smart thermostaat icm vloerverwarming en radiatoren voor HA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 00:40
Ik heb een aantal jaar geleden een uitbouw gedaan en meteen op de begane grond vloerverwarming laten aanleggen. De rest van het huis heeft nog radiatoren.

Nu merken we dat de temperatuur in de overige kamers vrij moeilijk te beinvloeden is. Het is of te warm of te koud. Eerste stap die we willen zetten is alles naar thermostaatkranen vervangen... dat zou het "te warm" moeten verhelpen, maar het te koud is nog wel een probleempje.

Nu dacht ik het te kunnen oplossen met smart thermostaat kranen en een smart thermostaat. Als een kamer te koud wordt dan wordt er een vraag uitgezet naar de thermostaat voor meer warmte (die de cv aanzet) en dan zou de radiator warmte krijgen. De vloerverwarming krijgt ook warmte (omdat deze kraan altijd openstaat), maar:
  1. deze is ingeregeld op 30 graden (dacht ik) dus zou, het vloerwater niet verder verwarmen dan 30, want anders gaat de kraan dicht). Dit is overigens de warmte die gebruikt wordt in de leidingen van de vloerverwarming, niet de temperatuur van de huiskamer.
  2. gezien de massa van de vloer gigantisch is (vergeleken met de radiator), zou dit weinig invloed moeten hebben op de temperatuur in de huiskamer.
Klopt deze bovenstaande logica? en zo ja, wat zou dan het setje spullen moeten zijn wat ik moet kopen ik heb een Remeha caliente en ik dacht dat zelf:
  • slimme thermostaat (tado, honeywell easybee etc... Ik hoor graag suggesties die goed integreren met HA)
  • slimme Thermostaat kraan (iets met zigbee voor het integreren met HA
  • Temperatuur sensors voor de kamer (of is dit niet nodig als je een slimme thermostaat kraan hebt?
Vergeet ik nog iets? OpenTherm Gateway? buitensensor? integratie van ketel met HA? etc.. etc..

Nu is het wel zo, ik wil het graag integreren met HA, maar het moet wel gewoon altijd standalone kunnen werken. Als iets dus internet of cloud nodig heeft om te kunnen gebruiken dan is dat niet de optie die ik zou willen kiezen.

Ik heb al veel gezocht hierop. Ik zie echter alleen situaties waar men of alleen radiators heeft of alleen een vloerverwarming. De combinatie lijkt niet veel voor te komen...

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik ben benieuwd of iemand anders een vloerverwarming beneden heeft met radiatoren boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansNijboer
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Hi,

Ben je nog iets verder gekomen? Ben ook wel benieuwd want beetje vergelijkbare opstelling.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik ben nu gewoon voor Tado X gegaan. Tevens laat ik een termostaat kraan op de vloerverwarming zetten, en alle radiatoren zullen ook voorzien zijn van een TRV. Zo kunnen alle ruimtes individueel verwarmt worden.