Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 14:49

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Een expat kennis van mij heeft gevraagd eens te kijken naar zijn nieuwe arbeidscontract. Daarin staat de volgende clausule:
Both parties agree the employer will request application of the 30% tax ruling from the Dutch
Tax Authorities. If, and in so far, the Employee is, based on article 10ea of the
‘Uitvoeringsbesluit loonbelasting 1965’, entitled to receive a tax-free cost reimbursement for
extraterritorial costs, it has been agreed with the Employee that his/her current
employment income will be reduced according to labour/tax law so that a reduced amount of
the income will be taxed in accordance to the Dutch tax system. The same amount with which
the income is reduced will be paid out as net income.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet interpreteren. Ik lees het als: de werkgever krijgt het voordeel van de 30% regeling, de werknemer niet.

Correct?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een expat krijgt de eerste 5 jaar 30% korting op de inkomstenbelasting en houdt dus meer netto over dan een collega die geen expat is ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nee, staat er toch ook duidelijk?
income will be reduced according to labour/tax law so that a reduced amount of
the income will be taxed in accordance to the Dutch tax system. The same amount with which
the income is reduced will be paid out as net income.
Bruto naar netto truuk voor die 30%

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2024 13:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:44:
Een expat krijgt de eerste 5 jaar 30% korting op de inkomstenbelasting en houdt dus meer netto over dan een collega die geen expat is ;)
Dat is de normale gang van zaken van de 30% regeling, ja, maar ik heb de indruk dat dit artikel dat voordeel teniet doet. Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:46:
Nee, staat er toch ook duidelijk?

[...]

Bruto naar netto truuk voor die 30%
Aaahhh, natuurlijk.

8)7 denk je engels te kennen. Dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LePlatDuJour schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:47:
[...]

Dat is de normale gang van zaken van de 30% regeling, ja, maar ik heb de indruk dat dit artikel dat voordeel teniet doet. Of lees ik het verkeerd?
Als de werkgever het bruto inkomen verlaagd zodat een expat netto net zoveel overhoud als een nederlandse werknemer, is de werkgever een hufter, en dan kan de expat beter ergens anders gaan werken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:03
LePlatDuJour schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:47:
[...]

Je leest verkeerd volgens mij. Er staat toch gewoon dat het minder te betalen bedrag netto zal worden uitbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07 15:15
Ja... Dat staat er. Check website Belastingdienst waarom deze regeling bestaat. Zoek een andere werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:27
Volgens wordt er alvast een lager inkomen gecommuniceerd naar de belastingdienst, zodat de werknemer dat niet achteraf hoeft te doen middels de aftrekpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-07 08:59
TheMak schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:57:
Volgens wordt er alvast een lager inkomen gecommuniceerd naar de belastingdienst, zodat de werknemer dat niet achteraf hoeft te doen middels de aftrekpost.
Dat denk ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Er staat dat de werkgever en werknemer meewerken aan de kortingsregeling, want kennelijk hoeft een werkgever dat niet, zie volgend artikel:
https://www.cardon.nl/faq...expats-in-the-netherlands
Als de werkgever niet meewerkt dan kom je in loonverband niet in aanmerking voor die regeling.
Ook voor de werknemer zijn er wel degelijk (beperkte) nadelen aan het toepassen van de regeling zoals uitkering gebaseerd op bruto loon.
De eisen voor de regeling en de percentages staan ook in het artikel.

Dus werkgever werkt mee om medewerker belastingkorting te geven als die aan de eisen voldoet en medewerker geeft aan ervan gebruik te willen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Flitzer op 29-09-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:23
In aanvulling op wat hierboven staat, de 30% regeling bestaat om extraterritoriale kosten te vergoeden. Dat betekent ook dat een werknemer niet gebruik kan maken van de 30% regeling en daarnaast ook dat de werkgever bijvoorbeeld de huur betaalt.

Bij mijn werkgever zijn er ook expats die vanuit het moederland van het bedrijf hierheen gestuurd worden en voor hen wordt de woning, GWL en dat soort zaken door het bedrijf betaald. Er is echter ook een 30%-regeling voor ze afgesloten. Het contract van die expats bevat echter een nettosalaris. Op de loonstrook wordt het brutosalaris verhoogd met al die huurkosten, overige betalingen, loonbelasting ed totdat er een correct brutoloon is voor het afgesproken nettoloon. Door die 30%-regeling te hebben heeft de werkgever dan inderdaad een voordeel op het uiteindelijke brutoloon op de loonstrook.

Iets soortgelijks kan er ook aan de hand zijn, al denk ik dat @YakuzA gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor zover ik weet doen bijvoorbeeld alle universiteiten dit, dus mocht dat de werkgever zijn, dan kan "een andere werkgever" wel eens lastig gaan worden. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hij mist dat het gewoon volkomen normaal wordt gedaan zoals @YakuzA highlight hierboven. De werknemer krijgt gewoon de volledige 30% regeling, dus lijkt mij niet echt een reden om een andere werkgever te zoeken ;)
Pagina: 1