Deuropvangbeugel vs. Deuropeningsbegrenzer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:12
Goedenavond!

Onze achterdeur was wat beschadigd ter hoogte van de deurbuffer. Wellicht door een rukwind en/of verkeerde deurbuffer montage/locatie?
Nu is de deur onlangs geschilderd, en wil ik zulke schade voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cjNbv6K6Dx5sgVtlKRrGJtm0YI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IngMybfxSjGCBLdJuFBrLXn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZAeemSDjxy8hw7hkjYngh4w7Qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUzFRl5i1kZOZIoRnJZ9V037.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn eerste gedachte was het plaatsen van een deuropvangbeugel (ter hoogte van de 3de rij bakstenen, of van de huidige windhaak).
Afbeeldingslocatie: https://photos-eu.bazaarvoice.com/photo/2/cGhvdG86Z2FtbWE/1497472a-b92d-51d1-bead-d55a15427a98

Later stuitte ik op een 'deuropeningsbegrenzer' oftewel een 'deurdemper' Video
Afbeeldingslocatie: https://www.stedaparts.nl/cache/dictator-deuropeningsbegrenzer-1_22443/dictator-deuropeningsbegrenzer-1-1920-1080.png

Mijn vragen:
1. Is de huidige deurbuffer verkeerd geplaatst? En kan ik het verbeteren met een deuropvangbeugel?
2. Heeft iemand ervaring met een deuropeningsbegrenzer, en is het zijn meerprijs waard in dit scenario?

Alle reacties

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Die onderste foto ziet eruit alsof dat zo uit het kozijn gerukt wordt als er een klap op komt.

2e foto lijkt me een stuk degelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Paaltje buiten die de deur bij het uiteinde opvangt een oplossing?

Ik heb trouwens een enorme hekel aan de situatie zoals je die nu hebt. Als de deur daar hard tegenaan klapt komen er zeer grote krachten op de scharnieren te staan omdat bijna de gehele deur buiten het ophangpunt hangt. Doe dat vaak genoeg en de komt een keer thuis met een boodschappentas en een windvlaag en je deur ligt eruit.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Navi schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:45:
Die onderste foto ziet eruit alsof dat zo uit het kozijn gerukt wordt als er een klap op komt.

2e foto lijkt me een stuk degelijker.
Zo'n begrenzer werkt een beetje net zoals dat een stuurdemper op een motorfiets werkt. Hoe meer kracht je er snel op zet, hoe méér het ding gaat tegenwerken. Voor het opvangen van klappen middels de wind dus eigenlijk perfect, enige nadeel is dat je zelf je eigen deur niet even 'snel' dicht moet willen gaan trekken of duwen, dat gaat niet lukken (tenzij je het hele systeem uit de bevestiging gaat drukken en dus écht lomp bezig gaat).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Groningerkoek schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:58:
Paaltje buiten die de deur bij het uiteinde opvangt een oplossing?

Ik heb trouwens een enorme hekel aan de situatie zoals je die nu hebt. Als de deur daar hard tegenaan klapt komen er zeer grote krachten op de scharnieren te staan omdat bijna de gehele deur buiten het ophangpunt hangt. Doe dat vaak genoeg en de komt een keer thuis met een boodschappentas en een windvlaag en je deur ligt eruit.
Begrijp ik het goed dat een kleiner openingshoek altijd beter zou zijn? Zodat de deur dan minder buiten het ophangpunt hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een Dictator deuropeningsbegrenzer ( FL-S2 71428250 ) voor een naar buiten draaiende bijkeuken deur waar altijd wind op staat (woon aan de kust). Dat ding werkt nu al 7 jaar fantastisch. Geen opvangbeugels nodig want de deur wordt na het eerste deel goed opgevangen, ook bij een rukwind. In jouw huidige situatie heb je nog steeds de kans dat de hele deur uit z'n scharnieren wordt gerukt doordat je een hele grote arm hebt die om een heel klein (de opvanger) punt probeert te roteren.
Ik raad je de deuropeningsbegrenzer van harte aan (en nee ik ben niet van Dictator zelf, maar wel erg enthousiast of hun product)
Will_M schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:00:
[...]

Zo'n begrenzer werkt een beetje net zoals dat een stuurdemper op een motorfiets werkt. Hoe meer kracht je er snel op zet, hoe méér het ding gaat tegenwerken. Voor het opvangen van klappen middels de wind dus eigenlijk perfect, enige nadeel is dat je zelf je eigen deur niet even 'snel' dicht moet willen gaan trekken of duwen, dat gaat niet lukken (tenzij je het hele systeem uit de bevestiging gaat drukken en dus écht lomp bezig gaat).
Bij mij dempt de demper volgens mij alleen naar buiten en niet naar binnengaand. Dus als ik wil kan ik de deur nog steeds dichtslaan. Maar volgens mij zijn er dempers op ingaand, uitgaand, en beide.

[ Voor 37% gewijzigd door theHoff op 29-09-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Ruvo schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:58:
[...]

Begrijp ik het goed dat een kleiner openingshoek altijd beter zou zijn? Zodat de deur dan minder buiten het ophangpunt hangt.
Ik doelde erop dat zoals het nu is, je de deurstop zeer dicht bij de scharnieren hebt, als de deur nu hard openslaat krijg je een soort kantel werking bij de deurstop waardoor de scharnieren enorm belast worden. Je wilt de deur wat verder van de scharnieren af tegenhouden zodat je de kantel werking verminderd/voorkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruvo
theHoff schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:06:
Ik heb zelf een Dictator deuropeningsbegrenzer ( FL-S2 71428250 ) voor een naar buiten draaiende bijkeuken deur waar altijd wind op staat (woon aan de kust). Dat ding werkt nu al 7 jaar fantastisch. Geen opvangbeugels nodig want de deur wordt na het eerste deel goed opgevangen, ook bij een rukwind. In jouw huidige situatie heb je nog steeds de kans dat de hele deur uit z'n scharnieren wordt gerukt doordat je een hele grote arm hebt die om een heel klein (de opvanger) punt probeert te roteren.
Ik raad je de deuropeningsbegrenzer van harte aan (en nee ik ben niet van Dictator zelf, maar wel erg enthousiast of hun product)

[...]

Bij mij dempt de demper volgens mij alleen naar buiten en niet naar binnengaand. Dus als ik wil kan ik de deur nog steeds dichtslaan. Maar volgens mij zijn er dempers op ingaand, uitgaand, en beide.
Ter afronding wellicht leuk om te vermelden: ik ben uiteindelijk voor de deuropeningsbegrenzer gegaan (y). De zuigerstang piept alleen wat, maar waarschijnlijk simpel te verhelpen met wat wd40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni-JKL_tnQSGg0fnYJAmIESvywQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf5tLGfsZ33CzhP52Su0PjNY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 11:27
Ruvo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:30:
[...]

Ter afronding wellicht leuk om te vermelden: ik ben uiteindelijk voor de deuropeningsbegrenzer gegaan (y). De zuigerstang piept alleen wat, maar waarschijnlijk simpel te verhelpen met wat wd40.

[Afbeelding]
WD40 misschien niet de beste oplossing omdat dit juist olie en vet oplost. En natuurlijk een weg vindt door kleine gaatjes. Aangezien het een demper is met olie en afdichtingen zou ik voorzichtig zijn.

Ik heb er zelf overigens ook 2!
Pagina: 1