Oh ooh..Laminaat op wanden, what to do?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elle23
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Hallo!

Nieuw hier!
Vraag: in ons nieuwe huis zit laminaat op de wanden geplaatst, vreselijk… Wat kunnen we doen? Schilderen? Overheen behangen? Alles (gróte klus…) eraf slopen? Het zit door het hele huis…
Graag jullie ervaringen of advies!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Fotoooss!

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Al geprobeerd een stukje los te halen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hoe zit het vast? Gespijkerd, gelijmd, afhankelijk daarvan is het al dan niet een grote klus. En was het van te voren niet bekend dan?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:50
Ik neem aan dat het een koophuis is? Indien het een huurhuis is zou ik je adviseren de verhuurder te vragen om fatsoenlijke wandafwerking.
Indien het een koophuis is en je er langer dan 12 maanden wilt blijven wonen zou ik je adviseren alles eraf te slopen en je wanden fatsoenlijk af te werken. Net wat je mooi vind. Dunpleisteren, of spacspuiten, of renovliezen, of stuken… enz

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Normaliter zit dat of in een profiel opgesloten of met kit vast. Waarschijnlijk ga je het er niet af krijgen zonder muurbeschadigingen, dus moet je daarna flink met muurvuller aan de slag of stuccen.

Als je het goed wil doen zou ik het er af halen, maar denk wel na over eventuele stopcontacten en schakelaars die erin verwerkt zijn, mogelijk moet je die opnieuw afwerken.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elle23
Bedankt voor de reacties!
We hebben het gekocht maar wonen er nog niet, uiteraard was het bekend bij ons maar de ‘klus’ komt steeds dichterbij, haha!

We zijn van plan om op korte termijn een aanbouw te maken waar keuken en woonkamer in komen, het deel wat nu laminaat op wanden heeft (ook op de slaapkamers van de kinderen) zullen we dan minder intensief gebruiken.
We zoeken dan dus eigenlijk naar iemand met ervaring met eroverheen verven of behangen?

• Elle23
(Foto even verwijderd)

[ Voor 96% gewijzigd door Elle23 op 28-09-2024 21:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 22:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Goed, die onthoud ik voor het geval iemand hier ooit in een grot wil slapen :P

Alle gekheid: schilderen of behangen gaat niet werken. Nog los van de hechtingsproblemen en kans op scheuren doordat het laminaat gaat werken, zie ik groeven tussen de planken. Dat ga je niet strak behangen. De enige nette manier om dit weg te krijgen is door het daadwerkelijk te verwijderen. En gezien het een koophuis is, wil je toch ook gewoon elke ruimte netjes hebben? Met een beetje geluk is het vastgezet met kleine nageltjes. Als het tegenzit, is het gekit.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Eraf slopen en dan door. Met beetje geluk is wat gaatjes vullen en als tegenzit bel je de stukadoor.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gezien het ook op de gipsplafond lijkt te zitten (de zijkant vanuit de dakkapel) en ik weet niet wat er verder achter de wanden zit..
Maar als het gekit is wordt het slopen.

Er overheen schilderen of behangen zie ik ook niet zitten om redenen zoals aangegeven door @Thijsmans

Je kunt leren om het mooi te gaan vinden.. zou mij niet lukken met zo'n grot.

Of door de zure appel heen en strippen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 28-09-2024 20:49 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 20:55

mjl

Ugh

Onze vorige bewoner zou er gewoon een laag gipsplaat op schroeven… maar zeker met laminaat zit je vast ook met iets als een verkeerde damplaag :)

Zoals hierboven genoemd : slopen en dan herstellen. Even door de zure appel heen maar is gewoon de beste oplossing, al het andere verwacht ik dat je op den duur toch spijt krijgt..

-------

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:21
Dit maakt mijn avond weer goed, zon leuke foto.
En dan zeker elke kamer een ander laminaatje :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-06 22:25

Roozzz

Plus ultra

99ruud99 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:05:
Dit maakt mijn avond weer goed, zon leuke foto.
En dan zeker elke kamer een ander laminaatje :)
Hoe krijgen mensen het verzonnen 7(8)7

If you can see, look. If you can look, observe

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik had overigens erger verwacht. Zou het zelf nooit doen maar echt lelijk vind ik het ook weer niet al heeft het wel meer weg van een badkamer. Ontopic, plamuurmes er tussen wrikken en kijken of het een beetje netjes loskomt.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 28-09-2024 21:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De vorige eigenaar werkte zeker bij de Kwantum _/-\o_

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 18:51
Ziet er prachtig uit!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
Wolly schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:13:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar laminaatje leggen hangen konden ze wel. Strak gedaan, als je het dan toch doet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Weet je zeker dat het laminaat is en geen pvc wandbekleding...? Zoiets dus:

https://www.karwei.nl/ass...-5x65cm-8-stuks/p/B244763

Zal een aardige duit gekost hebben om die zooi er op te krijgen... O-)

Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/555279/123

:7

[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 28-09-2024 21:20 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik wou precies hetzelfde zeggen. Of verkeerd berekend... +10% snijverlies..tiep tiep * 10.tieptiep.

Even als proef/nood kan je gewoon een emmertje saus eroverheen rollen. Je zal die V groef blijven zien.

Misschien valt het mee en zit er een milde kit achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toevallig heb ik behang op laminaat op de muur zitten, het idee was voor een jaartje inmiddels zit het er 3 jaar probleemloos op. het is (zeker vergeleken met de foto) wel maar een klein stukje hier.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:53
Ik vond laminaat als wc plafond al apart :P

Dit is vast gekit. Ik zou het per kamer aanpakken. Reken mogelijk op flink wat werk. Met wat pech breekt de laminaat op de kit of trek je flinke gaten in de achterliggende muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Ook mijn gedachte, en anders een pallet met 300 vierkante meter scoren op een veiling en gaan met die banaan, niets hoeven verwijderen, niets plamuren, geen grondverf, geen primers of wat dan ook. Gewoon hopla volplakken en meters maken met die zooi.

Maar TS, mijn oprechte deelneming.

Je kunt het verven maar daar gaat wel tijd in zitten.

- Ontvetten
- Toplaag eraf schuren
- Plamuren
- Weer schuren
- Primer aanbrengen
- Verven met laminaatverf
- Lichtjes opschuren
- Verven met laminaatverf

En als je pech hebt mag je nog een keer schuren en verven afhankelijk van hoe tevreden je al bent. En dan maar hopen dat het laminaat voldoende uitgewerkt is en dusdanig is gemonteerd dat het nog vele jaren netjes blijft zitten. Maar ik heb het goed zien gaan met een vloer en een muur heeft veel minder te lijden. Maar wat een werk, ook die vloer gelijk vervangen was wat duurder geweest maar wel veel sneller.

Ik zou het zelf zonder nadenken allemaal weg slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vast als in permanent of waarschijnlijk?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:12
DukeBox schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:34:
[...]

Vast als in permanent of waarschijnlijk?
Vast als in permanent en waarschijnlijk ;)

Ik zou eerder latexen dan behangen, maar ook omdat ik behangen een k-klus vind :+ Goed ontvetten en op hoop van zegen. Uiteindelijk wordt je gelukkiger van verwijderen en netjes maken, maar als tijdelijke oplossing is t te proberen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:19:
Weet je zeker dat het laminaat is en geen pvc wandbekleding...? Zoiets dus:
Het ziet er iig exact uit zoals mijn vloer eruit ziet, dus ik vermoed echt laminaat.

Ik vind zelf het een beetje teveel van het goede, zelfde soort patroon op vloer en muur, en natuurlijk blijft het ook wel een dingetje dat je de 'voegen' bij je muur hebt. Ik zou het zelf dus ook niet zo doen, maar tegelijk heeft het ook wel wat, snap dat een ander het wel mooi kan vinden.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• TheMaster004
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 16:21
Jammer dat die foto zo snel weg is, ik had het wel willen zien ook. Beetje domper, zo na dit hele verhaal gelezen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheMaster004 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:02:
Jammer dat die foto zo snel weg is, ik had het wel willen zien ook. Beetje domper, zo na dit hele verhaal gelezen te hebben
Staat hier: Elle23 in "Oh ooh..Laminaat op wanden, what to do?!"

Oh oude cache. Hij is idd weg

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 29-09-2024 01:09 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:55
Elle23 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:22:
Hallo!

Nieuw hier!
Vraag: in ons nieuwe huis zit laminaat op de wanden geplaatst, vreselijk… Wat kunnen we doen? Schilderen? Overheen behangen? Alles (gróte klus…) eraf slopen? Het zit door het hele huis…
Graag jullie ervaringen of advies!
Eruit slopen lijkt me het beste. Maar je weet natuurlijk niet wat de ondergrond is en dat kan per muur verschillen. Overal waar je het wilt weghalen, zou ik ook alvast kosten voor een stucadoor in het achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle23
Foto is inderdaad even weggehaald. We hebben destijds de eigenaar beloofd niets met de foto’s te doen en dat bedacht ik me nadat ik hem had geplaatst. Niet zo netjes van me natuurlijk…
Vandaar dat ik hem weggehaald heb.
Ik hoop dat het verhaal zelf duidelijk genoeg is voor eigen inbeelding 😉😅 (donkergrijs gemêleerd laminaat op vloer én wanden. Óveral…)

On topic: veel adviezen om te verwijderen, stucwerk incalculeren, maar waarschijnlijk zullen we ook delen willen behangen. Is eerst stucen dan nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

Toen wij het huis 25 jaar geleden kochten waren zowel keuken als grote slaapkamer volledig voorzien van schrootjes. Keuken gelijk aangepakt en vervangen (vieze, vette zooi...) en de slaapkamer zou later wel komen.

Dat moment is afgelopen maand gekomen. Alle schrootjes verwijderd om mooi jute behang tegen te komen...

Waar ik naartoe wil: stel het niet uit want daar krijg je uiteindelijk spijt van.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Pas wel op voor 'lijkjes' in de kast. Misschien zitten er lelijke leiding sleuven of is de dakkapel nooit afgetimmerd. Afhankelijk van je budget, tijd en je opknap- of klus-ocd zou ik dus zeker overwegen in de minst gebruikte kamertjes de boel even de sauzen met latex.

Als je een ander huis en verhuizing voor de boeg hebt wil je niet dat twee zwagers even komen helpen, vrolijk een maanlandschapmuur ontdekken in drie kamers en vervolgens heb je twee weken werk of een rekening van de stucadoor extra voor de boeg.
Elle23 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:43:..
On topic: veel adviezen om te verwijderen, stucwerk incalculeren, maar waarschijnlijk zullen we ook delen willen behangen. Is eerst stucen dan nodig?
Volgens mij en eerdere berichten hier gaat dat prima. Je zal een beetje 'flink' behang moeten uitzoeken, een belletje naar een echte behangexpert kan helpen.
pistole schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:50:
..
Waar ik naartoe wil: stel het niet uit want daar krijg je uiteindelijk spijt van.
Ik ben wel een echte uitsteller. Ja natuurlijk kan je in de eerste maand(en) je huis helemaal perfect trekken. En ja iedereen kent wel een upgrade die erg meevalt qua kosten en tijd en een enorme verbetering geeft, zodat je denkt:"had ik maar eerder". Uiteindelijk is een verhuizing en/of verbouwing een behoorlijke onderneming, je kan niet alles (betalen/zelf doen, dubbele lasten)

Muurbekleding op een zolderkamertje zit wel erg laag op de ladder van geluk en gezondheid ;)

[ Voor 51% gewijzigd door jnr24 op 29-09-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Elle23 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:43:
Foto is inderdaad even weggehaald. We hebben destijds de eigenaar beloofd niets met de foto’s te doen en dat bedacht ik me nadat ik hem had geplaatst. Niet zo netjes van me natuurlijk…
Vandaar dat ik hem weggehaald heb.
Ik hoop dat het verhaal zelf duidelijk genoeg is voor eigen inbeelding 😉😅 (donkergrijs gemêleerd laminaat op vloer én wanden. Óveral…)

Renovatie behang werkt een hoop ellende weg. Koop wel de echte . Scheelt een hoop kosten t.o.v. stucen. Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:55
Elle23 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:43:
Behangen zou ik dan doen met glasvezel behang. Dat is vrij sterk. Kan misschien een klein beetje werken van laminaat nog opvangen.
Pagina: 1