@
DjoeC
Ik geef onmiddellijk toe; het uitzoeken van de apparatuur is mss nog wel het leukste om te doen :-) Gelukkig scant mijn vader heel veel en hij vindt het leuk om te doen, maar het moet niet te complex zijn; hij is de 80 gepasseerd en dan zijn veel dingen al snel complex met computers :-)
De Epson Perfection V850 Pro heb ik kunnen proberen, maar voegde weinig toe overwogen maar het grootste deel van de negatieven was het zonde van de extra scantijd; het wordt er niet veel beter van.
Het uitgangspunt moet idd de kwaliteit zijn. Echter onze negatieven van begin vorige eeuw tot de jaren 50 zijn kwalitatief niet zo hoog;de kwaliteit van de films en de lenzen waren niet dusdanig dat je er door veel pixels tegen aan te gooien er iets beters van kunt maken. Ook Silverfast vond ik hier niet super in presteren.Wel kon het behoorlijk goed kleine vlekjes, krasjes en zo verwijderen.
Voor ons stond vast dat we vooral voor beeldscherm zouden scannen (Familiewebsite) en voor boekjes met een thema op A5 of heel misschien A4. Dat maakte het al een stuk eenvoudiger, want een A4 op 300dpi is ong. 3600x2500 pixels en dat redt dat Kodak ding al gemakkelijk en is bovendien heel veel sneller. Als je behendig bent, dan kun je een 35mm rolletje van 36 opnamen binnen 5 minuten gescand hebben.
Ik heb heel veel tijd gestoken in de juiste apparatuur voor mij te vinden en voor mij bleek het vooral in software te zitten. De AI-reeks van Topaz vind ik het meest subtiel, waar anderen al snel 'plastic' worden. De kwaliteit kan dan misschien initieel iets lager zijn, maar het eindresultaat is (in mijn optiek) veel beter dan wat ik met betere hardware zou kunnen bereiken.
Dit is een 100% crop. Links het origineel en rechts de nabewerking met PhotoAI
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rP304rwofptnfXA3noaW7b56.jpg?f=user_large)
Deze scan is overigens nog met een Plustek met Silverfast gemaakt.
Overigens: De lichtbak op de Canon scanner zit bij mij gewoon met ductape vast en dat is ook het scharnier :-) Ik houd wel van een praktische McGyver-oplossing ;-)
Als je ook papieren moet scannen en zeker boekjes of dubbelzijdige dingen; kijk eens naar een Canon Iris scanner;
https://www.canon.nl/busi...o-desktop-camera-scanner/ Ik heb een voorloper hiervan (de 5) en je kunt scannen bijna zo snel als je kunt bladeren en je vingers worden automatisch weg gefilterd. Resolutie is niet waanzinnig hoog, maar het voordeel is, dat ie het hele boek gelijk naar 1 pdf scant. Ook kun je er makkelijk voorwerpen met scannen en documenten met een afwijkende maat (tot A3)
De plustek's zijn naar de eeuwige scanvelden verhuisd. Leuk voor als je af en toe een negatief moet scannen, maar voor bulk: nee; dan moet je nog een oude Nikon Coolscan te pakken zien te krijgen. Dat is kwaliteit.
Weet niet of je dat ook hebt,maar wij hebben het 8mm archief van mijn vader al gedigitaliseerd. Dat was nog wel het meest complexe, want het laten scannen is niet te betalen voor de hoeveelheid films die wij hebben. Uitendelijk maar de 'gok' genomen en een 8mm scanner gekocht op Amazon nav reviews op Youtube (
https://www.amazon.nl/Dig...4-bestanden/dp/B0B8JSQ9K4) en de scans verbeterd en vergroot met Video AI van Topaz. Dat is gewoon wauw!
Het voordeel van de verbeterslag in de software achteraf is, dat je er niet op hoeft te wachten. Elke avond om 22u wordt de input map gecontroleerd op een computer in het netwerk en dan pakt het proces ze 1 voor 1 op en gooit ze door de diverse programma's. Heel soms moet een foto handmatig aangepast worden, vanwege flinke beschadigingen of dat het net de verkeerde kant op gekiept is, maar dat is zeldzaam.