Lekkende hoekstopkraan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 13:46
De hoekstopkraan bij mijn wasbak in de WC lekt. Als ik de hoekstopkraan en de kraan dicht heb gedraaid druppelt er water bij de rode pijl weg. Als ik de hoekstopkraan dicht heb staan en de kraan open heb, dan loopt het water uit de kraan. Bij hoekstopkraan open lekt het ook bij de rode pijl.

Ik vermoed dus dat de hoekstopkraan niet goed werkt (omdat er water doorheengaat als hij dicht gedraaid is). Moet ik deze dan vervangen of kan ik dit op een andere manier oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wudraGMbTnh506xC51kiG6sI_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9XSlb2n0BzzpViNRErDRd9v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:49
Eerste wat je kan proberen, met steeksleutel 19 ( of een verstelbare moer sleutel bahco ) de wartel een klein beetje aandraaien, mits het water daar tussenuit lekt, en niet vanuit de muur.
Mocht het daar inderdaad lekken kan je ook de wartel even helemaal los maken en een klein beetje vaseline aan de schroefdraad en messing ringetje smeren , dan draait het wat makkelijker aan, ( vaseline maakt het niet dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebithil
Bedankt, die had ik al wat aangedraaid zonder effect (NB Ik moest wel alle moersleutels proberen tot ik op maat 19 uitkwam; toch leuk dat jij zoiets meteen weet).

Klopt het dat als je de wartel losmaakt dat de aansluiting naar de wasbak zelf er zo ongeveer los bovenop moet zitten (dus niet een stukje pijp overlap heeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ja, die kraan heeft alleen draad en geen pijp wat er uitsteekt.

Als hij lekt als hij dicht is, is hij waarschijnlijk stuk. Paar keer helemaal open en dicht zou misschien nog helpen maar waarschijnlijk moet je hem vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Zo'n kraantjes zijn best goedkoop, dus even water afhalen en vervangen is snel gedaan als je wat ervaring hebt (zo niet: een handige kennis, wat loctite 55 en een mes ofzo om de schroefdraad wat in te krassen wil je bij de hand hebben). Dan kan je meteen de dichting naar het pijpje vervangen (zit standaard bij zo'n kraantje).

En denk er aan om zo'n kraantjes nooit helemaal open te zetten; na opendraaien tegen aanslag ietsje terugkeren, dat voorkomt dat je de kraan niet meer kan dichtdraaien na lange tijd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:49
Als je het kraantje vervangt, doe dan weer een shell , die zijn makelijker als in de schroefdraad rode rose kleur, kunstof zit hoeft er geen tape op.
En weetje zeker dat de draad klopt,.
Ik vind het wel raar dat het op dit punt lekt, zeker als het al een hele poos goed gegaan is.
En neem voor de zekerheid een flex slangetje mee 3/8 bi X 10.
Mocht de messing pijp niet goed meer zijn, door buigen om het los te halen , kan je deze slang gebruiken.
Ps, zou ik in iedergeval doen, want de knelring van die 10 mm krijg je er niet af en zal ook de messing( chrome kleur pijp) ingedrukt zijn.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebithil
Tja; het zit er zes jaar. Voor zulk werk wel (te) snel om te gaan lekken, maar ook niet onmogelijk. Dit weekend ga ik proberen hem te vervangen. Bedankt voor de tips (zeker ook van dat extra slangetje; anders had ik zo een extra trip naar de bouwmarkt gemaakt om een slangetje van een paar euro op te halen, mijzelf kennende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:32

Jrz

––––––––––––

Misschien iemand tegenaangestoten

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Pagina: 1