Asbest/kosten en ervaringen verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansie78
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Bedrijf dat bij ons op het dak moest zijn heeft dakplaten van de overstek van het dak beschadigd, een gat erin. Lekker dan, want volgens bouwtekeningen eterniet, jaren 70 woning, honingraatstructuur, je kunt het op je vingers natellen dat dit asbest is.
Bedrijf neemt geen enkele verantwoordelijkheid en nu zitten we er mee.
Zelf verwijderen mag niet (1 plaat van nog geen 1,5m2) vanwege beschadiging, ook al is het hechtgebonden geschroefd. Verwijderen moet, want beschadigd. Zucht.

Heeft iemand ervaring hiermee en enig idee wat dit kost om te verwijderen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Jij mag een plaat niet breken of beschadigen, maar deze is reeds beschadigt.

Gezond verstand gebruiken, plaat vochtig maken zodat eventuele losse vezels niet wegwaaien, plaats losschroeven, verpakken in plastic en naar je gemeentelijk inzamelpunt brengen.

Daarnaast staat niets jou in de weg om het bedrijf aansprakelijk te stellen, zijn ze een andere mening toegedaan. Dan wordt het alleen een wat langere weg om je gelijk en dus je centen te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ze zijn zeker wel verantwoordelijk voor schade die ze veroorzaken, tenzij ze dit vooraf hebben aangegeven. (schriftelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:40
Wie weet er dat die plaat beschadigd is dan? Gewoon netjes verwijderen. Nat maken. Inpakken in plastic. Afvoeren bij milieustraat.

Niemand gaat daar het zijl openmaken om te kijken of er een gat in zit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

Groningerkoek schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:40:
Jij mag een plaat niet breken of beschadigen, maar deze is reeds beschadigt.

Gezond verstand gebruiken, plaat vochtig maken zodat eventuele losse vezels niet wegwaaien, plaats losschroeven, verpakken in plastic en naar je gemeentelijk inzamelpunt brengen.

Daarnaast staat niets jou in de weg om het bedrijf aansprakelijk te stellen, zijn ze een andere mening toegedaan. Dan wordt het alleen een wat langere weg om je gelijk en dus je centen te behalen.
Je kunt ipv natmaken beter van die spraylijm uit een spuitbus gebruiken. Dan blijft het ook hangen als het opdroogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansie78
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik las dat een melding maken verplicht is om het te kunnen inleveren, en dat je ook van te voren moet bellen met de milieustraat. Of wordt daar niet naar gevraagd?

(Het is zichtbaar vanaf de straat, als ik een melding doe en ze komen kijken, is het wel duidelijk dat ik dit volgens de regels niet zelf mag verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 07:45
Paar maanden geleden nog asbest golfplaten van het garagedak gehaald en ingeleverd bij de mulieustraat (uiteraard in de daarvoor bedoelde zakken). Dat waren 12 platen in totaal en was geen probleem. Ik zou even bellen met je mileustraat in jouw gemeente, kans is groot dat je zelfs wat zakken van ze krijgt om dat plaatje in te pakken.
Was in NL overigens, geen idee of er in België andere regels gelden.

[ Voor 9% gewijzigd door MzKzM73 op 29-09-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:40
Ansie78 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:17:
Bedrijf dat bij ons op het dak moest zijn heeft dakplaten van de overstek van het dak beschadigd, [...]
Bedrijf neemt geen enkele verantwoordelijkheid en nu zitten we er mee.
Zelf geregelde Beun de Haas? Of gewoon een aannemer met een rekening achteraf?
In het eerste geval snap ik je, anders gewoon aansprakelijk stellen. (En de rekening voorlopig niet betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 14:55
Ansie78 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:54:
Ik las dat een melding maken verplicht is om het te kunnen inleveren, en dat je ook van te voren moet bellen met de milieustraat. Of wordt daar niet naar gevraagd?

(Het is zichtbaar vanaf de straat, als ik een melding doe en ze komen kijken, is het wel duidelijk dat ik dit volgens de regels niet zelf mag verwijderen)
Ik zou even langslopen bij de milieustraat en aangeven dat je thuis een klein stukje asbestverdacht materiaal hebt. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik ken milieustraten waar ze moeilijk doen, maar in mijn eigen gemeente kreeg ik van hun een mooie dikke plastic zak mee met "Pas op, asbest" stickers.
Pagina: 1