Cv installatie afgekeurd vanwege rookgas afvoer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-05 21:12
Jongstleden is er een monteur langs gekomen voor het onderhoud aan de ketel.
Deze ketel (Intergas Xtreme 36 cw5) is in 2020 geïnstalleerd.
De monteur keurde de installatie af iets met de rookgasafvoer aansluiting m'n wederhelft was thuis maar helaas kan zij mij niet goed duidelijk maken wat er nou gezegd is door de monteur anders dat de aansluiting op de ketel niet klopte?
Waneer ik de manual van deze ketel bestudeer is de adapter voor de rookgasafvoer die hiervoor gebruikt is correct volgens spec.

Aan het beugelen lag het niet alles zit netjes en strak gemonteerd.
Rest mij wellicht de aansluiting adapter van de rookgas afvoer die dan niet zou kloppen?
Er waren foto's gemaakt en de monteur zou op de zaak deze evalueren contact volgt nog.

Mijn ongeduld zelf voordat ik zelf contact opneem met de zaak m.b.t. deze afkeur is mijn vraag wat zien jullie wat ogenschijnlijk fout zou zijn aan deze afvoer installatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FYAdd6FZu-IvKiKdtBflhAdZ64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tvb4RsVXKfWzFMfXuqNcqWx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqiziaHNFDKi_Wp5Lv66yzzmFsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJpCc688FsNq6A1z4vFXnZ6U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heeft die monteur niet een mooi rapportje gemaakt met daarin vermeld waarom de installatie volgens hem niet voldoet?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 20:17
nascar28 schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:31:
Jongstleden is er een monteur langs gekomen voor het onderhoud aan de ketel.
Deze ketel (Intergas Xtreme 36 cw5) is in 2020 geïnstalleerd.
De monteur keurde de installatie af iets met de rookgasafvoer aansluiting m'n wederhelft was thuis maar helaas kan zij mij niet goed duidelijk maken wat er nou gezegd is door de monteur anders dat de aansluiting op de ketel niet klopte?
Waneer ik de manual van deze ketel bestudeer is de adapter voor de rookgasafvoer die hiervoor gebruikt is correct volgens spec.

Aan het beugelen lag het niet alles zit netjes en strak gemonteerd.
Rest mij wellicht de aansluiting adapter van de rookgas afvoer die dan niet zou kloppen?
Er waren foto's gemaakt en de monteur zou op de zaak deze evalueren contact volgt nog.

Mijn ongeduld zelf voordat ik zelf contact opneem met de zaak m.b.t. deze afkeur is mijn vraag wat zien jullie wat ogenschijnlijk fout zou zijn aan deze afvoer installatie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik zou kunnen zien is idd de adapter. EN je hebt 2 verschillende types rookgasbuis gebruikt. Snap niet dat deze adapter erop zit want normaalgesproken zit er een gat rond 80 op waar je direct op kan aansluiten. Is deze ketel al eens eerder gebruikt met een concentrisch buis?

En als je heel direct de regelgeving wilt naleven zou er om iedere mof vanaf 25 cm vanaf eerste bocht ketel een beugel moeten. Dat zou betekenen dat je er hier 3 mist. Zit het er mooi uit, nee! maar zou het volgens het boekje moeten, ja.
Hier is gewoon prima gebeugeld hoor, zo zou ik het ook doen. maar als hij het 'ook' hierom zou afkeuren dan zou hier bovengenoemde van kracht zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Krissiejj op 29-09-2024 12:48 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
FredvZ schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:36:
Heeft die monteur niet een mooi rapportje gemaakt met daarin vermeld waarom de installatie volgens hem niet voldoet?
Nee helaas niet ik begreep wel dat er nog correspondentie volgt wellicht dat het daarin een en ander duidelijk zal worden.
Krissiejj schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:44:
[...]

Wat ik zou kunnen zien is idd de adapter. EN je hebt 2 verschillende types rookgasbuis gebruikt. Snap niet dat deze adapter erop zit want normaalgesproken zit er een gat rond 80 op waar je direct op kan aansluiten. Is deze ketel al eens eerder gebruikt met een concentrisch buis?

En als je heel direct de regelgeving wilt naleven zou er om iedere mof vanaf 25 cm vanaf eerste bocht ketel een beugel moeten. Dat zou betekenen dat je er hier 3 mist. Zit het er mooi uit, nee! maar zou het volgens het boekje moeten, ja.
Hier is gewoon prima gebeugeld hoor, zo zou ik het ook doen. maar als hij het 'ook' hierom zou afkeuren dan zou hier bovengenoemde van kracht zijn.
Aah goed punt deze ketel is nooit gebruikt met een concentrische afvoer sterker nog het is zo geinstaleerd.
Mijn vermoeden zijn ook dat het daar aan licht. de adapter is een concentrische wat in deze situ niet eens toegepast zou hoeven/moeten worden.
De beugels waren ook niet de issue die waren netjes afgewerkt.
Tja wat extra beugeltjes tussen proppen lijkt mij ook overkill maar zoals je al zegt als je letterlijk elke 25cm na een bocht eentje zou moeten plaatsen volgens de wet dan ontkom je hier niet aan.
Het aanzicht ach daar kijken we dan maar niet naar.

[ Voor 66% gewijzigd door nascar28 op 29-09-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
nascar28 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:17:
[...]

Nee helaas niet ik begreep wel dat er nog correspondentie volgt wellicht dat het daarin een en ander duidelijk zal worden.

[...]

Aah goed punt deze ketel is nooit gebruikt met een concentrische afvoer sterker nog het is zo geinstaleerd.
Mijn vermoeden zijn ook dat het daar aan licht. de adapter is een concentrische wat in deze situ niet eens toegepast zou hoeven/moeten worden.
De beugels waren ook niet de issue die waren netjes afgewerkt.
Tja wat extra beugeltjes tussen proppen lijkt mij ook overkill maar zoals je al zegt als je letterlijk elke 25cm na een bocht eentje zou moeten plaatsen volgens de wet dan ontkom je hier niet aan.
Het aanzicht ach daar kijken we dan maar niet naar.
Ik denk zelf dat na de adapter de verschillende soorten buis het grootste probleem moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Krissiejj op 29-09-2024 13:31 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moet de RGA moet niet van aluminium zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 29-09-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
@Krissiejj Ik zit eens te kijken naar de buizen.
De omcirkelde buizen zijn dus verschillend van elkaar met name op de aansluitpunten.
De blauwe cirkels hebben een soort knobbel op de daar waar die rode omcirkeld rondom glad zijn.
Dat icm met de adapter zou idd nog wel eens het hekelpunt geweest kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ede-JpO661NHNrZHY6q9cctsXME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efy1BXiZFhkgZUawDusd7bVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
nascar28 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:42:
@Krissiejj Ik zit eens te kijken naar de buizen.
De omcirkelde buizen zijn dus verschillend van elkaar met name op de aansluitpunten.
De blauwe cirkels hebben een soort knobbel op de daar waar die rode omcirkeld rondom glad zijn.
Dat icm met de adapter zou idd nog wel eens het hekelpunt geweest kunnen zijn.

[Afbeelding]
Kijk maar eens op ubbink 80 en buho 80.
Lijkt erop dat die materialen door elkaar zitten, dit mag niet. Vroeger keken ze niet zo nauw, maar dit is voor een goedkeuring ketel een “afkeur”
Ook te vinden op Rogafa.nl en de co-keur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
sypie schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:39:
Moet de RGA moet van aluminium zijn?
Als je dakdoorvoer uit aluminium bestaat wel.
Anders is 1 type PP 80 ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 23:07
sypie schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:39:
Moet de RGA moet niet van aluminium zijn?
Intergas schrijft voor de Xtreme-serie RVS of kunststof (PP T120) voor. Aluminium mag niet voor deze ketels.

@nascar28 Als ik naar de aansluiting van de afvoerpijp op het parallel-concentrisch adapter stuk kijk, valt me op dat de pijp niet tot tegen de blauwe rubber ingeschoven is. Mogelijk ook een puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Hoe is het afgelopen hiermee, al een reactie gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:56
Zit er aan de dakdoorvoer wel een beugel? Dit is vereist ivm windinvloed, op de foto zie ik deze namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:42
Een CV-ketel hoort een gesloten toestel te zijn, door de aanwezigheid van de concentrische adapter is het toestel niet meer gesloten. Langs de rookgasbuis is er een open verbinding met de ruimte.

Deze ketel is waarschijnlijk gewoon zo besteld in de concentrische uitvoering (80/125), er had hier een 80/80 variant besteld en opgehangen moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiWWWVpAecuLmwDO32BXydZlN7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IE6AbNw5oFm3ZnE3NGGX44IG.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Gotenx op 07-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
Krissiejj schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:26:
Hoe is het afgelopen hiermee, al een reactie gehad?
Ik heb inmiddels zojuist contact gehad en inderdaad de rookgas afvoer adapter klopt niet icm de rookgasafvoer.
Zoals @Gotenx stelt had deze huidige rookgasafvoer combi met een 80/80 ketel besteld moeten zijn of er had een 80/125 concentrisch rookgasafvoer geplaatst moeten worden. |:(

Dan zou je zeggen van sluit een 80/80 adapter aan en het opgelost, echter wat ik dus begrepen heb kan je een 80/80 adapter niet op een 80/125 plaatsen wat mijn logisch lijkt want dat rookgas afvoer gat is te groot.
Volgens de monteur heeft intergas geen 80/80 adapter voor een 80/125 aansluiting.

opties gaan we nog bespreken echter zit ik met mn gedachten op deze keuzes.

1- Je plaatst een nieuwe ketel die standaard een 80/80 adapter heeft.
2- Je haalt deze hele rookgas afvoer weg en installeert een concentrische afvoer 80/125 die op deze ketel hoort.

Optie 2 lijkt me dan nog meest voor de hand liggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:26
nascar28 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Optie 2 lijkt me dan nog meest voor de hand liggend.
En nog veiliger dan een parallel systeem ook.
Bevendien is het wellicht nog iets efficienter ook aangezien er bij een cocentrisch systeem meer contactvlak is tussen inlaatlucht en uitlaatgas. (meer condensatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
MzKzM73 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

En nog veiliger dan een parallel systeem ook.
Bevendien is het wellicht nog iets efficienter ook aangezien er bij een cocentrisch systeem meer contactvlak is tussen inlaatlucht en uitlaatgas. (meer condensatie)
Met je eens.
Hiervoor hing er een bosch ketel met een Ubbink Rolux 5g combi rookgasafvoer.
Dat was een dikke pijp en het gat door de dak zit er natuurlijk nog steeds ware het niet dat er nu een dunner afvoer doorheen gaat dus zoveel aanpassen hoeft dan ook niet lijkt mij.

Ik denk dan nieuwe dakdoorvoer pan en 80/125 Concentrisch Afvoer op de installatie met hier en daar wat aanpassingen m.b.t klemmen.

Dat lijkt mij het minst invassive in deze situ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:26
Volgens mij is je doorvoer vanaf het broekstuk al reeds cocentrisch?
Dat zou betekenen enkel verder met cocentrisch naar de ketel en kan de dakdoorvoer gewoon blijven zitten, ervanuitgaande dat de doorvoer zelf nog goed is.
Pagina: 1