Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jollycat
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-01 20:40
Hoi,

Dit is de eerste keer dat ik hier plaats maar ja here we go.

Na het afronden van mijn MBO 4-opleiding in de financiële richting, zo'n vijf jaar geleden, probeerde ik door te stromen naar het HBO in de richting van ICT. Ik realiseerde me na mijn MBO dat finance niet mijn passie was en dat ik er geen voldoening uit haalde. Tijdens de opleiding had ik veel last van imposter syndrome, vooral omdat veel van mijn klasgenoten een IT vooropleiding hadden, waardoor veel vakken voor hen makkelijker waren. Natuurlijk begon ik met veel inzet en zelfstudie, de stof ook te begrijpen maar daarna werd mijn anxiety en imposter syndrome erger. Hierdoor verloor ik het vertrouwen in mezelf en besloot ik te stoppen met de opleiding.

Na het stoppen ben ik fulltime gaan werken. Na drie jaar werken merk ik dat ik toch graag iets anders wil doen. Ik heb in die tijd ook aan mezelf gewerkt, zoals meer vertrouwen krijgen in wat ik doe en het ontwikkelen van mijn sociale vaardigheden (ja, ik ben erg introverted).

Nu ben ik bang dat ik door mijn leeftijd (25), te oud ben geworden om weer fulltime naar school te gaan en eerst een AD-opleiding te volgen. Ik vind cybersecurity en vooral de rol van SOC-analyst erg interessant. IT is natuurlijk een sector die voortdurend verandert, en het feit dat je constant blijft leren spreekt me ook enorm aan.

Ik wil graag vragen of jullie soortgelijke ervaringen hebben meegemaakt of dat jullie advies kunnen geven.

(Overigens woon ik nog thuis en heb ik geen vaste lasten, wat een voordeel is als ik besluit om weer te gaan studeren.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De verwachte pensioenleeftijd voor iemand van jouw generatie is 70 jaar. Waarom noem ik dit opbeurende feitje? Omdat als jij nu fulltime naar HBO gaat bijvoorbeeld, en je op je 30ste klaar bent, heb je nog 40 jaar om te werken.

In andere woorden, nee je bent niet te oud voor fulltime naar school. Of het verder de beste oplossing is laat ik even in het midden, maar afschrijven moet je het iig niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:23
Het lastige aan een deeltijd HBO-opleiding is dat je ongeveer 70% van je studie uitvoert op het werk. Ga je totaal iets anders doen (ICT) dan dat je nu doet (Finance), dan vraagt dat nogal wat van je. Nieuw bedrijf, andere processen en nog geen netwerk van collega’s die je verder helpen.

Dat heb je zelf ook al meegemaakt en kan ik alleen maar bevestigen. Je bent nog jong zat voor een voltijd HBO. Dan zit je vier jaar lang met 100% aandacht op de opleiding en zal je na afronding een goede start hebben op de arbeidsmarkt.

Je woont ook nog thuis en daardoor staat er ook minder op het spel (weinig vaste lasten, etc.). Maar ik kan niet voor jou bepalen… ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:45

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

HBO-docent hier. Ik ben altijd erg onder de indruk als iemand op 'latere leeftijd' (lees: niet direct na de HAVO) nog begint aan een studie. Waarom? Omdat dat de studenten zijn die gemotiveerd zijn en weten wat ze willen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jollycat
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-01 20:40
Hi,

ff een update

Ik heb alsnog me twijfels maar ik heb me wel ingeschreven voor opendagen dus ik zal ernaar kijken en belangrijke vragen stellen.

Tuurlijk heb ik zelf ook ff online gekeken naar wat voor skills belangrijk is en misschien ben ik van plan om een comptia (A+, networking+ en security+) die revelant is.

Bedankt voor jullie reacties =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:34
Als je ouders het steunen (dat je nog thuis woont en terug naar school wil) zeker doen, anders zijn er ook andere opties.
Zelf heb ik net een 3 jarige opleiding afgerond naast fulltime werken tussendoor nog even vader geworden en een ongeluk gehad (niet gerelateerd aan elkaar ;-) ). Alles is mogelijk met de juiste motivatie!

Ik heb via de Open Universiteit gestuurd, dat was vooral veel zelf studie en geen lessen. Dit is behoorlijk uitdagend, maar je hebt geen of nauwelijks last van andere studenten. Wat voor jou dus wellicht een barriere is. Je kan dus ook naar zo'n oplossing kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

hamsteg

Species 5618

Wat is je angst?

De markt vraagt nog steeds om mensen dus nu je baan opzeggen en bij eventueel onverwacht terug moeten naar de arbeidsmarkt, zijn daar wel mogelijkheden. Wat zijn je huidige financiële verplichtingen (woon je nog thuis?, bespreek dit met je ouders want als je gaat ... zitten ze nog 4 jaar aan je vast :) ). Je bent zeker niet te oud, misschien wel te vroeg :D - veel carrière switchers doen dat vaak rond hun 40ste (of later).

Wat zegt je huidige werkgever? Soms willen werkgevers een handreiking doen door studiedagen toe te kennen om je toch langer vast te houden (de arbeidsmarkt is krap voor ze). Wat zegt een studierichtingscoach? Kun je misschien een dag in de week eerst een paar vakken doen (die vrijstellingen opleveren) voordat je helemaal instapt?

Eén ding kan ik je met zekerheid vertellen, als je ongelukkig bent met je werk, zul je op termijn ziek worden. Je werk moet minimaal leuk zijn, je moet het 45 jaar volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:23
Wat kan er misgaan? Je probeert het en het lukt, of je probeert het en het wordt niets maar je hebt het geprobeerd. Niets is erger dan over 10 jaar denken, "had ik toen maar ..".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Het is nooit te laat om het roer om te gooien. Ik ben 35 en ga volgend jaar ook een nieuwe studie beginnen, op de open dagen zaten ook mensen van 50. Vooral lekker je passie volgen.
Pagina: 1