Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
Mijn vraag
Ik zoek een oplossing om (veel) foto's en dia's in te scannen. Foto's zijn soms meer dan 100 jaar oud, dia's vanaf zo'n 55 jaar. Beiden zijn soms (ernstig) verkleurd.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows PC, ruim voldoende opslagruimte en tijd _/-\o_ Ik heb lang gewerkt met een Fujitsu documentenscanner maar die heeft de geest gegeven en is opgevolgd door een Brother ADS-4900W. Deze is niet echt geschikt voor foto's (max 600dpi) omdat ik voor het oplappen van de foto's vanaf een wat hogere resolutie zou willen beginnen. Nog geen ervaring maar alles is te leren ;)

Software: Vuescan en ACDSEE Photo Studio zijn beschikbaar, ik denk ook aan Silverfast. Eventueel andere software voor nabewerking kan ook.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De oude vergelijkbare topics in dit forum geven wat richting maar veel apparatuur is niet meer verkrijgbaar. Als ik kijk wat "vandaag" de opties zijn dan zijn dat op basis van internet reviews/aanbevelingen o.a.:
uitvoering: Epson Perfection V39II
uitvoering: Canon Canoscan LiDE 400
uitvoering: Plustek OpticFilm 8200i Ai of de 83300i-ai die niet in de Pricewatch staat
waarbij de combinatie Plustek en Lide 400 waarschijnlijk de behoefte kan afdekken,
De
Epson Perfection V850 Pro
met digital ICE die zowel foto's als dia's kan scannen wordt heel vaak aangeboden maar de prijs heeft sinds corona stratosferische niveau's bereikt.
Concreet:
Objectief is de combinatie van 2 losse scanners het voordeligst, zeker sinds de prijs van de Epson V850 door het dak gegaan is. Maar is dat ook kwalitatief de beste keuze?

Beste antwoord (via DjoeC op 29-09-2024 18:23)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:35
Heel simpel denk ik; ja. Documenten (foto's) scannen en dia's scannen zijn toch echt wel twee verschillende technieken. Er waren wel modellen waarbij je een flatbed kon kopen met een goede lichtbron in het deksel, waarmee je prima allerlei soorten negatieven en dia's kon scannen, maar die zijn volgens mij niet meer op de markt (sorry, je linkt al naar een goed voorbeeld met die Epson). Je zou kunnen zoeken op Marktplaats naar een 2ehands exemplaar natuurlijk maar de vraag is hoeveel je wilt uitgeven.

Ik heb een Plustek 8300i en na het scannen van een complete diacollectie ben ik blij met de (iets) snellere werking hiervan. Ik heb wel een omruilactie moeten doen omdat het eerste exemplaar erg donkere beelden opleverde. Ik had hiervoor een Plustek 7400. Het merk, samen met Silverfast, bevalt mij prima. Reken wel op een steile leercurve als je met Silverfast aan de gang gaat en het kan zijn dat je een uitgebreidere versie nodig hebt om het maximale uit je scanner te halen.

Voor documenten en foto's gebruik ik een Canon MP8300 met Vuescan. Werkt prima. Dus ik denk dat je met de opties die je noemt best een eind kan komen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Heel simpel denk ik; ja. Documenten (foto's) scannen en dia's scannen zijn toch echt wel twee verschillende technieken. Er waren wel modellen waarbij je een flatbed kon kopen met een goede lichtbron in het deksel, waarmee je prima allerlei soorten negatieven en dia's kon scannen, maar die zijn volgens mij niet meer op de markt (sorry, je linkt al naar een goed voorbeeld met die Epson). Je zou kunnen zoeken op Marktplaats naar een 2ehands exemplaar natuurlijk maar de vraag is hoeveel je wilt uitgeven.

Ik heb een Plustek 8300i en na het scannen van een complete diacollectie ben ik blij met de (iets) snellere werking hiervan. Ik heb wel een omruilactie moeten doen omdat het eerste exemplaar erg donkere beelden opleverde. Ik had hiervoor een Plustek 7400. Het merk, samen met Silverfast, bevalt mij prima. Reken wel op een steile leercurve als je met Silverfast aan de gang gaat en het kan zijn dat je een uitgebreidere versie nodig hebt om het maximale uit je scanner te halen.

Voor documenten en foto's gebruik ik een Canon MP8300 met Vuescan. Werkt prima. Dus ik denk dat je met de opties die je noemt best een eind kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Archer_VC10 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:39:

Bedoel je de MP830 (multi functional)?

En ja, ik leun ook een beetje naar 2 apparaten hoewel de Epson V850 ondanks z'n leeftijd uit allerlei reviews erg goed tevoorschijn komt.

Ik wacht even af of er nog anderen zijn met inzichten maar je hebt me al op weg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Sorry, typefout van mij, het is een TS8300 multi-functional. Mijn oude Canon begon met MP.... dat zat blijkbaar nog in mijn hoofd.

Als ik medium-format negatieven moet scannen ga ik naar een fotowinkel die zo'n Epson heeft staan... het zijn goede scanners. Maar ze moeten ook wel te betalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Archer_VC10 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:16:
Sorry, typefout van mij, het is een TS8300 multi-functional. Mijn oude Canon begon met MP.... dat zat blijkbaar nog in mijn hoofd.

Als ik medium-format negatieven moet scannen ga ik naar een fotowinkel die zo'n Epson heeft staan... het zijn goede scanners. Maar ze moeten ook wel te betalen zijn.
Tnx. Ja, de betaalbaarheid - anders had ik de vraag misschien niet eens gesteld. Ik zit al een tijdje te loeren, in Duitsland staan ze voor een betere prijs, misschien even wachten en onderweg naar een kerstmarkt eentje oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Als ik de ruimte en het geld er voor zou hebben, dan wil ik wellicht ook nog wel eens een upgrade naar zo'n Epson overwegen. Op dit moment zit dat er niet in. Het voordeel voor mij zou zijn dat ik dan ook zelf middenformaat negatieven en positieven kan scannen. Komt niet heel vaak voor maar ik haal die nog wel eens van Ebay af. Maar ik kan zo'n apparaat op dit moment ook gewoon echt nergens kwijt. De Canon TS8300 is ook printer, dus die heeft een plek. De Plustek zit in een handige tas (wordt meegeleverd) en die kan ik netjes opbergen als ik hem niet gebruik.

Dia's scannen kost tijd. Daar moet je simpelweg rekening mee houden. Ik heb er vorig jaar zo'n 1100 gedaan en dat was simpelweg er even voor gaan zitten en afspreken met jezelf dat je per avond een tray doet. In Silverfast ziet dat er voor mij zo uit:
- Pre-scan
- auto kleurcorrectie
- Inzoomen en masker definieren voor de IR scan (mits nodig)
- Opslaan (meestal via batch functie zodat ik niet elke keer een naam hoef te bedenken)

In deze workflow vind de volledige scan plaats terwijl ik met het masker zit te pielen dus daarna ben je in een paar seconden klaar. Voor een hoop dia's heb ik de IR functie niet gebruikt omdat het teveel gedoe is. Sommige dia's hadden het wel nodig en heb ik ook nog als HDR scan opgeslagen voor de zekerheid. Mijn idee was dat ik in ieder geval alles in een goede kwaliteit gescand wilde hebben zodat ik niet steeds terug hoef te grijpen naar de dia's zelf als ik later nog eens denk 'had ik maar'.

Hoe dat er met een Epson uit zou zien weet ik niet omdat ik die nooit zelf gebruikt heb. Volgens mij kan je dan wel meerdere dia's tegelijk op die plaat leggen in plaats van dia voor dia door de Plustek schuiven. je moet nog steeds per dia naar de kleur, belichting en stof e.d. kijken. Geen idee of het dus echt tijd scheelt.

Edit: Ik bedacht me net: Ik heb een duurdere versie van Silverfast... houd in de gaten dat de SE versie niet alles ondersteunt wat ik hierboven beschrijf. Nou heb ik de HDR optie ook maar voor een paar dia's uit die 1100 nodig gehad en verwerk ik ze daarna zelf in Photoshop. Wil je het helemaal in Silverfast doen dan moet je daar nog meer investeren. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Archer_VC10 op 30-09-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Archer_VC10 Het inscannen is een klus die ik al jaren uitgesteld heb - met gevolgen voor de kwaliteit van het te scannen materiaal. Daarnaast nu ook veel foto's uit nalatenschap die het verdienen om "eenvoudiger" toegankelijk te worden.

Heb nu extra veel (leef)tijd en met de winter in aantocht moet het nu maar eens gaan gebeuren. Dus die avond (of meer) gaat wel lukken. Uiteindelijk moet alles "eenvoudig" toegankelijk worden waarvoor bijvoorbeeld Immich in een container op een Raspberry Pi in aanmerking komt.

Ik zag dat de V850 nu spontaan "iets" goedkoper geworden is (nu 3 ipv 4 cijfers) maar t blijft een bak met geld. Welke versie Silverfast heb je exact?

Op basis van https://larryjordan.com/a...e-plus-scanning-software/ twijfel ik tussen 9 SE Plus en 9 AI Studio. Upgrade 9 SE kost €70,-, 9 AI Studio €174,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik heb de AI Studio versie, maar nu ik weer eens naar het overzicht op hun website kijk (https://www.silverfast.co...onchart_en_2020-10-20.pdf) zou ik voor de SE Plus versie gaan. Ik heb ooit toen ik mijn vorige scanner nog had een aanbieding gebruikt om over te gaan naar AI studio, dat was een scherpe prijs waar ook een IT-8 target in zat. Als ik kijk naar wat ik gebruik zou SE plus ook prima kunnen, maar nu ik dat target heb.... Ik kon de licentie voor AI studio gewoon omzetten naar mijn nieuwe scanner toen ik die kocht. Als je AI Studio overweegt... houd er rekening mee dat je dan eigenlijk ook in IT-8 targets (kleur, één of meerdere slides) zou moeten investeren. Ik weet niet of ze meegeleverd worden bij die prijs.

Die recensie waar je naar linkt is een goede. Ik kan mij prima vinden in die conclusies, maar zoals daar ook aangegeven wordt, het is een interface en werkwijze waar je aan moet wennen. De HDR studio heb ik dus niet... vandaar dat ik dus, als ik die optie gebruik, een hoop moet klooien in Photoshop om met die gekke scan iets te kunnen maar bij één of twee dia's heeft me dat nog een leuk plaatje opgeleverd.

Silverfast biedt ook 'all-in-one' opties aan: https://www.silverfast.co...ing/all-in-one-solutions/ maar daar is de Plustek 8300i geen optie helaas. Ik heb de mijne gewoon via Amazon gekocht, dat is het 'officiële' Plustek verkoopkanaal maar dan krijg je niet de SE plus versie erbij, alleen de gewone SE versie. Dus dan zal je via Silverfast nog de SE plus upgrade moeten kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Archer_VC10 op 30-09-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Archer_VC10 Dank je wel. Ik ga er nog eens induiken. Het jeukt om t scannen "goed" te doen. Ik zie trouwens dat de complete oplssing zowel AI als HDR & Archive heeft samen met Fuji targets. Maar dan wel met 413 euro meerprijs.... Geen idee of dat uitmaakt tov Agfa dat ik vroeger veel gebruikte anders komt er nog 130 euro bij ;-) Ik heb trouwens zowel Fuji als Agfa als Kodak dia's. Hmm. Misschien dan toch maar op t oog. Uitzoek klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Een enkel target kost al 60 euro. Een set van drie (dat is een 'advanced' versie die met SF 9 zou moeten werken) kost ook al 100 euro. Ik denk niet dat het daarbij heel veel uitmaakt of je Fuji of Agfa targets koopt. Ik heb een enkele IT8 target dia, maar geen idee wat voor drager die heeft.

Bij dia's kan het wellicht wel iets helpen om een kleurencalibratie te doen. Bij negatieven zit er een functie in SF waarbij je het filmtype kan selecteren en dan wordt er een kleurcurve toegepast speciaal voor dat type. Niet alle filmtypes zitten er in, maar het werkt best netjes.

Ik zat eigenlijk te wachten op de all-in-one optie met de 8300i er in, maar die kwam maar niet en ik zie dat ze hem nog steeds niet aanbieden. Uiteindelijk toen maar via Amazon de scanner besteld en de software licentie van mijn oude scanner overgezet.

De all-in-one optie die ze aanbieden met de Epson V850 er in is trouwens ook een mooie set. Doordat daar de Archive suite en een uitgebreide set targets (kleur en resolutie) bij zit heb je volgens mij die Epson dan ook voor maar drie cijfers gekocht, maar je bent wel in één keer klaar. Ik weet niet hoe die Epson werkt met meerdere dia's tegelijk op de plaat, je zou daar nog wel eens een snelheidswinst in kunnen hebben t.o.v. een Plustek scanner. Daarnaast, je hoeft dan niet ook nog een losse flatbed scanner te kopen.... 😉 (En ik bedacht me ook nog: zo'n Epson houdt aardig wat waarde, je kan als je de klus geklaard hebt daar vast ook nog een leuk bedrag voor vangen op Marktplaats. Dat zijn van die argumenten waarmee ik mezelf zou overhalen.... :) )

[ Voor 7% gewijzigd door Archer_VC10 op 01-10-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Archer_VC10 Ik ben eerst maar eens begonnen met youtube filmpjes te bekijken over het gebruik van de Epson icm Silverfast en Silverfast los.

En voor al ooit iemand dit topic naleest, dit was al een heel interessante....
(30 minuten) Film Scanning Tips for Epson Perfection Scanners

Ik gebruik nu vooral Vuescan, prima voor m'n huidige klussen (documenten, Brother ADS-4900W) vanwege de eenvoud om met profielen te werken (vooral voor de automatische naamgeving/directory keuze) maar na 20 jaar EMC Quickscan met een Fujitsu fi-5220c (combi documentenscanner/flatbed) vergt ook dat al een andere manier van werken.

Ik laat hier nog wel weten wat het uiteindelijk gaat worden. Twijfel, twijfel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 10:57
Ik ben met mijn vader bezig om alle negatieven van zijn vader, hemzelf en van mij te scannen. In totaal ruim 10.000.

De Plustek is een prima apparaat, maar niet geschikt voor grote aantallen. Wij hebben er inmiddels 2 versleten en de chip raakt heel snel oververhit en dan krijg je rare zwemen die ook niet meer weggaan.
Bovendien is het traag. Je kunt een paar dia's of negatieven achter elkaar doen, die best wat bewerkingstijd vragen en het in en uit de slede halen is ook best tijdrovend.

Ter test heb ik een Kodak Filmscanner laten komen die scant zonder computer op een SD kaart. Dat gaat razendsnel, maar de kwaliteit is iets minder uiteraard. Echter daar heb ik Photoshop en Topaz software voor en dat loopt 's nachts in batch en het resultaat is erg goed. Beter dan Silverfast, m.u.v. de kleine beschadigingen.
Deze: https://www.amazon.nl/KOD...-zwart/dp/B084NVRHYQ?th=1

Omdat er ook glas- en grote negatieven bijzitten zijn we gaan experimenteren en een Canon LiDE 400 omgebouwd met een A4 lichtplaat van Amazon als deksel.
Met de bovengenoemde workflow, komen hier ook heel behoorlijke resultaten uit.
Het lichtpaneel: https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

De kwaliteit is zo goed, dat we er er voor de familie een reeks boekjes van laten maken. Waarschijnlijk op A5 formaat, maar A4 kan ook makkelijk vwb de foto's. Het gaat er meer om of we genoeg tekst hebben om er bij te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@MikeVanD Tja, het probleem (of beter: uitgangspunt) is dat als je gaat nabewerken de gescande versie de basis wordt. Het idee van Silverfast (en ook wel Vuescan) is dat de basis zo goed mogelijk is voordatje gaat nabewerken en dat in het "ideale geval" (bestaat dat?) nabewerken niet meer nodig is.

Uiteraard gaat bovenstaande samen met wat je voor eindkwaliteit verwacht. Mijn vertrekpunt is dat ik alles maar 1x wil scannen en het later niet nog eens zou willen corrigeren.

De Epson kan 12 dia's per gang scannen. Als ik het concept van Silverfast met hun RAW mogelijkheid goed begrijp wordt dan alleen gescand, niet nabewerkt en wordt de bron "origineel" opgeslagen. Scannen zou sneller moeten gaan, nabewerken wordt dan een apart proces maar als eerder gezegd: ik ben me nog aan t inlezen over de opties.

En, misschien hecht ik wel veel waarde aan een niveau van kwaliteit dat ik niet ga halen. Ook dat hoort bij t uitzoeken van de opties. Wat ik wel graag wil is nog maar 1 keer een aanschaf doen. 2x een Plustek is al bijna de prijs van een Epson en jij zit al aan de 3e of 4e scanner ;-)

MAAR: je opmerking over slijtage van de Plustek maakt de keuze wel weer wat eenvoudiger.

Over Silverfast: In de eerder door mij gelinkte video was er een opmerking over de kwaliteit van scannen bij negatieven en hoe dat te repareren (schijnt ergens diep in de Silverfast docs te staan): Een border net binnen het frame maken ipv net buiten het frame. Zie die video - valt nog buiten mijn kennis niveau.....

Het gebruiken van een lichtbak op een eenvoudige scanner heb ik ook aan zitten denken, kwam het ergens bij een Duitse webshop tegen maar met alle andere reorganisatie klussen die ik thuis aan t opstarten ben kijk ik toch meer naar een min of meer klant en klaar oplossing dan naar nog een nieuwe uitdaging. Dat zal de scan klus op zichzelf ook wel zijn.

Ik ben begonnen met "gewone" historische papieren, na 6 weken sta ik op 8.000 (x 2 want vaak dubbelzijdig) pagina's in honderden losse jobs die ook nog eens een zinnige naam moeten krijgen. In het verleden had ik een HP die dia's/negatieven aan kon maar die is al 20 jaar geleden ter ziele gegaan en de klus is toen vanwege een (te) druk werkzaam leven blijven liggen. Nu is t echt tijd, inderdaad ook voor de rest van de resterende familie.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
@DjoeC
Ik geef onmiddellijk toe; het uitzoeken van de apparatuur is mss nog wel het leukste om te doen :-) Gelukkig scant mijn vader heel veel en hij vindt het leuk om te doen, maar het moet niet te complex zijn; hij is de 80 gepasseerd en dan zijn veel dingen al snel complex met computers :-)

De Epson Perfection V850 Pro heb ik kunnen proberen, maar voegde weinig toe overwogen maar het grootste deel van de negatieven was het zonde van de extra scantijd; het wordt er niet veel beter van.
Het uitgangspunt moet idd de kwaliteit zijn. Echter onze negatieven van begin vorige eeuw tot de jaren 50 zijn kwalitatief niet zo hoog;de kwaliteit van de films en de lenzen waren niet dusdanig dat je er door veel pixels tegen aan te gooien er iets beters van kunt maken. Ook Silverfast vond ik hier niet super in presteren.Wel kon het behoorlijk goed kleine vlekjes, krasjes en zo verwijderen.

Voor ons stond vast dat we vooral voor beeldscherm zouden scannen (Familiewebsite) en voor boekjes met een thema op A5 of heel misschien A4. Dat maakte het al een stuk eenvoudiger, want een A4 op 300dpi is ong. 3600x2500 pixels en dat redt dat Kodak ding al gemakkelijk en is bovendien heel veel sneller. Als je behendig bent, dan kun je een 35mm rolletje van 36 opnamen binnen 5 minuten gescand hebben.

Ik heb heel veel tijd gestoken in de juiste apparatuur voor mij te vinden en voor mij bleek het vooral in software te zitten. De AI-reeks van Topaz vind ik het meest subtiel, waar anderen al snel 'plastic' worden. De kwaliteit kan dan misschien initieel iets lager zijn, maar het eindresultaat is (in mijn optiek) veel beter dan wat ik met betere hardware zou kunnen bereiken.
Dit is een 100% crop. Links het origineel en rechts de nabewerking met PhotoAI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbnrBJO-NpteLPkszJqpR6zf4DM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rP304rwofptnfXA3noaW7b56.jpg?f=user_large
Deze scan is overigens nog met een Plustek met Silverfast gemaakt.

Overigens: De lichtbak op de Canon scanner zit bij mij gewoon met ductape vast en dat is ook het scharnier :-) Ik houd wel van een praktische McGyver-oplossing ;-)

Als je ook papieren moet scannen en zeker boekjes of dubbelzijdige dingen; kijk eens naar een Canon Iris scanner;
https://www.canon.nl/busi...o-desktop-camera-scanner/ Ik heb een voorloper hiervan (de 5) en je kunt scannen bijna zo snel als je kunt bladeren en je vingers worden automatisch weg gefilterd. Resolutie is niet waanzinnig hoog, maar het voordeel is, dat ie het hele boek gelijk naar 1 pdf scant. Ook kun je er makkelijk voorwerpen met scannen en documenten met een afwijkende maat (tot A3)

De plustek's zijn naar de eeuwige scanvelden verhuisd. Leuk voor als je af en toe een negatief moet scannen, maar voor bulk: nee; dan moet je nog een oude Nikon Coolscan te pakken zien te krijgen. Dat is kwaliteit.

Weet niet of je dat ook hebt,maar wij hebben het 8mm archief van mijn vader al gedigitaliseerd. Dat was nog wel het meest complexe, want het laten scannen is niet te betalen voor de hoeveelheid films die wij hebben. Uitendelijk maar de 'gok' genomen en een 8mm scanner gekocht op Amazon nav reviews op Youtube (https://www.amazon.nl/Dig...4-bestanden/dp/B0B8JSQ9K4) en de scans verbeterd en vergroot met Video AI van Topaz. Dat is gewoon wauw!

Het voordeel van de verbeterslag in de software achteraf is, dat je er niet op hoeft te wachten. Elke avond om 22u wordt de input map gecontroleerd op een computer in het netwerk en dan pakt het proces ze 1 voor 1 op en gooit ze door de diverse programma's. Heel soms moet een foto handmatig aangepast worden, vanwege flinke beschadigingen of dat het net de verkeerde kant op gekiept is, maar dat is zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@MikeVanD Dank je wel, dat zijn goeie tips waar ik iets aan heb.

Het verschil tussen de 2 plaatjes is inderdaad een dramatische verbetering...... Mijn negatieven lopen door tot in de negentiger jaren, film heb ik niet - dat werd in onze familie niet gebruikt (te duur?). Wel heb ik nog een paar oude VHS en video-8 opnamen gedigitaliseerd maar op mijn 4K scherm zijn dat microplaatjes. Misschien moet ik ze nog eens upscalen - een latere job ;-) Wat ik doe moet er op een (minimaal 4K) groot scherm (OLED TV) vrij goed uit gaan zien. Afdrukken zie ik, anders dan inderdaad een selectie op A5 formaat album niet meer gebeuren.

Van veel foto's onbreken de negatieven, sommige zijn nog op glas van eind 1800-begin 1900..... Ik weet dat een aantal dia's vochtschade hebben, al met al niet iets om "effe" te gaan doen.

Die boekenscanner is wel interessant, zeker voor t geld, maar boeken scan ik eigenlijk niet, als ik dat doe, doe ik het destructief: band eraf snijden en door de doumentenscanner. Brochures idem en als die al behouden moeten blijven gaat het via een fladbed (nu nog deze maar die heeft z'n tijd gehad).

Topaz heb ik al vaker langs zien komen maar ik heb nog nauwelijk ervaring met dat type software. Na vroeger Paint Shop Pro en nog zo'n soort programma eigenlijk niks meer mee gedaan - geen tijd...

Ja, de verbetering achteraf mits alles soortgelijk of aanstuurbaar valt ook in mijn plan. Als de software zelf geen batch kan dan maar met macro's oid, met bijvoorbeeld Macro Toolworks kan ik vast al een heel eind komen.

Ik ben er nog niet helemaal uit, ik laat het in dit topic weten. Ik verwacht dat de leercurve om optimaal resultaat te halen niet persee samenhangt met de keuze van de scanner maar vooral een veel doen, veel fouten maken over een langere tijd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
DjoeC schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:22:

Van veel foto's onbreken de negatieven, sommige zijn nog op glas van eind 1800-begin 1900..... Ik weet dat een aantal dia's vochtschade hebben, al met al niet iets om "effe" te gaan doen.
Oh ja, ik had dat ook met een paar negatieven. Je kan als je het aandurft met film cleaner aan de slag (test eerst even op een dia die je niet zo belangrijk vindt). Ik heb een klein formaat Fotospeed FC-50 (zie op deze pagina: https://fotospeed.com/fc50-film-cleaner-125ml.html) bij Foto Den Boer gehaald (https://www.fotodenboer.nl/). Online zie ik PEC-12 ook als goedje langskomen maar dat heb ik niet getest. Samen met een microvezel doekje kreeg ik daarmee op een aantal negatieven een prima resultaat. Even met een kwastje dun aanbrengen, in één keer (zoveel mogelijk) er af vegen met het doekje. Moet je wel de dia uit het raampje halen maar het was bij mij de moeite waard.

Ik heb nooit naar de AI en nabewerkingsopties hiervan gekeken. Het is een flink verschil tussen de voorbeelden die je toont @MikeVanD , maar zelf vind ik het ook wel charmant dat de foto's van die tijd die scherpte gewoon nog niet hadden. Ik heb ooit een topic aangemaakt over het scannen van vreemde filmstroken (Vreemde negatieven scannen (Agfa Rapid/126 film)) en daar heb ik deze als voorbeeld gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCVMDKIdqvhJKm0xP0R-DowwPA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztJDAjvs8f2SOUCqCDon7CE7.jpg?f=fotoalbum_large
Het bijeffect komt van de specifiek door deze camera's gebruikte Agfa Rapid film en de manier waarop het op de spoel zat. Het heeft ook wel wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Archer_VC10 Goeie tips over schoonmaken! En ik ben het met je eens, oud mag er best oud uitzien maar als door nabewerking de herkenbaarheid van personen verbetert heeft dat ook wel wat. Zo is oud vaak te herkennen aan de lengte van personen (dat scheelde in mijn familie echt wel zo'n 40-50cm schat ik) en de kleding die gedragen wordt. Ook geven de rimpels van het moeilijk leven in die tijd wel karakter.

Maar da's een hele andere discussie. Eerst maar eens op dat punt aankomen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
@DjoeC & @Archer_VC10
Daarom sla ik ook de originele (onbewerkte) scan op in mijn archief en dat is ook de foto die je vindt met zoeken. De afgeleide / nabewerkte versies worden na selectie pas zichtbaar.
De afgeleide/nabewerkte foto's zijn o.a. de PhotoAI versie, een handmatige bewerkte foto in photoshop of een ingekleurde zwart-wit foto.

Het is voor mij vooral belangrijk om ook de staat van het origineel vast te hebben liggen. Zo kun je ook controleren of ze niet te hard achteruit gaan.

Als je een keer iets wil testen met Topaz, ik heb de hele serie en vind het geen probleem om er een foto doorheen te halen voor je. Voor dit soort werk gebruik ik het meeste PhotoAI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
@Archer_VC10 @MikeVanD Na een dikke week wikken en wegen ben ik eruit: Het wordt toch de Epson V850 Pro.

@Archer_VC10 Ik koop m niet als all-in-one package van Silverfast maar in Nederland vanwege 5 jaar garantie, er schijnen mensen te zijn die er (soms) problemen mee hebben. Als ik de prijs van de all-in-one vergelijk met de huidige NL prijs + software upgrade en evt IT8 kom ik toch nog voordeliger uit. Ik heb overigens nog niet besloten om dat te doen, eerst maar eens kijken hoever ik met de beschikbare software kom.

Zodra ie binnen is wordt dat dus eerst heel veel proberen en leren.... Ik ben al wel begonnen met ruimte op m'n al (veel te) volle HD's te creeren. Sommige dingen van 10-20 jaar geleden mochten wel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Aanvulling op het topic: De scanner is een tijdje geleden gekocht en afgeleverd voor €999,-. Vandaag is ie, want zo gaat dat, €30,- goedkoper. Het is wel een bakbeest en hij lijkt stevig.

Ik heb al wel wat zitten stoeien met ene paar foto's en negatieven in Silverfast. Gewelidig hoe stof verwijderd wordt en meerdere foto's die gelijk gescand worden (glasplaat vol) automatisch selecteren/uitsnijden/recht leggen lijkt ook prima te werken.

Vanwege andere activiteiten nog niet heel veel resultaten maar op basis van wat ik zag ga ik toch met Silverfast aan de gang. Vanwege de "geringe" meerprijs van €139.50 heb ik besloten om de Archive suite aan te schaffen maar geen (extra) IT8 targets want bij de scanner zit een transparant en een reflective IT8 van X-rite. @Archer_VC10 Ik ben dus flink goedkoper uit dan de complete set en heb 5 jaar NL garantie.

Dit geeft me iig de mogelijkheid om scans native inclusief IR kanaal op te slaan en dat later offline verder te optimaliseren bijvoorbeeld met @MikeVanD Topaz oid.

Maar eens kijken welke workflow voor mij gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
@DjoeC Als ik een keertje iets moet proberen voor je, geef je maar een gil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Klinkt goed @DjoeC ! Veel plezier alvast met het (her)ontdekken van al dat oude materiaal!
Pagina: 1