan ook een Aton power to heat (zie plaatje) nemen en direkt met zonnestroom aan de gang (cop=1 en mag enkel in hygienebuffervat)
of nog duurder een https://www.my-pv.com/en/products/ac-elwa-2/
Die is ondersteund door SMA HM2.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JOj3pAwif9Xe0slumrdNoAH7mQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i5PT3vv4KDVv3qOyLXly5Ole.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2024 15:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1