Meest geschikt medium opslag familiefoto's lange termijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 10:19
Momenteel slaan we onze familiefoto's op op de laptop + grote USB stick.
Gezien de verzameling foto's behoorlijk begint te groeien willen we deze graag zo veilig mogelijk opslaan + voor lange termijn (jaren...). Nu ligt het stickje in een kluis zodat deze beschermt is tegen brand maar ideaal is het niet.
De externe opslag zal nagenoeg nooit gebruikt worden, nl. misschien 1x per jaar om extra foto's of video's toe te voegen.
Met 1TB gaan we al heel ver springen.

Wat adviseren jullie in ons geval om data te archiveren? Externe HDD of SSD? + Cloud?

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:35
Ik zou gaan voor cloud, zoals backblaze o.i.d. Automatische backup, op een andere locatie en versioning.
1x per jaar je backup aanvullen is misschien wat weinig, dan kan je alsnog een jaar verliezen.
1 harde schijf/ssd/usb stick voor backup kan nog altijd riskant zijn als die in de buurt van de laptop wordt bewaard (zelfs als dat in een kluis is).
En bij een harde schijf/ssd/usb stick zal je regelmatig moeten controleren of hij niet stuk is, anders heb je ongemerkt geen backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45
Hoe betrouwbaar is je USB stick? Zoals hierboven aangegeven heb je nu al een flink risico.

In antwoord op je vraag: beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wij hebben een NAS die belangrijke folders synct met Onedrive.

Idem met foto's die ik maak op mijn telefoon. Gaan automatisch naar Onedrive die het weer synced met onze NAS.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:49
Ik zou de 3-2-1 backup methode volgen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-05 21:57
Een profi Flickr account. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
Flickr, of andere Cloud voor foto's storage. Dan kan ze ook een keer wat vaker bekijken waar dan ook, zonder dat je allerlei hardware moet gaan aansluiten eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 23:06
In elk geval: NIET alleen op een USB-stick!

De 3-2-1 methode is prima i.c.m. een periodieke controle / herschrijven van de bestanden.
Daar bovenop zou je ze ook nog (encrypted?) In een (reguliere, betaalde) clouddienst kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

USB stick is de minst betrouwbare opslag. Die hebben de slechtste kwaliteit NAND flash die waren afgekeurd voor SSD’s en hebben een zeer beperkt aantal schrijfcycli.

De beste optie is, naast uiteraard het origineel, de 3-2-1 regel.

Data op 3 plekken (dus minimaal twee afzonderlijke kopieën.
Waarvan 2 verschillende media moeten zijn (bijv. USB HDD en een NAS)
En 1 kopie offsite, zoals Cloud of bij familie in een andere woonplats.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55
Kan aan mij liggen, maar zoiets is toch enorm ouderwets? En zo te zien ook niet echt bepaald goedkoop en eenmalig te beschrijven. Waarom zou je zoiets willen? Voor €50 haal je een externe harde schijf. Die kan je keer op keer hergebruiken. Voor €100 haal je twee schijfjes.
nelizmastr schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:43:
USB stick is de minst betrouwbare opslag. Die hebben de slechtste kwaliteit NAND flash die waren afgekeurd voor SSD’s en hebben een zeer beperkt aantal schrijfcycli.

De beste optie is, naast uiteraard het origineel, de 3-2-1 regel.

Data op 3 plekken (dus minimaal twee afzonderlijke kopieën.
Waarvan 2 verschillende media moeten zijn (bijv. USB HDD en een NAS)
En 1 kopie offsite, zoals Cloud of bij familie in een andere woonplats.
Twee verschillende media gaat om het type opslag. Een nas is geen type opslag, maar een apparaat waar je opslag hebt.

Ik kies altijd voor een harde schijf voor langdurige opslag en nvme ssd's voor kortere tijden.

Zoals hierboven al is geopperd: probeer de 3:2:1 backupmethode te hanteren. De grootste uitdaging is om je kopies up to date te houden. Probeer hierin een manier te vinden wat voor jou werkt. Hier heb ik alles geautomatiseerd en hoef ik alleen om de zoveel tijd te kijken of alles nog functioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 01:07
Ik denk dat het artikel in de link heel erg interessant voor je!

Wat is bitrot en hoe voorkom je het?
Link: https://geekflare.com/bit-rot-prevention/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 23:06
GarBaGe schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:49:
Ik zou de 3-2-1 backup methode volgen.
@Archer_VC10 hier staat gewoon het antwoord op je vraag: zó doe je dat, in combinatie met elk half jaar alle data qua integriteit controleren en daarna opnieuw wegschrijven op steeds weer één van je andere opslagmedia in de opslagset. En op harddisks, niet op USB-sticks en niet op SSD 's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:31
Renault schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:34:
[...]

@Archer_VC10 hier staat gewoon het antwoord op je vraag: zó doe je dat, in combinatie met elk half jaar alle data qua integriteit controleren en daarna opnieuw wegschrijven op steeds weer één van je andere opslagmedia in de opslagset. En op harddisks, niet op USB-sticks en niet op SSD 's.
Waarom niet op SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:21
Hangt van nogal wat factoren af.
Een SSD op de plank in een kluis leggen wordt afgeraden
Een HDD (andere techniek dan SDD) kun je rustig op de plank leggen en jaren later nog steeds uitlezen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:31
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

Hangt van nogal wat factoren af.
Een SSD op de plank in een kluis leggen wordt afgeraden
Een HDD (andere techniek dan SDD) kun je rustig op de plank leggen en jaren later nog steeds uitlezen.
Dat van die spanning in het geheugen wist ik niet. Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:48
Hier is het cloud + externe HDD.
Vermits cloud al verspreid gaat zitten over 2 locaties heb ik daar wel vertrouwen in.

Omdat ik helemaal in het Apple systeem zit heeft dit dan nog eens het voordeel dat ik op een ipad en iphone gewoon al mijn foto’s kan zien, en dus toestellen kan kopen met de kleinste geheugens.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1