Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messem
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-04 09:34
Beste tweakers,

TLDR:afzuiging maken en aansluiten op ventilatiebox van woning voor dampen van 3d printer, kan dat of niet ivm de veiligheid.

Ik ben een 3d print hobbyist en heb de printer op zolder staan.

Als ik ASA of ABS print komen hier niet heel aangename dampen vanaf.

Op de zolder is ook onze ventilatiebox geïnstalleerd waar ik nog meerdere lege aansluitingen heb. Nou is mijn idee om een ventilatiekanaal te maken van boven de printer naar de ventilatiebox in de hoop dat deze dampen wat beperkter de zolder ruimte in komen en meteen worden afgevoerd door de ventilatiebox.

De rest van de woning zit ook op deze ventilatiebox aangesloten.

Zou dit kunnen of is er een risico dat de dampen zich juist gaan verspreiden door de woning?

Hopelijk kan iemand mij vertellen of dit een prima idee is of een totale no go.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:38
Lijkt me prima idee. Ventilatiebox zuigt af en blaast naar buiten. Dus dat gaat niet door je woning heen.

Zou wel het afzuigpunt zo maken dat je hem kunt afsluiten bij de 3D printer als je die niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Het kan wel, maar ik denk dat je meer succes hebt met een eigen buis + buisventilator. Zo'n huis ding verdeelt alle kracht over 4-5 ventielen, plus één in jouw geval. Dat is zo'n 300m³/uur over 5 ventielen is = 60m³ per uur voor je printer, ongeveer 60W elektrisch vermogen en natuurlijk 'herrie' in heel je huis.

Een buisventilatortje (zo'n €50) doet eerder iets van 150-200m³ voor 15-20Watt en kan je dan lekker apart regelen.

Het grote probleem is natuurlijk de dakdoorvoer neem ik aan. Dakpannetjes weghalen, buisgat zagen, doorvoerset met lood om de omliggende dakpannen maken, het is wel te doen hoor. Plan B, door de muur, Plan C is een raampje deels opofferen, vervangen door plexiglas of bij de glasman een ruit met ventilatordoorvoer bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 18:19
jnr24 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:22:
Het kan wel, maar ik denk dat je meer succes hebt met een eigen buis + buisventilator. Zo'n huis ding verdeelt alle kracht over 4-5 ventielen, plus één in jouw geval. Dat is zo'n 300m³/uur over 5 ventielen is = 60m³ per uur voor je printer, ongeveer 60W elektrisch vermogen en natuurlijk 'herrie' in heel je huis.

Een buisventilatortje (zo'n €50) doet eerder iets van 150-200m³ voor 15-20Watt en kan je dan lekker apart regelen.

Het grote probleem is natuurlijk de dakdoorvoer neem ik aan. Dakpannetjes weghalen, buisgat zagen, doorvoerset met lood om de omliggende dakpannen maken, het is wel te doen hoor. Plan B, door de muur, Plan C is een raampje deels opofferen, vervangen door plexiglas of bij de glasman een ruit met ventilatordoorvoer bestellen.
Deze moet je dan uiteraard NIET op je bestaande ventilatiekanalen aansluiten, want dan blaas je het wel de woning in. Mocht iemand het idee hebben dat dat wel makkelijk is, ipv bovenstaand, eigen venttube enz. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Doesnotcompute schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:25:
[...]

Deze moet je dan uiteraard NIET op je bestaande ventilatiekanalen aansluiten, want dan blaas je het wel de woning in. Mocht iemand het idee hebben dat dat wel makkelijk is, ipv bovenstaand, eigen venttube enz. :)
Goed punt, inderdaad niet op bestaande systeem aansluiten.