Vloerverwarmingverdeler zonder thermostaat instellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croixmz
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-10-2024
Goedemorgen allen,

In onze nieuwe woning zit stadsverwarming van Vattenfall, met op de begane grond vloerverwarming en de verdiepingen radiatoren.

Op de radiatoren zit een thermostaatknop (die ik overigens wil vervangen door tado knoppen), maar begrijp niet goed hoe de vloerverwarming ingesteld wordt.

Op de verdeler zitten twee thermostaatknoppen, een op de aanvoer en een op de afvoer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5vkgKq8Jf89rStrYgT9bq6lfj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAiLmuOcJyrHI1rB9FpY1K9W.jpg?f=fotoalbum_large

Degene op de aanvoer heeft graden als opdruk staan, hiermee regel ik als ik het goed heb de maximale watertemperatuur in de vloer.

Waar dient de thermostaatknop op de afvoer dan voor? Deze heeft overigens alleen standen 1, 2, 3, 4, 5.

En hoe regel ik dit goed in aangezien er geen thermostaat aanwezig is?

Als ik ook hier een tado thermostaat op aan zou willen sluiten moet ik volgens mij een tweewegklep op de aanvoer laten plaatsen, klopt dit?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:22

rdejongjr

Gnome

Eentje is voor de temperatuur in de verdeler (max55) de ander is voor de flow.

Degene voor de flow vervangen voor een tado knop en je gehele vloerverwarming wordt ermee aan/uitgezet.

Als je per buis wilt regelen kun je per blauwe knop een tado erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Afvoer thermostaatknop is volgens mij je RTL ventiel. Waarbij 4 voor 40 graden kan staan.
Aanvoer 55, retour 40 bepaald je verbruik en snelheid van vervarmen.

Natuurlijk moet je wel een thermostaat in je woonkamer hebben hangen. Hoe regel je anders de warmtebehoefte?

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 29-09-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croixmz
Draakje5 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:02:
Natuurlijk moet je wel een thermostaat in je woonkamer hebben hangen. Hoe regel je anders de warmtebehoefte?
Die hangt er dus niet, vandaar mijn verwarring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croixmz
rdejongjr schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:59:
Degene voor de flow vervangen voor een tado knop en je gehele vloerverwarming wordt ermee aan/uitgezet.
Is dit de nette manier om dit zo te regelen of is dit een oplossing die wel werkt, maar eigenlijk niet de voorkeur heeft? Ik lees namelijk op andere plekken steeds dat ik een tweewegklep moet installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:07
De knop in de aanvoer is standaard bij een mengverdeler, die zal de aanvoer dichtknijpen als de aanvoertemperatuur voldoende hoog is; afhankelijk van de situatie zit die rond de 30 à 40°C. Dat warme water zal in de vloer circuleren en je kamer uiteindelijk opwarmen.

De knop in de afvoer is er enkel omdat je stadsverarming hebt, dat is idd een RTL die als de retourtemperatuur te hoog oploopt dichtgaat; als die er niet zit zou je enorm veel betalen als de pomp niet draait (warm toevoerwater zou dan door de bovenste balk naar de afvoer lopen, dan zal de meeteenheid een grote flow meten (en aanrekenen) terwijl je niets van de warmte gebruikt).

Op je foto staat er niets om de temperatuur te regelen, veel kans dat er een centrale klep zit op je stadsverarmingsunit, die door een kamerthermostaat wordt gestuurd.

Wil je naar tado overstappen, heb je een klep nodig naar de vloerverwarmingsverdeler die je kan aansturen met tado.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1