Wisselschakeling buitenlamp werkt niet zoals het zou moeten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jethedo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Hoi allen,

Wij zijn net klaar met een verbouwing. Vorige week heeft de elektricien alle elektra aangesloten en we zijn deze week zelf begonnen met het ophangen van de lampen. Nu hadden wij voor de buitenlamp in de tuin gevraagd om een wisselschakeling, waarbij één schakelaar in de woonkamer zit en de andere in de bijkeuken (omdat je vanuit beide naar de tuin kunt).

Na het ophangen van de lamp kwamen we erachter dat de wisselschakeling niet goed werkt. Ik kan er telkens maar eentje werkende krijgen.

Als de schakelaar in de bijkeuken (schakelaar A) naar boven staat, kan ik met de schakelaar in de woonkamer ( B ) de lamp aan (naar beneden) en uit (naar boven) zetten. Zet ik dan schakelaar B naar boven (uit), dan doet schakelaar A niets meer. Zet ik echter schakelaar B naar beneden (aan), dan kan ik met schakelaar A de lamp aan en uit zetten. Maar zet ik schakelaar A naar beneden, dan kan ik met schakelaar B weer niks.

Moeilijk op papier te zijn hoe het precies werkt, maar de conclusie is dat het niet werkt zoals het zou moeten.

Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik ga morgen sowieso de elektricien maar weer even bellen, maar ik vraag het hier toch maar even in de hoop dat het niet een al te ingewikkeld probleem is...

Beste antwoord (via Jethedo op 29-09-2024 22:32)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
haal beide schakelaars even uit de muur, en bij de 1 vd 2 zal je 3 zwarte draden hebben.. 1tje hiervan gaat naar je lamp* en de andere 2 naar de andere schakelaar.. hierbij moet je even de zwarte die "nu" op het P(of L) contact zit verplaatsen naar 1 van de 2 andere.. en de draad die daar uit komt op het P contact.. en weer proberen... nog niet opgelost? dan de 3de draad op het P contact zetten..

*mogelijk dat je het gemakkelijk kan zien als er vanaf de schakelaar recht streeks draden naar de buitenlamp gaan, dan verdwijnt die met een groengele en een blauwe in het zelfde buisje...

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-05 17:22
Mijn gok is dat 1 wisselschakelaar verkeerd om is aangesloten. Je hebt aan 1 kant 1 in en de andere kant 2 uit. Soms is sommige schakelaar hebben aan 2 kanten 2 uitgangen echter werkt er maar 1 van de 2.

Als het goed is is dit met draden op de schakelaar te wisselen opgelost.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
haal beide schakelaars even uit de muur, en bij de 1 vd 2 zal je 3 zwarte draden hebben.. 1tje hiervan gaat naar je lamp* en de andere 2 naar de andere schakelaar.. hierbij moet je even de zwarte die "nu" op het P(of L) contact zit verplaatsen naar 1 van de 2 andere.. en de draad die daar uit komt op het P contact.. en weer proberen... nog niet opgelost? dan de 3de draad op het P contact zetten..

*mogelijk dat je het gemakkelijk kan zien als er vanaf de schakelaar recht streeks draden naar de buitenlamp gaan, dan verdwijnt die met een groengele en een blauwe in het zelfde buisje...

404 Signature not found