Upgrade huidige systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-09 16:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, zelfstudie video-editing, programmeren (in die prioriteit momenteel :) )

Wat mag het systeem gaan kosten?
Afhankelijk van de upgrades die nodig zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 125,61€ 125,61
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 73,35€ 73,35
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 151,03€ 151,03
1SSD'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 349,99

Monitor die ik gebruiik:
uitvoering: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Upgrades nodig?
Ik wil sowieso een extra SSD want 1TB is echt niet meer voldoende voor de games etc bij te houden.
Ik wil de 1TB gebruiken voor Windows installatie / apps / OneDrive / projecten.
De 'nieuwe' SSD wil ik gebruiken voor games.

Daarnaast, is het nuttig om bvb combo moederbord/cpu al te upgraden? Meer geheugen te steken om futureproof te zijn, stel dat ik volgend jaar wil upgraden naar de RTX 50- serie?

Tenslotte, ik heb een extra fan nodig in zijpaneel van de case (120/140 mm vermoed ik), want mijn GPU slaat soms tilt wegens te warm in de compacte case. Aanraders hiervoor?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen

Ga je overklokken?
Niet per se.

Wat verwacht je van ons?
1. Advies over de SSD
Zelf dacht ik aan de uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 2TB, goede keuze? Best met of zonder heatsink?
2. Advies over eventuele andere componenten die een upgrade kunnen gebruiken?
Zie hierboven
3. Fan om in zijpaneel van de case te steken
(of moet ik gewoon de andere case fans upgraden?

[ Voor 3% gewijzigd door praet0rian op 29-09-2024 15:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Of je hebt het verkeerde moederbord en geheugen geselecteerd, of de verkeerde CPU...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
FooLsKi schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:12:
Of je hebt het verkeerde moederbord en geheugen geselecteerd, of de verkeerde CPU...
Klopt, bedankt, aangepast!
CPU is AMD Ryzen 5 5600X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49

br00ky

Moderator Harde Waren
praet0rian schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:09:

2. Advies over eventuele andere componenten die een upgrade kunnen gebruiken?
Geen idee. Waar loop je op dit moment tegenaan? Run eens wat Afterburner samen met je favoriete games bijvoorbeeld. Dan zie je snel genoeg waar je tegen de max aanloopt. Zonder dat is het koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
br00ky schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:01:
[...]

Geen idee. Waar loop je op dit moment tegenaan? Run eens wat Afterburner samen met je favoriete games bijvoorbeeld. Dan zie je snel genoeg waar je tegen de max aanloopt. Zonder dat is het koffiedik kijken.
Momenteel loop ik nog tegen niets aan, maar ik kan me voorstellen dat bvb de CPU een bottleneck kan gaan vormen als ik upgrade naar een RTX 50- serie.

Aangezien ik volgend jaar niet alles in 1x wil upgraden, doe ik het liever stelselmatig.

SSD is sowieso nodig, want gewoon te weinig ruimte, maar ik begrijp wel dat andere upgrades momenteel 'nice to haves' zijn :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:29
praet0rian schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:20:
[...]

Momenteel loop ik nog tegen niets aan, maar ik kan me voorstellen dat bvb de CPU een bottleneck kan gaan vormen als ik upgrade naar een RTX 50- serie.

Aangezien ik volgend jaar niet alles in 1x wil upgraden, doe ik het liever stelselmatig.
Als al je games nu gewoon prima lopen, waarom zou je willen upgraden? Wat wil je bereiken met een cpu/gpu upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
CPUs gaan over het algemeen langer mee dan GPUs. Ik zie geen reden om nu iets te "upgraden"

Qua SSD kan je ook uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB doen. Die komt zeer goed uit de Tweakers test. Ik weet niet of je de "heat spreader" (zonder heatsink) of heatsink variant nodig hebt, want ik kan je moederbord nergens vinden.

Verder is extra fans zeker een goed idee als je jouw kast wat te warm vindt (en zeker als je nooit meer dan de 2 meegeleverde fans hebt).

Ik vraag me ook af waarom je wil upgraden van de 40- serie naar de 50- serie. Upgraden naar de volgende serie is nooit echt waardevol (IMO), zeker niet omdat je nu ook al een 4080 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
TheRie schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:29:
[...]

Als al je games nu gewoon prima lopen, waarom zou je willen upgraden? Wat wil je bereiken met een cpu/gpu upgrade?
Loopt inderdaad vlot, maar laat mij als voorbeeld game RDR2 nemen, waar ik graag alles op Ultra zet. Dat lukt met men huidige setup niet. Nodig? Neen, maar wel tof >:)

Daarnaast start ik binnenkort met opleiding video editing, waar mensen met ervaring hierin misschien ook tips tot upgrade hebben.

Upgraden naar nieuwe GPU zal vooral afhangen van de verschillen met de 4080, is nog te vroeg om te zeggen.

Maar hoe ik het hier hoor hou ik het best bij de SSD / fan upgrade momenteel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat zou ik doen ja. Het voordeel van spreiden is juist dat je, tzt, wanneer je iets nieuws nodig hebt, je meer krijgt voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
Qua SSD kan je ook uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB doen. Die komt zeer goed uit de Tweakers test. Ik weet niet of je de "heat spreader" (zonder heatsink) of heatsink variant nodig hebt, want ik kan je moederbord nergens vinden.
Geen idee wat er is foutgelopen, maar staat er nu bij:
uitvoering: MSI MAG B550M Mortar
Verder is extra fans zeker een goed idee als je jouw kast wat te warm vindt (en zeker als je nooit meer dan de 2 meegeleverde fans hebt).
Ik heb eigenlijk nooit een fan upgrade gedaan, ook niet van bestaande fans. Ik zal gewoon een goede 120mm zoeken
Ik vraag me ook af waarom je wil upgraden van de 40- serie naar de 50- serie. Upgraden naar de volgende serie is nooit echt waardevol (IMO), zeker niet omdat je nu ook al een 4080 hebt.
Ik blijf graag leuke, nieuwe singeplayer / story games spelen, op ultra. Dat lukt bij bvb RDR2 met men huidige setup niet. En ja high settings is waarschijnlijk goed genoeg, maar ik ben wie ik ben :)

Daarnaast start ik binnenkort met opleiding video editing, waar mensen met ervaring hierin misschien ook tips tot upgrade hebben.

Upgraden naar nieuwe GPU zal vooral afhangen van de verschillen met de 4080, is nog te vroeg om te zeggen.
Pagina: 1