Afzuigkanaal afwerken met koof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tee.jay
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-03 18:50
Hallo allemaal!

Wij hebben onlangs de afzuigkap in de keuken van het mechanische ventilatie kanaal afgehaald, en direct naar buiten gebracht. Dit deel is gedaan door een ventilatie/klusbedrijf.

Het afwerken met een koof om het nieuwe ventilatie kanaal was ik van plan zelf te doen daar mij dit in eerste instantie prima te doen leek. Nu komt het er echter op aan en heb ik wat twijfels/vragen over hoe het aan te pakken. Zou graag een zo "strak" mogelijk resultaat willen; met gipsplaten en (laten) stuccen.

De vraagstukken:

- Houten frame bouwen vs metalstuds gebruiken? Neig naar bouwen van stevig frame van houten balken. Wat zouden jullie doen?

- Mechanische ventilatie ventiel (in de hoek boven de koelkast) - het wordt lastig hoe deze nu is aangesloten, netjes te integreren in de koof. Dus was van plan het ventiel met een flexibele of 90 graden hoekstuk naar beneden te richten en een soort "box" koof in elkaar te zetten in de hoek. Echter krijg ik 125mm aansluitstukken (flexibel of 90 graden hoekstuk, die met rubberen afsluitringen) niet gemonteerd op de plek waar nu het witte 125mm ventiel zit - scheelt heel weinig maar past echt niet. Tips?

- Wel/geen geluidsisolatie in de koof stoppen? Afzuigkap is best krachtig.

Hoor graag van jullie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7BPfiZlimv6n8eHUOFPkV75OIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af6YI0KxvPhFKbgHKsYvNdwS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVHRXoaJFkOg16QvI1A7Yq7KWJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYAGf95lqsx3BZWDIulMCwFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGJQDIO0tN9z7IydnJp2PIIUiVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPG6L9VjamebmMLVJ23dQ4Gy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
tee.jay schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:13:

- Houten frame bouwen vs metalstuds gebruiken? Neig naar bouwen van stevig frame van houten balken. Wat zouden jullie doen?
Een stevig frame zou ik altijd bouwen :+ Dat heeft overigens niks te maken met hout of metal studs. Ik zou in dit geval hout gebruiken omdat het je wat meer 'vrijheid' geeft. Denk ik.

- Mechanische ventilatie ventiel (in de hoek boven de koelkast) - het wordt lastig hoe deze nu is aangesloten, netjes te integreren in de koof. Dus was van plan het ventiel met een flexibele of 90 graden hoekstuk naar beneden te richten en een soort "box" koof in elkaar te zetten in de hoek. Echter krijg ik 125mm aansluitstukken (flexibel of 90 graden hoekstuk, die met rubberen afsluitringen) niet gemonteerd op de plek waar nu het witte 125mm ventiel zit - scheelt heel weinig maar past echt niet. Tips?
Waarom zou je hem 90 graden maken? Je kunt toch gewoon een 'box' op de huidige plek maken en hem misschien wat verlengen naar voren als dat nodig is?

- Wel/geen geluidsisolatie in de koof stoppen? Afzuigkap is best krachtig.
Dat zou ik altijd doen onder het motto baat het niet dan schaad het niet. Ook zou ik meteen wat stroom aansluitingen in de koof maken, of in ieder geval de voorbereidingen. Voor mogelijke spotjes of andere zaken als je er nu toch mee bezig gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Als dat een rubber machet is waar je iets net niet inkrijgt dan kun je het iets proberen te smeren met water of vaseline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:58
Dit is heel lelijk en blijft (denk ik) ook heel lelijk. Dit kreeg je op deze manier alleen mooi door je plafond iets te verlagen, nogmaals, denk ik. Zie graag het tegendeel bewezen worden.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:16
Wat zit er achter die deur? Hadden ze daar niet met dat kanaal doorheen gekund? Dat scheelde een flink stuk koof op een vreemde plek.

Of boven het plafond, veel hak en breekwerk maar uiteindelijk een stuk netter.

[ Voor 23% gewijzigd door No Hands op 30-09-2024 10:07 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

No Hands schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:07:
Wat zit er achter die deur? Hadden ze daar niet met dat kanaal doorheen gekund? Dat scheelde een flink stuk koof op een vreemde plek.

Of boven het plafond, veel hak en breekwerk maar uiteindelijk een stuk netter.
Ik zou sowieso dat bovenlicht in het deurkozijn dicht (laten) zetten , ongeächt of de afvoer daar vóór of achter het kozijn komt te liggen. Boven het huidige plafond is bij dit soort beton / kanaal-platen vaak vrijwel onmogelijk doordat je dan op de bovenliggende verdieping met een (al dan niet plaatselijke) verhoging komt te zitten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Will_M schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:11:
[...]

Ik zou sowieso dat bovenlicht in het deurkozijn dicht (laten) zetten , ongeächt of de afvoer daar vóór of achter het kozijn komt te liggen. Boven het huidige plafond is bij dit soort betonplaten vaak vrijwel onmogelijk doordat je dan op de bovenliggende verdieping met een (al dan niet plaatselijke) verhoging komt te zitten.
Ah ik zie het ja, ik dacht even dat het gipsplaten waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:27
Tip, je hoeft geen balken op de muur en plafond te boren hoor, gewoon een rachel, 22X 45 mm is sterk genoeg, doe evt wat polimax tussen muur, plafond en hout en slagpluggen 6X 60 is sterk genoeg.
Gips is niet zo zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tee.jay
Flans schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:49:
[...]

Waarom zou je hem 90 graden maken? Je kunt toch gewoon een 'box' op de huidige plek maken en hem misschien wat verlengen naar voren als dat nodig is?
Eerste keus is inderdaad om het zo strak mogelijk (cq op huidige plek "tegen" de muur) te laten, maar ventiel zit wel heel erg dicht op het afzuigkanaal erboven dus wordt lastig daar fatsoenlijk een plaat tussen te krijgen. Maar ga dit zeker als eerste proberen.
Will_M schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:11:
[...]

Ik zou sowieso dat bovenlicht in het deurkozijn dicht (laten) zetten , ongeächt of de afvoer daar vóór of achter het kozijn komt te liggen. Boven het huidige plafond is bij dit soort beton / kanaal-platen vaak vrijwel onmogelijk doordat je dan op de bovenliggende verdieping met een (al dan niet plaatselijke) verhoging komt te zitten.
Klopt! Is inderdaad beton dus is geen doen om elders het kanaal weg te sluizen helaas. Deurkozijn inmiddels ook weer dicht, was er enkel uitgehaald om wat sloopwerk te verrichten :P
ouwefreaker schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:02:
Tip, je hoeft geen balken op de muur en plafond te boren hoor, gewoon een rachel, 22X 45 mm is sterk genoeg, doe evt wat polimax tussen muur, plafond en hout en slagpluggen 6X 60 is sterk genoeg.
Gips is niet zo zwaar.
Briljant, dank voor de rachel/regel tip! Zag er erg op tegen om logge/zware balken te gebruiken. Denk wel dat dit hem gaat worden! _/-\o_

Dank voor de reacties allemaal, erg behulpzaam (zelfs @chaoscontrol; zal de after nog wel posten >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 13:54
Ik heb een beetje het zelfde gehad om weg te werken, ik heb dit met 9mm mdf gedaan en met rachels. Ik had dan wel ronde afvoerbuizen en heb er voor gekozen na veel gepiel de bochten gewoon als haaksehoeken te maken(zag er het strakste uit).

Ik heb de koof gewoon op de grond in 3 losse delen elkaar geschroefd en na het passen in de grondverf gezet. Daarna op de rachels vast geschroefd, gaatjes geplamuurd en gekit en daarna met structuurverf de koof voorzien van een beetje dezelfde look als het plafond.

Ik vind persoonlijk mdf makkelijker om op maat te maken dan gips.

Wat betreft de ventilatie ventielen heb ik er voor gekozen de koof de hoogte van de ventielen te maken en inderdaad met een 90 graden hoekbocht aan de onderkant er uit te laten komen.

Bij de lokale (hubo) hadden ze deze bochtjes liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:27
rickhaha schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:01:
Ik heb een beetje het zelfde gehad om weg te werken, ik heb dit met 9mm mdf gedaan en met rachels. Ik had dan wel ronde afvoerbuizen en heb er voor gekozen na veel gepiel de bochten gewoon als haaksehoeken te maken(zag er het strakste uit).

Ik heb de koof gewoon op de grond in 3 losse delen elkaar geschroefd en na het passen in de grondverf gezet. Daarna op de rachels vast geschroefd, gaatjes geplamuurd en gekit en daarna met structuurverf de koof voorzien van een beetje dezelfde look als het plafond.

Ik vind persoonlijk mdf makkelijker om op maat te maken dan gips.

Wat betreft de ventilatie ventielen heb ik er voor gekozen de koof de hoogte van de ventielen te maken en inderdaad met een 90 graden hoekbocht aan de onderkant er uit te laten komen.

Bij de lokale (hubo) hadden ze deze bochtjes liggen.
Gips is opzich makkelijk, maar dan moet het eigenlijk wel gestuct worden , dat is een nadeel van gips.
Tip voor mdf , laat de lengte richting zijkant die tegen elkaar komt in verstek zagen , heb je geen kops hout in het zicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:31
Niet te moeilijk denken.

Lat aan de wand, lat aan het plafond, niet waterpas maar evenwijdig met het plafond/wand.

Dan mdf laten zagen in de juiste afmetingen, eventueel nog een lat in de 90 graden hoek van t mdf als versteviging en dat dan tegen die latten maken.

Dit mdf kan je eventueel zo sauzen, of als je t toch wil laten stuccen schroef je daar weer wat stucplaatjes tegenaan.
Veel makkelijker dan een frame te maken van hout.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
ouwefreaker schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Gips is opzich makkelijk, maar dan moet het eigenlijk wel gestuct worden , dat is een nadeel van gips.
Tip voor mdf , laat de lengte richting zijkant die tegen elkaar komt in verstek zagen , heb je geen kops hout in het zicht.
Je kan toch de naden afsmeren en het sauzen? Niks geen stuc op nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 12:09
Ik ben met @Makrolon. Ik heb jarenlang een dergelijke koof van vuren latjes en 4mm MDF gehad, zag er altijd strak uit. Een volgende zou ik wel met dikker MDF maken. Denk dat dit makkelijker, sneller, strakker en misschien ook nog wel goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Leuk idee trouwens, die koffiemolen lamp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CJ_Latitude schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:29:
Ik ben met @Makrolon. Ik heb jarenlang een dergelijke koof van vuren latjes en 4mm MDF gehad, zag er altijd strak uit. Een volgende zou ik wel met dikker MDF maken. Denk dat dit makkelijker, sneller, strakker en misschien ook nog wel goedkoper is.
En hoe had je die afgewerkt? Ik zou toch wel dezelfde look willen hebben als het glad gestucte plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tee.jay
Materiaal is besteld, dit weekend gaat het dan gebeuren.

Op basis van al het commentaar (dank daarvoor!) gekozen voor vuren regels (toch ietsjes breder, 44x69mm) met 9mm MDF platen ertegen. Bevestiging in het beton met poly max + slagpluggen 6x80mm. Goed excuus om gelijk een handtacker aan te schaffen, voor hopelijk nettere montage van de MDF platen tegen de regels (met 15mm stijl 9 of stijl J nagels). Zin an!

De tijdens/after foto's volgen nog!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tee.jay
I did a thing! Maar gelijk met een lastig stukje begonnen (lastig te boren voor de slagpluggen) en ben wel tevreden! Sluit netjes aan op de keukenkastjes en alles lekker stevig.

Morgen de rest, gaat hopelijk lukken om in 1 dag af te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pv1OMiQBuT8eBnErW6huZEYDJVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLC4P9X19a1EkAjchwx3HPo1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XZSPI87yz80f2X-0GYfBXLNuTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgvwwrR7AaH6ot7dH3Q2o9VW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Nicap

Tsssk....

Kon de afvoer niet aan de bovenkant van de afzuigkap aangesloten worden? Nu ben je weer wat ruimte kwijt in een kastje.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:50:
[...]

Je kan toch de naden afsmeren en het sauzen? Niks geen stuc op nodig.
Lastig zijn de uitwendige hoeken, daar moet flexcorner op o.i.d.

Met mdf ben je in één keer klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tee.jay
Nicap schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:28:
Kon de afvoer niet aan de bovenkant van de afzuigkap aangesloten worden? Nu ben je weer wat ruimte kwijt in een kastje.
Had inderdaad netter/handiger geweest, we kwamen er helaas pas bij het plaatsen van de keuken achter dat het bestaande kanaal het debiet van de nieuwe afzuigkap niet aan kon... dus volgorde verkeerd en eerst afzuigkap op bestaand kanaal gemonteerd.. :F

Vandaag in ieder geval weer prima vorderingen, nu alleen nog het MDF eromheen! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhglK7mlPtgx0r1qVHwY1-gK1fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHNe6z4jJR0jaTadulExqlHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tee.jay
Paar weekjes en aardig wat klus uurtjes verder.. het (voorlopige) resultaat! Alleen nog een kleine omtimmering voor het ventiel van de mechanische ventilatie monteren, en denk de v-naden van het plafond dichten.

Nogmaals bedankt allemaal voor de hulp/tips, ben blij met de looks en zeker geen spijt van gebruik van de MDF platen (ipv gipsplaatjes & stuccen). Wat een paar lagen Sikkens al niet voor elkaar krijgt _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nnwlpkVufKI2QrjA01s7RD0X_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HwpLhxLMtWtpULuokYFBh4m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOi0UpRr02nn89rZO_x5Uz7I2TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFd6ONVDrWkx54Ktb6vOlw9T.jpg?f=fotoalbum_large
chaoscontrol schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:01:
Dit is heel lelijk en blijft (denk ik) ook heel lelijk. Dit kreeg je op deze manier alleen mooi door je plafond iets te verlagen, nogmaals, denk ik. Zie graag het tegendeel bewezen worden.
Hoor het graag van je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Netjes geklust maar blijf de opzet op deze manier erg matig vinden.
Pagina: 1