Internet protocol version 6, waar dient het voor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs overgestapt naar een nieuwe provider (KPN). Na mijn overstap, werkte mijn voicechat niet meer tijdens het gamen. Ik ben op onderzoek uitgegegaan en ik kwam wat topics op het internet tegen die voorstelde om het Internet protocol version 6 uit te zetten. Ik ben vervolgens op deze website uitgekomen.

Verbazingwekkend genoeg heeft het wel gewerkt. Nu vraag ik me af waar het protocol werkelijk voor dient? Is het wel verstandig om dit uit te zetten? Ik neem aan dat iemand hier op dit forum er vast verstand van heeft.

Bedankt!

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sytrusze schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:22:
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs overgestapt naar een nieuwe provider (KPN). Na mijn overstap, werkte mijn voicechat niet meer tijdens het gamen. Ik ben op onderzoek uitgegegaan en ik kwam wat topics op het internet tegen die voorstelde om het Internet protocol version 6 uit te zetten. Ik ben vervolgens op deze website uitgekomen.

Verbazingwekkend genoeg heeft het wel gewerkt. Nu vraag ik me af waar het protocol werkelijk voor dient? Is het wel verstandig om dit uit te zetten? Ik neem aan dat iemand hier op dit forum er vast verstand van heeft.

Bedankt!
Misschien dat je wat meer info kunt geven aangaande o.a. de server waarmee je probeert te verbinden om die 'Voice-Chat' (Discord?) op te kunnen zetten? Als dat machientje nog steeds geen IPv6 babbelt dan zou je misschien beter met de beheerder van dat machientje kunnen gaan schakelen en er voor gaan zorgen dat dat wél gaat gebeuren in plaats van het aan jouw kant volledig onmogelijk maken om nog IPv6 te kunnen babbelen met de rest van de wereld.....

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• sytrusze
Welke extra informatie heb je nodig? Mijn vorige provider (Delta) had hier geen enkele problemen mee. Mijn nieuwe provider (KPN) wel.

Mijn zoon speelt Fortnite op zijn game PC en de interne voicechat (in-game) werkte prima bij Delta, maar KPN niet meer. Totdat IPV6 werd uitgeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sytrusze schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:30:
Welke extra informatie heb je nodig? Mijn vorige provider (Delta) had hier geen enkele problemen mee. Mijn nieuwe provider (KPN) wel.

Mijn zoon speelt Fortnite op zijn game PC en de interne voicechat (in-game) werkte prima bij Delta, maar KPN niet meer. Totdat IPV6 werd uitgeschakeld.
Delta ondersteund , voor zo ver ik weet, nog steeds geen native IPv6 en dat doet KPN gelukkig wel. De vraag blijft dus waarom die Fortnite spullen niet over IPv6 willen babbelen 8)

De wereldwijde noodzaak aan IPv6 (boven IPv4) is je wel duidelijk? Zo-niet dan mag je je zelf daar eerst even serieus in gaan verdiepen (wat mij beteft).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

IPv6 is de “opvolger”van IPv4 en bestaat al decennia. Met het opraken van v4 adressen migreert het hele internet al jaren richting v6. Sommige providers doen niet mee (bijv. Delta en Odido) door incompetentie en leggen klanten achter en gedeeld v4 adres (Delta) genaamd CGNAT om adressen te sparen i.p.v. v6 te implementeren.

Verbazingwekkend dat Epic ook nog achter de feiten aanloopt. Een v6 adres is goedkoper dan een v4 adres en er zijn voldoende vertaalprotocollen zoals 6to4 en Teredo en tunnel brokers.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Je kunt het veilig uitlaten.

Wel jammer dat het niet werkte met ipv6

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

D'r zijn 4,294,967,296 IPv4 adressen.

In het begin van het internet, leek dit genoeg.
Maar nu raken ze op.

Ipv6 breidt de beschikbare adressen uit.
Maar niet elk programma, zoals blijkbaar Fortnite voicechat, is daar net zo goed op ingericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
De IPv4 blokken raakten 20 jaar geleden al een beetje op. Er konden nog wat blokken worden vrijgemaakt door grootverbruikers vriendelijk te vragen om ongebruikt blokken vrij te geven. Dat bracht voor een tijdje lucht maar de rek is er ondertussen echt uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 22:28
Werkt ipv6 "hole punching" niet goed bij kpn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Duidelijk verhaal, bedankt allemaal!
En inderdaad vaag dat Epic games nog achter de feiten aanloopt anno 2024...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26
Will_M schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:36:
[...]
Delta ondersteund , voor zo ver ik weet, nog steeds geen native IPv6 en dat doet KPN gelukkig wel. De vraag blijft dus waarom die Fortnite spullen niet over IPv6 willen babbelen 8)
Volgens mij klopt dat niet. Ik heb al maanden ipv6 via Delta. Native. Werkt perfect.
Pagina: 1