MikroTik CRS304-4XG-IN: 4x10G + 1x1G UTP managed switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uiltje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb net online voor iets over 200 euro deze MikroTik switch gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3joAj6ERgiIrCOeSIt6gH_cSK0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ugkhd4fHLcL5mG4uiiok3Tr.png?f=fotoalbum_large

Achtergrond: ik heb tegen intro-prijs KPN 4gbit/s glas genomen. Ik kon wel 2.5G en 10G switches vinden, maar die waren vaak of duur, of Chinees merk, waren vaak groot, hadden luide fan etc.

Maar het belangrijkste probleem is dat ik geen SFP+ naar UTP connectoren voor minder dan 45 euro tegen ben gekomen. Daar bijna altijd dezelfde chip gebruikt wordt vind je geen 10G swiches die daarna alsnog veel durrder uitkomen. En de KPN 14 box heeft alleen 2.5 en 10G UTP, geen SFP+ of glas (plus 4 x 1G).

Daar ik al mijn snelheid op mijn development PC en tegerlijkertijd mijn (geplande) NAS wil kunnen gebruiken had ik een probleem met het vinden van een goede.

Deze heeft de volgende fijne eigenschappen:
- Klein, passief en redelijk efficient (max 21 wat met aangesloten draadjes).
- Gebruikt direct UTP poortjes, zodat je niet met glas hoeft te klooien thuis (UTP 5e, 6 en 7 is prima), 5G en 2.5G wordt ook ondersteund.
- Kan ook gepowered worden met de 1G "management" poort ("passief PoE") en kan met een redundant power supply werken (!) - ook via 2-pin connector, maar dat zal wel voor rackmount zijn ofzo.
- Managed dus, inclusief VLAN en IGMP snooping enzo (zie de manual).
- Eigen aansturingssoftware: RouterOS 7.

Deze switch wordt ongetwijfeld in Asie gemaakt, maar gedesigned in Letland. Genoeg geluld, hier is het linkje. En hier is de uitgebreide manual, smikkel ze. Hopelijk heeft het ding ook genoeg switching power, dat kan ik dan weer niet terugvinden, vreemd genoeg.

Overigens wil ik op termijn er nog een 5G ethernet LAN bij kopen op basis van de Realtek 8126, ik denk aan deze BrosTrend. Dit ook vanwege efficiency in mijn silent PC, en het gebruik van een enkele PCIe v3 lane (ja, als je een 3 over hebt is dat genoeg bandbreedte, met PCIe 2 wordt je net aan gecapped). Ik draai nu Linux dus ik moet even kijken of ik een distro met een up-to-date kernel kan vinden: de 8126 is pas vanaf kernel 8.9 gesupport. Mijn huidige PC heeft "maar" 2.5G LAN. Hier is nog een andere cheapo implementatie van IOCREST (20 euro op AliExpress) en er is ook een kaartje van Delock. Hiervoor waren er wat problemen met deze chip overigens.

Als er genoeg interesse in snel, goedkoop en / of stil en efficient netwerken is dan houd ik mensen graag op de hoogte en plaats ik reviews van beide producten. Moet nog wel maandje wachten op oplevering 4 gbit/s glas.

[ Voor 1% gewijzigd door uiltje op 12-10-2024 17:49 . Reden: dubbele info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTPBlokje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:06
Kleine sitenote. Met deze switch zijn snelheden boven de 2Gbps alleen haalbaar met switchos en niet routeros. Je kan de testresultaten vinden in de link die jezelf al hebt aangeboden. https://mikrotik.com/product/crs304_4xg_in#fndtn-testresults. Verder zit de switch er leuk uit voor thuisgebruik. Succes met testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-09 20:04
Interessante nieuwe switch! Vooral als ie inter-vlan 10gbs zou kunnen routeren middels L3 hardware offload. Routering via software is beperkt tot max 2Gbps. De gebruikte Marvel 98DX2528 is nog niet opgenomen in hun documentatie. Even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
@UTPBlokje @sambaloedjek Ik heb hem eigenlijk helemaal niet gekocht voor de routering, maar leuk dat ie het wel kan. Ik hoop inderdaad dat in ieder geval VLAN niet via RouterOS gaat, maar dat zal ik zeker testen.

Op zich ziet de switching capacity van wat onder 40 Gbit/s er wel goed uit. OK, is geen 80 Gbit/s maar beggars cannot be choosers; da's zat voor mij. Hopelijk kan ie dat ook sustained. Wordt een beetje tricky om te testen, zal toch wat 10 Gbit NIC's moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 10:06
Interessant kastje!
Nog steeds prijzig maar dat blijft voor alles met 10Gbit nog wel even ben ik bang.

Ik heb zelf voor dit doel een Asus GT-BE98 (niet-Pro) router gekocht.
Die heeft helaas maar 2x 10Gbit maar voor mij net genoeg.
Hij heeft totaal 4x 2,5Gbit, 2x 10Gbit en 1x 1Gbit aansluitingen.
Hierdoor ook 2,5Gbit naar mijn glasmodem (Delta) al heb ik voorlopig zat aan Internet 1Gbit Up/Down.
En vooral voor mijn PCVR heeft hij WiFi 7.

Voor de NIC heb ik de gok gewaagd bij AliExpress met 3x Intel X540-T2 voor totaal € 43.
Er schijnt heel veel nep en/of defect verkocht te worden maar tot nog to trek ik tussen PC en NAS gewoon de 10Gbit dicht.
Ik heb mogelijk daarmee mazzel dat deze zeer waarschijnlijk wel 2dehands maar goed zijn.
De PC, NAS en router staan in dezelfde kamer en gaat over CAT6 kabel prima.
Linkje AliEPress.
Staat er niet duidelijk bij maar ik heb zowel de standaard als low-profile brackets erbij gekregen.

Wil je die NIC betrouwbaarder kopen dan kan je ze ook bij Amazon.nl vinden. Een stuk duurder maar kan je (gratis) terugsturen als ze defect blijken te zijn.
Al zou ik dan persoonlijk naar een nieuwere versie gaan waar de drivers ook langer support blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
NB: VLAN en IGMP snooping zit inderdaad ook in SwitchOS. Maar nu moeten we natuurlijk nog uitvinden of dan de snelheid significant omlaag gaat als je het aanzet. In principe kan ik gelukkig zonder of ik kan er misschien omheen werken met 1 gb managed switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
Ondertussen heb ik ook de Marvell AQN 107 en 113 gebaseerde kaartjes gevonden. Dat zijn 10G NIC controllers die 4 x PCIe v4 en PCIe v3 respectievelijk gebruiken. Dat is nog steeds niet een single channel kaartje zoals de 5G van de Realtek 8126 maar het kan zijn dat het beter te gebruiken is dan de 8 lanes van de Intel 5xx chips die nog op PCIe v2 werken.

Overigens heeft Marvell Aquantia over genomen dus een enkele keer zie je nog Aquantia staan voor de 107 kaartjes. Klaarblijkelijk moet je ze wel goed koelen. Ik ben nog even aan het twijfelen of ik die ga gebruiken in plaats van de Realtek. Ze zijn wel beduidend goedkoper dan de meeste chips. TP-Link heeft er onder andere een kaartje van met de 107 en NICGIGA ofzo met de 113, beide in de richting van 75 euro (UTP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
Hmm, nu ik over power consumption lees denk ik steeds meer aan glas. Misschien ben ik toch op het verkeerde paard aan het wedden en moet ik een paar kaartjes kopen met SFP+ + een paar 1 gbit poortjes zodat ik over kan gaan. Helaas heeft het modem van KPN geen SFP+, alleen UTP en ligt er al een Cat 6 kabel naar mijn werkkamer. Na ja, we zien wel, het is een hobby, ik mag er van mijzelf ook wel geld aan uitgeven ondanks dat ik op zoek ben naar goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
UTPBlokje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:11:
Kleine sitenote. Met deze switch zijn snelheden boven de 2Gbps alleen haalbaar met switchos en niet routeros.
Hoe kom je daarbij? Ik vermoed dat je dat ontleent aan 'Switching' op de pagina met testresultaten, maar dat is niet wat dat impliceert.

SwOS is een ~deprecated OS voor een aantal oude CRS3xx series devices, maar dit wordt helemaal niet ondersteund op nieuwere apparaten. Zie ook hier de product page: RouterOS v7

Dat betekent natuurlijk niet dat 'ie niet wirespeed kan switchen, Integendeel dat kun je ook onder RouterOS al sinds jaar en dag configureren.
uiltje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:56:
NB: VLAN en IGMP snooping zit inderdaad ook in SwitchOS.
.. dat is irrelevant voor dit apparaat, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
@Thralas Dank voor de update. Nou ja, RouterOS dus en kijken wat de snelheden zijn met VLAN on / off & eventueel IGMP snooping. Ben benieuwd. Hoop dat zonder speciale opties dat het ding dicht bij de gegeven switchsnelheden komt.

Wel belangrijk om in ieder geval 14-24 gbps te halen (10 gbps NAS + internet en eventueel upload van data in NAS naar cloud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
@uiltje zou je een test willen doen met je kpn 4gbit zodra die bij jou geleverd wordt (na 1 maand) ?

want ik overweeg om dit apparaat op mijn kpn glasvezel aan te sluiten als router.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
@ari2asem Daar istie voor aangeschaft. Ondertussen binnen. Stevig apparaat hoor, 626 gram schoon aan de haak. Voelt kwalitatief goed aan ook. Hoop alleen dat ik op tijd mijn NIC's krijg. Even bij AliExpress besteld want de bedragen zijn wel erg stevig in NL. Anders zit ik kort vast op 2.5 gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-09 20:04
ari2asem schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:23:
@uiltje zou je een test willen doen met je kpn 4gbit zodra die bij jou geleverd wordt (na 1 maand) ?

want ik overweeg om dit apparaat op mijn kpn glasvezel aan te sluiten als router.

alvast bedankt
Bij KPN, met zijn oude PPPoe protocol, moet je geen Mikrotik RouterOs switch inzetten als gateway want alle NAT routering gaat dan via CPU. Krijg je dezelfde performance als een 50 euro Mikrotik Hex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
@ari2asem Oh,nou snap ik wat je bedoeld. Ik kan even kijken of ik dat ook kan testen voor je, moet ik even mijn benedenverdieping overslaan. In eerste instantie is deze echt bedoeld als managed switch in mijn netwerk.

@sambaloedjek Ik verwacht wel wat betere performance, hier zit ook een dual core in maar dan 64 bit ARM op 1.2 GHz in plaats van de 32 bit MIPS op 880 MHz, en tevens meer RAM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 16:41
ari2asem schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:23:

alvast bedankt
Totaal ongeschikt om als router voor een 4gbit verbinding te gebruiken.
Volgens de eigen testresultaten van mikrotik doet dit apparaat, onder zo'n beetje de beste omstandigheden, routing op 2gbit. Bij "25 ip filter rules" is de snelheid al gedaald naar 1,5gbit.
Bron: https://mikrotik.com/product/crs304_4xg_in#fndtn-testresults

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
@XiMMiX Betere performance dan een 50 euro switch betekend niet dat het goede performance heeft natuurlijk :) Ik verwacht er ook niet veel van, en ben zelfs een beetje bang dat ook VLAN enzo dit soort performance problemen geeft. We zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 16:41
uiltje schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:41:
@XiMMiX Betere performance dan een 50 euro switch betekend niet dat het goede performance heeft natuurlijk :) Ik verwacht er ook niet veel van, en ben zelfs een beetje bang dat ook VLAN enzo dit soort performance problemen geeft. We zullen zien.
Ik reageerde specifiek op ari2asem. Dus voor gebruik als router voor een 4gbit verbinding.

Als switch lijkt me er niet direct probleem, volgens microtik's eigen resultaten kan hij L2 gewoon op wirespeed. Probleem van microtik is dat ze via RouterOS heel veel functionaliteit bieden, maar dat het niet altijd duidelijk is wat via hardware gaat en wat via de CPU. Maar tegenwoordig zou je toch verwachten dat VLAN via de switch gaat en niet via de CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 21:32
Volgens mij is het meeste inderdaad tegenwoordig wel hardware, probleem van dit specifieke apparaat is dat hij dusdanig nieuw is (hij staat pas in de laatste nieuwsbrief), dat nog niet alle documentatie up-to-date is.

Maar in de komende weken verwacht ik dat dat hier en hier bij komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-08 19:32
Ik heb er onlangs twee gekocht om mijn thuisnetwerk te upgraden i.c.m. mijn RB5009 router. Ik loop er tegenaan dat het converten naar swos niet lijkt te lukken. Default ip adres 192.168.88.1 aangepast naar 192.168.88.10, omdat mijn RB5009 al op 192.168.88.1 zit. Ook als ik hem gewoon los aansluit op m'n laptop, pw verander binnen routeros en via terminal switch naar swos lijkt hij niet op te komen. Als ik de management port aansluit krijg ik over m'n lijn discovery pakketjes, maar verder niets.

Het zou zo simpel moeten zijn als switchen naar swos en vervolgens dient swos gewoon op elke poort te kunnen connecten en bereikbaar zijn right?

Iemand ervaring mee? Documentatie mist idd nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
@Bolis Kijk even naar het bericht van Thralas hierboven. Daar wordt beweerd dat je gewoon RouterOS kan gebruiken voor de switch volgens mij. Ik heb nog niets geprobeerd want ik moet mijn machines en internet nog upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolis
uiltje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:24:
@Bolis Kijk even naar het bericht van Thralas hierboven. Daar wordt beweerd dat je gewoon RouterOS kan gebruiken voor de switch volgens mij. Ik heb nog niets geprobeerd want ik moet mijn machines en internet nog upgraden.
Ik zal eens proberen hem met routeros te gebruiken met een schone config. Thanks.

Yup dat was idd de oplossing. Soms moet ik het gewoon niet te moeilijk maken :). 10gbit links lopen netjes. Nu nog het bijzondere feit dat ik maar 1gbit via WAN haal met mijn 2gbit lijntje als ik via deze switch ga. Indien ik direct via de RB5009 ga (via SFP+ naar RJ45) haal ik wel de volle 2gbit.

[ Voor 26% gewijzigd door Bolis op 12-10-2024 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolis
Bolis schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:28:
[...]

Ik zal eens proberen hem met routeros te gebruiken met een schone config. Thanks.

Yup dat was idd de oplossing. Soms moet ik het gewoon niet te moeilijk maken :). 10gbit links lopen netjes. Nu nog het bijzondere feit dat ik maar 1gbit via WAN haal met mijn 2gbit lijntje als ik via deze switch ga. Indien ik direct via de RB5009 ga (via SFP+ naar RJ45) haal ik wel de volle 2gbit.
Opgelost. De poort had zichzelf op 1gbit genegotiate. Nu weer normaal op 2,5gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Niet online
@Bolis OK goed om te horen. Als het ding blijft trainen op 1 Gbps laat het dan even weten, want dat zou best irritant zijn. Kan ook aan NIC liggen natuurlijk dus meld de chipset van de NIC dan ook even. Huidige NIC's zijn bijna identiek als ze dezelfde IC hebben...
Pagina: 1