Na een zomer te klussen wilde ik de laatste klus uitbesteden via Werkspot. Dat is helaas op een fiasco uitgelopen.
Nu wil ik met frisse zin toch zelf de klus aanpakken: afwerken zolder met stucplaten. Ik heb 2 volle weken de tijd.
Daarna zal onze vaste stucadoor de boel netjes glad maken.
Voor ik begin wil ik graag een aantal principes en uitdagende onderdelen met jullie toetsen zodat ik voortvarend aan de slag kan.
Lijkt me leuk om hier iets moois van te maken.
Hier bijv een houten balk(je) in de nok maken waarop de latten kunnen eindigen?
Gaten boren in de muur, balkje voorboren en slagpluggen erin?
:strip_exif()/f/image/5QmwKXc2sVqYXJj5bSyFt8zk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jTT6T6FX9xwLMXUUaVAUjVLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb onderstaande filmpje gevonden, is dit the way to go?
https://www.youtube.com/w...hannel=BouwmensenDeventer
Ik voorzie logischerwijs bij het aanbrengen van het rachelwerk dat er een gat gaat ontstaan tussen de plaat van de wang en de plaat op de schuine wand, ter grootte van de rachel-lat.
:strip_exif()/f/image/DgihWNNcXSJls2Aptwxleokf.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het dak van de dakkapel wil ik uiteindelijk zo'n houten lattenwand paneel op vilt bevestigen.
Huidige status:
:strip_exif()/f/image/8Z5DKLn9d2bpDBtlvDDPDaC2.jpg?f=fotoalbum_large)
Lattenwand op paneel tegen dak:
:strip_exif()/f/image/4QrE3enyb3beYzQCXxmt0PfT.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon 2 halve platen halve cirkel uithalen en dan dicht op elkaar bevestigen en gaasband eroverheen + filler?
:strip_exif()/f/image/ZUatFuqx7gw1dbQ7kDVCsPuS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qrtwLA3R9H2hDE6pCg6mK1Wy.jpg?f=fotoalbum_large)
* De CV is een gesloten systeem.
Als laatste, ik van de Werkspot mannen het plaatwerk maar gehouden. Dat zijn Gyproc stucplaten met bolle kant aan beide lange zijdes.
Nu wil ik met frisse zin toch zelf de klus aanpakken: afwerken zolder met stucplaten. Ik heb 2 volle weken de tijd.
Daarna zal onze vaste stucadoor de boel netjes glad maken.
Voor ik begin wil ik graag een aantal principes en uitdagende onderdelen met jullie toetsen zodat ik voortvarend aan de slag kan.
Principes:
- Rachelwerk met 27mm dikke rachels verticaal aanbrengen
- Afstand tussen rachels mag maximaal 40cm H.o.H zijn
- Stuclaten horizontaal aanbrengen
- Afstand tussen aansluitende platen (bolle kant) tussen 5 - 8 mm
- Afstand tussen aansluitende platen (kopse kant) direct aansluitend
- Schroeven om de 25 cm
Uitdagende onderdelen
Naast afwerk principes zijn er een aantal onderdelen waar ik niet heel zeker ben hoe ik deze zo netjes mogelijk kan afwerken.Lijkt me leuk om hier iets moois van te maken.
Bestiging rachelwerk nok
Hoe kan ik het beste einde van het rachelwerk vastmaken in de nok?Hier bijv een houten balk(je) in de nok maken waarop de latten kunnen eindigen?
Gaten boren in de muur, balkje voorboren en slagpluggen erin?
:strip_exif()/f/image/5QmwKXc2sVqYXJj5bSyFt8zk.jpg?f=fotoalbum_large)
Zolderraam:
Hoe kan ik de platen van het schuine dak mooi laten aansluiten op het zolderraam? Zoals de Werkspot boys het hebben afgeleverd krijg ik niet een mooi recht geheel.:strip_exif()/f/image/jTT6T6FX9xwLMXUUaVAUjVLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb onderstaande filmpje gevonden, is dit the way to go?
https://www.youtube.com/w...hannel=BouwmensenDeventer
Wang dakkapel
Hoe krijg je de overgang netjes van de plaat op de wang van de dakkapel naar de aan te brengen platen op de schuine wand (zie onderstaand).Ik voorzie logischerwijs bij het aanbrengen van het rachelwerk dat er een gat gaat ontstaan tussen de plaat van de wang en de plaat op de schuine wand, ter grootte van de rachel-lat.
:strip_exif()/f/image/DgihWNNcXSJls2Aptwxleokf.jpg?f=fotoalbum_large)
Overgang schuinde dak naar dak van dakkapel
Hebben jullie tips en tricks om de overgang van het plaatwerk op de schuine wand naar de dakkapel zo netjes mogelijk te laten verlopen.Op het dak van de dakkapel wil ik uiteindelijk zo'n houten lattenwand paneel op vilt bevestigen.
Huidige status:
:strip_exif()/f/image/8Z5DKLn9d2bpDBtlvDDPDaC2.jpg?f=fotoalbum_large)
Lattenwand op paneel tegen dak:
:strip_exif()/f/image/4QrE3enyb3beYzQCXxmt0PfT.jpg?f=fotoalbum_large)
Platen om dakdoorvoer CV en beluchting maken
Hoe kan je netjes het plaatwerk om de dakdoorvoer van de CV ketel* en de beluchting maken.Gewoon 2 halve platen halve cirkel uithalen en dan dicht op elkaar bevestigen en gaasband eroverheen + filler?
:strip_exif()/f/image/ZUatFuqx7gw1dbQ7kDVCsPuS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qrtwLA3R9H2hDE6pCg6mK1Wy.jpg?f=fotoalbum_large)
* De CV is een gesloten systeem.
Als laatste, ik van de Werkspot mannen het plaatwerk maar gehouden. Dat zijn Gyproc stucplaten met bolle kant aan beide lange zijdes.
:strip_exif()/f/image/JTTCIjw7ExEp6t0CWNclcL7Q.jpg?f=fotoalbum_large)