Irritante toon in appartement (300 Hz)

Pagina: 1
Acties:

• Engel55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-09-2024
Hallo,

Ik heb al gezocht bij de diverse topics. Zo te zien ben ik niet de eerste met een irritante lage toon in mijn flat. Ik had niet verwacht dat zo veel mensen net zoals ik met de app Spectroid aan de slag zijn gegaan.

Mijn probleem is al concreet. Ik woon in een flat met blokverwarming. Voor de zomer had ik dag en nacht last van een niet heel harde, maar wel irritante lage toon in de flat. In de zomer werd de centrale CV-ketel uitgeschakeld. Heerlijk rustig, vooral in de slaapkamer! Nu de CV-ketel weer is ingeschakeld, is de toon weer terug. Het kan dus niet anders of de blokverwarming is de oorzaak, neem ik dan maar aan.

's Nachts stroomt er geen warm water door de leiding van de radiator, maar de toon is niet weg. Misschien dat de pomp of ketel nog op een andere manier in werking is en de toon blijft voortbrengen.

Het gaat om een scherpe frequentie van 300 Hz. Zijn er mensen die dit probleem herkennen en een idee hebben wat er met de CV-installatie aan de hand kan zijn? Het ketelhuis staat niet boven of vlak bij mijn woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZG7tXIRkRIjl2kfwlSMoPJxW_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2GU7GvLIHxbhdqBSBUKQMcC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:43
Heb je al eens in de technische ruimte rond gesnuffeld? Misschien kun je daar snel iets vinden dat geluid maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dus als jij je CV installatie uitzet dan is het geluid weg?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 20:35
Falcon schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:13:
Dus als jij je CV installatie uitzet dan is het geluid weg?
Nee, het is blokverwarming. De hele flat heeft dus 1 hilarisch grote CV-ketel.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Korvaag schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:14:
[...]Nee, het is blokverwarming. De hele flat heeft dus 1 hilarisch grote CV-ketel.
Dat was vroeger misschien zo, een grote CV-ketel, maar tegenwoordig zijn het meestal meerdere, wat kleinere ketels die geschakeld zijn. Hoe hoger de warmtevraag, hoe meer ketels er aanspringen en de flat verwarmen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Korvaag schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:14:
[...]

Nee, het is blokverwarming. De hele flat heeft dus 1 hilarisch grote CV-ketel.
Oh wacht, ja hij heeft het over DE centrale CV-ketel.

@Engel55 Maar dan hebben meer mensen last hiervan binnen dit blok aan appartementen? Zo ja, is er dan niet een VVE die je kunt vragen om dit te laten onderzoeken door de partij die laatst onderhoud heeft verricht?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Engel55
Het is inderdaad 1 grote CV-ketel in een afgesloten ketelhuis. 's Nachts stroomt er geen warm water door de radiatorbuizen (energiebezuiniging). Maar ik kan mij niet voorstellen dat de hele CV-installatie dan helemaal uit staat (zoals in de zomer) en elke ochtend weer helemaal wordt opgestart (zoals aan het begin van het stookseizoen).

Ik heb het probleem al aangekaart bij de verhuurder. Mij is toegezegd dat de installateur er naar gaat kijken, maar ik ben bang dat het geen hoge prioriteit krijgt (nog niets aan gedaan). Ik vrees dat geluiden in een flat door leidingen, luchtkanalen e.d. moeilijk zijn op te lossen. Daarom hoop ik hier al wat ervaring en informatie van anderen te horen voordat ik weer an de telefoon hang. Dat plaatje van Spectroid geeft toch wel duidelijk aan dat er iets is.

De onderburen zeggen geen last te hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Engel55 op 28-09-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Denk iets van metaal op metaal. Pomp of een ventilator of zo niet goed geïsoleerd met rubberen ringen.

Je zou eens kunnen vragen of ze de pomp echt uitschakelen of dat ze enkel stoppen met verwarmen. Ik denk het laatste, vandaar dat je het blijft horen.

Je zou bij de verhuurder kunnen vragen wanneer de installateur komt en vragen of je mee mag kijken. Als de installateur om te testen wat uit kan schakelen om eventueel het probleem te lokaliseren kun je dat meteen luisteren of het dat is.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Engel55
Ja, aan zoiets had ik ook gedacht. Pomp helemaal uitschakelen en vragen of je mee mag kijken.

Dat het precies 300 Hz is, vind ik heel opvallend. Dat is toch precies 6x de frequentie (50 Hz) van de netspanning. Of zou dat toeval zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
300 Hz, hmmm, klinkt als een een ventilator in een afvoer die zijn geluid doorgeeft aan het afvoerkanaal.
Ik kan me herinneren dat mensen met een specifieke hout- of palletkachel ook zo'n probleem hadden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:06
300Hz kan heel goed voorkomen, bij een transformator, motor of frequentieregelaar heb je bijvoorbeeld 'coil wine' (het zingen/zeuren van de spoelen). 50Hz x 3 fase = 150, maar je hebt natuurlijk twee pieken per sinusperiode dus voor herrie/brom kan dat best 300Hz geven. (krachtstroom dus).

Is het ook echt 300Hz of meet je een harmonische? Hier kan je wat sinus/zaagtand/blok geluiden maken op diverse frequenties: https://www.szynalski.com/tone-generator/

Als je een wat betere microfoon hebt kan je eens door het gebouw (bij buren binnen) wat meten. Monteurstruukje: schroevendraaier/stok tegen de buis/muur zetten en dan met je oor ertegen. Misschien kan je oren waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engel55
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik hoor het nog steeds graag als iemand meer kan vertellen over dit probleem of er zelf ervaring mee heeft.
Pagina: 1